Archipelago - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Renesance
Herní kategorie: ekonomická
Čeština: undefined
Vydavatelé: Ludically
Autoři: Christophe Boelinger
Rok vydání: 2012
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dostupnost

Nevíte kdy to bude v našich e-shopech?
28.10.2012 17:41:27

all
Udělal jsem objednávku přímo u Ludicallů, napíšu všem kdy dorazila

28.10.2012 18:45:53

beholder
v úterý ti napíšeme, jestli to vůbec stojí za to.. budeme to testovat :)

28.10.2012 18:54:36

Elenistar
Já jsem si ji přivezl z Essenu, ale ještě jsem ji nehrál. Kde ji budete testovat, že bych se přidal? :-)

28.10.2012 20:13:48

ranca
v tomovkách... nevím jestli už nejsme plní... ale vidím to tak na sedmou...cca

28.10.2012 20:33:14

Elenistar
Tak to samozřejmě vítám a beru tě za slovo ;)

28.10.2012 20:51:32

report
Taky se přimlouvám za report. Téma i grafika hry se mi moc líbí, tak teď ještě mechanismy...

29.10.2012 14:38:49

rbx

Dostupnost
Pokud se to nepokazi, tak koncem tohoto tydne.

29.10.2012 23:51:17

Beholder
Na Planete to same, snad koncem tydne. Pokud se zadari, tak bychom radi hru ve stredu otestovali, mame ji z Essenu...

29.10.2012 23:54:19

Pánové
Děkuji za info...

30.10.2012 00:18:02

Včerejší Archipelago…
Pokud bych to měl shrnout do nějakého klišé, tak by to bylo: hardcore euro s americkými prvky. Zasedli jsme ke stolu ve čtyřech. Shodli jsme se jednohlasně na tom, že na počtu záleží. Sice to jde i ve dvou, ale jak mi sám Falco, který to ve dvou hrál, potvrdil. Není asi ono. A to kvůli jistým diplomatickým dohodám a obchodům. Asi jako kdybyste chtěli hrát osadníky ve dvou. Ale ten obchod mezi hráči není zdaleka tak zásadní. Vybrali jsme si střední hru. Pro ty, co neví, lze zde vybrat předem jakou variantu si lidé zahrají. Krátkou, střední nejdelší. Projevuje se to obtížností dosažení vítězných podmínek. Jako příklad: Jakmile se na mapě objeví dostatečný počet přístavů, je konec hry. A je to třeba tři, šest nebo deset přístavů. Nevím, jestli je to přesně tak, to jenom pro ilustraci.

To se dostávám k tomu, o co v té hře jde. Každý hráč dostane tajný úkol, který se snaží plnit. Respektive jen informaci o něm. Protože na konci hry ten úkol platí pro každého. Jako příklad, hráč s největším počtem kostelů získá tři body, potom dva… Takže já se na něj mohu nějakým způsobem připravit. Současně s touto informací dostanete i jednu z podmínek konce hry. Jakmile tedy se splní daná podmínka, je konec. Tím chci říci, že je okamžitě konec. Žádné kolo se nedohrává. Tím tedy nastává zajímavá situace, kdy byly v našem případě čtyři tajné možnosti jak ukončit hru a vy víte jen tu svou. Takže si nemůžete být moc jistí, kdy to přijde. Není jich však moc a lze je asi hlídat všechny. Myslím, že je deset těch karet. Takže na konci hry, dostáváte body za to, jak se vám podařilo plnit ty úkoly i ostatních hráčů. Je tedy důležité odhadovat, na co asi hrají ostatní… a z toho usoudit za co budou asi body na konci. To, že se spustí podmínka konce hry na vaší kartě, vám nijak nepomůže. Druhou možností je veřejný úkol, který je znám už od začátku hry. My jsme měli například vlastnictví železa. Kdo má nejvíce železa ten má čtyři body… A poslední možností je kupovat extra drahé budovy a osobnosti. Ty vám sem tam nějaký ten bodík přihrají. Pro představu včerejší skóre bylo asi 13,11,8,9 bodů. S tím, že jsme dělali chyby. Takže odhaduji, že to bude hodně vyrovnaná hra.

Ke hře samotné. Je to klasický vorkrplejsment. Máte ze začátku tři akce, kterými spustíte třeba těžbu dřeva. K tomu potřebujete ještě pajduláky na mapě na políčku, kde se to dřevo těžit dá. A ještě tu musí být pajduláci, kteří zatím nic nedělali v tom kole. Pokud je to na dílku, kde jiný hráč kontroluje město, tak ho ještě musíte požádat (čti podplatit), abyste tam mohli těžit. Surovin je tam šest druhů. Ty pak můžete prodávat na domácí či zahraniční trh. Můžete rozmnožovat pajduláky nebo je najímat. Hezké je objevování nových krajin souostroví. Také můžete vybírat daně atd. K tomu slouží takové pěkné nepřehledné kolečko. Ale za chvilku si zvyknete. V této hře zpravidla nikomu akci nezablokujete tím, že si ji vyberete dříve než on. Klidně mohou všichni těžit dřevo. Jenomže jsou omezená místa na mapě, kde se dá těžit. A pokud už v tom kole někdo na tom konkrétním místě těžil, tak vy už nemůžete. Tedy akcí máte přehršle a vždy můžete dělat něco užitečného. Akční disky během hry trochu přibývají.

V každém workerplacementu jde o to samé. Co nejrychleji mít co nejvíce pracantů. V polovině z nich to nese nějaký neduh ve formě krmení nebo tak něco. Ale když se vám to nepodaří, jste na tom biti jenom vy. Tady ne. Hra se tváří jako kooperativní hra. Ale něco jako ve smyslu Chaos in the old World. (nejmenovaný textový editor mi to nejprve přepsal na Word). Tady každý hrajeme sami na sebe, ale musíme trochu společně, nebo nevyhraje nikdo. Objevuje se zde zajímavá dvousečnost – je potřeba mít co nejvíce lidí, abychom udrželi rebelii na uzdě, ale na druhou stranu každý ten člověk něco stojí, a když mu nezaplatíme při různých krizích tak se z něj stane rebel. To je hezky tematické.

Největší obavy se mi vyplnily. Bál jsem se toho, že když bude muset někdo zaplatit něco ze svého, aby oddálil rebelii, a bude z toho mít jenom to… že všichni neprohrajeme, je to chabá motivace. A k tomu opravdu docházelo. V zásadě jsem se nedivil nikomu, že raději zvedne rebelii, než aby ji sám platil. Snažili jsme se tedy dotyčnému platit jakési odškodné jinými surovinami. Přesto to však není ono. Existuje snad na to jednoduchá pomoc. Ve hře je totiž jeden veřejný úkol, který mimochodem i autor doporučuje jako variantu hry ho hrát fixně, jenž by toto mohl vyřešit. Pokaždé když takto hráč ze svého oddálí krizi, dostane jakýsi virtuální bodík a kdo jich má nejvíce, ten dostane nejvíce bodů. Rázem věřím, že to dodá postrádanou motivaci. Ale ještě to musíme zkusit.

Další věc, která určitě výrazně změní dynamiku celé hry je hrát se separatistou. Je to jeden z tajných úkolů. Takže se neví, jestli tam je nebo není. Ale tento člověk vyhrává jako jediný, když všichni prohrají. Věřím, že vědomí, že ten blbeček se červenejma je šmejd a chce, co největší rebelii dokáže semknout ostatní. Ale taky se jen domýšlím.

Pár slov ke komponentům. Dílky mapy jsou úžasné, ty se mi moc líbí. Meeplové mi nevadí. Jsou přehlední, a že se možná už v nějaké neznámé hře objevili, mi moc nevadí. Penízky možná mohly být větší, ale nestěžuji si. Co mi vadí, jak by řekl klasik, fest. Jsou kostičky surovin. Šutr je všude prezentován jako šedá kostka a je bílá a dobytek!!! Všude na obrázkách je červená, a přitom je oranžová. Takže to si ještě budu muset nějak dodělat. To mi celkem vadí. Pravidla jsou napsaná moc pěkně. Přehledně a atak vůbec. Karty a ilustrace na kartách dle mého soudu nemají chybu. Takže tak.

Celkově z toho mám velmi dobrý pocit. Protože jsme si myslím analyzovali chyby. A těšíme se na další zkoušku s odměňováním toho, co se stará o všeobecný mír. Jsem zvědav, co na to řeknou po dnešku brňáci. Omlouvám se za chaotické vyprávění, když budete mít dotaz, tak se ptejte.

31.10.2012 10:48:35 | Upraveno autorem (porovnej)

Elenistar
Já moc děkuju za preview. Sice jsi mě s tou hrou ve 2 nepotěšil, ale věřím, že to nebude tak hrozné.

31.10.2012 11:01:18

beholder
já jsem na to taky zvědavý. A tyk věřím, že to bude dobré

31.10.2012 11:07:19

Beholder
Jde o to ze ve dvou neni moc zajimave praseni spise reseni domacich krizi.
Kdyz jednomu z hracu zrovna nevyjde explore akce tak je to docela zarez.
Stalo se nam ze jakmile jeden ziskal vyhodu na trhu (prodal za draho a kupoval za levno) tak druhy s tim uz nemohl tolik delat.
Obecne jak jeden hrac lehce utekl uz se proti nemu hraje neprijemne (na to ze je to euro tak tam zadny catch-up mechanismy nejsou).
Ale zatim jsem hral jen ve dvou a jen dvakrat.

31.10.2012 11:43:16

ehm
Ak je to komplexná hra, tak to vyzerá presne ako hra podľa môjho gusta :) Ešte dáke dojmy by sa zišli ;) Ináč som čítal dakde na BGG reakcie na hru vo dvojke od chrisa, že sú tam dáke úpravy pravidiel a že to testoval z dákym neveriacim tomášom ešte počas testingu a ževraj pomocou úprav pravidiel to vyladil tak , že sa to v tej dvojke páčilo aj tomu neveriacemu tomášovi :) Hrali ste to falco s tými úpravami??

31.10.2012 18:08:46

Beholder
Osobně si myslím, že ve dvou to musí být tragiš. Až to hodíš do bazaru (nebo na Aukro) jako obvykle, tak si možná přihodim ;D

31.10.2012 21:38:05

Havelock
Dej pokoj :)

A víš co znamená myslet ;)

31.10.2012 22:37:10 | Upraveno autorem (porovnej)

stOKYi
pokud existují ještě nemáme další úpravy mimo ty co jsou v návodu tak s nimi jsme to nehráli. Každopádně na berte to tak ze je to ve dvou nehratelne jenom to Nemá takovou stavu. :-)

1.11.2012 09:38:43

to all
Tak hra objednána u Ludicallů 25.10 dnes převzána :-) i s bonusem

1.11.2012 11:45:28

komponenty
Díly mapy vypadají opravdu úžasně. Schválně jsem si je jen letmo prolétl, protože se těším až si budu každý zvlášť důkladně prohlížet při hraní :)

Barva kostiček...no je to blbé, ale snad to nebude při hraní dělat větší problémy. Naštěstí jsou ty barvy aspoň podobné :)

Další drobná vada je že se kulaté žetony (asi průzkumu?) nevejdou do těch tří přihrádek. V každé jeden žeton přesahuje. Je to chyba při výrobě (hloubka měla být o 1mm větší), jak psal Christophe Boelinger na BGG.

Pro mě bylo největší zklamání to, že mi díly mapy nepasují do toho spešl kastlíku, takže je tam mám tak na půl.

Člověk si někdy nevybere. Buď má insert jen tak aby se neřeklo (FFG) a nebo perfektně řešený, ale špatně vyrobený :)

8.11.2012 15:29:49 | Upraveno autorem (porovnej)

Beholder
Ty diky jsem do toho kastliku proste natlacil (a nic se neznicilo)

8.11.2012 16:44:41

Falco
jdou tam tak těžko, že neveřím tomu, že by se po delší době takhle násilného tlačení nezničily.

8.11.2012 17:10:43

Nema nekdo info o dotisku popripade neprodava nekdo?

..DeskoHerky Teplice..

3.5.2021 17:33:16

@horysimus nahozeno na bazaru (vcetne rozsireni)

1.9.2023 11:56:10

Vybíráme z Bazaru

NEXUS - Arena Combat System - zánovní
Akt. cena: 2999 Kč
Končí za: 9 dnů

Offcanvas