Rozšíření pro hru: 7 Divů světa: Duel
Autoři: Antoine Bauza
Bruno Cathala
Rok vydání: 2016

Jak má vypadat rozšíření

Autor: matewr84 | 21.1.2021 | 3

Je tomu téměř šest let, co vyšla dvojková adaptace úspěšných 7 Divů světa nesoucí přídomek Duel. Ta (stejně jako její předchůdkyně) těží hlavně z jednoduchého mechanismu karetního draftu, který nabízel svižnou a napínavou hratelnost, v tomto případě však uzpůsobenou přímo pro dva hráče. Mezi hráči se tento titul těšil velké popularitě, a tak se nelze divit, že se dvojice autorů, Antoine Bauza s Brunem Cathalou, rozhodla na úspěch hry navázat jejím rozšířením. To vyšlo již v roce 2016 a u nás jej, stejně jako základ, vydává ADC Blackfire.

7 Divů světa: Duel – Panteon do hry nově přidává starověká božstva, která mohou hráči ve svém tahu uctívat a tím získávat rozličné jednorázové efekty. Tento prvek ovlivňuje každý z věků hry trochu jiným způsobem.

V prvním věku se nově při přípravě rozdají na některé zakryté karty žetony mytologie. Když hráč ve svém tahu způsobí otočení karty, na které leží žeton, vezme si jej, může se podívat na vrchní dvě karty božstev z dané mytologie a jednu z těchto karet lícem dolů umístit na jedno z polí panteonu. Tím určí, kolik mincí bude povolání daného boha později ve hře hráče stát, přičemž platí, že čím blíž je bůh aktivnímu hráči, tím také bude pro něj levnější, a naopak dražší pro soupeře. Na desce panteonu je pouze šest míst, a tak se hráč snaží umisťovat pro něj výhodná božstva na pole, která mají pro něj nízkou cenu nutnou k aktivaci tohoto božstva.

Díky této změně už není tak nevýhodné způsobit svým tahem otočení karet v nabídce, což byla jedna z častých výtek u základu, poněvadž to občas vedlo k určité šablonovitosti. Nyní se naopak otočení karet mnohdykrát i vyplatí. Do hry je tak přidáno nové zajímavé rozhodování.

Hlavní změnu v hratelnosti však rozšíření vnáší až ve druhém věku. Nově má hráč ve svém tahu možnost vynechat braní karty z nabídky a namísto toho si „zakoupit“ jednoho z dostupných bohů, a to za cenu, která mu byla přidělena v prvním věku. Asi tušíte, jak možnost nebrat kartu může výrazně ovlivnit dění ve hře. A když k tomu navíc připočítáte i mnohdy silné efekty bohů, které se spustí ihned, když daného boha povoláte, můžete na předvídatelnost, která byla v základu občas přítomna, zapomenout.

Ve třetím věku nadále můžete uctívat bohy, a navíc nově do hry přichází chrámy, které v úvodní přípravě hry nahradí karty cechů. Ty mají vysoké náklady na postavení, ale lze je získat zadarmo, pokud vlastníte příslušný žeton mytologie, který jste získali v prvním věku. Bohužel zde není možnost dopředu vědět, které chrámy budou ve hře, takže je zde přítomný ryze náhodný faktor. Jeden chrám sám o sobě přinese jen pět bodů, což na třetí věk není nikterak výhodné, ale pokud budete vlastnit dva nebo dokonce všechny tři, tak je jejich bodový přínos vyšší.

Je trochu škoda, že cechy už nejsou součástí hry (i když na BGG je k dispozici fanouškovská varianta, díky které lze hrát toto rozšíření i s cechy), obzvláště proto, že mi přišly zajímavější a také méně závislé na náhodě než chrámy.

Bohové a dojmy

Pojďme se ale nyní detailněji podívat na největší lákadlo tohoto rozšíření: bohy. Efekty bohů jsou rozličné a každá z pěti dostupných mytologií má trochu jiné zaměření. Egyptští bohové například pracují s divy, féničtí zase staví na zisku mincí a manipulaci s nimi, zatímco římští ovládají vojenství. Je tak patrné, že každá mytologie nějak ovlivňuje zvolenou strategii, což sice prohlubuje možnosti plánování v dané oblasti, ale zároveň to také občas vede k silnější tendenci hrát jen na jednu strategii. To ale není nutně na škodu, ba naopak to herní zážitek dokáže často i prohloubit. Musíte totiž být více ve střehu, na co váš soupeř hraje a snažit se mu aktivně mařit jeho plány.

Když se pak podíváme na některé zajímavé efekty bohů, tak zde například máme boha Anubise, který umožňuje odstranit zasunutou kartu z již postaveného divu, a tím připravit daného hráče o výhody z daného divu plynoucí. Nutno však podotknout, že lze takto „zbourat“ i svůj div, který pak znovu postavíte a získáte za něj příslušné odměny. Dalším zajímavým bohem, respektive bohyní je fénická Astarté, za jejíž aktivaci na ni položíte 7 mincí z banku. O ty vás soupeř nemůže připravit a vy s nimi můžete platit, co se vám zlíbí. Za každou minci, kterou ale na této bohyni necháte, dostanete na konci hry jeden bod.

Jak je vidět, některé efekty bohů se dají použít vícero způsoby a příjemně prohlubují hratelnost. Z valné většiny se jedná o efekty situační, a tak správné načasování aktivace boha tak, aby jeho využití bylo co nejefektivnější, ale zároveň aby vás o něj nepřipravil soupeř, je pro úspěch zásadní. Ještě významnějším faktorem, který bohové do hry nově vnáší, je výše zmíněná možnost si nevzít kartu z nabídky a namísto toho zaplatit za aktivaci boha.

To přináší výrazné narušení rytmu hry a s tím se pojí i menší propočítatelnost následujících tahů. Zatímco divy, které dávaly po jejich postavení hráči tah navíc, byly jedinou cestou, jak určitou šablonu hraní narušit v základní hře, u Panteonu je těch cest víc a hra se tak stává méně předvídatelnou, ale také zároveň hlubší a komplexnější záležitostí.

To ale může také mít za následek občasné prodlevy mezi tahy hráčů, a to obzvláště při vybírání božstev v průběhu prvního věku. To je určitě škoda, poněvadž pokud 7 Divů světa: Duel v něčem vynikal, byla to právě dynamičnost jednotlivých tahů. Občasné zpomalení hry však není nijak zásadní, obzvláště pokud tyto prodlevy porovnáte s těmi v jiných hrách, ale je dobré počítat, že partie Panteonu budou krapet delší a méně svižné než ty v základu. Krom tohoto mírného negativa bych ještě hře vytkl za mě nezajímavé a na náhodě založené karty chrámů.

Závěr

Celkově však mohu toto rozšíření doporučit. A to jak všem fanouškům základu, tak i těm, kterým vadila občasná šablonovitost hraní, poněvadž hlavně tu Panteon řeší. Dále pak obohacuje hru o nové možnosti, jak se svými tahy naložit a tím celkově prohlubuje hratelnost a činí jí méně předvídatelnou. Nové prvky jsou do hry elegantně integrované a popravdě téměř nejde ani poznat, že hrajete hru s rozšířením. Skoro se zdá, že autoři/vydavatel obsah Panteonu z původní hry záměrně „odstřihli“. Ať je to tak nebo ne, jak základ, tak i základ s rozšířením jsou geniální hry a rozhodně nezastávám názor, že je toto rozšíření esenciální k tomu, abyste si 7 Divů světa: Duel užili. V každém případě ale Panteon rozhodně stojí za to.