Opravdu jsou současné hry nejlepší?

Na BGG jsem si dal vyhledat všechny hry, které mají alespoň 500 hodnocení (aby to nebyly KS exkluzivity, které hraje jen pár lidí) a pak jsem si je nechal seřadit podle hodnocení. Ve výběru jsem vynechal wargame hry, které považuji za samostatnou odnož deskových her. Celkem 92 her má momentálně průměrné hodnocení přes 8.00 a z toho rovných 73 her je data vydání 2014 a novější.

To skutečně momentálně vychází nejlepší hry všech dob nebo je to tak ovlivněno hypem?
7.7.2018 08:49:17 | Upraveno autorem (porovnej)

Áno
... podľa mňa to máš viac menej ako s autami. Nájdeš zaujímavé kúsky naprieč históriou, ale vo všeobecnosti prichádzajú nové a lepšie kusy každý rok. Už len preto, že sú modernejšie, bezpečnejšie, vybavenejšie, dostupnejšie...

7.7.2018 09:38:22

Současnost
Hodně nových her je v podstatě oprášení nebo remake nějakých starších mechanismů.

V deskoherním světě je už vše vymyšleno a inovativní nápady jsou jen zřídka.

Proto vlastně současné hry těží z perfektní grafiky, výborných materiálů a kvalitních figurek.

Známe už machrovinky jako "linen finish" pro karty, nebo "dual layer" desky hráče, které dělají ze hry super zážitek.

Dějová spojitost, scénáře a prostě nějaký background příběh je jen třešničkou na dortu.

Vlastně už není moc kam se posunout...inovativní je "LEGACY" ale to je taky taková samostatná odnož a v budoucnu bude více propojení s PC aplikacemi.

Z logiky si osobně myslím, že opravdu dnes najdeme jedny z nejlepších deskových her v tom klasickém podání.

Do budoucna nás čeká jen více detailních, větších figurek a mobilní aplikace. V designu, materiálu a zpracování kartonu už se více udělat nedá :-)

7.7.2018 11:13:50

produkce na prvním místě
Myslím systémově se nic moc nového nevymyslelo a jen se kombinují zavedené a osvědčené herní mechaniky stále dokola do různých mixů/crossoverů AT/Euro, ty jsou podle mě nejpopulárnější a také asi nejvydělečnější. Podle mě se hodně posunuly technologické možnosti a produkce deskovek s cílem vyššího odbytu a určitého prvoplánového efektu u hráčů, který angličani nazývají "wow effect" nebo "eye candy".

Prostě moderní hry vypadají líp, (i když spousta z nich je dle mého názoru zbytečně přeprodukovaných).

7.7.2018 11:25:11

...
Podle mě je to prostě jen to, že lidi vždy řeší to co je aktuální. Mluví se o tom, diskutuje, hodnotí, zkouší... to co bylo dřív, to už zajímá v takové míře jen málokoho. Platí to tak nějak pro všechna odvětví zábavního průmyslu podle mě. A jak se to řeší víc a hraje víc, tak se utváří i ten všeobecný hype. A hlavně deskohraní je mnohem víc populárnější, než tomu bylo třeba před deseti lety, takže se k těm novým hrám dostane víc lidí a s větším hypem, než tomu bylo u těch starších. Samozřejmě je ale jasné, že hype je k ničemu pokud hra nemá nějaké kvality, byť mnohdy jsou ty kvality nahrazeny krásnými miniaturami.
---------------------------------
Deskoherní výzva Zatrolených her
Občasný recenzent na Hrajeme.cz

7.7.2018 11:27:46

Já to pořád porovnávám s videohrami...
Protože to byl skoro celý můj život můj největší koníček. A nakonec jsem dospěl do té fáze, že mi kromě propracovanější grafiky už neměly co nabídnout. Dnešní videohry prostě nejsou lepší než byly starší kousky, jsou jen "vymazlenější". A v tomto případě mi s tímto názorem dávaly za pravdu i různé žebříčky, ve kterých se pravidelně na vysokých příčkách umísťují i hry staré přes 20 let(Half-Life, Fallout, Legend of Zelda: Ocarina of Time, Chrono Trigger, Indiana Jones IV a spousty dalších).

A jelikož jsem ve světě deskových her nováčkem, myslel jsem si, že je to podobné. Jenže jsem netušil, že ten pravý boom deskovek začal až v tomhle tisíciletí. Dal jsem si totiž na BGG vyhledat se stejnými kritérii hry, které vyšly do roku 2003. A dost mě překvapilo, že skoro žádnou z nich neznám. Ono to třeba bude i tím, že skoro žádná z nich nebyla nikdy lokalizovaná do češtiny. Ale vážně mě překvapilo, že většina her, které jsou považovány za naprosté klasiky není ani 15 let stará.

7.7.2018 11:38:17

Klasiky vs. nové hry
Možná právě díky tomu je třeba o to více dávat bacha při koupi nové hry, jestli se jedná o hru kvalitní, nebo jen lákavou a nudnou. Dnes více než kdy dřív lze šlápnout vedle.

Hodně opatrně kupovat hry s licencí (Star Wars, Harry Potter, Lord of the Ring....) protože to často bývá jen lákadlo na fanoušky, pod kterým je hra bez nápady, nevyvážená, nudná, dlouhá a jen zbytečně drahá...u těchto her je třeba více číst recenze a hledat v nich názory nefanoušků / protože díky fanouškům licence je hodnocení často velmi dobré.

TOP žebříček na BGG taky není žádnou výhrou...řada her tam má nostalgicky dobré hodnocení jen proto, že vyšli v dobách, kdy byl slabší trh a hráči byli nenároční. Nebo třeba jen proto, že ta daná hra byla první v nějaké inovativní mechanice...a třeba další hry, které mají stejný mechanismus, jen v něm vylepšili balanc, zajímavost a nedostatky mají už hodnocení horší, protože se od nich čeká více.

Pro mě typický "hype" má třeba Agricola nebo Gloomhaven,. Ze současných třeba The 7th Continent.

7.7.2018 11:51:12

hype
nove hry su neuveritelne prehypovane vdaka internetu, Facebooku, strankam, vymakanym trailerom a videam na youtube a roznym foram.
+ cinania dokazu za malo penazi vyrabat kvalitne plastove akekolvek miniatury v miliardách, co len prispieva k este vacsiemu hype.
Nic mladsie ako 20 rokov nemoze byt povazovane za klasiku (v tom pripade je klasika ako Verdi aj Justin Bieber). Treba tomu dat cas, o 20 rokov z tych sucasnych top hier na BGG rebricku nenajdes ani 10% ani pes po nich nestekne. Dokola to iste, ine miniatury, ina grafika, inac pospajane mechanizmy. Klasikou sa moze stat len daco naozaj originalne a vynimocne. A tomu, aby sa daco stalo klasikou nepomozu ani polmetrove miniatury a stometrova herna plocha s tristomilionom karticiek.

7.7.2018 13:26:07

Ohrajú

Pre mňa je zaujímavé, že niektoré staré klasiky sa nikdy neohrajú, ako napríklad Mariáš, alebo šachy, veľa ľudí ich hráva celý život, denno-denne a nikdy sa im neohrajú a pri tom niektoré moderné spoločenské hry sú fakt kvalitné a majú obrovské možnosti a variant a vždy sa ohrajú. Prečo je to tak?

7.7.2018 17:06:14

Ohrané hry vs klasiky
Opravdové klasiky typu šachy nebo mariáš jsou totiž abstraktní hry bez jakéhokoliv příběhu, který by se dal ohrát a zůstává tam pouze řešení abstraktní úlohy. To je jejich síla zároveň slabost, kdy je někdo bude hrát celý život a bude se v tom řešení zdokonalovat, protože ho baví a někdo je hrát nikdy nebude, protože hry nehraje kvůli vyřešení úlohy, ale kvůli prožití nějakého příběhu.

Ohledně oblíbenosti novějších her to vidím možná také v tom, že nebyl takový výběr her a tak každou kategorii (rodinná, budovatelská, párty...) reprezentovalo pár kousků a těžko se zalíbily všem, dnes si každý ve své oblíbené kategorii najde tu svou nejlepší a dá ji více bodů.

7.7.2018 17:50:56

korenar
Snaha nových her se odlišit od svých předchůdců není nutně pozitivem. Ba naopak, ve valné většině dnešních her můžeme vidět spojování mnoha mechanismů z jiných her, což dost často vede k překombinovanosti a například z dnešních populárních eurovek už skoro zmizela elegance. Ono je totiž někdy méně více. A hlavně spousta mechanismů už moc ani nejde vylepšit, fungovali geniálně tak jak byli v původní hře a dalších 20 přídavných pravidel je neoživý. Takže s názorem, že co je nové musí být přece zákonitě vymazlenější než to staré, absolutně nesouhlasím. Jediné co se podle mě očividně zvedlo je grafické zpracování.
---------------------------------
Deskoherní výzva Zatrolených her
Občasný recenzent na Hrajeme.cz

7.7.2018 22:15:16 | Upraveno autorem (porovnej)

matewr 84
Naprostý souhlas.

8.7.2018 08:32:03

matewr84
Souhlasím, proto je dnes více než důležité zaměřit se při výběru na recenze. Ideálně si hru i zahrát, ale z vlastní zkušenosti na to není nikdy čas a často ani možnost.

8.7.2018 13:08:43

Droll

A ktoré sú podľa teba príbehové hry? Eurohry sú príbehové? Áno, určite sa nájde pár výnimiek u eurohier, ale väčšinou sa jedná o nejaké mechaniky na ktoré je príbeh umelo našroubovaný.

8.7.2018 15:50:11

springb
Příběh nemusí znamenat hned přímo děj. Kronika Panství, kde máš svoje vesničany kteří v průběhu hry mají nějaké povolání a posléze umírají. Kuba, kde si buduju svou plantáž, rozvíjím ji skrz hospodya hotely a podplácím politiky. Dědictví, kde chodím na flámy a kupuju nemovitosti jen abych je zruinoval. Yedo, kde se člověk snaží vetřít do přízně císaře plněním tematických misí. Smallworld, kde má každá vznikající a zanikajícíc rasa svůj mini-příběh. Atd.
To byl jen rychlý pohled na mou skříň. U většiny eur co mám bych našel něco takového. A i u těch, kde fakt nic není - třeba Castles of Burgundy - by mě nejspíš nebavily, kdyby místo ilustrací a textu byly jen nějaké číslice a symboly.

9.7.2018 12:45:03

Můj pohled
Těžjo tvrdit, že by stávající hry byly nejlepší v historii, ale co se výrazně posunulo, je průměrná kvalita. Pamatuju, že 10 let zpět bylo v Essenu pár výborných her, pár dobrých, spousta průměrných a dost špatných. Teď se to proměnilo a je tam dost výborných, spousta dobrých a o dost méně průměrných a špatných.
Hlavní změnu kromě mechanik vidím v grafice, ta se posunula dost a hra, která nevypadá dobře, tak pokud není skutečně výborná, tak neprorazí. To, že je dobrá, nestačí...;)

CEO REXhry a PlanetaHer.cz

9.7.2018 13:44:30

springb
Borghal Rantipole to vystihl přesně, takhle jsem to myslel.

9.7.2018 21:20:10

Borghal Ran...

Takže pokiaľ by eurohra mala na komponentoch len čísla a symboly tak by ťa to nebavilo, ale podľa všetkého by sa ti neohrala, ale ak by na tej istej hre na miesto čísel a symbolov boli texty a obrázky (čiže príbeh) tak už by ťa to bavilo, ale zrejme by sa ti ohrala. Takto myslíš, že to funguje??

9.7.2018 21:51:54

springb

Imho by se mi ohrála tak jako tak. Ale když už, téma trochu odvádí pozornost od mechanismů, takže méně složitá hra teoreticky může vydržet o něco déle díky tématu (Barenpark: chceš ve svém zoo pandy vs. tenhle dílek má efektivnější tvar). A eura jsou obvykle především úloha o optimalizaci, což v nepříkrášlené podobě v podstatě dělám už v práci a nepotřebuju doma :) Sice mě baví takto přemýšlet, ale to ukotvení v nějakém tématu tomu dává nějaký fiktivní hlubší smysl (jsem X a snažím se o Y).

U některých her to tak úplně nefunguje. Zmíněný Castles of Burgundy nebo třeba Dominion, u těch mě téma nevtáhne ani o píď, ale ještě jsem je nehrál tolikrát, abych posoudil, kdy se mi ohrají a jestli na to má absence tématu vliv. Jedno vím jistě: baví mě NAVZDORY absenci tématu, ne naopak.

10.7.2018 00:18:41

Na začiatku
keď som vstúpil do tejto diskusie, napísal som svoj údiv nad tým, že niektoré staré klasiky sa nikdy neohrajú ako napríklad žolíky, šach, mariáš. Veľa ľudí ich hráva denno - denne každý boží deň celý život a stále ich to baví. Bolo mi povedané, že to je len preto, lebo sú to abstraktné hry! Všetky eurohry až na nejaké výnimky sú v podstate abstraktné hry s prideleným príbehom. Ten dôvod bude zrejme niekde inde.

10.7.2018 08:59:36

...
A vážně se vám premisa toho, že šachy a žolíky se neohrajou zdá správná?
Jakože opravdu opravdu?
Já jen že jsem nudnější hry nehrál, tak se ujišťuju...
PS. nechci být jakože nějak zlý nebo tak něco, ale co znám hardcore šachisty (strýc, kolega z práce, pár kamarádů právníků), tak ti všichni maj své problémky a ty by se daly hodit do jedné nebo dvou kategorií lehkých duševních onemocnění...

10.7.2018 09:27:11 | Upraveno autorem (porovnej)

Vrátím se k původnímu obsahu tématu.
Podle mého osobního názoru – Ano, momentálně opravdu vychází nejlepší hry historie.
V podstatě dost souhlasím s tím, co napsal Anaken. Her vychází spousta a průměrná kvalita je vysoká. Nicméně je náročnější se v nabídce zorientovat.
Herní designéři jsou dnes mnohem zkušenější, než byli před pěti nebo deseti lety, ale především hráči jsou dnes mnohem náročnější. Nabídka je dnes mnohem širší a spousta hráčů se také profiluje do určitých segmentů deskoherního pole. U spousty hráčů hraje velkou roli v hodnocení starších her taky nostalgie.
Taky si myslím, že to je trochu otázka žánru a preferencí konkrétního hráče. Připouštím, že třeba u pravověrných eur to může být trochu posunuté, ale úplnou špičku mého aktuálního herního žebříčku tvoří vesměs hry vydané v poslední 2-3 letech. (Gloomhaven, Scythe, Mars Teraformace, M vs. M., Above and Below, Near and Far, Ethnos, Arkham Horror LCG, atd.). Z těch starších se vlastně pravidelně vrazíme tak k 7 Wonders a Dobyvatelům vesmíru.

10.7.2018 09:29:29

To máte jako
s televizními seriály.
Někdo pořád kouká na dokola na Nemocnici a Chalupáře a je spokojený. Je to jednoduché, fugnuje to.
Druhý pořád hltá nejnovější produkci a potřebuje nové a lepší. Větší spektákl, větší příběh.

--------------------------------------
Deskoherní Inkvizitor
Zakládající člen hnutí "Jednorožce s duhou do záhlaví Zatrolenek"

10.7.2018 10:08:19

Stereotipy
Souhlasím s tím, že dnes je spousta možností a hry jsou pěknější. A samozřejmě i hráčů je stále více a z deskovek je trend spíše než okrajový koníček. Takže i kamarád, který má jen pár her si pořídil Gloomhaven, který ho naprosto uchvátil. Pár let zpátky by mě nenapadlo, že někdo, kdo má doma všehovšudy třeba 5 ne příliš velkých her, je ochoten dát 3k za deskovku. A větší peníze v odvětví znamenají více příležitostí a možnost třeba i víc experimentovat pro designéry, řekl bych.

2 mindlesSheep: to jako opravdu? Člověk by řekl, že zrovna deskovkova komunita budeit pro šachisty a podobné hráče pochopení a nebude propadat klasickým předsudkům. Máš okolo sebe asi zvláštní typ šachistů, který tyto stereotipy podporuje. Já sám hrál šachy dlouho aktivně a teď už se.k tomu dostanu jen občas, ale šachisté z mého okolí jsou úplně normální lidi a často bys nečekal, že šachy hrají. A šachy mě stále baví i kdyz hromadu deskovek. Prostě většinou rád hraju deskovky, ale někdy mám náladu na to pořádně si namáhat mozek v čisté podobě bez otravování nějakým (někdy povedene, jindy méně zdařile) naroubovanym tématem.

10.7.2018 10:15:19

...
Coewolf: Mám pro ně pochopení, díky šachům jsem např kolegovi ukázal pár podobných her, třeba hive se mu líbil (ale jakýkoliv workerplacement nebo klasické farmící euro už ne), ale co vidím já tak jsou si všichni dost podobní, v mnohem, mnohem více ohledech než jsou jen šachy. Předsudek vypadá jinak.

Jinak k tématu, myslím že zrovna žijeme v "nejlepší" době pro deskovky, není to uplně mainstream, vznikají vizuálně hezké hry bohaté na kombinace mechanismů a témata, každý si najde to svoje a kdo ne, tak nehledá správně.

Kdysi dávno prostě nebylo z čeho vybírat. Osadníci a víc nic.

Ale deskovky, stejně jako vše kde se točí peníze se hrnou do "korporátních" struktur (FFG, CMON), které podle mě zlikvidují vše zajímavé stejně jako to EA dělá se svými hrami. Neříkám že by vydavatelé neměli vydělávat, ale měli by vidět i něco jiného než money money, money money money. V podstatě už teď vidímě tzv. "day-one DLC" u deskovek a víceméně demoverze her za strašné peníze, s možností utratit 5-10x víc za "plnou" verzi (Cthulhu wars, battlelore...). Začíná tomu chybět balanc a nemyslím že to bude lepší. Před pár lety by mě nenapadlo dát za hru víc jak 1k+- a teď? Za litr hru neseženeš, až na velmi světlé vyjímky jako je lorenzo, ale další mě nenapadá.
EDIT: zapoměl jsem na mobilní aplikace k hrám. Na*rat, nehraju deskovky s kamarádama abych čuměl do mobilu, radši si budu hodinu a půl chystat mansion of madness a u toho si povídat, než čumět do tabletu při hraní, pro mě to pak uplně ztráci smysl...

10.7.2018 11:22:48 | Upraveno autorem (porovnej)

Vyber
Taky bych rekla, ze je to dost dane vyberem. Ted se vydavaji kvanta her a tedy je jednak vetsi sance narazit na neco, co je kvalitni ci site na moje potreby, a jednak je tu vetsi lonkurence a latka se zveda. Je to videt, jak mnozi spravne poznamenali, na grafice. Proste hezka grafika je v dnesni dobe prakticky podminkou, to je jedna z prvnich veci, ktera člověka zaujme a diky ktere se na hru bliz podiva.

Co se tyce starych klasik - mnohdy se staly klasikami jen proto, ze byly prvni s danym mechanismem, a nic jineho nebylo. Jo, jasne, nikdo nepopira jejich unikatnost z historickeho hlediska, ale to, ze se ten ci onen mechanismus objevil poprve v jedne hre neznamena, ze je nutne nejlepsi ze vsech jinych pozdeji vydanych her s timto prvkem... Proste jen se stihla uchytit na trhu ve spravnou dobu, kdy nebyla takova konkurence a uz se na tom miste diky tomu drzi, leckdy i ta nostalgie tam hraje roli.

10.7.2018 11:42:35

Vybíráme z Bazaru

Neanderthal: Lovci mamutů
Neanderthal: Lovci mamutů
Akt. cena: 300 Kč
Končí za: 5 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas