Arkham Horror - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 8
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Horror
Herní kategorie: desková hra, kooperativní, vývoj postavy
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: ADC Blackfire Entertainment
Edge Entertainment
Fantasy Flight Games
Galakta
Heidelberger Spieleverlag
Nexus
Autoři: Kevin Wilson
Richard Launius
Rok vydání: 2005
Sdílej: Facebook

Jak se rychlá apokalypsa ve vítězství proměnila

Autor: thezelda | 8 hodin 0 minut | 26.3.2020 | 1

Hra: Arkham Horror

Hráči: thezelda a 1 neregistrovaný

Prastarý:

Počet vyšetřovatelů:

Výsledek:

Hráli jsme ve dvou lidech za čtyři vyšetřovatele proti prastarému Hasturovi. Hned z počátku hry nám začaly skákat z bran silné nestvůry, takže jsme jen utíkali, vyhýbali se a snažili se nasbírat něco, co by nám dalo alespoň malou šanci se jim postavit.

Události na mýtický kartách a v kartách lokací nás taky zrovna dvakrát nešetřily, takže jsem byl přesvědčen, že nás hra musí do dvou hodin zaříznout. V průběhu hraní se nám ale postupně podařilo získat dostatek dovedností a najmout tolik pomocníků, že jsme časem dostali věci jakž takž pod kontrolu.Poněkud vtipné bylo to, že zatímco na začátku jsme nestíhali nestvůry pobíjet, na konci jsme je zase nestíhali vracet do zásobníku, abychom zabránili příchodu prastarého (v jeden moment zbývalo v zásobníku pouhých 5 nestvůr při 5 otevřených branách).

Nebýt však schopnosti výzkumnice (brány se neotevřou v lokaci, ve které stojí), nestihli bychom brány zapečetit před příchodem prastarého, na souboj s nímž se nám (jak se domnívám) nesešel dobrý mix postav a vybavení. Výzkumnice však dvakrát zabránila otevření nové brány v lokaci Historická společnost, a proto jsme vše s odřenýma ušima stihli zapečetit. I tak nám ale hra zabrala snad 8 hodin, a proto jsme si ji museli rozdělit do dvou sezení. Musím říct, že si osobně neumím představit, jak někdo může vítěznou hru smrsknout na 2 hodiny...to si berete kartu lokací při střetnutí všichni naráz a nečtete si atmosférické texty, nekoordinujete každé kolo společný postup nebo jak se to dá vše stihnout? :)

(Je tedy pravda, že schopnost Prastarého zvednout počet stop, nutných pro zavření brány, na 8, věci také zrovna moc neurychluje)

 

Buď jak buď, závěrem musím říci, že ačkoli jsme se po takovém dlouhém herním maratonu cítili psychicky značně vyčerpaní (asi jako po dvou hodinách matematiky:), myslím, že jsme se ve finále královsky bavili  - a o to asi jde především.

Odehráno v: neuvedeno

Komentáře

Hra
8 hodín? Hrali ste to dobre? Prvé hry nám tiež trvali pár hodín, ale až 8 asi nie.
Inak, ako vám mohlo ostať v zásobníku už len 5 prišer? To ste mali všetko ako trofeje? Škoda neutratit. Ak ste ich nedávali nejako bokom...

26.3.2020 18:07:08

herní doba
Tak hraní jen základu obecně není extra těžké a když člověk ví co a jak a nemá vyloženě smůlu tak se to dá vyhrávat pravidelně, a herní doba bývá spíš ke třem hodinám i když dá se to i za dvě, když jde vše hladce, ono těch možností co dělat není v Arkhamu zas tolik, takový Eldritch je v tomhle zajímavější, tady se to scvrkává na to sbírat stopy co to jde, případně protáčet trofeje za stopy v univerzitě a okamžitě se snažit pečetit brány v lokacích, které mají častější frekvenci otvírání, když už je víc pečetí dá se změnit taktika na snahu o zavření bran bez zapečetění a vyhrání hry na to že není žádná brána otevřená a vyšetřovatelé mají dostatečný počet bran, dál je fajn dát dokupy peníze jednomu vyšetřovateli nebo sehnat smlouvu přes noviny a jet se pokusit dostat přes nákup ke Starodávnému znamení nebo jak se to jmenuje, případně nějaký řezník může prosekávat cestu k bráně, pokud nemám možnost se prosekávat, bývá řešení jet na nádraží a přesunout se na bránu přes střetnutí tam, důležité je moc neotálet nemít tahy, který nic nepřinesou, je dost lokací, kam nemá smysl v podstatě nikdy jezdit, administrativní budova, kramek s kouzly atd. ono po desítkách a stovkách her už je třeba mezi mnou a ženou ta domluva opravdu rychlá, každý víme co je potřeba, a pokud to vypadá že se Prastarý stejně probudí, tak se spíš už jen snažit nazbrojit, Prastaří ze základu jsou porazitelní i v závěrečném boji. Rozšíření to samozřejmě dost mění a nakopávají obtížnost, tam už taktika nazbrojit a vyčkat na závěrečný souboj nemusí být ideální.

27.3.2020 08:00:45

Svobi
Koukám, že píšeš že jste kupovali dovednosti a pomocníky, to jsou třeba věci, které nikdy neděláme, to mi přijde, že se ty zdroje dají utratit lépe, taky jsem zapomněl, upozornit, že ne vždy je nutné řešit zvěsti, některé nemají zas tak hrozný efekt, třeba ta co zařezává dostupné pomocníky, a ty je lepší kolikrát nechat být, ať jsou ve hře co nejdéle a vykryjí případně příchod jiné drsnější zvěsti.

27.3.2020 08:04:48

Svobi
Jinak by mě zajímalo kolik kol jste to hráli, běžně by ta hra měla zabrat kolem 20 kol plus mínus, se základem, kde nejsou prorážecí brány by to opravdu o moc delší být nemělo, pokud se hraje dostatečně účelně

27.3.2020 08:06:33

Děkuji vám za reakce
Curuj: Snažili jsme se to hrát dobře - alespoň doufám :) Je pravda, že jsme začátečníci, ale mám pocit, že jsme při této hře v podstatě neměli žádné časové prostoje kvůli hledáním v pravidlech, jako tomu bylo prvních pár her.

Froggery: Děkuji mnohokrát za tipy. Hru nemáme dlouho, takže si použitelný "soubor" strategií teprve pilujeme. Pokud tomu dobře rozumím, tak jedna z dobrých strategií je - podle Tebe - "tlačit" všemožným způsobem peníze jednomu hráči, který se "prohrabuje" Vzácnými předměty v Krámku kuriozit (za účelem získání Starodávného symbolu). Jakým způsobem potom zbytek hráčů přijde k vybavení (předpokládejme, že ho nemají již od začátku), se kterým budou alespoň trochu schopni kosit monstra? Spoléháš se na kombinaci střetnutí v určitých lokacích a na to, že onen "nakupující hráč" předá ostatním předměty, které nakoupí, když si zrovna Starodávný symbol nevytáhne?

Ad Prastarý: S tím jsme ještě nikdy nebojovali, vždy se nám po mnoha hodinách, kdy jsme se se hrou doslova "přetahovali" o nadvládu, podařilo brány zapečetit. Po přečtení pravidel jsem měl dojem, že boj proti němu snad ani nelze vyhrát, nicméně po přečtení některých diskuzních vláken, kde lidé rezignují na pečetění a připravují se jen na onen boj, začínám tento názor přehodnocovat. Asi si jednou ten epický finální souboj budeme muset vyzkoušet :)

Ad Pomocníci, Dovednosti: Strašně mě překvapuje, že říkáš, že dovednosti a pomocníci nejsou až tak dobrým "kaufem". Nám naopak přišlo, že jsou tím nejlepším, co se dá pořídit, protože o ně (na rozdíl od zbraní, kouzel a jiných předmětů) nepřijdeš poté, co Zešílíš nebo Omdlíš - což, jak se nám zdálo, se může stát strašně snadno, stačí smůla při nějakém Střetnutí. Naše strategie tedy naopak spočívala v tom, snažit se skrze Dovednosti a Pomocníky dosáhnout takových "statistik", abychom se nemuseli bát, že každý druhý souboj (či Střetnutí) skončí nedobrovolným pobytem v Nemocnici nebo v Blázinci. Měli jsme totiž dojem, že když už naše postavy měly nějaký ten Boj, tak jim absolutně scházela Vůle a naopak - a právě to jsme se snažili skrze Pomocníky a Dovednosti kompenzovat.

Pokud tedy nenajímáte Pomocníky, nekupujete Dovednosti, tak jak poté zvyšujete své statistiky, když o předměty přijdete vlivem Šílenství/Bezvědomí - spoléháte se na střety v nějakých vytipovaných lokacích?

Ad "5 příšer v zásobníku" - ano, měli jsme (ale až ve značně pokročilé fázi hry) jednoho řezníka, který se snažil u sebe držet (a nevyměňovat) houževnatější nestvůry, jejichž poražení nám dělalo značný problém - aby se nám již na plán nevracely. Tenhle řezník (archeolog) měl ovšem smůlu v tom, že se mu tam, kde stál, pravidelně přesouvaly nestvůry, u nichž bylo pravděpodobnější, že je porazí v přímém boji, spíše než že se jim vyhne. Proto stále bojoval (aniž by vyměňoval alespoň ty slabší nestvůry), trofejí bylo čím dál více a nestvůr v zásobníku čím dál tím méně :) Škoda, že pravidla zakazují výměnu trofejí mezi detektivy (moc nechápu proč - pokud s sebou vláčím hlavu nějaké stvůry, nenapadá mě logický důvod, proč ji nemůžu předat parťákovi). Byly postavy, které by nasbírané trofeje dokázaly využít strategičtěji (jak jsem psal - řezník se buď hýbat nemohl nebo musel někde hasit nějaký požár typu "postavě, která má značné množství stop, hrozí v příštím tahu šílenství při střetu s nestvůrou, která se k ní přesunula - buď ji půjde zabít řezník nebo můžeme půlku stop sbírat znovu").

Ještě mě napadá, že je pro nás hra nová, tak jsme si povětšinou navzájem předčítali atmosférické texty na kartách Lokací ve fázi Střetu (pro navození autentičtější atmosféry). Je možné, že ono natažení herní doby může být částečně způsobeno právě tím (a částečně naší nezkušeností v ladění společného postupu a neznalostí toho, do jakých lokací se za jakým účelem přesouvat - úplně mi třeba uniklo, že v Novinách se dá získat Smlouva na peníze - ale to jsou asi věci, které přijdou s časem). Předpokládám, že Vy ostatní již hru znáte natolik důvěrně, že vzájemné předčítání atmosférických textů přeskakujete? Fázi střetu tak vykonávají všechny postavy "najednou"? (To asi hru také značně zrychlí - my jsme jeli stylem Střet Vyšetřujícího 1 -> Vyšetřujícího 2 -> Vyšetřujícího 3...)

Ad Zvěsti: Hodně nás zdržela zvěst, která na sebe přidává nestvůry a pokud je vyhodnocena, stoupá úroveň strachu na 10 a oněch 8 nestvůr (podmínka Selhání zvěsti) se přesouvá na herní plán - je to zrovna ta, kterou se dle Vašich zkušeností nemusíme bát nechat vyhodnotit?

Ad počet kol: Kolik kol nám hra trvala, to opravdu netuším, to jsem určitě nezvládl počítat a netroufám si ani na nějaký odhad...

Ještě jednou děkuji za všechny Vaše tipy a rady, jak se se hrou lépe vypořádat, snad nám to i díky nim půjde příště rychleji od ruky :)

27.3.2020 10:53:56

thezelda
Jasně, já chápu, že začínáte, a ono asi těch strategií může být víc, takže si na dost věcí přijdete sami. Podle mě je základ se na začátku v prvním kole pokud možno někde sjet a předat si předměty a peníze tak, aby třeba zbraně měl vyšetřovatel, který je obecně lepší na boj atd. Tak k vybavení se dá dostat přes střetnutí, a většinou nějakou výbavu máte na start, kolem dost nestvůr se dá proplížit nebo je zlikvidovat přes zavření brány. Samozřejmě tohle je pak různé podle situací, někdy se může hodit si sjet udělat jeden nákup ve smíšeném zboží a doufat, že tam tu zbraň seženete.

Ad závěrečný souboj: ono je vždy herně zajímavější hru vyřešit jinak než přes zavěrečný souboj, který je v podstatě nezáživná kostkovaná, kterou zachraňuje až doplnění karet z Kingsport Horror, a autoři sami pochopili, že to není moc v duchu lovecrafta a proto jsou už Prastaří z rozšíření opravdu hodně těžký na poražení v boji a vždy je lepší se snažit se souboji s nimi vyhnout.

Jasně o pomocníky nepřijdete, ale pořád přijdeš při poražení o stopy a to je asi nejzásadnější v celé hře, navíc pomocník to je spousta trofejí, za to mám pocit, že se člověk může stát šerifem, což ti dává dost velkou volnost pohybu a příjem peněz, nebo za to může být postupně dost stop či požehnání, a to má pro mě asi větší přínost, zvlášť v pozdější fázi hry se stopy získávají hůř.
Dovednosti to je zas jestli si dobře pamatuju 8$ za to už se dá koupit pěkný předmět nebo starodávný symbol který taky dost pomůže, jako jo pokud už je kvůli strachu krám zavřený tak pak asi proč ne, jinak mě to nikdy nepřišlo tak podstatné.

Předávání trofejí je znemožněno právě kvůli tomu, že by to až příliš usnadnilo hru, jak říkám až se to naučíte hrát je základní Arkham relativně lehká záležitost, jen někdy se to sejde tak, že není šance, ale není to moc často, rozšíření to pak nakopnou správným a těžším směrem :)

Předčítání určitě ano, to dává atmosféru, je fakt, že my už spoustu textů známe v podstatě nazpaměť, ale to ničemu nevadí :) A já zas mám hru komplet takže tam je pořád dost věcí, které člověk tak často nepotká.

Zrovna tahle zvěst je podle mě jedna z nejhorších z těc co v základu jsou, protože její vyřešení není lehké, pokud nemáte kliku žebyste si vytáhli jen ty nejlehčí nestvůry, zároveň ji nemůžete zcela ignorovat a váže na sebe většinou jednoho dva vyšetřovatele, kteří musí zredukovat nestvůry, fakt ji nemám rád :)

Ono se do toho časem dostanete, začátky jsou vždycky složitější :)





27.3.2020 12:10:32

Vybíráme z Bazaru

Exit: úniková hra - Brána mezi světy
Exit: úniková hra - Brána mezi světy
Akt. cena: 150 Kč
Končí za: 4 dny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas