Arkham Horror: Dunwich Horror

xxxxxxxxxo hodnoceno 158x (Seznam vlastníků)

Arkham Horror: Dunwich Horror - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Rozšíření pro hru: Arkham Horror
Počet hráčů: 1 - 8
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Horror
Herní kategorie: desková hra, kooperativní
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Galakta
Heidelberger Spieleverlag
Autoři: Kevin Wilson
Richard Launius
Rok vydání: 2006
Sdílej: Facebook

Hrůza v Dunwichi - Takhle má vypadat rozšíření deskové hry

Autor: Eyron | 25.9.2009 | 23

Nikdo, dokonce ani ten, kdo zná fakta týkající se poslední událostí, nedovede říci, co je s Dunwichem v nepořádku; i když staré legendy vyprávějí o bezbožných obřadech a shromážděních Indiánů, při kterých byli vyvoláváni duchové velkých oblých kopců a pořádány divoké orgastické pobožnosti, na které z hloubky země odpovídal rachot a dunění.

Rozšíření Dunwich Horror je první velké rozšíření k hororové kooperativní hře Arkham Horror. Výrazně obohacuje stávající herní prvky a zároveň přidává mnoho dalších principů.

Velké rozšíření?
Rozšíření společenské hry Arkham Horror se dělí na malá a velká rozšíření, která od sebe snadno poznáte velikostí krabice. Velké rozšíření má krabici stejně velkou jako základní sada hry, kdežto malá rozšíření jsou výrazně menší. Tato malá rozšíření základní sadu hry obohacují především o nové karty. Oproti tomu velká rozšíření (kterým je i Dunwich Horror) přináší krom nových karet množství nových herních principů a také přídavný herní plán.

Tématicky rozšíření Dunwich Horror těží především z Lovecraftovy povídky "Hrůza v Dunwichi" (Dunwich horror, 1928), z níž pochází i úvodní flavor text. Povídka pojednává o zvrácené rodině černokněžníků Whatleyových z podivné vísky Dunwich, kteří na tento svět povolají stvůru z jiného prostoru a času, aby připravila cestu pro  strašlivého Yog-Shothotha, prastarého strážce dimenzionálních bran. Pro zintenzivnění herního zážitku ze hry vřele doporučuji povídku k přečtení.

Herní komponenty

Když jsem rozbaloval krabici o stejných rozměrech, jaké má základní hra, značně jsem pochyboval, že i vnitřní obsah bude stejně bohatý. Po otevření krabice jsem však byl velmi mile překvapen. Ale vezměme to postupně.

Rozšíření stávajících prvků

Jedno z velkých překvapení pro mě byla nová sada karet arkhamských lokací. Celkem je jich 63, tedy 7 pro každou oblast. Jednoduchým výpočtem to dělá celkem 189 nových setkání v Arkhamu a tím jejich počet zdvojnásobuje! Dále jsou zde tyto prvky, které rozšiřují stávající herní principy:

  • 8 vyšetřovatelů
  • 4 Prastaří
  • 15 běžných předmětů
  • 25 vzácných předmětů
  • 21 kouzel
  • 5 spojenců
  • 36 Mythos karet
  • 32 karet Cizích světů
  • 28 monster

Z nových vyšetřovatelů na vás čeká například černá atletka Rita, napravená kultistka Diana nebo jazzman Jim. Co se týká nových Prastarých, nejsou o nic snazšími soupeři než ti ze základní hry. Vzpomínám na jednu velmi nešťastnou hru s velmi nešťastným koncem proti Abhothovi.

Z běžných předmětů oceníte například ultimátní plamenomet, z vzácných si určitě najde příznivce výborná magická zbraň Fetch stick. Z kouzel jsem si oblíbil Call Friend, která umožní přesunout jiného vyšetřovatele na místo, kde se právě nacházíte nebo velmi silný Greater Banishment, který z celého herního plánu odstraní nestvůry jednoho typu dle kouzelníkova výběru. Nutno podotknout, že už zde se objevuje jeden nový herní princip, mezi běžnými předměty jsou karty Task, mezi vzácnými Mission. Tyto karty dávají hráči nějaký úkol, za jehož splnění čeká hráče nezanedbatelná odměna (zatím co Task jsou snazší na splnění, odměny nejsou tak hodnotné, opačně je to u Mission).

Nové herní prvky a principy

Herní plán Dunwich a Dunwichská hrůza

Nový herní plán má fyzickou velikost třetiny hlavního herního plánu a obsahuje 9 lokací rozdělených do oblastí po třech. Ke každé oblasti pak připadá 14 karet setkání v Dunwichi. Navíc jsou na plánu dva nové cizí světy (Another time a Lost Carosa), ke každému novému světu jsou k dispozici dva žetony bran, na nové cizí světy pochopitelně odkazují Mythos karty a karty Cizích světů. Dále jsou na mapě Dunwiche tři Víry – Vortexy. Nestvůry na mapě Dunwiche, které se pohnou do Vortexu, přidávají žeton probuzení Dunwichské hrůzy, jakmile přibude třetí žeton, Hrůza procitá. Jedná se o velmi mocnou nestvůru (jsou tři její varianty, ale všechny pěkně tuhé), která svým pohybem může přidávat další Doom tokeny. Hráči proto musí často „hlídkovat“ v Dunwichi a zabíjet monstra, aby se nedostaly do Vortexů.

 

Karty Zranění a Šílenství

Tento herní prvek je jeden z mála, který alespoň částečně ulehčuje vyšetřovatelům jejich těžké poslání. Pokud totiž ubude vyšetřovateli všechna stamina, pořád je sice přesunut do nemocnice, ale namísto ztráty clue tokenů a předmětů si může zvolit kartu Zranění, která mu dává nějaký trvalý postih do hry, podobně to funguje se ztrátou sanity a kartami Šílenství. A i když jsou některé karty z těchto dvou balíčků opravdu nepříjemné, věřte že po nic často sáhnete raději, než abyste přišli o drahocenné předměty a clue tokeny.

 

Gate burst

Zato tento herní prvek vám hru rozhodně neulehčí. Jde o Mythus karty, které mají červeně podbarvené jméno lokace, na níž se má objevit brána. Tyto karty jsou schopné „propálit“ a zničit již umístěnou pečeť. Velmi nepříjemná záležitost…

 

A další…

Dunwich přináší ještě několik dobrých novinek, jako je nový „Stalker“ pohyb nestvůr, karty členství Sheldonova Gangu (koho by nelákalo stát se mafiánem?) nebo jízdenka na vlak, která vám výrazně ušetří za cesty mezi Dunwichem a Arkhamem.

Hodnocení

Jsem hrdým majitelem všech dosavadních rozšíření. A ač ostatní nemám tolik nahrané jako Dunwich, myslím, že žádné jiné nepřekoná mé čiré nadšení z něj. Krom nesmírně vydatného rozšíření stávajících prvků, přidává mnoho prvků nových, které opravdu velkou měrou zvětšují variabilitu hry, "moment překvapení" a herní zážitek. Nebojím se napsat, že Dunwich Horror je nejlepší rozšíření deskové hry, které jsem měl tu čest poznat.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Innsmouth Horror
Pěkná recenze a velmi dobře popisuje všechno, co Dunwich přináší. Z velkých rozšíření bych ale spíše sáhnul po nejnovějším Innsmouthu, který je dle mého názoru lepší. Deska Innsmouthu si bere to nejlepší z Dunwiche a Kingsportu, kdy nejen, že by měli investigátoři v Innsmouthu hlídkovat, aby nestvůry nelezly do vortexů, ale navíc v pokročilé fázi hry Innsmouth vyšetřovatelům brání (jedná se o poměrně nepřátelské městečko, tak se vám může lehce stát, že na vás naběhne místní policie a zatáhne vás do speciálního vězení). Když už se začnou probouzet děsy z mořského dna u Innsmouthu, je třeba chodit po jeho lokacích a vyšetřovat tam za zahazování clue tokenů (běhání po lokacích, aby se zabránilo probuzení něčeho zlého je převzáno z Kingsportu). Když takto donesete dostatek důkazů o zkaženosti Innsmouthu, tak tam naběhnou federálové a pročistí, čímž Innsmouth samozřejmě neumírá, jen se trochu pozdrží jeho běsnění.
16 investigátorů a 8 prastarých v Innsmouthu taky dělá svoje a že to nejsou žádná ořezávátka. A to jsem ještě nemluvil o osobních příbězích vyšetřovatelů, které vám velmi příjemně atmosfericky zpříjemní hru, protože je díky nim ještě lépe vidět motivace vyšetřovatelů.

25.9.2009 08:18:49

Pěkná recezne
Velmi pěkné. zatím hrajeme pouze základní verzi, ale už se nemůžu dočkat, až rozšíříme o Dunwich. Nejvíc se těším na nové prastaré a na karty setkání a mýtů. karta mýtů. která dokáže propálit již zapečetěnou bránu je fakt hustá..

23.3.2011 09:03:25

Klobuk dole
Velmi prekne napisana recenzia, som uplne presvedcení o kupe nielen jej, ale podobne ako autor uplne vsetkych rozsireni k hre...

23.4.2012 15:17:55

Vybíráme z Bazaru

Art Gallery Nová CZ verze
Art Gallery Nová CZ verze
Akt. cena: 555 Kč
Končí za: 3 dny

Offcanvas