Herní kategorie: desková hra, strategická, budovatelská, ekonomická
Vydavatelé: Eggert-Spiele
Autoři: Mac Gerdts
Rok vydání: 2005

Antike - Civilization ve starověku

Autor: Ringo | 25.2.2009 | 10

Antike je strategická hra odehrávající se ve starověku. Odehrávají se v ní souboje mezi Římany, Řeky, Féničany, Germány, ale také Babylóňany, Peršany a dalšími národy, které v tomto věku prožívaly svůj rozkvět.

Hrací plán je rozdělen na regiony. V každém se nachází město, které je specializováno na výrobu určité suroviny. Za suroviny se nakupuje armáda, budují další města a chrámy.

Každý tah začíná volbou akce, kterou hráč chce provádět. Volba probíhá prostřednictvím tzv. rondelu, kde má každý hráč umístěnou figurku a musí postupovat po rondelu rozčleněném akcemi ve směru hodinových ručiček, maximálně však o tři políčka. Pokud chce postoupit hráč o více než 3 políčka na nějakou vzdálenější akci, musí již svůj nadstandardní postup platit penězi.

Na rondelu se vyskytují akce jako - postavit chrám, vytěžit zlato, vytěžit železo, vytěžit mramor. Kolem těchto třech surovin se točí celá hra. Pokud hráč umístí svou figurku na tuto akci, tak v tomto kole získává danou surovinu z každého svého města, které surovinu produkuje.
Dalšími akcemi je budování armády - hráč může umístit po zaplacení jednoho železa za každou jednotku legii, popřípadě galéru do provincií, kde má město. Nákup v jednom kole je limitován v daném tahu množstvím železa a zároveň statusem provincie - město - jeden voják max., město s chrámem - 3 vojáci max.
Důležitou akcí jsou manévry. Touto akcí můžete pohnout svými jednotkami po mapě, každá se může pohnout pouze přes jednu hranici do sousedního regionu(pokud hráč nemodifikuje účinnost této akce vynálezem). V regionech kde není ještě město a umístíte do něj legii je možno město postavit. Tato akce je nezávislá na rondelu s výběrem akcí a na rondelu se tedy nenachází.
Neméně důležitou akcí na rondelu, kterou hráč může zvolit, je stavba chrámu. Chrám je velmi náročný na mramor. Díky jeho stavbě se modifikuje produkce v daném regionu a město pak vyrábí místo jednoho kusu suroviny hned tři.

Hra obsahuje taky vývoj. Je velmi zjednodušený, nečekejte žádné výzkumné orgie jako v Civilization, ale je velmi účinný. Po zadání akce vývoj na rondelu lze po zaplacení dané ceny provést výzkum a modifikovat tak účinnost akcí vybraných na rondelu. Např. lze vylepšit pohyb armád, které se mohou po té pohybovat rychleji a přesunout se tak do vzdálenějších regionů od výchozí pozice než jen do sousedního.

Rozmach vaší civilizace je odměňován kartami osobností. Jsou zde důležití králové, generálové, mořeplavci, učenci a občané. Tyto karty lze získat dosažením např. budováním měst. Za každých 5 měst dostane hráč jednoho krále. Za zničení určitého počtu chrámů získá hráč kartu generála, za obsazení potřebného počtu moří získá hráč kartu mořeplavce a pod. Hráč tyto karty sbírá a po dosažení určeného počtu (ten je určen dle počtu hráčů - národů - ve hře) vítězí.

Kořením hry jsou souboje. Ty probíhají převahovým způsobem. Kdo má v regionu více vojáků, vítězí. Pak může zničit chrám či obsadit soupeřovo město. Bojuje se na moři - galérami a na souší - legiemi.

Hra má stylový krásný herní materiál. Žádné hromady pokřivených plastů, ale pěkné dřevěné figurky legií, lodiček a chrámů. Herní plán je klasická mapa rozčleněná na regiony, v kterých je zaznamenáno, co který region těží za surovinu. Plán má dvě strany. Lze hrát v oblasti středomoří nebo v oblasti středního východu.

Pravidla zní z počátku složitě, ale jakmile se do hry dostanete, zjistíte, že to jde jako po másle a není v tom žádná věda. Složitost této hry se skrývá hlavně v síle a umu soupeřů a záleží tak na Vás, jestli soupeře porazíte či nikoliv správným managementem, budováním měst a rozmísťováním jednotek. Rondelový systém nabízí spoustu strategických možností a voleb. Je třeba tedy volit s rozvahou a přemýšlet, zda se vyplatí utratit nastřádané suroviny do armády, či raději investovat do stavby nového města pro zajištění většího počtu surovin... Strategických možností je vskutku hodně.

Atmosféra hry je vynikající a trochu mi připomíná hru Civilization, ovšem orientovanou čistě na období starověku. Hra je pro 2 - 6 hráčů, dle mého názoru lze hrát výborně i ve dvou, protože existuje spousta modifikací, které tuto hru zpestřují. Již oficiální pravidla nabízejí hned dvě možnosti - každý hráč ovládá v prvním případě dva národy. Každým hraje separátně, ale v podstatě v jakémsi spojenectví. Další možností je hrát s dvěma barvami figurek, ovšem jakoby za jeden národ, se zdvojnásobenými surovinami. Pak lze dohledat i neoficiální varianty, které mění např. ceny vývoje, omezují herní plán na polovinu a podobně.

Kterým hráčům je tato hra určena? Nerozlišuji hráče na zkušené a nezkušené dle toho, co mají za sebou odehrané. Nevěřím, že zkušenost ve hrách se dá získat např. odkroucením 20. partiemi v Poštovním kurýrovi, 15. partiemi v Osadnících, 10. partiemi v Ticket to Ride a pak se může jako hráč považovat za zkušeného natolik, aby mohl sáhnout po složitější strategické hře. Takhle opravdu ne. Zkušenost rozlišuji jen a pouze v konkrétní dané hře a každý s danou hrou nějak musí začít - jako nezkušený a zkušenosti nabírá opakovaným hraním konkrétní hry. Takže doporučím hru v podstatě všem milovníkům strategických her a milovníkům starověku. Věřím, že zaujme i nahodilé hráče, kteří mají tu správnou hračičkovskou duši stratéga. Kdo z nás si v dětství nehrál na dobývání něčeho a rád by si to nezopakoval v dospělosti v rámci konkrétních pravidel? :-) Tím ovšem neomezuji hru jen na klučičí záležitost, jistě zaujme i dámy Kleopatry :-) Hra neobsahuje žádnou náhodu, což je jednoznačné plus. Přes absenci náhody totiž hra nabízí spoustu variant a překvapení, situace se vyvíjí pokaždé jinak. Není to klasická analytická matematická olympiáda, kde máte vše spočteno do předu už při startovním rozdělováním herních komponent. Pokud bych se mel držet nějakého dělení Euro či Ameritrash, zvolil bych neutrální stanovisku ve smyslu, že hra je v podstatě mixem obojího. Není to klasická Eurohra, byť pochází z Německa.

Hodnocení 9,5/10 (toto hodnocení skáče na desítku během hraní hry, protože v tu chvíli budete mít pocit, že hrajete nejlepší hru v životě, ostatně jako u každé hry, u které se vynikajícím způsobem bavíte :-)

Pozn.: Na překladu pravidel do češtiny makám :-)