nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Hodnotenie kvality komponentov nie je povrchné

Aby som uviedol kontext - pri hre podmořské mestá som vyjadril svoj názor na kvalitu komponentov, ale niektorí ľudia (nemyslím to pejoratívne, dúfam, že to tak nevyznieva) reagovali v duchu, že takéto hodnotenie hier je povrchné. Nechcem v danej diskusii spamovať a tak svoj postreh pridávam sem. Kde o tom môžeme pokojne diskutovať a nepleveliť dojmy pri hre podmořské mestá.

Upraveno autorem (porovnej)

14.3.2020 07:46:08

Podmořská města

Myslím, že "kvalita" komponent od téhle hry odradila řadu potenciálních zájemců a je to velká škoda. Hru mám a je fakt hodně dobrá, takže zbavovat se jí určitě nechci. Ale ty titěrnosti místo budov, to je fakt maximální peklo. Když člověk vidí ty produkčně dokonalé ujoviny všude kolem, musí jen litovat promarněné šance při produkci téhle pecky.

16.3.2020 16:19:09

Podmořská města

Viděl jsem je pouze na fotkách a videích a vizuálně mě vůbec přitáhly. Takže jsem je ani nevyzkoušel a objednal si něco jiného. Tím chci říci, že v záplavě nových titulů může být hra herně sebelepší, ale bez povedeného vizuálu si nejspíš moc dobře nepovede nebo aspoň nevyužije plně svůj potenciál.

A pokud se zavčas dozvím o podprůměrné kvalitě herních komponent, tak to samé. V dnešní době takové hry nepotřebuji. Zdůrazňuji "herních" nikoli krabici či inzert, byť špatná krabice dokáže též vytočit.

Hodnocení herních komponent není povrchní.

Upraveno autorem (porovnej)

16.3.2020 13:22:30

Kvalita/úroveň

Našťasite dnes žijeme v časoch, kedy sa hrám darí a je ich dostatok (množstvo aj variabilita a tiež napr. aj videí o obsahu a kvalite). Preto si môžeme vyberať a údávať tón podľa vlasného uváženia (resp. doladenia niektorých súčastí - obalenie kariet atp.). Herné dosky výrobca hry Podmorské mestá v rozšírení upravil. Ale napríklad "tenké" žetóny surovín zbierať zo stola je mor.
A za seba musím povedať, že som dosť rasista pri kvalite, ale aj pri grafickom spracovaní. Nepáči sa mi niečo alebo to nie je prehľadné, nekupujem. Ak neviem vystáť funkčnosť a titernosť komponentov, nehrám. Tých hier je dosť/moc na to, aby som sa nimi zapodieval a "strácal" čas. Ak je niektorý neduh vyriešiteľný doma za predpokladu, že hru moc "potrebujem", tak som ochotný si niektoré veci upraviť. Inak hru nehrám/nekupujem.

Upraveno autorem (porovnej)

16.3.2020 12:42:12

Mars Teraformace

U některých her jako např MT je právě vidět jak moc se šetřilo (kostičky se odírají, tenký karton hráčských desek nedořešený a bez prolisů, mizerný a nejednotný grafický layout atd) ukazují na to jak moc vydavatel při prvním vydání škudlil. A když se stane hra legendou (jako se MT bez pochyby stal) tak se ukazuje jak moc je potřeba udělat redesign a reprodukce celé hry

16.3.2020 12:16:41

Podmorska mesta

Ono muze byt voditkem, kolik lidi si na danou vec stezovalo. To, ze si na foru u Podmorskych mest nekdo potreboval vybit frustraci na jednu stranu chapu, na druhou je ocividne, ze je to hodne prehnane. Na prohnutou krabici si nikdo nikdy nestezoval, az ted. Ocividne jde bud o nejaky kusovy zmetek, nebo to nekdo v distribuci/obchode skladoval jako prase, nebo to zrusil dopravce. Sam mam doma Podmorska mesta, krabici jsem nekolikrat prenasel v batohu, pujcoval jinym lidem, ve sbirce jsem ji mel nastojato, pak nalezato, ale krabice je uplne normalni, zadne prohnuti.

Ze tam neni insert je pravda, ale co, s tim clovek pocita pred koupi, a navic i v dnesni dobe ne kazda hra ma insert. Lepsi zadny nez roztrhany jak v Robinsonovi. A lepsi zadny nez nejaky presne na miru, ktery by clovek akorat musel vyhodit kvuli nepasujicim obalenym kartam nebo vecem z rozsireni. Karty jsou slabsi, to je pravda, ale zas ze bych si je mohl vytisknout doma na tiskarne, to sotva. Ano, mam je obalene, ale to mam preventivne vsechny hry, kde se michaji karty. Jestli zrovna karty Podmorskych mest maji i nekvalitni povrch nevim a logicky testovat nechci, ale osoupat se mohou i karty mnohem tlustsi. Paradoxne to, co vadi vetsine lidi, vcetne me, tedy tenke desky hracu, ludomylovi nevadi. Z herniho hlediska mi to de facto taky nevadi, vadi mi to z praktickeho duvodu, kdy casto hravame na malem stole a kvuli setreni mista nam desky ruzne precuhuji pres okraj stolu do prostoru - cehoz se u mekkych desek uplne vyuzit neda.

Kdo chce psa bit, hul si najde. Nerikam, ze vydavatele maji na kvalitu komponent totalne kaslat, u Podmorskych mest je kvalita celkove podprumerna, to jo, ale ze by se jednalo vylozene o odpad, to sotva.

14.3.2020 17:41:46

:)

Myslím si, že bez ohledu na kvalitu komponent vývoj hry, grafika, překlad, korektury, produkce a bůhví co ještě něco stojí vždycky. Zajímalo by mně o kolik víc trhne na 1 krabici vydavatel, když udělá hru v kvalitě pod par - tzn. o něco méně kvalitní karty, krabice u které člověk medituje, zda se prohne apod. Netvrďte mi, že pokud někdo použije na karty horší gramáž, že neví co činí nebo, že je dnes tak strašný problém udělat karty v takové kvalitě, aby po několika zahráních člověk tušil, že budou potřebovat obaly. Podobně, že tohle nejde při výrobě odhalit. Mně to spíš připadá, že se někdo chce za každou cenu dostat pod psychologickou hranici 1.000 Kč, protože ví, že se to bude lépe prodávat, tak to udělá tímto způsobem, příp. to udělá kvalitu na doraz, podobně jako spotřebiče u kterých by výrobce zabilo, kdyby k nim udělal o 10 cm delší šňůru, nebo tenisky u kterých byl strašný problém na špičce udělat šev a nenechat to jen na lepidlo, kdy se to zaručeně rozlepí.

Preference formy před obsahem. Proboha podívejte se kolik toho vychází a v jaké kvalitě, jak si vůbec může někdo dovolit riskovat dělat podprůměrné komponenty? O čem se tu vůbec bavíme?

To, že se v tom vlákně na tebe sesypali je mimo mísu. Konkurence je obrovská, nemůžeš mít všechno, vybereš si hru za litr, doma ji otevřeš a pocitově je to jakoby si to vytiskl na domácí tiskárně? Nedivím se, že se někdo naštve a koupí si jiné Euro. Na trhu jich je tuna. Už jsem několik takových okamžiků zažil s krabicí nebo prasklým insertem. Neprodal jsem obratem, ale naštvalo to hodně.

Při dnešní konkurenci beru za samozřejmost, že pokud kupuji Euro za litr, tak nebudu na foru diskutovat o kvalitě komponent a jestli se mám nebo nemám cítit provinile, když kvůli tomu hru strhám.

Otázka z mého pohledu zní, jaký smysl má při dnešní konkurenci něco takového zkoušet? Při otevření krabice se má člověk maximálně posadit na zadek, ne být naštvaný a přemýšlet kolik her to vydrží. Obecně čím víc mám nahráno, tím méně jsem k těmto věcem tolerantní.

Upraveno autorem (porovnej)

14.3.2020 15:35:04

Proč povrchní?

Nic povrchního na hodnocení kvality komponent nevidím. Když otevřu novou krabici, určitě je to něco, čeho si všímám.

14.3.2020 13:13:37

herní kvalita x vizuál

Jde o hodně obsáhlé téma, o kterém by se dalo určitě napsat hodně, proto jen bodově:

1) myslím, že nikdo nikomu nevyčítal, jestli víc preferuje formu před obsahem. Je to každého subjektivní věc, na čemž se - pevně doufám - shodneme,

2) ideální stav samozřejmě je, když se mi hra líbí jak z herní, tak vizuální stránky, ale pokud bych si měl vybrat mezi nádherně vypadající ale herně horší hrou a přesným opakem, rozhodně si vyberu opak. Určitě ale mám své limity i z hlediska formy (hru načmáranou na toaletní papír tříletým dítětem bych asi rozcházel dost těžko, i kdyby herně byla dobrá... :)...),

3) důležitý faktor v pozadí je finanční hledisko: pokud nemám pocit, že jde o ždímačku na peníze, jsem ochoten oželet ledacos, hlavně když je hra z herního hlediska fajn a nejde o výše zmiňovaný extrémní případ. Ostatně kolik srandy jsme si kdysi užili s hrami od Cheapass Games jako byly Witch Trial, US Patent No. 1, Kill/Save Dr. Lucky, nebo dva kousky lokalizované dokonce do češtiny - Dej sem mozek a Vládce choutek... (tím rozhodně neříkám, že to jsou herní perly, ale rozhodně to byly hry, které se zpravidla velmi pohodově hrály, přestože nevypadaly nic moc...). Naopak mi vadí, pokud je mi servírovaná přeprodukovaná hra, která není herně nijak úžasná, ale hezkým vizuálem se snaží ospravedlnit vysokou cenovku (Tapestry...). To je a téměř jistě bude mnohem častější případ než opak (tzn. podprodukovaná, ale herně velmi dobrá hra) - jde o odvrácenou stránku jinak pozitivního faktu, že se deskovky stávající masovější záležitostí (hráči počítačových her by o poměru herní kvality a vizuálu určitě mohli vyprávět až až...). V případě Podmořských měst je pravdou, že jejich produkční hodnota byla nižší, ale rozhodně nebyla (tedy alespoň podle mého subjektivního názoru) až tak mizerná, jak ludomyl ve svém příspěvku naznačoval. A hlavně - nižší produkční hodně odpovídala i nižší cena. Tzn. za mě fair enough - hra se hraje velmi příjemně a do extrému, který bych už nebyl schopen skousknout, má hodně daleko,

4) výjimečně se najdou hry, které bych rozhodně neoznačil za ošklivé, ale z různých subjektivních důvodů mám s jejich vizuálem problém, např. Who Goes There - mám velmi rád knižní i filmovou předlohu (sci-fi horror jako řemen), ale vizuál téhle hry mi nesedí, protože mi příliš připomíná něco, co bych označil za "humoristický komiks". Kombinace dojmu z předlohy (strach/napětí) a dojmu ze zvoleného vizuálu hry (komiks/humor) ve mě vyvolávají hodně smíšené pocity - preferoval bych vizuál ve stylu Nemesis... ale to už jsou přesně ony výše zmiňované subjektivní preference každého z nás. Každopádně ale i má mírná nevole ke zvolenému vizuálu by mi nebránila v tom si Who Goes There zahrát (zatím jsem tu možnost bohužel neměl).

14.3.2020 13:07:45

OT

Já bych hlavně chtěl poděkovat ludomylovi, že založil nové vlákno a předešel plevelení tématu u Podmořských měst. Díky!

Jsem teda taky spíš orientovaný na mechanismy, ale rozumím tomu, že jedna věc je grafická stránka jako taková (tj. jestli se mi líbí práce ilustrátora, ikonografie, fonty apod. - to je asi subjektivní) a druhá je kvalita komponent - tam to dává objektivní smysl v momentě, kdy se třeba karty opotřebovávají hned po prvním hraní.

Kacířsky přiznávám, že s finální verzí Podmořských měst jsem ještě neměl tu čest (pouze s jedním s posledních prototypů), takže tady nemůžu stát ani na jedné straně...

--
admin popisů a recenzí her ZH, překladatel FitB

14.3.2020 11:46:47

kvalita hry


Myslím si že hra by mala byť kvalitná po všetkých stránkach
aj hrateľne ale ak kvalitou komponent

Ide o to že mam na hry vyčlenený určitý priestor, a teda plánujem mať len toľko hier koľko mi tam vojde, a teda automaticky hry čo budem mať musia mať aj nejakú tu kvalitu komponent

nemusí to byť vyslovene pre produkovaná topka ale nejaké tie štandardy by mala spĺňať.

14.3.2020 08:49:48

Souhlasím.

Pro mě je kvalita komponent taky důležitá, stejně jako grafika a hratelnost. Největší problém ale mám s tím, že i často drahý hry mají špatnou kvalitu karet - rychle se opotřebovávají nebo loupou a pak sou poznat, naposled třeba Mage Knight ultimátní edice, to je hned na obalení. Tenké mně nevadí, když je kvalitní lak.

14.3.2020 08:22:47

Ahoj :-)

Tvoj príspevok k podmorským mestám sa mi páčil. Cítil som z toho ako si sa cítil keď si tú hru otvoril. Boli v tom emócie, no nikomu si pritom nenadával. Myslím si, že takáto spätná väzba môže byť pre výrobcov cenná. Ak by to každý pochválil nedošlo by k zlepšeniu.
Pre mňa je dôležitejšie aká je hra herne, no kvalitná produkcia mi zážitok vie umocniť.(Wingspan, Scythe) Na druhej strane, hru ktorá mi nesadla kvalitný materiál nezachráni. Napr. Tapestry pekne vyzerá, ale herne priemer.
Keď som hral prvý krát Podmorské mestá, hneď som si hovoril, že je to herný skvost no produkčne nezvládnutá hra( neriešim dôvody) Nádherný pomorský svet... chcelo to využiť.

14.3.2020 08:13:39

Hodnotiť komponenty je regulérne

Nepleťte si krásnu hru a kvalitné komponenty, podmorské mestá sú krásna hra, grafika sa mi veľmi páči a čakám, že aj herne bude hra dobrá, ale tie karty sú fakt extra tenké a problém nemám s hráčskymi doskami, tie sú v pohode, problém mám s prehľadovými tabuľkami, plus sáčkami (ktoré tam vôbec byť nemuseli) a s uložením komponent v krabici, ktoré mi ju deformovali a to ma mrzí, že mám u novej hry deformovanú krabicu.

A nemoralizujte, že som kvôli tomu tomu povrchný, lebo hry sú tu pre nás a nie my pre hry. Ja ako odberateľ si môžem stanoviť na čo budú slúžiť mne. Samozrejme nemôžem očakávať, že to každá hra splní, ale ak nejaká hra moje kritéria nesplní, tak to môžem napísať, aby aj iní ľudia, čo majú podobné kritéria to vedeli.

Ja napr. neviem maľovať figúrky a nerobím to, ale veľa ľudí odsúdi hru kvôli zlým figúrkam. Pre mňa sú skoro všetky dostatočné. Budem kvôli tomu zhadzovať ich názor, že ale hra je kvalitná a čo riešia figúrky? Nie, lebo pre niekoho je veľká časť oddychu a zábavy v tom, že tie figúrky namaľuje.

Nemusíte s mojim názorom na kvalitu komponentov súhlasiť, ale to neznamená, že môj názor je menej cenný, lebo zvažuje iné hľadisko ako vy.

14.3.2020 07:46:59