Bombyx
Autoři: Bruno Cathala
Charles Chevallier
Rok vydání: 2014

Království Abyss

Autor: Strachkvas | 5.3.2023 | 9

O lednu roku 2023 můžeme s určitostí říct, že se jedná o jeden z významných okamžiků českého deskoherního průmyslu. Na pulty tuzemských obchodů totiž dorazila prvotina nově vzniklého českého, či chcete-li moravského, vydavatelství Table Top Games (TTG) – Abyss. Hra od autorů Bruna Cathaly (Five Tribes, Kingdomino) a Charlese Chavalliera (Kanagawa), která nás zavede do hlubin světa plného roztodivných barevných tvorů a příšer, však sama o sobě žádnou novinkou rozhodně není, neboť ve svém prvním (nejen) anglickém vydání vyšla již v roce 2014 díky vydavatelství Bombyx. O grafický design hry se pak postaral Xavier Collette (Conan, Mysterium, Dixit) a jedná se bezesporu o výjimečný umělecký počin.

Vizuální stránka a kvalita komponent

Privátní: IMG_4121.jpgPo rozbalení krabice a otevření víka na nás vykouknou pravidla, herní deska a plastový insert s dalšími komponenty v podobě karet, kartonových žetonů a klíčů, desek území a průzkumu, dále pytlík s perlami a plastovými miskami. Vraťme se ale právě k víku krabice, protože by byl skutečně hřích, se u něj nepozastavit. Na první pohled totiž zaujme, že se jedná o „čisté“ víko s ilustrací mořské příšery bez jakéhokoliv názvu či dalšího textu. Kdo má dostatek místa v Kallaxu, tomu se tam krabice bude určitě vyjímat. Nejen víko je po grafické stránce velice hezké, samotná herní deska rozdělená na tři herně na sebe navazující části, karty či desky území jsou taktéž opravdu nádherně ilustrované a dotvářejí celkovou atmosféru podmořského světa, který vás při hře pohltí. Kvalita jednotlivých komponent je na dobré úrovni, kartonové žetony a desky jsou silné, nijak se neohýbají a ani po opakovaném hraní neodírají. Stejně tak karty jsou na kvalitním papíru. Byť závěrečné bodování není nijak složité, je třeba ocenit, že součástí hry je bodovací bloček, který tento proces ještě více usnadní.  Co pochválit nemohu, je plastový insert. Na první pohled jsem z něj byl nadšený, insert se jevil funkční, vše do sebe zapadalo, když každá komponenta našla své místo. Pak jsem ale obalil karty a nastal problém. Na výšku i na šířku se do prostoru pro ně určeného vejdou, ale z pro mě nepochopitelného důvodu, přestože tomu v krabici samotné nic nebrání, není tento prostor dostatečně hluboký. Pokud karty neobalujete, tento problém samozřejmě odpadá a insert svou funkci splní.

Příprava hry není nijak složitá a nezabere příliš času. Po rozložení herní desky, zamíchání dvou balíčků karet, desek území a žetonů monster se vedle herního plánu umístí stupnice hrozby s žetonem, otočí se šest karet lordů a následně si každý hráč do svého kalíšku přidá jednu perlu. Hra, jejímž cílem je mít na konci nejvíce bodů vlivu, tak může začít.

Tah každého hráče se pak skládá ze tří kroků.

• První je nepovinný a hráč během něj může doplnit lordy v nabídce.
  • Stěžejní část je krok druhý, během kterého každý hráč musí vykonat právě jednu ze tří akcí: buď prozkoumá hlubiny, požádá sněm o podporu nebo naverbuje jednoho z dostupných lordů v nabídce.
  • Třetí krok pak nastává pouze v případě, že hráč během některé předchozí akce získal dostatečný počet klíčů, musí tedy ovládnout jedno z území.

Při průzkumu hlubin hráč otáčí karty spojeneckých ras různých hodnot a barev, které umísťuje na stupnici průzkumu, přičemž každou nich musí nejprve nabídnout protihráčům ke koupi. Ti se mohou rozhodnout kartu koupit za perly (cena se s počtem koupených karet zvyšuje) či ji odmítnout, přičemž důležité je, že každý protihráč si může koupit pouze jednu kartu. Pokud nikdo z protihráčů kartu nechce, může si ji hráč na tahu buď zdarma přidat do ruky, anebo ji může ponechat na stupnici průzkumu a otočí kartu novou. V tomto balíčku jsou také zamíchány karty nebezpečí a v případě jejího otočení se musí hráč rozhodnout, zda si vezme příslušnou odměnu na stupnici hrozby (čímž průzkum ukončí), nebo pouze posune žeton hrozby na další pole s hodnotnější odměnou a bude pokračovat v průzkumu.

Karty spojenců, které nikdo nechce, se po každém ukončení průzkumu přesunou do sněmu, kde se hromadí v balíčcích podle jednotlivých barev, přičemž právě akcí požádání sněmu o podporu si může hráč celý balíček v jedné barvě vzít.

Pomocí získaných karet spojenců může hráč v rámci třetí možné akce – naverbování lorda – získat jednoho z dostupných lordů v nabídce. Ti pak přináší hráči nejen body vlivu, ale mohou mít i jednorázové či déletrvající jedinečné herní schopnosti nebo klíče, které slouží k výše zmíněnému ovládnutí území. A ta zpravidla ovládnout chcete (záleží na herní strategii), neboť přináší pěknou dávku bodů vlivu.

Herní mechaniky

Stěžejní herní mechanikou je push your luck systém, který nutí hráče riskovat a přemýšlet nad tím, jestli se vyplatí koupit spojence s nižší hodnotou, nebo raději čekat a doufat v lepší kartu, která ale přitom vůbec nemusí přijít. Zda se spokojit s nižší odměnou ze stupnice hrozby, nebo žeton posunout a doufat, že mu lepší odměnu nevybere soupeř… Případně zda požádat sněm o podporu a vzít si menší počet karet, nebo riskovat, že si totožný balíček vyhlédne některý ze soupeřů. Herních rozhodnutí pokoušející vaše štěstí je opravdu hodně a ve spojení s poměrně značnou mírou náhody, která je ve hře taktéž přítomná, společně s dostatečnou mírou interakce mezi hráči, vytváří zábavný herní koncept. Všechny herní mechaniky jsou hezky napasované na téma podmořského světa plného jedinečných stvoření i příšer svádějících souboj o moc v království Abyss.

Pravidla hry

Privátní: IMG_4118.jpgPřehledná, jasná, srozumitelná, dobře přeložená a hlavně snadno (a rychle) naučitelná pravidla kazí pouze drobná nejasnost ohledně počtu klíčů lordů – vyslanců. Pravidla totiž zmiňují, že tito lordi mají klíče tři, přestože karty samotné fakticky na sobě nemají zobrazený ani jeden. Zmatek to pak vnáší v případě bodování dvou území, která cílí na lordy s/bez klíči. Tento šotek je v diskuzi i zde, na Zatrolených hrách, řešen s tím výsledkem, že karty jsou vytisknuté správně a lordi klíče skutečně neobsahují. To je ale opravdu jediná výtka k jinak dobře napsaným pravidlům, které na celkových dvanácti stranách řeší kompletní přípravu a průběh hry, včetně klíčových slov a upřesnění významu některých karet. Stěžejní herní mechaniky jsou ilustrovány na příkladech, které odstraňují i zbylý prostor pro jakékoliv nejasnosti.

Vhodné pro?

Abyss je hrou určenou dvěma až čtyřem hráčům v doporučeném věku od 14 let. Nevidím ale vůbec žádný problém hru odehrát i s mladšími hráči (což jsem i opakovaně vyzkoušel). Pravidla jsou opravdu snadná a neskrývají žádné záludnosti. Obrovskou devízou hry je právě její přístupnost. Herní partie zpravidla nezabere více než 70 minut, ale z mé zkušenosti je hra odehraná za dobu okolo 50 minut. Určitě se však chci pozastavit u počtu hráčů. Vyzkoušel jsem hru ve všech možných sestavách a byť určitě nezklame ani dvou hráčích, s jejich narůstajícím počtem hráčů více a více rozkvétá. Nejlepší herní zážitek se pak dostaví v plném počtu, kdy se nejvíce projeví jednotlivé herní mechaniky, a to za cenu nikterak neúměrného navýšení celkového herního času.

Ukázka území

Resumé

Na závěr se ponořme do hodnocení. Jak je z textu patrné, osobně hodnotím hru velice pozitivně. Abyss je nejen grafiky krásně ztvárněnou hrou, díky čemuž na vás téma podmořského světa opravdu stříká, ale má rozhodně co nabídnout i po herní stránce. Na jedné straně je díky své přístupnosti hrou vhodnou i pro začínající hráče, ale na straně druhé nabízí skvělý herní zážitek i pro ostřílené deskovkáře. Může tak být jak hrou, kterou představíte návštěvě deskoherních nováčků, tak i volbou v případě, že si ve vaší herní skupině budete chtít zahrát něco kratšího, ale přesto dostatečně plnokrevného, s množstvím strategických rozhodnutí. Líbí se mi, že hra odsýpá, že se i ve více hráčích rychle dostanete opět na tah a docela často hrajete i v tahu protihráče. Rozhodně se tak nenudíte a hra tímto způsobem stále udržuje vaši pozornost. Za jediné negativum hodné zmínění pak považuji insert nekompatibilní s obalenými kartami.

Pokud vám tedy nevadí náhoda, máte rádi interakci mezi hráči a rádi pokoušíte své štěstí, je Abyss jasnou volbou!