Ota

Ingredience civilizačních her

Zdravím,
co by podle Vás měla obsahovat správná civilizační hra? Které ingredience by v ní neměly chybět? A bez kterých byste se naopak obešly?
Poslední dobou jsem se nepravidelně snažil nějak pohnout s rádoby vývojem deskové hry na téma „Rozvoj civilizace v období cca. od 2000 let př.n.l. do dejme tomu 500 let př.n.l.“. Mám rád starověk a ve většině civilizačních her mě to po příchodu střelného prachu jaksi přestává tolik bavit. Hra by se měla odehrávat někde na území bývalé Babylónie, Asýrie, Elamu apod. Snažil jsem se, aby byla hrací doba rozumná, to znamená při 4 hráčích pod tři hodiny. Průběh byl typický, zpočátku spousta nápadů, později je nutné škrtat. A tady se dostávám zpět k mé otázce – které aspekty tohoto typu her jsou pro Vás více typické než jiné? Je mi jasné, že na to má jistě každý svůj názor, ovšem právě o ten mi jde. Nemám ve svém okolí tolik hráčů deskových her (navíc her s civilizační tématikou), abych mi jejich názory poskytly alespoň minimálně potřebný vzorek k zamyšlení.


Takže, uvádím příklady ingrediencí, které musí* – může* – by měla* obsahovat dobrá civilizační hra:

- rozšiřování své civilizace (je to přece krásný pocit, když máte na začátku hry dvě figurky na jednom dílku mapy a na konci hry se Vaše říše rozpíná od oceánu k oceánu)
- technologický rozvoj (bez toho by to nebylo ono, pocit technologické nadřazenosti, když svými železnými zbraněmi porážíte soupeře, ohánějícího se kyjem, je k nezaplacení)
- diplomacie (správná civilizační hra by měla kromě krvavého řešení sporu nabídnout i jinou cestu)
- obchod (shánět železo na zbraně, kámen a otroky na stavby, obilí k jídlu, koloběh surovin, člověk má pocit, že něco opravdu řídí a že jeho říše bohatne)
- divy světa (ke starověku patří megalomanské stavby a byla by škoda si je odpustit)
- souboje armád (pro běžného člověka tragédie, pro vládce starověké říše rutina, pro hráče civilizační hry oblíbené koření)

Určitě jsem na další a další nutné* – oblíbené* - příhodné složky dobré civilizační hry zapomněl, ale Vy mi je určitě připomenete …

Díky

1.12.2009 10:21:30

Ingredience
1. valceni, pokud mozno s minimem nahody. Proste aby vitezila lepsi taktika, lepsi volba jednotek.
2. budovani a vylepsivani mest
3. nejaky ekonomicky model pro zisk surovin, popripade penez (bez nahody)
4. nakup jednotek za suroviny, pripadne penize.

1.12.2009 10:29:22

A bez ceho bych se obesel?
bez drazby a bez kostek

1.12.2009 10:32:30

originalita
Civilizačních her je mraky. Některé jsou to samé v bledě modrém. Takže bych očekával něco nového. Alternativní historie apod. Například cestování časem. Představte si hypotézu, kdy všichni vynálezci byli mimozemšťani, kteří naši planetu vzali jako takový experiment. Pomocí něčeho se dostali do takového a takového století poslali borce založil křesťanství, křemíkové čipy nebo kolo? Hráči by hráli třeba každej za jednoho mimíka a snažili by se nějakým způsobem ovlivnit lidskou civilizaci. Kdo by měl největší přínost tak by vyhrál. Musel by volit logické tahy, protože k čemu je například pulzní laserová puška ve starověku, když třicetkrát vystřelí a potřebuje dobít. Atd. Byla by to civilizace, kdy se všichni podílí na vývoji jednoho písečku, ale kdo měl největší přínos tak je borec mezi mimíkama. Taky to může být jenom školní soutěž, kdy učitel zadá úkol "nejdřív si stvořte planetu..." Byl by tam dejme tomu ten prvek, že bych chtěl postupně vyvinout nějakou technologii složenou z pěti podtechnologíí. Musejí se platit, vykládat vim já, postupně. Ale někdo mi do toho kafrá a může počkat a vyvinout až poslední a nejdůležitější stupeň a tím mí ukrást většinu slávy. Nevim... Jestli to už někde existuje, tak se omlouvám, ale budu naštvanej, protože jsem hrdej na to co jsem teď vymyslel :D

1.12.2009 10:41:18

Herní doba
Já spíš obávám, že není možné civilizační hru bez mapy vměstnat pod 3 hodiny. O něco podobného se snažil ted Wallace v Rise of Empires, ale ač to prý má lehký nádech Civky, je to především area control hra (což ale není negativum, jen to prostě není civka)

1.12.2009 10:43:23

Ota

díky za reakce
Richmond:
Pravidla Rise of Empires mám přečtené a teď si pro sebe pomalinku překládám. Hra se mi líbí, ovšem musím s Tebou souhlasit. Nádech tam je, ale "něco" tomu chybí. Ale jako kompromis mezi "civkou" (beru tento výraz jako označení hry, která obsahuje všechny potřebné přísady a při jejímž hraní se dostavuje onen pravý "civilizoidní" pocit") a rozumnou dobou hraní to je, zdá se, slušný počin. Právě ten rozdíl mezi nádechem a "civkou" se v této diskuzi snažím postihnout.

Elenistar:
Alternativní historii miluju. Kdyby šla spojit s rozumnou hrací dobou, asi bych hned koupil (a to jsem docela spořílek). Vždycky jsem si přál, aby někdo přišel se softem, kde by si člověk zadal například: "Co kdyby se mongolská invaze dostala až k Atlantiku a zcela by rozprášila evropskou kulturu?", zmáčkl by tlačítko a soft by mu nasimuloval nejpravděpodobnější budoucnost ... Uff, trochu jsem se zasnil. Máš pravdu v tom, že civilizačních her jsou mraky, ovšem některé mají jen civilizační kabátek a pod ním není nic. Alespoň nic civilizačního. Tvůj nápad je ovšem dobrý a jestli jednou získám za hru "Svět jako akvárium" nějakou cenu, pošlu Ti zdarma jeden kus ... :).

1.12.2009 11:19:56

Niektoré aspekty civilizačnej hry
1. mám rád na civilizačnej hre mapu. Ak sa má týkať obdobia 2000-500 pnl., potom by tam mal byť min. Babylon, Egypt a Grécko.
2. Podľa všetkého malo náboženstvo obrovský vplyv na staroveké národy, takže by asi nemalo chýbať.
3. Na civilizačnej hre mám rád, keď reflektuje doložené historické udalosti, napr. v Tvojej hre by v časovej osi jednou z posledných udalostí bolo začatie olympijských hier (cca 776 pnl)
Zatiaľ toľko, prajem veľa zdaru pri vývoji.

1.12.2009 11:44:53

ota
Počítám s tebou. Začnu hned na toto téma psát knížku, abych ti taky něco poslal. :)

1.12.2009 11:45:36

Ota

pecovrhy
1. Mapy jsou hezké (viz. Antike, Mare Nostrum apod.),souhlasím. Navíc mapa, na kterou se hezky kouká, může hráčům pomoci překonat občasné prostoje. Důležité je si zvolit míru detailu.
2. No jo, náboženství, pěkná připomínka, s tím by si desková hra mohla určitě nějak hezky poradit a dodalo by to hře jistou hloubku. Píšu si.
3. Taky dobrá připomínka. Zde je nutné se rozhodnout, jakým způsobem tyto historické události do hry dostat (pokud už by tam měly být). Mohou nastat nezávisle na hráčích a nějak ovlivnit hru, nebo je právě hráči mohou zorganizovat. Obě možnosti skýtají zajímavé možnosti. A koneckonců mohou obě varianty v jedné hře spokojeně koexistovat.

1.12.2009 12:10:33

Ota
Mapy Antike a Mare Nostrum se hodí na abstraktnější hry, rozhodně by mě nevtáhliy do atmosféry Civilizace :)

1.12.2009 12:16:51

Ota

sydo
Chápu. Já asi nejsem tak graficky náročný :). Tvoje poznámka ovšem vnáší do debaty další zajímavý faktor - míru abstrakce. Kdysi jsem měl abstraktní hry rád, poslední dobou mě již poziční boj nic nesymbolizujících kamenů tolik neláká. Tebou zmiňované Mare Nostrum mou laťku abstrakce hravě překonává a pod dřevěnými komponenty si bez problémů představuji legie či pevnosti. V "civce" si dokážu bez problémů představit, že kolečka jsou obyvatelé, jehlany jsou vojáci a čtverce jsou a města. MOžná je nejdůležitější příběh, který po mnou ovládané civilizaci zůstane (vyvíjela se, svedla několik vítězných bitev s mořskými národy, vynalezla kolo, keramiku a kalendář, poté smetena nájezdníky ze severu).

1.12.2009 13:27:32

K mape v Antike
Mapu v Antike by som porovnal k mape v Euphrat a Tigris - obe sú nádherné, Antike dokonca geograficky vierohodná (neviem, či to platí aj o Mezopotámii v E&T), ale obe dosť necitlivo rozdeľuje mriežka - sieť, ktorá určuje provincie alebo regióny.
Samozrejme, pre účely týchto hier je to nevyhnutné, ale mapa samotná prestáva mať praktický význam.

V Antike tento nedostatok kompenzuje Almanach, kde sú popisky jednotlivých miest uvedených na mape, a teda, ak si človek ten popisok prečíta predtým ako ho obsadí, môže mať pocit kontaktu s dávnymi civilizáciami.

Naopak, Through the Ages nemá jedinú mapu, ale keď si človek prečíta už len názvy divov, osobností, prípadne účinky mnohých vojenských / civilných kariet, má ten kontakt s postupom civilizácie zaistený. Cívka je v tomto proste skvelá.

Ak teda mať mapu, tak potom nech hraje v hre významnú úlohu, povedal by som až náučnú. Napríklad, keď idem hovoriť o bitke pri Maratóne, bolo by dobré, aby tam na mape bol Marathon vierohodne zaznačený, aby si človek, keď ide na dovolenku do Grécka, mohol urobiť pri pamätníku bitky prestávku (napríklad) :-)

1.12.2009 17:31:13

Antike
mapa k antike je nadherna a hra je to vynikajici, postupne se me hodnoceni teto hry vysplhalo na 10/10, protoze v ni absolutne neshledavam chybu. A defakto splnuje mou predstavu cibvilizacni hry, byt zabira jen uzoucky vyrez lidske historie a geograficke oblasti. Je tam vyvoj technologii, tezba surovin, vylepsovani mest, boje bez nahody, nakup jednotek, vylepseni mest ci vylepseni tehcnologii za penize/natezene suroviny.

2.12.2009 10:01:56

Off topic
"pocit technologické nadřazenosti, když svými železnými zbraněmi porážíte soupeře, ohánějícího se kyjem, je k nezaplacení" - to mi připomnělo, jak jsem se kdysi učil hrát Age of Emipres na PC. Moje nefalšovaná radost, když jsem si vycvičil prvního neohroženého borce s kyjem, byla vzápětí vystřídána neurčitým pocitem, že je asi něco špatně, protože mezi mými chatrčemi se vynořil nepřátelský katapult doprovázený hoplity. :)

10.12.2009 08:46:00

Vybíráme z Bazaru

Shadows of Kilforth: Kickstarter pledge
Shadows of Kilforth: Kickstarter pledge
Akt. cena: 3890 Kč
Končí za: 3 dny

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas