Zápis zo stavebného denníka:

24.10.-8233 – stavba pokračuje

Ugungu! Karungu, karungu, KARUNGU!!! Manungu! Konguku, konguku! Ugungu, ugungu!

25.10.-8233 – stavba ukončená

Ugungu! Kaghingu! Akungu! Ugungu, ugungu! AARGH!TECT!

Stavebný materiál

Podľa hracieho materiálu by ste hru Aargh!tect zaradili do regálu potrieb pre batoľatá. V krabici nájdete pravidlá, dve prehľadové (a v tomto prípade zároveň prekladové) tabuľky, dve dosky predstavujúce kamenné platne, 10 drevených geometrických útvarov alias stavebný materiál, 24 kariet projektov a dva nástroje korekcie – obrovské nafukovacie kyje. To je všetko. Pomer cena/výkon u tejto hry citeľne pokuľháva, i keď mnohým sa nafukovacie kyje možno zíjdu neskôr v domácnosti :).

Personálny manažment a príprava staveniska

V párty hre AARGH!TECT! sa vžijete do role zamestnancov pravekých stavebných spoločností. Keďže ani pravek sa neobíde bez tvrdého konkurenčného boja, každá spoločnosť musí mať 2-4 zamestnancov. Spomedzi zamestnancov je potrebné vybrať jedného architekta, ktorí bude projekt zastrešovať a robiť autorský dozor. Ostatní budú, bohužiaľ alebo bohuvďaka, hrubá pracovná sila. Ak však manažment spoločnosti nebude s prácou projektanta (hlavne s vykonávaním autorského dozoru) spokojný, môže na ďalší projekt, na jeho miesto zvoliť robotníka s bohatou praxou.

Ak má každá firma architekta a robotníkov, môže sa začať s prípravou staveniska. Na parcelu je potrebné dotrepať konštrukčné prvky stavby - kamennú základovú dosku resp. strop, 2 okrúhle a 2 hranaté nosné stĺpy a striešku (doska, 2 valce, 2 štvorboké a 1 trojboký hranol). Ak je robotníkov viac, dostane každý na starosť minimálne jeden konštrukčný prvok a bude zodpovedný za jeho správne uloženie v rámci stavebného objektu.

Priebeh výstavby

Architekti už vedia ako to chodí v praxi, a preto z kôpky momentálne trendových stavieb náhodne vytiahnu po jednej projektovej dokumentácii, u ktorej im bude priznané autorstvo. Hneď ako sa teda dostanú k dokumentácii, začínajú sa práce na stavbe a autorský dozor architekta. Dorozumievacími prostriedkami medzi ním a robotníkmi je IBA praveká stavebná signálna sústava a kyj. Signálna sústava zahŕňa 12 slovných (čo skôr zvukových) pojmov a výraznú reč tela. Ak chce architekt napríklad prikázať, aby robotník vzal základovú dosku, skríkne UGUNGU! a začne výrazne mykať plecami hore a dolu. Následne, aby doska robotníka nerozpučila je potrebný príkaz, aby ju položil na parcelu (UGUNGU, UGUNGU! ). Áno zdvojenie príkazu znamená jeho opak. Na znak spokojnosti tresne architekt robotníka jedenkrát kyjom po hlave (v prípade zlého umiestnenia dvakrát). Podobným spôsobom naviguje architekt (stavebný a autorský dozor v jednej osobe) ďalších robotníkov, kým nie je hotová celá stavba.

Postavený projekt

Zrevanie AARGH!TECT! a trojité tresnutie kyjom na zem (stôl) znamená, že stavebná spoločnosť je pripravená stavbu od o vz dať do už ívania a môže sa začať kolaudačné konanie. Na kolaudáciu sú prizvaní aj zamestnanci konkurenčnej stavebnej firmy, ktorí dobre vedia, kde a na čom sa v záujme časovej úspory šetrí. Preto je ich úlohou vyjadriť sa ku stavbe. V prípade, že nezistia vážnejšie nedostatky, dajú to najavo uznanlivým kývaním hlavou, prípadne potleskom a primeranými zvukmi a spoločnosť si zvýši rating na trhu o hodnotu projektu. Ak však zistili chyby a nezrovnalosti so stavebným denníkom, musia hučať a dupať nohami. V takom prípade nasleduje jednobodová penalizácia. Nie každý architekt si od začiatku trúfne na zložitý projekt. Ak cíti, že autorský dozor nezvládne odloží tento projekt bokom, avšak vysekanie projektovej dokumentácie do kamennej tabuľky tiež niečo stálo, a pre nezaplatenú pohľadávku má stavebná spoločnosť znížený rating o jeden bod.

Stavebná spoločnosť môže vstúpiť do rôznych druhov súťaží. Jednou z nich je čo najrýchlejšie postavenie stavieb so spoločnou hodnotou aspoň 10 bodov. Usporadúvajú sa aj súťaže, kedy stavebné firmy majú zrealizovať pre bohatého investora, čo najviac unikátnych stavieb v určitom časovom období. Vždy po prekročení bodovej hranice resp. uplynutí časového limitu, si každá stavebná spoločnosť zráta hodnotu svojich stavieb, odčíta prípadné body za nevyrovnané pohľadávky, a tá ktorá má viac bodov, vyhráva titul STAVEBNÍK ROKA.

Záznam z kontrolného dňa

Keď som si (pri čítaní pravidiel) predstavil, že hráči môžu komunikovať len gestami a šesticou slov, predpokladal som, že pri tejto hre musí byť zábava. Z hry mám však po desiatke hier zmiešané pocity. Samozrejme, jedná sa o párty hru, ktorá však stojí nemalé peniaze. Pri prvých hrách, kým sa naučíte rozoznávať KARUNGU od KAGHINGU a KONGUKU, sa dobre zabavíte. Sám som červený hranol 20x otáčal, kým architektka nezmenila príkaz z KARUNGU! na AKUNGU! Po naučení sa príkazov, sa však z hry vytratí komunikačný šum, stavby začnete stavať pomerne rýchlo a samotné hranie už zrazu tak zábavné nie je. Nechcem nikoho k ničomu navádzať :), ale na triezvo pobaví AARGH!TECT len krátko. V kombinácii odviazanej partie spoluhráčov a nie celkom jasnej mysle (kedy je koordinácia pohybov a hlavne gestikulácia príkazov omnoho náročnejšia), je to parádna zábava.

Technická správa

• + originálny nápad, skladnosť
  • + temer žiadne pravidlá a krátka príprava hry