Repos Production
Autoři: Antoine Bauza
Bruno Cathala

Nová Agora k Duelu pod siedmymi divmi sveta

Autor: pecovarhy | 11.12.2020 | 6

Ak si niekto myslel, že hra 7 Divov sveta: Duel je so svojím rozšírením Pantheon dokonalá, asi by si mal poopraviť názor a vyskúšať si zahrať najnovšie rozšírenie Agora.

Maličká krabička totiž prináša do hry nový druh vzrušenia, a to politiku! Nuž a keď politiku, tak zvyčajne tú jej nečistú, podrazácku časť, sprisahania, zrady, spiknutia. Inými slovami, otvára sa Vám väčší priestor ovplyvniť svoje a súperove pôsobenie na scéne jedného starovekého mesta.

Hneď na začiatok treba vysloviť veľkú pochvalu za prehľadné a zrozumiteľne napísané pravidlá v oboch jazykoch, českom, aj slovenskom. Relatívne veľký počet rôznorodých komponentov rozložíte k základnej hre jednoducho. Najvýraznejšia časť, doska senátu, skvele zapadne do výrezov tabla základnej hry. Senát je rozdelený na 6 komôr a každá komora má svoj vlastný výrez pre dekrét, drobné vylepšenie, ktoré pomáha hráčovi, ktorý momentálne ovláda danú komoru. Autori v tomto zachovali typický prvok hry 7 Divov sveta Duel, keď polovica dekrétov je odkrytá a druhá polovica je tajná.

Privátní: Agora karty copy.JPG

Nasledujú karty 13 senátorov (7 politikov a 6 sprisahancov), ktoré treba poriadne premiešať a popridávať náhodne do balíčkov 1. veku (+5 týchto kariet), 2. veku (+5) a 3. veku (+3). Na začiatku vekov tak vzniknú odlišné štruktúry kariet v ponuke a posunie sa momentum – koľko kariet bude môcť zahrať prvý a koľko druhý z hráčov Duelu.

Privátní: Agora divy copy.JPG

Rozšírenie pridáva do hry dva nové divy, Knossos a Curia Julia, ktoré prinášajú jednu novinku – získavajú pre hráča hneď, keď si ich vyberie, drobnú výhodu, a to buď okamžitý vplyv (kocku) v jednej komore senátu alebo možnosť pripraviť si od začiatku jedno sprisahanie („spiknutí“). Sprisahania sú reprezentované 16 kartami, vedia narobiť u súpera poriadnu paseku, ale vzhľadom na to, že ich zahratie si vyžaduje dosť rozsiahlu prípravu, netreba čakať, že sa ich objaví v hre príliš veľa.

Privátní: Agora sprisahania dekrety zapis copy.JPG

Hráči si ešte pridajú do zásoby 12 kociek, ktoré budú reprezentovať ich vplyv v senáte, nahradia pôvodné 4 žetóny vojenstva zo základnej hry novými (pridanie kocky do senátu, resp. odstránenie súperovej kocky a presun vlastnej kdekoľvek v senáte) a pridajú medzi žetóny pokroku dva nové, ktoré súvisia s novými hernými princípmi (vykladanie senátorov zdarma, resp. ponechanie si oboch kariet sprisahania pri ich osnovaní). Výsledok partie sa zapisuje do nového výsledkového bloku.

Napriek tomu, že to znie rozsiahlo, príprava hry s rozšírením Agora zaberie minimálne množstvo dodatočného času, odhadom možno 1 minútu navyše. Dobu samotného hrania Agora už predĺži trochu viac, pretože si hráč musí všímať situáciu v senáte a aj nové rozloženie kariet v ponuke. Všetky nové komponenty sa pohodlne zmestia do krabice základnej hry, a to aj vtedy, keď sú karty v obaloch, pravda za predpokladu, že ste zo základu odstránili pôvodný plastový zakladač.

Privátní: Agora senat copy.JPG

Hranie Duelu s Agorou je veľmi zábavné, hráči si musia dávať pozor na nový typ výhry – tá nastane v okamihu, keď niekto z hráčov ovláda všetkých 6 komôr senátu. Ovládať senát znamená, že v ňom má hráč aspoň o jednu kocku viac ako súper. Rozdielová kocka sa umiestni do výrezu k rečníckemu pultu. Keď majorita pominie, "rečník" sa musí vrátiť do pléna. Obaja hráči tak majú dokonalý prehľad o politickej rovnováhe. Hrozbu prehry na polickú prevahu je vcelku ľahké odraziť. Hráč ovládajúci danú komoru má navyše prístup k dekrétu, ktorý umožňuje získať malú, zvyčajne ekonomickú, výhodu. V súčte s bodovým ziskom na konci hry je preto hranie na senát dostatočne atraktívne.

Privátní: Agora senatori.JPGS novou kartou senátora hráč môže počas hry vykonať štandardnú akciu ako predaj za mince alebo postavenie divu, avšak nevyhne sa tomu, aby si niekoľkých týchto nových politikov aj vyložil. Cena takéhoto najatia – vyloženia a využitia karty – je potom rovná počtu už predtým vyložených kariet senátorov. V hre sú dva typy senátora, politik (biely podklad) a sprisahanec (čierny podklad).

Na bielej karte politika je vyznačený sektor v senáte, kde sa uskutoční akcia, prípadne viac akcií. Za akciu sa považuje buď umiestnenie novej kocky alebo presun existujúcej kocky do vedľajšej komory. Počet týchto akcií je daný počtom už vyložených modrých kariet v priestore hráča. Pekne tématicky teda hranie na politiku zvýhodňuje hráča, ktorý preferuje civilný rozvoj mesta.

Keď si hráč najíma sprisahanca, musí sa rozhodnúť buď pre umiestnenie jednej kocky kdekoľvek v senáte alebo pre osnovanie sprisahania. V tomto prípade si vezme dve vrchné karty sprisahaní, jednu z nich si ponechá a druhú vráti buď na vrch alebo spodok balíčka. Sprisahanie si vyloží pred seba lícom dolu, zatiaľ je pre súpera tajné. (Obrázok dolu je iba ilustračný, sú na ňom zobrazené názvy a efekty všetkých šestnástich kariet sprisahania. Karty sú uložené na začiatku hry v doberacom balíčku lícom nadol.)

Privátní: Agora sprisahania.JPG

Sprisahania prinášajú do hry prvok neznáma a zväčša nemilého prekvapenia pre hráča, proti ktorému sú zahrané. Kompenzácia je v tom, že hráč, ktorý na sprisahania ide, musí minúť akciu na ich osnovanie (vyložením karty sprisahanca), následne musí použiť kartu (akúkoľvek) na ich aktiváciu a až na začiatku svojho nasledujúceho ťahu môže aktívne sprisahanie aj spustiť. Toto spustenie je však voľná akcia navyše k ťahu hráča, takže to môže byť, a často aj býva, veľmi účinná zbraň. Dajú sa nimi zboriť alebo ukradnúť už postavené budovy a divy, či dokonca aj žetón pokroku. Pomocou spiknutia vie hráč pracovať aj s kartami a žetónmi, ktoré boli pred začiatkom hry vyradené. „Zvratom udalostí“ viete ponuku kariet okresať až o dve dostupné karty a podobne.

Sedem divov sveta Duel získalo v podobe Agory ďalšie milé malé rozšírenie. Je plne kompatibilné so základnou hrou, ale aj s prvým rozšírením Pantheon. Vzhľadom na povahu nových prvkov, ktoré rozšírenie Agora do hry prináša, by si ju hráči, ktorí si už v minulosti obohatili hranie základu s Pantheonom, mali veľmi obľúbiť. Hráčom, ktorým postačoval samotný základ, by som Agoru odporučil vyskúšať z toho istého dôvodu, ako aj Pantheon - zažijú nové zaujímavé herné obraty, taktiky a prekvapenia.

+ nové herné prvky podporujúce variabilitu, interakciu a taktiku
+ ľahké zapracovanie do základu a kompatibilita s Pantheonom
+ nová okamžitá výhra na politickú prevahu