Alhambra: The Dice Game

xxxxxxxooo hodnoceno 6x (Seznam vlastníků)

Alhambra: The Dice Game - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 6
Doporučený věk: od 8 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Středověk
Herní kategorie: neuvedeno
Čeština: není
Vydavatelé: Queen Games
Autoři: Dirk Henn
Rok vydání: 2006
Sdílej: Facebook

V Poutníkovi

Autor: J.J. | 2 hodiny 0 minut | 20.10.2011 | 0

Hra: Alhambra: The Dice Game

Hráči: J.J. a 4 neregistrovaní

Úvod

O hře tu ještě není žádný záznam, rozhodl jsem se tedy pojmout tento zápis poněkud obšírněji a připojit k němu i popis mechanismu hry (viz níže, snad alespoň trochu přístupné i pro ty, co neznají ani klasickou Alhambru). Napsat přímo popis nebo recenzi si netroufám, hru nevlastním a jedno hraní ke kompletnímu poznání nestačí. Všiml jsem si například, že herní plán má asi i druhou stranu, s tou jsme však nehráli, je tedy možné, že se jedná o dvě hry v jednom, a já vám zdlouhavě podám jen polovinu informace.

Sendy dostala chuť si v klubu deskových her zahrát Alhambru. Nebyli jsme proti. Vytáhla kostkovou verzi, kterou většina z nás neznala, vyložila nám pravidla a začali jsme hrát.

 

Srovnání s klasickou (základní) Alhambrou

Od klasické karetní Alhambry se hra celkem liší, stále však platí, že se snažíte získat "většinu" u jednotlivých druhů budov, a za to pak dostáváte body prakticky stejným systémem jako u karetní Alhambry. Herní mechanismus je však jiný - místo stavby města z kartonových kartiček jen posouváte žetonem na stupnicích a místo karet používáte kostky, na kterých se prostě snažíte hodit co nejhodnotnější kombinaci. Díky kostkám zde asi více než v klasické verzi hraje roli náhoda, popř. propočítávání pravděpodobnosti. Hra zároveň samozřejmě poskytuje i určitý prostor pro strategii a rozhodování, v principu však vychází z  klasických kostkovek. Pokud je tedy někdo odpůrcem kostek, hra se mu určitě líbit nebude, kdo má kostkové hry rád, neměla by uniknout jeho pozornosti. Ovšem kdoví, jak to vypadá v menším počtu hráčů?

Prostředí stavby města zde už prakticky nehraje žádnou roli, můžete si představovat, že místo stavění budov lovíte různé druhy zvířat, získáváte přízeň různých vlivných osobností nebo lákáte zákazníky na různě drahá auta. Je to jedno, téma je sem prostě přenesené z klasické Alhambry a má touto provázaností pravděpodobně zvýšit popularitu této varianty.

 

Herní doba

Hra se nám protáhla na dvě hodiny - tím se ovšem rozhodně nenechte zastrašit. Řekl bych, že jsme hráli skutečně pomalu. Pravidla sice nejsou složitá, ale přesto jsme se k nim občas vraceli. Navíc většina hráčů často zbytečně dlouze "špekulovala" nad svým tahem. Myslím, že v našem počtu je dobře možné hru odehrát v polovičním čase.

 

Podrobně k mechanismu hry

Herní plán je rozdělen na šest "žebříčků", každý odpovídá jedné z budov, které můžete v Alhambře stavět. Hráč, který je na řadě, si vezme kalíšek s osmi stejnými kostkami. Každá stěna kostky odpovídá jedné z šesti budov. Hráč se snaží hodit na kostkách co nejvíce budov stejné barvy. K dispozici má až tři hody, po prvním a druhém hodu může některé kostky dát stranou a se zbytkem zkusit "dohodit". Navíc se ještě zohledňuje, kolik ze svých tří hodů ke svému výsledku využil.

Příklad: Hráč je na řadě a na poprvé hodil na osmi kostkách 4 zelené budovy. Rozhodne se je dát stranou a hází znovu se čtyřmi zbývajícími kostkami. Má štěstí a padly mu na nich 3 zelené budovy, přidává je k těm z prvního hodu, a má jich tedy celkem 7. Nyní se může rozhodnout svůj poslední hod nevyužít a postavit svůj hranolek na druhou sedmičku v zeleném "žebříčku" na herním plánu (tj. hodil 7 zelených budov na dva hody). Pokud by se rozhodnul házet ještě jednou poslední kostkou a padla by mu zelená, polepšil by si a postavil svůj hranolek na třetí osmičku (8 zelených na tři hody). Kdyby mu však zelená nepadla, mírně by si pohoršil, musel by svůj hranolek postavit na třetí sedmičku (7 zelených a využil všechny tři hody), což je o stupínek níže, než druhá sedmička.

Z příkladu je myslím celkem jasné, jak vypadá "žebříček" u každé z budov - nejvýše stojí osmička na první hod a nejníže jednička na tři hody. Hráči se střídají ve svých tazích a v každém tahu podle svých hodů umístí na jeden z žebříčků jeden ze svých hranolků. Snaží se pochopitelně stát v žebříčcích co nejvýše. V pěti hráčích jsme měli každý k dispozici tři hranolky, prostřídali jsme se tedy v házení každý třikrát, poté končí kolo. Kol se hraje pět, bodovací je však jen první, třetí a páté.

U každého žebříčku je ještě zvlášť cestička z několika políček a lícem dolů otočená prémiová kartička (umístí se náhodně vždy na začáku kola). Na konci každého kola získávají hráči, kterým patří "nejvyšší" dva hranolky v daném žebříčku, postup na příslušné cestě. Hráč, který se v daném žebříčku umístil nejvýše, se může rozhodnout - buď postoupí na příslušné cestě svým žetonem o dvě pole, nebo postoupí jen o jedno a vezmě si prémiovou kartičku. Hráč, který byl v žebříčku druhý, si musí vybrat druhou, zbývající možnost. (Může se stát, že hráč má v žebříčku dva své hranolky a oba výše, než ostatní - pak postupuje o tři pole a získává kartičku.) Ostatní hráči nezískávají v daném žebříčku nic, snad zabodují v nějakém jiném.

Tím končí kolo, hráči si vezmou zpět své hranolky, postup na cestách a kartičky jim zůstávají, a začínají opět házet. Na konci bodovacích kol (1., 3. a 5.) ještě získávají vítězné body, o které se vlastně hraje. Body získávají podle svého umístění na cestách(!) stejně, jako v klasické Alhambře - ten, kdo po prvním kole postoupil na dané cestě nejdál, získává příslušný počet bodů, po třetím kole (druhé bodování) už získávají body první dva (první jich dostane více) a na závěr bodují u každé cesty (tj. vlastně budovy) už dokonce tři hráči. Zároveň platí, že jednotlivé budovy (cesty) nepřinášejí stejné množství bodů - nejhodnotnější jsou fialové, nejméně bodů získáte u modrých. Narozdíl od karetní Alhambry je zde systém nastaven tak, že nemůže nastat shoda (např. dva hráči postoupili na dané cestě o stejný počet polí - přihlíží se zde k tomu, kdo tam došel dřív), a tudíž nenastává možnost, že by se o body za nějaké umístění dělili.

Prémiové kartičky znamenají body navíc, možnost opravit hod, možnost získat na jeden tah kostku navíc, možnost určit začínajícího hráče pro další kolo aj.

Vyhrává hráč, který má po pátém kole nejvíce bodů.

 

Závěr zápisu

U nás se stal vítězem Jarda, nasbíral tuším přes 90 bodů. Se svými žetony postupoval u většiny budov a skoro všude dost bodoval. Druhé místo jsme po napínavém boji obsadili já s Danem, měli jsme shodně 72 bodů. Žeton jsem nasadil jen u tří budov a soustředil se pokud možno na ně. Až za námi byla s určitou prodlevou děvčata.

Byla to příjemná a nenáročná hra, ani mi v té klidné atmosféře nedošlo, že se trochu táhne. Rozhodně není důvod po ní občas nesáhnout. Jen si říkám, jestli se brzy neomrzí.

Odehráno v: Hradec Králové (Okres: Hradec Králové)

Komentáře

Díky..
Pravidla přeložena do CZ bez obrázků byla docela náročná na pochopení a logiku. Díky, vyzkoušíme...a dám vědět jak to dopadlo:-)

28.4.2014 21:44:26

Vybíráme z Bazaru

Summoner Wars Mistrovská sada + rozšírenia
Summoner Wars Mistrovská sada + rozšírenia
Akt. cena: 50 €
Končí za: 3 dny

Offcanvas