Počet hráčů: 1 - 5
Herní kategorie: desková hra, ekonomická
Autoři: Uwe Rosenberg
Rok vydání: 2007

Hra stratégů

Autor: Honza | 1.5.2010 | 10

Agricola je hra pro všechny deskové stratégy, kteří rádi prověří svoje mozkové buňky. Její uvedení na zahraničním trhu v roce 2007 přineslo okamžitě obrovskou vlnu zájmu a tak se její české podoby dočkali fanoušci již o rok později. Příběh rolnické rodiny konce 17. století vás nenechá ani na chvíli oddechnout a pohltí natolik, že od rozehrané hry prostě nebudete moci odejít. Zpočítku se mi nechtělo tu hru ani koupit, ale po přečtení mnoha stránek recenzí jsem usoudil, že to je ta prevá hra pro mne. Žádné boje s netvory, žádné hrdinské skutky, jen práce, práce a zase práce. V krabici střední velikosti naleznete neskutečné množství herního materiálu. Barevné žetony, kvádříky, chlívečky, zvířátka – to všechno je ze dřeva, které hezky vypadá a je příjemné na dotek. Další herní materiál (herní plány a destičky symbolizující místnosti domů a pole) je vyroben z tvrdého kartonu. V krabici naleznete také herní karty různého druhu, které mají povrchovou úpravu lehké hladké struktury, což zaručuje dobré míchání a hlavně odolnost proti opotřebení. Jestliže jsem v souvislosti s Agricolou napsal práce, práce a zase práce, tak přesně taková hra také je. Na začátku máte k dispozici prázdný herní plán, dvě místnosti dřevěné chýše a dva členy rodiny. V průběhu 14 kol musíte vypracovat své hospodářství na co nejvyšší úroveň a tak zvítězit. Cest, kterými můžete úspěchu dosáhnout, je více. Můžete rozšiřovat a zvelebovat své obydlí až na kamenný dům, rozšiřovat své potomstvo, orat pole, sít, sklízet a péci, chovat domácí zvířata. Kámen úrazu je v tom, že zaměřit se na jednu věc nestačí. Kdo chce uspět, musí rozvíjet své hospodářství rovnoměrně ve všech oblastech.

Ve hře pomáhají karty profesí a zařízení, které hráčům přináší výhody, jejichž pomocí mohou lépe dosáhnout vytčeného cíle. K ruce jsou suroviny, kterými se platí, staví, renovuje a akce, které lze v každém kole provádět. S novými koly přibývá akcí (pořízení zvířat, pečení chleba, stavba plotů atd.), čím víc máte členů rodiny, tím více akcí můžete provést. Jenže je tu další „ale“. Každého člena své rodiny musíte být schopni nakrmit. Kola jsou tu a tam přerušena fázemi sklizně, ve kterých přijde na řadu také krmení rodiny. Za každého člena rodiny, pro kterého nemáte jídlo, získáváte záporné body v podobě karet žebráka. S blížícím se koncem hry kol mezi fázemi ubývá, a je tak stále těžší věnovat se rozvoji hospodářství i péči o rodinné příslušníky. Po posledním kole a závěrečném krmení dochází k sečtení bodů a vyhodnocení hry.

Kromě standardní hry můžete hrát zjednodušenou rodinnou verzi (méně složitá, vhodnější i pro mladší). Pro různé počty hráčů se používají jiné karty, hra je tak pokaždé jiná a přesto dokonale vyvážená. A bonbónek na konec: hra má i variantu pro jednoho hráče. Cílem je postupné nahrání předepsaného počtu bodů v průběhu osmi her, kdy se musíte neustále zlepšovat. Každou hru začínáte s větším počtem profesí, které vám práci.

Klady

1. hra jednoho hráče
  2. každý se hned vžije do role kterou má