Pomoc s výběrem deskovky


Zdravím :) Rozhodl jsem se v rámci mé diplomové práce zkoumat deskové hry a jejich vliv na osobnost člověka především na kompetenci k řešení problémů a potřebuji poradit. Potřebuji hru která bude v sobě obsahovat prvky strategie a kooperace. Je důležité aby hra nutila hráče spolupracovat a neustále řešit nenadálé problémy. Potřebuji dohromady 3 a zatím mám jako zástupce strategie scythe a jako zástupce kooperace eldritch horror. Takže pokud by jste o nějaké super deskovce který by splňovala výše uvedené tak mi prosím dejte vědět. Díky moc :)
2.6.2018 14:11:01

...
Ahoj,
na největším deskoherním webu na světě, boardgamegeek.com, se dají hry filtrovat podle toho jestli jsou strategické, jestli obsahují kooperaci a tak podobně. rád bych ti sem dal odkaz, ale je hrozně dlouhý, takže tě jen odkážu na nastavení těch filtrů: https://boardgamegeek.com/advsearch/boardgame
Jinak za mě je ideální adept Pandemic za kooperaci (není tak komplexní a náhodný jako eldritch, to sice nejsou negativa hry, ale oba dva aspekty podle mě trochu stěžují hlubší analýzu). Dále pak bych doporučil Ghost stories, u něj jsem zažil snad nejsilnější kooperaci ze všech kooperaček co jsem hrál. A můj poslední tip směřuje k Andoru, u něj se také musí hodně počítat a každý hráč je esenciální k úspěchu. Bohužel snad u každé kooperačky co znám může hrát velkou roli alfa hráč, což je člověk, který řídí tahy ostatních. Více náhodné koopy ho mohou v některých případech eliminovat (páč si ten dotyčný řekne, že stejně nemá cenu hledat optimální cestu, když nakonec rozhodne náhoda), jindy ale zase ještě více zhoršit, páč je optimální cesta více viditelná, a vše nakonec rozhoduje pravděpodobnost. Ideální jsou tak podle mě kooperačky někde mezi, což jsou ty výše zmíněné. Zajímavý způsobem to řeší This war of mine, kde je pro každý herní krok jeden z hráčů jakýmsi vůdcem a jeho slovo je to poslední platné.

Za strategie bych doporučil Puerto rico o něm se dost často dělají i strategické rozbory a hodně lidí ti s ním může poradit, páč je to klasika. Obdobně tak Agricola neba Terra mystica. Z těch novějších Great western trail nebo ten Scythe. Teraformace mars je také hodně oblíbená strategická hra, ale má v sobě dost silný element nepředvídatelnosti v podobě karet.
Jo a mé nejoblíbenější strategické hry jsou Marco polo nebo Lorenzo ill magnifico. Obě se objevily na čtyř poháru, což svědčí o jejich strategické vyspělosti.

---------------------------------
Deskoherní výzva Zatrolených her
Občasný recenzent na Hrajeme.cz

2.6.2018 14:38:17 | Upraveno autorem (porovnej)

ruy

bolo by dobre

..aby si mal aspon co to nahrane, lebo pustat sa do spracovania niecoho o com nemas moc vedomosti, nieje prilis stastna volba
..inak ako pise matewr84 skus sa popozerat ako funguju deskoherne sajty

2.6.2018 15:08:00

Díky za rady
Díky za rady. Právě Scythe a eldritch horror máme hodně nahraný. Založil jsem k tomuto účelu deskový klub kde tyto hry převážně hrajeme :) Takže o scythe a eldritch horror vím první poslední i když je pravda že jsem to do prvního příspěvku nenapsal :) A právě z výzkumného hlediska hledám deskovku která propojuje strategii a kooperaci abych to mohl porovnávat. Ale jinak díky za odkaz to přesně jsem potřeboval.

Můj výzkum je lehce komplikovanější než jsem napsal. Snažím se totiž zjistit Jaké charakteristiky deskových her lze považovat za faktory které ovlivnují rozvoj kompetence k řešení problémů. Zkrátka hledám které dílčí aspekty co způsobují atd. Výsledek mé práce by měl tedy komplexní rozbor který by měl poskytnou faktory a k čemu mají potenciál. Výzkum je pro budoucí pedagogy kteří chtejí zařazovat deskové hry do výchovného procesu a výchovy obecně.(Zážitková pedagogika atd)

2.6.2018 21:31:09 | Upraveno autorem (porovnej)

hry
Pozri aj na Zimu mrtvých a Battlestar Galactica. Tam je nutné dosť spolupracovať a nemám pocit, že by sa tam našiel alfa hráč. Plus verzia so zradcom má niečo do seba a mohla by priniesť niečo zaujímavé do Tvojej práce

2.6.2018 22:26:42

curuj
Neviem či zima mŕtvych a Battlestar galactica má dáku strategickú hĺbku. Mne ako prvá hra napadla Archipelago. Všetci hrajú za seba, ale koniec koncov aj tak musia všetci spolupracovať lebo prehrajú. PLus je tam prvok zradcu. Hra so zaujímavým konceptom.

3.6.2018 00:05:58

Mám skoro vybráno
Díky moc. Tak jsem si pohrál s tím webem a když přihlédnu k vaším radám tak mi přijde nejlepší jako zástupce strategie ten scythe. Za kooperaci Pandemic a při spojení těchto dvou přístupů mě napadla Mage Knight Desková hra :)

3.6.2018 08:08:00

koop
Pandemic je sice taková nejznámější klasika, avšak pro Tvoje účely je podle mě nic moc. Jednak to není žádná superstrategie, jednak dle mého si úplně nezaslouží pojmenování koop hra, páč mi přijde, že ideální je, když ji bude hrát jeden racionální člověk sám za všechny postavy - právě proto, že není nijak složité si promyslet ideální kombinaci tahů všech postav najednou, a naopak pokud si každý hráč bude rozhodovat za vlastní postavu dle vlastní strategie, bude to kontraproduktivní. Právě toto je hra, u které se alfa hráč objeví téměř stoprocentně. Stejně tak je to s kopiemi Pandemicu - Zakázaným ostrovem a Zakázanou pouští. Já osobně mám ráda povětšinou kooperačky s nějakým tím podílem náhody, klidně i větším, a taky takové, kde se trochu víc sžiju s postavou a musím tam za sebe řešit víc věcí, než abych měla čas a chuť řešit všechny tahy ostatních :)

Jinak pro Tvoje účely bych rozhodně doporučila Space Alert. Je to geniální hra dle mého, a dokonale otestuje perfektní kooperaci mezi hráči, schopnost rozdělovat úkoly, efektivně vykonávat ty svoje, rychle se domlouvat, rozhodovat, počítat... no prostě perfektní věc. Zrovna zde i kdyby nějaký hráč chtěl dělat alfu, tak to prostě není možné - ano, někdo se může ujmout "velení" a rozdělit pár úkolů, ale musí se spolehnout, že ty úkoly budou provedeny správně, páč kdyby měl sám kontrolovat všechno, tak to nejspíš dopadne tak, že ostatním bude překážet a sám svoje úkoly zpacká :) Je to holt taky o důvěře ve schopnosti spoluhráčů, páč je fakt, že stačí jedna chybička, a je to celé v háji :)

3.6.2018 11:11:45

Diskuze o eldritch horrir

Děkuji moc :) a tedy co myslíte bude vhodné použít eldritch horror jako zástupce kooperace? :) vím že je tak taky možný vznik alfy ale má výzkumná skupina tu hru hraje už dlouho a povedlo se mi že v ní nikdo ne zkouší být alfa protože ji hrajeme dohromady a diskutujeme ( metodou filozofie pro děti). :)

3.6.2018 11:50:57

Kooperačky
Souhlasím s Anyankou. Strategie a kooperačka se téměř vylučuje kvůli hrozbě alfa hráče. Kvůli tomu ty kooperačky až tak nemusím. Jediná, kterou mám hodně rád, je Space Alert, protože tam to není možné uhlídat.

4.6.2018 10:30:23

Kooperačky bez alfa hráče
Jsou dva typy kooperaček, kde se alfa hráč většinou moc neprojevuje.
Jedním typem jsou hry pod časovým tlakem jako Fuse, Hrdinové bez záruky, X-COM nebo Space alert.
Druhým typem jsou hry s nějakým vlastním tajným úkolem nebo zrádcem jako Zima mrtvých, Battlestar Galactica nebo Sabotér.

4.6.2018 12:47:36

Pizin

ad druhý typ - věř tomu, že když je hráč dostatečně výrazná alfa, tak dokáže kočírovat nepříjemně i takovou galacticu. Osobní zkušenost, jednoho takového znám. Pak to má tendence inklinovat k tomu, že odchýlení od "jeho" taktiky působí jako neonový nápis "jsem cylon, zavřete mě". Naštěstí se s tím sám nakonec naučil trochu vypořádat tím, že od jednoho rozšíření začal pravidělně hrávat za cylon leadera.

4.6.2018 13:15:27

Space Alert
jen jsem si začal číst diskuzi a vyskočila mi na mysl tahle hra a hned kousek nad tím ji zmiňuje Anyanka, je to kooperace a zároveň tvrdé euro kde je důležité vše naplánovat a spočítat, pokud každý nejede na 100% není možné uspět a myslím že zde není možné aby jeden hráč řídil všechno a všechny na to prostě není čas.

4.6.2018 13:17:09

ad alfa hráč
Je pravda, že u každé kooperativní hry, která to nemá nějak speciálně pošetřené, hrozí alfa hráč. Pak je to hodně ale o skupině hráčů, která to hraje. Pokud jsou na podobné úrovni, nebo každý vyniká v nějakém specifické aspektu, tak jsou ve hře všichni. Mně se osobně tenhle problém spíše vyhýbá (právě díky skupině hráčů na podobné úrovni), výjimkou jsou právě atmosferičtější koopy (potažmo semikoopy), kde je ta optimální cesta většinou tak zřejmá, že stačí, když je nějaký hráč jen o malý kousíček rychlejší v přemýšlení než ostatní a hned všechno vymyslí za celou skupinu. Pak už záleží na přístupu toho dotyčného, jestli si to nechá pro sebe, popřípadě to nebude řešit a bude hrát na atmosféru, no a nebo to všem pokazí a pojme to jako pro něj primitivní hlavolam, který musí co nejrychleji vyřešit.

Jinak k těm druhům kooperaček, které ten problém alfy řeší, tak krom těch co uvedl pizin, bych ještě přidal hry kde je omezna komunikace mezi hráči. Z hlavy mě napadají: Hanabi, The mind nebo The game... jen je u těchle her potřeba si jasně domluvit povolenou komunikaci, jinak se víc budou řešit pravidla, než hra samotná. Ale jinak právě hanabi a the mind můžu vřele doporučit jako zajímavé kooperačky, kde je alfa vlastně eliminován. Je však pravdou že moc strategie v sobě nemají, za to jsou hodně bohaté na dedukci... v tomhle ohledu mě ještě napadá prozkoumat týmové hry, jako třeba krycí jména, to jsou vlastně taky kooperačky.
---------------------------------
Deskoherní výzva Zatrolených her
Občasný recenzent na Hrajeme.cz

4.6.2018 17:00:43 | Upraveno autorem (porovnej)

Vybíráme z Bazaru

Talisman podzemí
Akt. cena: 4000 Kč
Končí za: 2 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas