Advanced Squad Leader

xxxxxxxxxx hodnoceno 26x (Seznam vlastníků)

Advanced Squad Leader - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: 2. světová válka
Herní kategorie: desková hra, strategická, válečná
Čeština: není
Vydavatelé: Avalon Hill
Autoři: Don Greenwood
Rok vydání: 1985
Sdílej: Facebook

ASL! ASL! ASL!

Autor: Eyron | 10.9.2012 | 24

ASL je motýl

ASL je plavovláska

ASL je první a poslední má láska

 

Toto není recenze v pravém slova smyslu, pouze popisuje cestu strastiplnou ameritrashera a „light wargamera“ k hernímu ráji.

Ani nevím, kdy jsem o ASL poprvé slyšel. Matně si vybavuji sydovi zmatené příspěvky o nejlepší wargame v některém ze zdejších fór. Když jsem si o tomhle monstru hledal první informace, některé z nich mě dostaly. Jako první mě praštilo do očí, že systém ASL pochází už z roku 1985. Další šok byla délka a komplexnost pravidel, které se prodávají samostatně a jejich cena je na úrovni těch nejdražších AT her. A v neposlední řadě neskutečné množství více či méně oficiálních rozšíření, které na sebe naprosto nesmyslně navazují či nenavazují. Vyznat se ve změti všech těch desítek až stovek modulů, historických modulů, action packů, žurnálů a to vše od nejrůznějších tvůrců je vskutku výzvou. Tohle v kombinaci s nepříliš lákavým vizuálem mě přivedlo k závěru, že tahle záležitost nebude pro mě.

Vše se změnilo, když se právě sydo zbavoval ASL Starter Kitu 1, protože přesedlal na plnou verzi a zdejší fóra se plnila jeho nadšenými výkřiky. Neodolal jsem a strater od něj za lidovou cenu koupil.  Starter 1 obsahuje vše potřebné (tedy žetony, mapy a pravidla) pro hraní pěchoty a zároveň používá jen některá pravidla z „plnotučného“ ASL. Když jsem vzal sešit pravidel starteru poprvé do ruky, přišlo mi to nějaké tenké. Rychle jsem ale vyšel z omylu, když jsem se začetl: pravidla starteru jsou psaná jako programovacím jazykem. Bez jakéhokoli odkazování a indexování čtete sáhodlouhá souvětí se zoufalým minimem příkladů. Nebyl jsem schopný se tím prokousat, ale zachránil mě bratr ve zbrani kandelabr. Společně jsme dali na Planetě první scénář. Pár jednotek, malý konflikt ve vesnici. Osahal jsem si strukturu kola, pohyb a střelbu. Přišlo mi to zajímavé, se spoustou možností, ale tak nějak suché. Tento pocit mě ale rychle začal opouštět už u druhého scénáře War of the Rats, který přináší těžké pěchotní zbraně. No a pak už to se mnou šlo z kopce, kandelabr pořídil pravidla a základní modul Beyond Valor.

Pak přišla středa  11.1.2012 a první hra plného ASL. Po scénáři Comando Schenke jsem věděl, že tohle musím mít taky. A po dalším scénáři MILA 18, kdy jednotky SS „čistí“ varšavské ghetto a na odpor se jim staví hrstka zoufale vyzbrojených partyzánů, kteří se plazí v kanálech, jsem věděl, že ASL už nepustím. To neskutečné množství nových a nových herních situací a možností je prostě dechberoucí.

A co pro mě dělá z ASL modlu? Proč má u mě tahle hra na desítkové stupnici patnáctku? Je to sílou příběhů, které vypráví. Všechny se totiž už jednou staly. Ve skutečnosti se v nich zasekávaly kulomety, vybuchovaly bomby, hořely domy a hlavně umírali lidé. A prožívat takhle hluboké příběhy detailně znova je pro mě prostě neskutečný zážitek. 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

...
líp bych to nenapsal... nakonec jsem skoro i slzu uronil... dal bych ti aspoň deset palců :)

10.9.2012 18:42:10

aj. aj.
evidentne mnozstvi udaju, ktere je pro hrani asl nutne ovladat, neni lidsky mozek schopny pobrat. u dotycnych dotcenych jedincu se pak synapse koupou v zaplave vsemoznych chemickych, elektrochemickych a eklektickych rausu, ne nepodobnych pobytu v raji. sydo nalanari jeste par lidi a probouraji singularitu do jineho univerza. nyarlyho velky velky plan je naspadnuti

12.9.2012 09:37:14

Vybíráme z Bazaru

Discover: Země neznámé - Ostrov x Pustiny
Discover: Země neznámé - Ostrov x Pustiny
Akt. cena: 500 Kč
Končí za: 3 dny

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas