Archipelago - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Renesance
Herní kategorie: ekonomická
Čeština: undefined
Vydavatelé: Ludically
Autoři: Christophe Boelinger
Rok vydání: 2012
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

dojmy

....
12.11.2012 19:08:19

hraní s klukama na kroužku
tak jsem to s nima testnul... hráli jsme krátkou verzi, porotže nemáme vetšinou moc času.. a jednak se jim to líbilo a pochopili to dost rychle... hráli jsme na ten ukol, kdy dostáváš ocenění, že se snažíš oddalovat rebelii... a hodně to té hře přidá. Najednou máme motivaci ty krize řešit a skoro se o ně i pereme... kdo tu krychličku tam hodí... takže všem ostatním radím, aby na ten benefaktor či jak se ot jmenuje hráli fixně

12.11.2012 19:10:18

nejake aktualni
dojmy? Zvazuju, ale bez predchoziho hrani se bojim, aby to nebyl zajic v pytli

6.12.2012 11:04:08

Dojmy
Hrál jsem zatím pouze jednu krátkou hru ve dvou. Je to moc pěkné, rychle vysvětlené a při hraní to slušně odsýpá, pořád se něco děje (musí se řešit krize, což ve více hráčích, předpokládám, bude to nejdůležitější). Téma i zpracování je velmi kvalitní. Za sebe jednoznačně doporučuji minimálně zahrát...

6.12.2012 11:15:38

Ladik81
Diky moc, prave i hra ve dvou bylo to, co me trosku znervoznovalo pri cteni na BGG. Zahrat to bohuzel nikde do Vanoc asi nestihnu, takze pokud si tim budu chtit udelat radost pod stromecek, budu to muset s nakupem risknout :)

6.12.2012 12:04:24

Kew
Ve více hráčích bude určitě zajímavější právě to řešení krizí, protože ve dvou hráčích většinou tu krizi vyřešil ten první hráč a druhý to měl bez starostí. Ve třech a více hráčích už však mohou ti ostatní hráči přesvědčovat a podplácet toho prvního, aby pomohl právě jim a ne spoluhráčům.

Toto ve dvou hráčích odpadá, ale i přesto hru doporučuji, právě kvůli té variabilitě (různé délky hry, různé úkoly a cíle). A má krásný obrázky...

6.12.2012 12:12:49

dojmy
Prosím, mohol by sa ešte niekto podeliť o dojmy? A nebojte sa rozpísať :-)

6.1.2013 15:56:52

stoperik
ve vedlejsim vlakne "dostupnost", jsem se celkem rozepsal ... potrebujes vedet neco konkretniho?

6.1.2013 15:59:26

dojmy
Nemám nič konkrétne a čítal som aj to tvoje, len by som bral dojmy viac ľudí, čo sa na tom páči a zase naopak nepáči.. Ale predsa len otázka, to rozšírenie pre dvoch hráčov si treba dokúpiť?? ďakujem

Beholder: aha, tak to som si nevšimol že je to sólo. :-)

6.1.2013 17:06:02 | Upraveno autorem (porovnej)

stoperik
to je solo rozšíření (pro jednoho hráče), takže pokud nechceš hrát sám, tak ho nepotřebuješ

6.1.2013 17:07:20

dojmy
Tak já se klidně podělím, byť jsem hrál zatím jedinou hru.

Popravdě z toho moc nadšený nejsem. Spousta věcí mi přijde neskutečně těžkopádných. Viz. třeba přemisťování panáčků a jejich stavy - z území do budovy, mezi územími, engaged, active, etc., etc. Strašný chaos.
Dál pak ten zvláštní systém kdy můžou prohrát všichni ale vyhrává jen jeden. Nutkání potopit ostatní, když vím že nemůžu vyhrát (a zvlášť pokud mě ostatní předtím někde zařízli) je prostě příliš silné.
Taky mi přijde že v pozdějších fázích hry je zde až moc různých karet a elementů a udržet si nad vším přehled je dost vysilující. Někdo na to prostě rezignuje, ale ten který tomu věnuje dpstatečný čas (a tím bude zdržovat ostatní) bude mít znatelnou výhodu.
O různých dalších neelegantně řešených pravidlech (např. obchodování pomocí přístavů a tržišť a jejich značení) ani nemluvě.

Ta hra má hrozně hezkou grafiku, ale herně mě zatím moc nenadchla.

7.1.2013 10:28:17

hmm
"Dál pak ten zvláštní systém kdy můžou prohrát všichni ale vyhrává jen jeden. Nutkání potopit ostatní, když vím že nemůžu vyhrát (a zvlášť pokud mě ostatní předtím někde zařízli) je prostě příliš silné."

Tak toto sa mi zdá byť dosť divné. Si si istý že ste to hrali správne? Dáko sa mi nechce veriť že Boelinger by to nedotiahol.

25.3.2013 16:18:10

stoperik
Je to tak. Když vypukne vzpoura, prohrají všichni. A když dojde k regulérnímu konci hry, tak se sečtou body a kdo má víc, vyhrál, ostatní mají samozřejmě taky umístění. V pravidlech je to hezky okomentované ve stylu "když je splněna podmínka konce hry a nevypukla vzpoura, vyhráli všichni. Nyní je čas určit Hlavního vítěze (Grand Winner)" :)

EDIT: Jinak teda po několikerém zahrání hry si troufám reagovat i na Trpaslikův post. Paralýza a celkově herní čas je opravdu problém, střední hru ve dvou lidech (autorův odhad 60 min) jsme hráli 2,5 hodiny a to jsme ani nezdržovali. A ještě to skončilo vzpourou. Podmínky konce hry byly totiž 4 města nebo 4 chrámy, které jsme vůbec nestavěli, protože nebylo víceméně proč (navíc byl nalosován trend získat co nejvíc kamene). Tady vidím slabinu, když se nalosuje špatná kombinace trendů, cílů a podmínek konce hry. Ono jak ve střední tak v dlouhé je třeba podmínka "dojdou žetony průzkumu", takže hra může teoreticky trvat pro obě varianty zhruba stejně dlouho. Obchodování pomocí přístavů a tržišť mi nijak hrozivě nepřehledné nepřijde. Přemisťování panáčků a stavy jsou trošku oříšek, hlavně třeba u použití budov, problém je spíš s tím, že mapa je strašně barevná a člověk fakt musí dávat pozor, co kam pokládá.

25.3.2013 17:02:21 | Upraveno autorem (porovnej)

Kew
Mňa zarazilo to že "potopiť iných, keď viem že nemôžem vyhrať". Myslím že toto sa stáva hlavne v ameritrash hrách. Z tohto teda usudzujem, že hráč ktorý je prvý sa veľmi nesnaží potlačiť vzburu. A nieje tam žiadna odmena za to že hráči potlačili vzburu? Tým veciam ohľadom premiestňovania panáčikov veľmi nerozumiem lebo som tú hru ešte nehral. Čo tým myslíš že je to oriešok? :-) Celkovo mi to pripadá ako zmes ameritrash a puerto rica :-)

Vidím že to hrávate vo dvojke. Je to dobré, lebo to máme v pláne hrať s priateľkou (je to vôbec "dievčenská" hra? ) :-)

25.3.2013 17:14:26 | Upraveno autorem (porovnej)

stoperik
Problém je, že nikdo tak úplně neví, kolikátý je. Pokud je více lidí, tak se vzpoura většinou potlačuje lépe. Odměna za to být může, ale je to volitelná varianta hry. Co se týče přesunu panáčků, musíš ty mechanismy dostat do krve, je pravda, že ze začátku nemusí být všechno úplně intuitivní.
Přítelkyni se Archipelago hodně líbí. Je barevné, staví se tam mapa a už mě v něm stihla porazit - to jsou hlavní výhody v jejích očích :)
Mě to ve dvou přijde takové slabší, protože pokud člověk postaví aspoň 1 věc od každé potenciálně bodované (což není takový problém), má zajištěné 2 body za druhé místo. Což oproti 3 za první místo není moc velký rozdíl. Takže bodový rozdíl bývá každopádně hodně těsný a mají na něm podíl třeba bodované pokroky. Teď koukám do pravidel, že to hrajem blbě, ve hře dvou hráčů má mít každý 2 cíle. To je dobré vědět do příště :)

25.3.2013 17:36:42 | Upraveno autorem (porovnej)

dojem
Tak ja mám za sebou dve hry a len v dvojke. Mám od Boelingera Earth Reborn a považujem to za najlepšiu hru akú som kedy hral a asi to aj dlho tak bude. Keďže sa jedná o 100% ameritrash, bál som sa ako to bude z jeho novým euro počinom. Nemôžem si pomôcť, ale prvé pocity aj napriek zle napísaným pravidlám a trochu problémovému určovaniu postáv statusu "engage" a "non engage" (pre tých neznalých ak je postava engage, už sa s ňou nedá hýbať) resp. využitím a nevyužitím portu a marketu sa nám táto hra nesmierne páči. Až prekvapujúco páči. Ono sa to tvári úplne jednoducho, ale možností čo robiť je stále dosť a ako by povedal .opčík, je to parádne kombo :). Stále sa tam niečo deje (a to som hral len vo dvojke, dnes ma čaká hra v 4och). Chris sa nezaprel a aj napriek tomu že sa jedná o semi coop, backstabing a možnosti na vyjednávania okolo stola je na euro neúrekom. Jednať sa dá prakticky o všetkom za temer každých okolnosti a za hocičo, všetko sa robí za dáku protislužbu. O grafike ani nejdem hovoriť, artwork je úžasný. Riešenie kríz dáva do hry fajný šmrc a ďalší rozmer, hráči okrem toho že bojujú o víťazstvo musia spolu aj kooperovať = ďalšie možnosti ako vyjednávať a ovplyvňovať tých druhých. Uvidíme po hre vo viacerých hráčoch, ale už teraz ma to nesmierne zaujalo a vo väčšom množstve to bude určite ešte lepšie. Cítim tam ten potenciál :). Chris má dar všetko dokonale vyšperkovať a urobiť aj z jednoduchosti komplexnú záležitosť a to ja rád. Je to také PC Colonization a o niekoľko levelov lepšie puerto rico. Je to také euro s prímesou ameritrash (aj keď tieto slovné spojenia nemám rád, radšej používam komplexné a menej komplexné, ale v tomto prípade sa nedá nič iné použiť :) ).

Pre mňa zatiaľ, hra tohto roku z hier čo som zatiaľ hral. (bolo ich zo 6 :) ).

PS: engage a non engage sme vyriešili položením postavy na bok a už to nemá skoro žiadnu chybu :)

5.4.2013 12:07:08 | Upraveno autorem (porovnej)

Separatisti
Dost o Archipelagu přemýšlím a chtěl bych slyšet váš názor na výtku z BGG. Někteří hráči mohou jet jen na výhru (competitive typy) a vyvažování vzpoury (záchrana ostatních) zbyde vždycky na "trubce", který se musí "obětovat pro vyšší dobro". Zkrátka někteří si stěžují, že v téhl hře jsou kooperativní prvky podivně zasazeny. Jaké máte zkušenosti? Mně se totiž ta hra líbí, ale nerad bych byl zklamaný...

26.5.2013 15:24:18

je pravda,
že po pár zahráních mám pocit, že ta hra tím opravdu malinko trpí. Přijde mi, že krize jsou opravdu náročné na suroviny a jakmile přibude trošku více obyvatelstva v souostroví, strašně špatně se to platí - navíc, když některé suroviny třeba na mapě zrovna moc nejsou. My měli dokonce problém takový, že i po zaplacení všeho, co jsme měli u sebe, hra skončila vzpourou. Možná to chce mít odehráno víc her, zatím mi přijde, že ve více než 3 hráčích to bývá hodně špatné, zvlášť pokud člověk s tou surovinou třeba počítá na další kolo (prodej na trhu, stavba).
Není to sice úplně odpověď na otázku, ale snad to aspoň přiblíží problém.

26.5.2013 15:56:27

Dojmy
Mě, narozdíl od plno lidí, co tady Archipelago dle mého bezdůvodně sepsuli, uchvátilo Archipelago celkem dost a to hned z několika důvodů.
- úžasná grafika
- složitější a komplexnější herní mechanismus
- variabilní mapa
- hodně možností a různých strategií
- a hlavně pikle mezi hráči

Mám radši hry složitější a po dvou zahrání už není problém myslet na všechny mechanismy, přemýšlet nad možnostmi i strategií. Hra je velice krásně vyvedená po stránce grafické včetně mechanik her. Ve dvou jak již zaznělo je to slabší, protože prostě hrajou jen dva proti sobě a když jeden zničehonic postaví tržiště, druhému je většinou jasné co se bude dít, navíc po několikerém zahrání není problém pamatovat si co je na kartičkách a co může přijít. Stejnětak bodový rozdíl bývá opravdu těsný, ale dá se to taky. Nejlepší je právě hra ve 3-4 hráčích kdy mají obrovský herní potenciál, a v naší skupině především hlavní složku zábavy, právě intriky hráčů proti sobě, uzavírání spojenectví, obchodování a nabízení surovin za lepší postavení a následný backstabbing a nečekané rušení úmluv. A hlavně o tomto hra je. O to zajímavější, když hráč svou strategií dokáži ostatní přesvědčit o tom, že má separatistu (přitom jej ve skutečnosti nemá), takže ostatní mu hezky dotují krize a podobné nekalé plány. Zkrátka ve 3-4 hráčích si hru nemůžu vynachválit.

27.5.2013 00:58:37

Díky Ellenare a Kewe
Děkuju oběma za názor, začínám o ní poměrně silně uvažovat. Stává se ve vaší herní skupině to, že když už někdo nemůže vyhrát, tak vyvolá vzpouru, aby prohráli všichni? A prostoje asi ve hře moc nejsou, že?

27.5.2013 10:31:59

Atterdag
Ještě ji nemám tak moc nahranou, hrajeme ji spíš doma ve dvou a pak na akcích, do klubu jsem ji ještě nevzal. Prostoje můžou nastat, pokud hraješ s paralytikama, kteří nestíhají promýšlet svůj tah během tahu ostatních. To s tím vyvoláním vzpoury se mi už v podstatě stalo, problém byl spíš to, že i kdyby dotyčný tu vzpouru nechtěl, tak by stejně nastala, protože neměl dost na zaplacení :)

Přijde mi, že nefungují tak úplně krize, i když myšlenka je asi dobrá. Ono asi by to mělo fungovat tak, že jakmile je hráč na tom dobře, snaží se řešit krize a tím ztrácí => ostatní ho můžou dohnat. Takhle nad tím teda přemýšlím teoreticky, praxe je občas ale neúprosnější. Hodně pak závisí i na pořadí hráčů - první neví, jestli ostatní mají dost a pokud ano, jestli zaplatí, takže často radši aspoň něco přihodí. Motivací pro řešení domácích krizí by mělo být to, že se ti zvednou meeplové a můžeš je v tom kole používat, ale pokud suroviny nemáš, tak si stejně nahraný a zbývá ti jen doufat, že ty tvoje někdo zvedne prostě proto, aby tolik nestoupla nespokojenost.
Druhá výtka je (jak už jsem níže psal) bodování. Nesedí mi to tak, jak jsem se na to těšil, když jsem to četl. Je to možná i tím, že v případě remízy se přidávají body všem v plné výši a dokonce se udělují nezměněně i nižší místa. Nevím, co bych na té hře obecně bodoval, možná peníze, i když ve většině her jsem proti tomu, aby bylo platidlo zároveň vítěznými body.
Na skrytý cíl jedu většinou pozvolně - jednak abych se hned neprozradil a jednak protože prostě to někdy od začátku nejde (např. stavba tržišť vs. nedostatek stavební suroviny na mapě). Hodně pak asi pomáhají pokroky.
A maličko mi vadí limit 3 občanů jedné barvy na hex. Ale to už je opravdu detail.

Jinak aby to nevypadalo, že jsem remcal - ta hra se mi moc líbí graficky i tím mixem těžby, stavby a objevování a pěkně se hraje. I přesto, že údržba není ze začátku jednoduchá (krize, posuny ukazatelů obyvatel a dělníků) a některé mechanismy se musí párkrát připomínat. Ale tak nějak ji dycky hraju spíš pro tu krásu a moji radost z rozrůstání kolonie, s tím, že akce volím tak, abych měl co nejvíc možností do dalších kol.

27.5.2013 11:58:35 | Upraveno autorem (porovnej)

Po tydnu.
Mam za sebou ctyri hry a jednu snad uz "podle pravidel". Pro tuto chvili jsem nasycen. Prijemna vec. Robustni a komplexni - i pri opomenuti nekterych veci (z blize nespecifikovatelneho duvodu jsem prvni tri hry hrali bez pocatecnich fufniku) celek funguje docela obstojne.
Zajimavy "semikoop s moznym zradcem arbeitplatzer". Veci do sebe pekne zapadaji, provedeni a rozvrzeni komponent bezchybnate, grafika stuning.

5.1.2014 16:33:18

Vybíráme z Bazaru

Jumbo
Jumbo
Akt. cena: 390 Kč
Končí za: 6 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas