Andor - dobrodružné legendy

xxxxxxxxoo hodnoceno 302x (Seznam vlastníků)

Andor - dobrodružné legendy  - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: desková hra, kooperativní
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Albi
Devir
Fantasy Flight Games
IELLO
Kosmos
Zvezda
Autoři: Michael Menzel
Rok vydání: 2012
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dotazy k pravidlům

Našel jsem rozpor v tom co stojí hodinu času..

V tištěném průdovci rychlou hrou je napsáno: "Pokud hrdina ukončí svůj pohyb na poli, na kterém leží nějký žeton, žeton se aktivuje a ihned se uskuteční akce z něj vyplývající" Příklad hned pod tímto textem utvrdí, že aktivace (mlhy, obchodníka, vybrání studny..) nestojí žádnou hodinu. To samé vyplývá z modrých předtištěných kartonků v 1. legendě.

V druhé legendě se zase hráč dozví, že aktivovat žeton mlhy, vyprázdnit studnu, odložit či sebrat zlaté čí předměty, měnit předměty či zlaté s jinými hráči, používat předměty a nakupovat u obchodníka.. cituji: "Každá z těchto akcí stojí hrdinu jednu herní hodinu"
No a dorazí to úžasná věta z rejstříku pojmů, kde je pod těmito akcemi napsáno: "Žádná z těchto akcí nestojí hrdinu žádný herní čas" .. to mne roštílo vejpůl :-)

Jak to hrajete?
4.10.2012 21:17:51

čas
Držím se toho, co je napsáno v tištěném průvodci: akce obchodníka, studny atd. nestojí žádný čas. V jedné diskuzi na Boardgamegeek i autor hry píše, že nákup je jednou z akcí, které jsou zdarma.

5.10.2012 06:14:21

čas
Ono je pravda, že kdyby ty akce měly stát čas, tak se skoro nic nestihne a bylo by to asi nehratalné.

5.10.2012 06:45:30

čas
Taky jsme to hráli tak, že nákupy, výměny, studny, mlha, atd.... nestály žádný čas. Už takhle je ta hra docela těžká a pokud by se i za tyhle akce měl posouvat čas, tak by to bylo nehratelné.

5.10.2012 07:13:04

nesoulad pravidel
Jen upozornuju ze sme vcera narazili na dalsi rozpor v pravidlech, pri spolecnem souboji. Na karte spolecny souboj je ze si kazdy hrac hodi kostkou, ale v prirucce je psano ze si hraci hazi kostkami, coz dava vetsi smysl.

5.10.2012 08:56:35 | Upraveno autorem (porovnej)

Legenda 3
dalsi nejasnost ... zkoumal jsem karty cerne magie v legende 3 (zaverecni bossove) a nikde se u nic nepise nic o nastaveni sily a vule cerneho maga + nejake opravy gora a trolla (predpokladam ze ten naboostovanej gor asi nebude mit zakladni silu.... anebrz ho v teto casti hry hrdina sejme jednim smahem) a nebo jsem nekde neco prehledl.

btw da se kupovat v jedne navsteve neomezene sily a nebo jen jedna (zasadni otazka u trpaslika :) )

5.10.2012 09:06:11

Síla + čas
U nákupu síli a předmětů je jasně stanoveno, že můžeš nakupovat jakékoliv množství a limitují tě jen vlastní peníze. (Hráli jsme to i tak, že můžes, pokud máš, před koupí otočit sokola a kamoš z družiny ti může poslat peníze.

Druhou legendu jsme na ten rozdíl v časech za vybrání studny, nákup... taky narazili a zkoušeli jsme to hrat že to čas stojí a dostali jsme pěkně naprdel. Když jsme ji hráli podruhé, tak už to šlo.

5.10.2012 11:14:42

Karty osudu
Mám dotaz, nikde jsme tam nenašli, jak namíchat karty osudu. Je jasné, že ta startovní se tam už od druhé legendy nedává, ale jsou tam pak 3 typy karet zelené (ty bych řekl, že se užívají až na druhé straně herního plánu, protože jsou tam předkreslené), pak jsou tam zlaté a stříbrné. Dávají se tam oboje? Míchají se nějak vzájemně nebo nejdrív jedny a na ně druhé? Jak jste to hráli? Díky

5.10.2012 11:27:11

rbx

Spawn
v prvnim dobrodruzstvi jsem smichal vse dohromady, nahoru dal tu se sipkou a nechal to osudu. Ve tretim je uz receno, ze se maji na plan dat jen ty zlate, takze jsem pouzil jen ty zlate. Dalsi dobrodruzstvi jsem jeste nehral.

5.10.2012 11:43:11

První postřehy a vyřešené nejasnosti
První rozpaky ze všech komponentů byly rychle zapomenuty v porovnání s nádhernou grafikou samotné herní desky. Při překládání desky dávat pozor. Už nyní jsou patrné opotřebení.
První scénář je opravdu učební. Druhý už je zajímavější. Dneska se pouštíme do třetího. Zatím aspoň tyto postřehy:
1) Je vždy nutno přečíst Legendu celou tzn. A1+A2 naráz. ( ne každou kartu až po posunutí bílého "peška"...jak jsem ho přejmenovali).
2)Kouzelník (Mocný hrdina. Nejmenší číslo hodí 4,5,6 díky otočení kostky)
3)Trpaslík (skvělí chlapík, ale pozor! Nakupuje jenom v čísle 72 levněji. Nevýhoda: Trpaslice nemá plnovous :-)
4)Lučištník (bez něho a nebo bez koupi luku se neobejdete. Nezapomenou házet kostky postupně. Nevýhoda: pokud hodím 4 a řeknu si, že mi zbývají další dvě kostky a začnu házet dál, nemusí se vám vždy podařit přehodit už jednou hozené číslo. Bere se vždy to poslední!)
5)Mlha: Jednou se říká to a podruhé ono. Zkoušeli jsme hrát hru 1 akce/ 1 otočení a nestihli jsme vůbec nic. Proto i když se píše na legendě, že stojí akce, tak je myšlená jako stoupnutí vůbec na dané pole s mlhou. Mimo jiné v jedné kartě osudu se potvrzuje toto pravidlo. Stačí mlha proběhnout.
6)Studna a obchod (stejné jako mlha). Jenom proběhnout.
7) Naše opeřená pošta přenáší zlato, drahokamy a malé předměty (využívat co nejvíce na posílání peněz a na začátek dalekohledu).
8) Občas nějaký gór či skral proklouzne, aneb s čistým štítem to nejde (myslete na bonusové štíty za sedláky).
9) Hlídejte si herní hodiny, ať se nezapomíná (posunut s hrdinou a hned posunu hodiny).
10) Využívejte štít. Kromě odvrácení útoku umí odvracet karty osudu (využívat hlavně jako negace)!!!
11) Zkusit posbírat 3 runy (každý jiná barva- lze přenést sokolem). Je potom možné využívat černou kostku. Ideální pro kouzelníka.
12) Společný souboj. Někdo musí začít. Oba potom posouvají hodiny času. Utržené životy se dělí rozdílem počtu útočících hrdinů.

5.10.2012 13:33:32 | Upraveno autorem (porovnej)

ancovicka
my jsme jeli ze za vse vcetne nakupu se v druhe legende plati navic jedna akce a vyhrali jsme to uplne v klidu

5.10.2012 15:14:36

to ancovicka
Já bych asi upřesnil to "proběhnout" z bodu 6 a 7. Ve skutečnost musí pohyb na políčku s akcí skončit a akce se aktivuje zadarmo.

My jsme nyní úspěšně dohráli 3. legendu, a když jsem si přečetl 4 možné karty 2.úkolu "černá magie", tak dva z nich jsou, porazit černého mága Varkura.. ha a kolik pak má sílu a kolik vůle? To už jsem se nedočetl..
Třetí je porazit Trola, což je celkem hustý úkol a poslední je snadný z kategorie výukové hry a to porazit očarovaného gora, který je ale zřejmě silný jako obyčejný gor.
My jsme chytnuli právě gora a proto jsme vyhráli v hodině dvanácté.

edit: Prakticky jsou ty dotazy ohledně 3. legendy stejné jako od ValMora
Takže ty proradný Varkure ukaž jak moc tuhý máš kořínek :-)

5.10.2012 16:59:05 | Upraveno autorem (porovnej)

spartik
coz je podle me hlavni kravina ten gor musi byt nejak posilenej to same troll ... presto ze je silnej nemuze se postavit vsem 4em hrdinum najednou. Predpokladam ze se k nim pridaj nejake efekty pres ty svitky ale buh vi jake.... A o cernym magovi o kterem nic nepisou ani nemluve. Takze z meho pohledu je bohuzel soucasne 3 legenda nehratelna dokud se nevyresi co s tim je coz me celkem toci.

5.10.2012 18:42:27

Ad dotazy níže...
Dle mého nákup/studna/sebrání věcí apod. Nic nestojí v případě, že na poli skončíte pohyb. Pokud to (ať již z jakéhokoli důvodu) chcete udělat na počátku následujícíhho tahu, tak to již stojí hodinu, jelikož na poli setrváváte.

Obchod hrajeme, jeden předmět na jeden nákup. To s neomezeným obchodem platilo zřejmě jen v úvodní legendě, ne?

V Legendě 3 zřejmě chybí jedna z dějových karet, která by nastavovala síly bossáků. Pozeptám se na BGG, jak je to v jiných jazykových verzích.

Bod 6 a 7 neplatí, je to sice časově zdarma, ale musí tam končit pohyb.

Prozkoumávat mlhu pole po poli nejde, žere to čas. Osvědčilo se nám brát jako první předmět dalekohled. Na počátku hry ultimátní pomůcka, která odkryje většinu mlh raz dva a je ště bezpečně bez jejich aktivace čili je pak jasné kam se vydat.

Rada do začátku; od prvního kola se nebát obětovat vůli za hodiny navíc. Nečekat až poteče do bot, právě časem navíc v každém kole se dá učinit mnoho.

Tři runy jsou nezbytnost, naštěstí díky měněn předmětů to není problém.



6.10.2012 02:02:13

Legend 3; chyba na kartách Černé magie
... tak karta sice žádná nechybí, ale v cz verzi je pouze cca polovina textu. Naštěstí to půjde snad(no) napravit, na ofic. stránkách je k dispozici pdf s prázdnými kartami čili statistiky a plné znění půjde snadno dodělat, je-li někdo dostatečně šikovný v práci s těmito záležitostmi. Ve zkratce (podrobněji viz bgg):

"I have checked my german copy and it seems that you are not missing any cards. Take a look at card A1. At the bottom there should be noted, which cards the legend contains. On my copy it says: "This legend contains of 9 cards: A1 - A4, N and 4 cards Black Magic."

I have checked the Dark Magic cards and each of them contains the stats/movement of any given enemy. Your cards must be very empty then i assume.

Cursed Gor:

Starting point: Field 35 and put a star token next to him

Strength: Double the amount of all heroes combined

Will Power: 7

Dice: 3 red, same dice add up

Stolen Secrets

Starting Point: If narrator has not reached "J" yet, place Dark Mage on field 63, otherwise put him on field 64

Will Power: 14

Dice: None! Instead of rolling any dice at the beginning of eacht fight round pick up a scroll of parchment. The amount shown is Dark Mages die roll

Mighty Troll

Starting Point: Field 66 and put a star token next to him

Will Power: 20

Dice: 3 red, same dice add up. If he has less than 7, only 2 red

Weakening of the Heroes

Starting Point: Put the Dark Mage on field 60

Will Power: 7

Dice: 2 black, same dice add up. If less than 7 Will Power then 1 black


I hope that helps a bit. Too tired to translate the rest of the cards. I will try to do it tomorrow."

6.10.2012 03:29:34

legenda 3
Hmm, tak to je pekne:( hru jsem si zrovna s nadsenim poridil a tohle je teda docela cara pres rozpocet. Doufam, ze to Albi nejak napravi, bud novymi kartami, nebo aspon uverejni prelepky.

6.10.2012 07:21:16

DaViD82
diky :) ... predpokladm ze ty sily u Gora plati i pro ostatni :) a kam se zaokrouhluje

6.10.2012 09:57:33

Ad korektní textace...
... tady již v plném znění:

Cursed Gor:

Task: The Cursed Gore MUST be defeated before he reaches the castle or the narrator reaches "N". If he is defeated move narrator to "N" immediately.

Starting point: Field 35 and put a star token next to him

Strength: Double the amount of all heroes combined

Will Power: 7

Dice: 3 red, same dice add up

Feature: The Gor must be defeated in the first fight round. Otherwise he moves immediately to the space which is 7 less the one he is actually standing at. 35 > 28 > 21 > 14 and so on... (this happens as well if a monster blocks a space the Gor wants to move to and each time the sun rises)

Stolen Secrets

Starting Point: If narrator has not reached "J" yet, place Dark Mage on field 63, otherwise put him on field 64

Set aside 4 of the 6 parchments face down

Task: The Dark Mage must be defeated before he reaches space 66 (mark with a star token) or the narrator reaches "N". If the Dark Mage is defeated move the narrator to "N" immediately.


Will Power: 14

Dice: None! Instead of rolling any dice at the beginning of eacht fight round pick up a scroll of parchment. The amount shown is Dark Mages die roll

Feature: At sunrise the Dark Mage moves to the adjacent space with the highest number. Not in the direction of the arrows.

Mighty Troll

Starting Point: Field 66 and put a star token next to him

Task: The Mighty Troll must be defeated befor the narrator reaches "N". If he is defeated then move the narrator to "N" immediately.

Will Power: 20

Dice: 3 red, same dice add up. If he has less than 7, only 2 red

Feature: At sunrise the Mighty Troll moves to the adjacent space with the highest number. Not in the direction of the arrows.

Weakening of the Heroes

Starting Point: Put the Dark Mage on field 60

Task: The Dark Mage must be defeated befor the narrator reaches "N". If he is defeated then move the narrator to "N" immediately.

Strength: 2p = 6, 3p = 10, 4p = 14

Will Power: 7

Dice: 2 black, same dice add up. If less than 7 Will Power then 1 black

Feature: At sunrise the Dark Mage does not move. During fight rounds every hero only rolls one die. If opposing side is smaller then flip die. (e.g. 5 > 2, 6 > 1). Witch Potions and Rune Stones can be used. The Mage can not use his special power.

6.10.2012 15:59:07

to DaViD82
Super žes to našel, sice tomu 100% nerozumím, ale snad to Albi nějak přeloží a napraví.

Hráli jsme 4.legendu a vůbec netuším k čemu se po po zemi válí ty svitky. Opět nějaký chybějící text?

6.10.2012 18:49:28

překlad - chybějící text
Tak jsem vytvořil doplňující kartu k Legendě 3, která obsahuje chybějící informace: http://i45.tinypic.com/r76byd.jpg

Buď by se použila prázdná karta ze stránek hry a vytvořila tahle 1 doplňující nová karta nebo udělám 4 opravné karty k přelepení stávajících.

Jen si nejsem jist jak je to se sílou protivníků. U dvou protivníků (resp. karet černé magie) není uvedena vůbec a u gora mám větu "Double the amount of all heroes combined" chápat jako "zdvojnásobený součet počtu všech hrdinů"?

7.10.2012 09:12:27 | Upraveno autorem (porovnej)

endymion
Osobně bych se přimlouval za 4 nové karty k přelepení stávajících. Každopadně díky za odvedenou práci(plati i pro DaViDa), já hru ještě nerozbalil( s rozbalení čekám jak dopadne oprava chyb a jestli se nenajdou další), ale pochopil jsem, že bez těchto údajů to není asi moc hratelné.

Nezkoušel zatím někdo kontaktovat Albi ohledně chyb? Myslím, že k Dobyvatelům vesmíru taky posílali opravené karty...

7.10.2012 09:25:35

endymion
fajn preklad jen sem mel z toho anglickeho popisu pocit ze sila neni dvojnasobek poctu hracu ale dvojnasobek sily vsech hracu (imho je to i logictejsi zejmena u toho trolla :) )

7.10.2012 09:44:36

to zluda
Přemýšlel jsem napsat Albi, ale podle mne ještě nemusíme mít odhaleny všechny chyby, např. nikdo ještě nepsal nic z 5. legendy. Přesto tedy napíši do Albi, aby zatím osvětlili chybějící text na kartách černé magie a pomohlo to endymionovi.

Abych to sumarizoval:
3. legenda - chybějící text na kartách černé magie
4. legenda - nevím co se dělá se svitky co jsou poležené na mapě (ale to nemusí být chyba, ale moje přehlédnutí něčeho..)

7.10.2012 09:58:44

endymion
Může to být i nepřesnost "lost in translation", je to popsané z německé verze čili umíte-li někdo německ, sehnal bych přesné německé znění... Co jsem tak pochopil, tak Cursed Gor by měl spíše být "Mad Gor". Síla je dle mého skutečně dvojnásobek síly hrdinů při vstupu do boje (tedy před hodem kostkami, vypitím lektvarů apod.).

7.10.2012 10:24:28

síla?
Nejdřív jsem si myslel taky, že síla je dvojnásobek síly všech hráčů, ale to mě přijde hrozně moc. Hrál jsem třeba legendu 3 s jedním hrdinou a měl ke konci sílu 9, takže by třeba gor měl sílu 18 (2 x 9 síla). Pak ho ani s černou kostkou skoro nemám šanci porazit, navíc v jednom kole. Přikláním se k nižšímu počtu síly i vzhledem k tomu, že mág má v jednom případě taky jen sílu 6 (ve 2 hráčích). Pravda je, že u trola mě přijdou obě možnosti divný :-)

7.10.2012 10:29:17

endymion
no jenze jemu nestoupa imho sila s hrdinama ... jen kdyz se obevi tak ma silu aktualni sily hrdinu ... coz bude imho tak 4-6 sily na hrdinu coz pro jednoho hrace bude kolem deseti coz jde:) Jinak ve 4ech se v pohode da hned ve druhe legende potvora se silou 4. Ale cepram jen z toho anglo-nemeckyho prekladu ... treba to bude uplne jinak

7.10.2012 10:43:43

Vybíráme z Bazaru

Válka v Říši divů + kapsle na žetony
Válka v Říši divů + kapsle na žetony
Akt. cena: 2150 Kč
Končí za: 12 dnů

Offcanvas