Autoři: Matthew Dunstan
Phil Walker-Harding

!Top Secret! – Šifrovaný záznam událostí v hlavním sídle Monochrome a.s.

Autor: martinsun | 18.1.2021 | 2

Příprava na vloupání. Tým svolán. Batoh s vybavením připraven. Hackeři připraveni udělat nám cestu v kyberprostoru. Čas akce stanoven.

Jsme připraveni, jsme odhodlaní. Budeme úspěšní a budeme bohatí. Nezklameme našeho neznámého šéfa, který nás posílá na misi.

Ve hře Adventure Games: Monochrome a.s. se každý hráč stává jednou ze čtyř postav, které byly najaty, aby se vloupaly do mocné korporace Monochrome a.s. Jejich úkolem je zjistit víc o tajemném přípravku Rainbow a ukrást vzorec tohoto přípravku. Hra je rozdělena do tří kapitol. Počítejte s tím, že u jedné kapitoly strávíte zhruba 90 minut (i když druhou kapitolu jsme odehráli za necelou hodinu). Hra končí po třetí kapitole.

Obsah krabičky

V krabičce naleznete větší karty lokací, které jsou na rubu označeny písmeny. Dále karty dobrodružství, které mají na rubu číslice, a karty označené M1–M3: to jsou karty úkolů platných v jednotlivých kapitolách. Jsou zde také karty výtahů F1–F3, karty poplachů A1–A4 a karty samotných postav. Posledními kartami v krabičce jsou karty ukončení hry označené písmeny E.

Krabička v sobě skrývá příručku s pravidly (a nápovědou) a také samotnou knihu dobrodružství – zde najdete veškeré texty příběhu, kterým budete ve hře procházet.

Posledními komponentami jsou pěkně vyvedené „standies“ zobrazující jednotlivé postavy.

Privátní: Monochrome - Postavy standies.jpg
Postavy

Příprava hry

Každý hráč si vybere jednu ze čtyř možných postav. Karta postavy je velmi jednoduchá – je na ní uvedeno jméno postavy, její obrázek a její specializace. Můžete se tak stát hochštaplerkou Chiou, lupičem Ramonem, hackerkou Alvou nebo překupníkem Johnem. Vybraná postava s vámi poputuje až do konce hry. Každá z nich na začátek dostane určitý handicap, který vám znesnadní průzkum jednotlivých míst na kartách lokací (pater) v průběhu celé hry. Jedna z postav je zavirována a má v sobě trojského koně, další má v databázi korporace otisky prstů, a zbylé dvě mají v této databázi záznam své tváře a hlasu. Pokud postava prozkoumává místo s daným symbolem, automaticky zvedá riziko poplachu.

V případě sólo hry hrajete za dvě postavy.

Privátní: Monochrome - Postavy karty.jpg
Karty postav

Přečtete úvodní část v knize dobrodružství a na stůl vyložíte kartu první místnosti (označenou písmenem A). Na rozdíl od předchozí Adventure Game: Žalář není prostorové rozložení všech karet na stole tak náročné a nebudete potřebovat karty přesouvat, abyste si udělali místo.

Privátní: Monochrome - Vstupní místnost.jpg

Vstupní místnost

Ve hře je několik základních akcí, které může každý hráč provádět:

• Podívat se na kartu a vybrat si jednu z lokalit, které jsou na kartě označeny trojciferným číslem, a poté si přečíst danou pasáž v knize dobrodružství.

• Zkombinovat kartu dobrodružství (dvojciferná hodnota) s místem na kartě a zjistit v knize dobrodružství, zda vám daná akce (výsledná pěticiferná kombinace) přinesla nějaký výsledek.

• Zkombinovat dvě karty dobrodružství a opět vyhledat v knize dobrodružství, zda lze dané předměty kombinovat.
Privátní: Monochrome - Předměty.jpg
Karty předmětů

Na rozdíl od svého předchůdce, hry Adventure Game: Žalář (kde se dalo libovolně pohybovat mezi objevenými lokalitami), je v Monochrome a.s. pohyb mezi jednotlivými patry omezen. Hráči se mezi nimi musí pohybovat pomocí výtahu. Když přijedou do daného patra, mohou z něj vystoupit a patro dále prozkoumávat. Mohou se také rozhodnout zůstat ve výtahu – tím ale přijdou o svou akci dalšího průzkumu v daném patře. Přemisťování mezi patry je snadné a docela jsme si ho užívali, když jsme se rozhodovali, kam pojedeme a jestli tam pojedeme všichni nebo jen někdo. Ze začátku jsme trochu nechápali, k čemu to celé přemísťování skrz výtahy slouží, ale později jsme pochopili, že pro hru je docela důležité, kde zrovna která postava stojí.

Privátní: Monochrome - výtahy.jpg
Karty výtahů

Na začátku každé kapitoly se vaše počáteční mise (úkol) lehce mění a vyvíjí podle toho, jak se zanořujete hlouběji do příběhu. Posouvá to hru kupředu a vývoj příběhu pěkně graduje.

Privátní: Monochrome - Mise.jpg
Karty misí

Na konci každé kapitoly máte možnost si hru uložit. Vše probíhá tak, že si karty vyložené na stole vyfotíte a již získané karty uklidíte do pytlíčku tak, abyste je mohli později zase rozložit. Samotné sbalení hry je záležitost na dvě minuty. A i když jsme si udělali fotky všech karet na stole, pro následující nachystání nebyly potřeba. Jednoduše jsme vyložili na stůl všechny objevené místnosti a každé postavě vrátili její předměty (karty dobrodružství). Podle poznámky, kterou jsme si udělali do sešitu bokem, jsme umístili postavy do jednotlivých pater, přečetli poslední záznam a pokračovali jsme další kapitolou. Zpětné nachystání je opět záležitost dvou minut, jelikož většina karet, které jste již odehráli, se vrací do krabičky a získaných předmětů není tudíž moc.

Na konci kapitoly si spočítáte získané body a ty si bokem poznačíte na papír. Body získáváte hlavně za to, zda jste byli dostatečné obezřetní a nezpůsobili moc rozruchu. Rozruch způsobíte, pokud postavou s daným handicapem jdete prozkoumat místo, které má stejný symbol handicapu. Pak o 1 zvedáte míru poplachu. Dále ho způsobí některé akce, které uděláte. Velký poplach nastane, pokud míra poplachu dosáhne páté úrovně.

Privátní: Monochrome - Alarm.jpg
Karty alarmu

Hra končí po třetí kapitole. Hra nabízí 6 různých konců. Na rozdíl od Adventure Game: Žalář zde hodně záleží na vašem rozhodnutí, ke kterému konci dospějete.

Na konci se sečtou všechny vaše body získané v jednotlivých kapitolách. Zároveň si připočtete body za některé karty, které jste v průběhu hry získali a zůstaly vám do konce hry. Pak si porovnáte vaše skóre s tabulkou v pravidlech. Dozvíte se, jak moc jste byli úspěšní. Nicméně výsledné skóre nemá nejmenší vliv na celkový průběh hry. Spíš se zde dozvíte, jak velkou část příběhu jste ještě neobjevili a kolik jste toho nezískali. Dovodit to lze docela snadno, jelikož bodování je odstupňováno po 5 bodech a abyste dosáhli nejlepšího skóre, pozřebujete získat 126 bodů.

Privátní: Monochrome - Karty konců.jpg
Karty konců

Nám se podařilo při prvním projití získat druhé nejlepší skóre a chyběly nám body za předměty, které jsme ve hře neobjevili.

Celkové dojmy

Hra mi od samého začátku připomínala starou dobrou počítačovou adventuru. Přesně jako v tomto druhu her procházíte jednotlivými lokacemi a používáte předměty, které v průběhu hry získáte, na cokoliv, s čím se ve hře potkáte. A stejně jako mě to kdysi dávno bavilo na PC, i teď jsem si hru užíval.

Hra probíhá docela hladce a směřuje vás k cíli. Můžete docela dobře odhadnout, jaké předměty můžete kde použít, a většinou je váš odhad i správný. První dvě kapitoly mi připadaly svižnější než samotná závěrečná kapitola. I tak má hra velmi dobrý spád a pěkně graduje ke svému finále.

Příběh připomíná televizní thriller, kdy zhruba víte, co vás bude čekat, ale i tak s napětím sledujete, co všechno hlavní hrdiny čeká. Zároveň vám nevadí, když si od něj odskočíte udělat popcorn a na chvíli si jej zapauzujete. Užívali jsme si opojný pocit, když se nám podařilo zničit databázi s otisky prstů a naše handicapy rázem zmizely.

Obtížnost vidím o něco výš než u předchůdce této hry, Adventure Game: Žalář, a to zejména díky tomu, že zde daleko víc záleži na tom, kdy v jakém pořadí jednotlivé akce vykonáte. I tak hru řadím spíše k jednodušším hrám. Hádanky ve hře jsou pěkně rozluštitelné, ale je jich docela málo.

Nápovědu jsme nemuseli použít ani jednou, i když vás její použití nijak nepenalizuje.

Ve hře jsem našel dvě malé šmouhy na kráse. Jednou je, že některé karty místností jsou na svých okrajích jakoby uřezané tupou řezačkou a je u nich vidět bílý lehce otřepaný okraj. Naštěstí je to více patrné jen asi u dvou karet. Druhá chybka je stejné povzdechnutí jako u Adventure Game: Žalář. Ze začátku jsme si říkali, že každý bude číst tu část v knize dobrodružství, kterou si právě aktivoval. Nakonec jsem vše četl já, protože čtení je velmi často o listování v knize sem a tam a hledání toho správného záznamu. Úplně si umím představit, jak by knize slušela appka, do které byste jen zadali příslušný údaj. Odpadlo by listování a navíc by se zabránilo náhodnému vyzrazení děje, ke kterému u nás tentokrát více než jednou došlo. A ano, bylo to při kombinování předmětu a …(nebojte se, nebude zde žádný spoiler).

Celkově si však myslím, že listování sem a tam bylo daleko méně než v Adventure Game: Žalář. Nebo jsem si na něj už tak nějak zvykl.

Celkově mohu hru doporučit všem, kdo si užívali první díl a také všem, kteří chtějí zažít pár hodin dobrodružství jako najatí zloději. Hru určitě řadím mezi jednodušší. Nicméně ji nedoporučuji hrát s menšími dětmi, přece jenom je ke konci docela morbidní a jsem rád, že jsem ji nakonec se svojí dvanáctiletou dcerou nehrál. A to i přes to, že moc chtěla a měla už i vybranou postavu hackerky. Tentokrát věk na krabičce fakt dává smysl.