Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Deskové hry VS. Počítačové hry - Pro/Proti
Jako mladší jsem hrával počítačové hry a vzhledem k tehdejší nabídce deskových her (Dostihy a sázky, Maršál a špión, Monopoly…), nepředstavovaly pro ně větší konkurenci. Před lety se mi to trochu otočilo a za tu dobu mám doma krabice s deskovými hrami všude, kam se podívám. Je to velkým pokrokem, který udělaly deskové hry od té doby a v současné době mě to baví více. I PC hry udělaly velký pokrok a sem tam mě lákají, ale už u toho nějak neumím vydržet jako dřív. A tak mě napadl námět do širší diskuze, toho co se mi honí delší dobu hlavou - Deskové hry vs. PC hry - pro a proti. Je to myslím dobré téma do diskuze, budete se možná také chtít vyjádřit. Začal bych:
Deskové hry
PRO
Proti
Počítačové hry
PRO
Proti
A mohl bych pokračovat dále, ale asi nechám prostor pro ostatní, kteří se budou chtít zapojit do diskuze :-)
Jednoduše, deskové hry jsou super, ale nikdy mi nenahradí Pubg, CS nebo WoT.
Těžko hodnotit, jsou to jabka a hrušky, v deskovce nikdy nebude tolik obsahu jako v počítačové hře. AI v coop hře nikdy nebude s tak promakanými algoritmy jako na PC. Dynamika deskové hry bude vždy pomalejší. U obou skupin záleží na herní skupině, přeci jen PC hry se pomalu odklánějí od singleplayeru (čest vyjímkám).
Toto píšu jako třicetiletý pařan PC/Amiga/ZX Spectrum her, který si zahraje rád dobrou deskovku tak i dobrou pc hru(Civ6, World of Tanks, GTA5, třetího Zaklínače) případně něco s dětma na Nintendo WiiU.
Jen dodám (v reakci na komentář), že to rozhodně není srovnání jablka-hrušky. Tady je srovnání na místě. Například moje poslední hra Bloodborne - desková hra, vychází s elektronické předlohy a srovnání s předlohou tam je na místě. A tudíž si myslím, že k sobě tyto mají obecně dost blízko - nehledě na to, že spousta z nás hraje obojí :-)
Mám podobné zkušenosti jako Úderník, paření na didaktiku a následný přechod na klasické stolní počítače. PC hry beru jako knihy (které miluji), je to zážitek hlavně pro mou osobu a nemám rád když mi někdo cpe že je to lepší hrát ve skupině. Postupné vytrácení singleplayeru beru jako velký úpadek počítačových her všeobecně, stejně tak beru “fetiš” neustálého připojení k internetu jinak si nezahraješ (ano koukám na tebe steame a podobní), nikoho nezajímá že to žere zbytečně výpočetní výkon počítače... Díky tomu stále bují warez a pokud se nezmění strategie vydavatelů (což se nezmění protože prachy na prvním místě) pak budu oproti gigantům co przní hry preferovat warez a malé vývojáře.
Oproti tomu deskovky si můžeš zahrát jako sólo tak ve skupině. Protože potřebuješ mít hráče fyzicky přítomné, podporuje se tím přirozená mezilidská interakce (stejně jako u jiných koníčků s fyzickým aspektem- automoto, bunkry, turistika apod.). Deskovku si zahraješ i bez elektřiny a internetu (ano jsou výjimky), kdykoliv máš chuť a v libovolném časovém úseku (dnes, zítra, za rok, za dvacet let). Pro mou osobu je fyzičnost deskovky velkým lákadlem a je jedno držím-li v ruce propracovanou figurku nebo bájného “meepla”, prostě ta skutečnost že si můžeš ohmatat komponenty které jsou nedílnou součástí mechanik samotné hry je prostě boží. A to nezmińuji onu omamnou vůni nového tisku a slast z vyloupávání platíček. U deskovek platí i určitá exkluzivita kterou pc hry nemají. Ať se nám to líbí nebo ne deskovky mají vždy omezené časové období kdy se dají koupit než se zásoby vyprodají a spoléhat se na případný dotisk je většinou jen zbožným přáním (poslední záchranu tvoří zdejší bazar). I to je pro mne u deskovek atraktivní, už jenom ta možnost si říct že tuhle hru má u sebe doma “jen” pár stovek nebo tisíc lidí je docela fajn, nebo když se ti podaří sehnat poslední výtisk hry v republice :) Dále mají deskovky mnoho potenciálu pro tuning hry a fanouškovská rozšíření (to hry na pc také, ale většina lidí neumí programovat či ovládat nutné programy k editaci) což může vést k dalším koníčkům (modelaření, 3D tisk atd…).
Pokud si mohu vybrat mezi deskovkou a pc hrou s podobným tématem pak jasně volím deskovku.
---------------------------------------------------------------
Občasně překládám.
Zatím jsem přeložil: Mini Dungeon Adventures, Farmers Finances, Mini Rogue, A4 quest
Tak zrovna srovnávat Bloodborne je imho úplně mimo mísu… co ty hry mají společného? Jen téma. Z hlediska hraní je to úplně něco jiného. To už spíš dává smysl srovnávat třeba Civilizaci, kde kostra hry vypadá podoobně.
Osobně to vidím tak, že deskovky nabízejí společenský zážitek jaký videohry prostě nenabídnou (ani hraní u jedné televize), a to je jejich největší a v podstatě i jediné plus. Nějaké šahání na komponenty a (ne)koukání do obrazovky mi přijdou jako zanedbatelné faktory. Nehraju deskovky proto, abych si na něco sáhl nebo odpočal oči (to ostatně u mnoha her taky nehrozí), ale abych si užil společnosti a zavařil u toho mozkové závity.
Jinak je asi z podstaty věci zjevné že krom toho fyzického aspektu zkrátka videohry umí všechno co deskovky a to více a lépe. Obzvlášť je to vidět na singleplayer hrách kde solo varianty deskovek jsou vesměs takové dost zoufalé pokusy oproti jakékoliv singleplayer videohře. Chápu lidi, co z nějakého důvody videohry nemají rádi, ale osobně nevidím smysl hrát sám deskovku když můžu zapnout pc/mobil/konzoli a ponořit se do něčeho po všech stránkách propracovanějšího.
Snad jedině tehdy, když člověk chce uzavřený zážitek s jednoduchými pravidly, třeba na cestě vlakem - ale i pak je lepší digitální implementace deskovky než deskovka skutečná.
Tak zatím většina recenzentů atd co na YouTube zmíní Bloodborne, řeknou to, nakolik je to věrné počítačové předloze. Jinými slovy dopustili se srovnání a tím pádem jsou mimo mísu :-). Za mě to mimo mísu vůbec není srovnávat aspekty deskové hry a počítačové předlohy, ale budu respektovat cizí názor :-)
A souhlasím jinak, že pro singleplayer je lepší PC verze a že jsou daleko propracovanější, je tam lepší AI atd atd. A stejně z nějakého důvodu i pro single vytáhnu deskovku, nevím proč. Pro mě ten fyzicky kontakt je fakt dost pozitivní věc :-) . A zmíním lepší srovnání než Bloodborne. Beru, že těch odlišností je tam vice. Co takhle This war of mine. Tam už ten zážitek je dost podobný, mám obojí verze a i tak mě někdy víc láká ta desková a fakt nevím proč. Někdy. Ne vždy…
Osobně deskovky mi dávají natolik odlišný zážitek a prožitek narozdíl od videoher, že u mě nejsou srovnatelné. Když mm večer chuť na deskovku,tak mi ji videohra prostě nenahradí, a naopak.
Videohry hrají u mě na jinou notu. Možná ale i proto, že v rámci videoher mám rád žánry, které se v deskovkách špatně emulují. Buď mám rád akci, kde jde spíše o rychlé reflexy a rozhodování, nebo plošinovky, kde je to prakticky podobně. To jsou moje nejčastější žánry. Navíc v příbězích mě dokážou vtáhnout o něco víc.
U deskovek zase nemám problém (samozřejmě hlavně solo, abych nebyl příliš AP) nad jedním tahem dumat třeba půl hodiny. A ano, kámoši třeba taky mi říkají, že hrát solo deskoherní RPG je blbost, když na PC budu mít často komplexnější zážitek, ale právě třeba u RPG mi právě to, jakým způsobem se musí poprat s “mantinely” komponent, se mi líbí víc, než to, že ve videohře jde “cokoliv” a do nekonečna. Navíc to často pak přerůstá do obřích rozměrů, a to já nerad. A v neposlední řadě zpět k tomu, že u deskovky jsem schopen půl hodiny dumat nad tahem a zkoušet varianty, a baví mě to, tak u videohry toho prostě nějak nejsem schopen. Jako by můj mozek očekával prostě…akci…a když hraju něco tahového, nepromyslím to u videohry nikdy tolik jako u deskovky.
Prostě pro mě to jsou dvě úplně odlišné entity:)
FYFT urobil rozhovor s Petrem (Deskofobie) na Youtube. Odporúčam, ak si ešte nevidel.
@Derecho TWOM je určitě mnohem lepší příklad, protože tam po odečtení toho co moc do deskovky převést nejde (realtime platform výpravy) zbývá ještě docela dost herní náplně která už se do deskovky převést dá (správa základny, surovin a starání se o postavy, náhodné události atd.). Zatímco BB je jen a pouze o akční řežbě a ostatní systémy jako respawn, XP a vybavení jsou tam pro podporu akce, což prostě v deskovce nezreplikuješ.
Na rozhovor se určitě podívám, Petr vždy zajímavě mluví. Dal mě ještě napadlo dodat na téma jablka a hrušky, ze hry jako Panství hrůzy, Pan prstenů, Kronika zločinu… atd se neobejdou bez aplikace a je tam téma zda jsou to více hry deskové nebo počítačové. A tam to jde velmi vidět ten rozdíl. Jako PC hra by to bylo slabé, jako podpora deskové hry ne to dobré. Mimochodem dělají se dávno PC hry podle filmové předlohy, Bloodborne je hra podle PS předlohy, existují ale i PC hry podle deskoherni předlohy. Např Gloomhaven, Tainted grail, Talisman, civilizační hry…
Tak deskovky s aplikací mají s PC hrami společné jen, že potřebuješ zařízení s procesorem. Stejně jako komix je hlavně kniha, i když je primárně vizuální (a když rychle listuješ, tak se obrázky hýbou:-)). Aplikace akorát umožňuje efektivně řešit některé obslužné části, ale ta obsluha je pořád daná tím, že je to desková hra. Zmíněné PC hry podle deskově předlohy jsou kromě Tainted Grailu elektronické verze dané deskové hry (Gloomhaven PC obsahuje ještě jinou kampaň), nijak se neliší. A takových je plno.
Velká většina deskovek podle PC her si berou jen svět hry, jelikož mechanismy nelze převézt. Srovnání s PC hrou je pouze, zda se povedlo aspoň trochu převézt téma, protože bez mechanismů to nejde zcela. Již zmíněný Bloodborne má společný pouze ten svět, ale pocit je zásadně jiný - u her typu Bloodborne jde o reakce a naučení/zapamatování si, kde co je a jak se nepřátelé chovají - mechanicky je PC hře podobnější hra Memoarrr než oficiální desková hra.
PC hry a deskovky mají málo společného. Deskovky jsou ze své podstaty a fyzikálních limitací zejména tahové. Proto nutnost rychle reagovat v PC hře se v deskovce řeší nastolením nějaké náhodné situace, se kterou se musí hráči popasovat. Většinou jde o to něco vymyslet. Tahové PC hry zase vybočují komplexností a časovou náročností, obé by v rámci deskovky byla neúnosné.
Nejzajímavějším společným bodem PC a deskových her jsou PC deck-buildingy - nejznámější zástupce je Slay the Spire. Zde se naplno projevují rozdíly, kdy v rámci stejného mechanismu vznikne na PC hra, která by v rámci deskovky byla těžko realizovatelná (i když pokus bude na KS učiněn). Totiž PC hru lze neustále a efektivně ladit díky snadnému sběru dat a řádově vyšší hráčské základně. Je tak možné nadesignovat komplexnější interakce (které vyhodnotí počítač) a nebát se disbalancí.
Podobně jako knihy a filmy jsou to tedy jiná média, způsob, jak trávit volný čas. Jako všechna tato média se mohou vzájemně prolínat a inspirovat, ale zároveň existovat zcela nezávisle.
BTW u deskovek je elektřina většinou potřeba, bez světel se hraje složitě (já se k deskovkám dostávám hlavně večer).
@Derecho
Je to míchání jablek a hrušek dohromady, jak už tady bylo řečeno.
K oběma typům her mám blízko. O deskovkách píšu od r. 2009, nyní mám 261 her a 73 rozšíření. Videohry jedu od dob Didaktiku, nyní mám přes 500 her na Steamu, Epicu, Originu, atd. Chápu, že vlastnictví her se nerovná zkušenosti s hraním, ale myslím, že za ty desítky let nějakou už zkušenost mám. Z té vyplývá, že srovnávat deskovky a videohry je jako srovnávat např. divadlo a film (mimochodem, věnuji se aktivně obojímu). Sice to jde, ale smysl to nemá.
edit PS: cituji: Deskové více rozvíjejí abstraktní a logické myšlení než PC hry (ano jsou výjimky PC her, ale obecně to tak je) - tak s tím absolutně nesouhlasím. Těch “výjimek” jsou totiž desítky, možná stovky (což chápu, že v celkovém množství vydaných her jsou to skutečně spíše výjimky) a z výběru těch logických her, které mám a dohrál jsem je (namátkou Talos Principle, Witness, Antichamber, Portal, Sensorium, Opus Magnum, Spacechem, Gorogoa, FEZ, Manifold garden, TIS, Human Resources Company, atd…), se žádná deskovka nemůže rovnat ani zlomkem tomu, jak tyhle videohry rozvíjí (nejen) abstraktní a logické myšlení. Pokud ovšem paříte převážně jen mainstream shootery, může vám to skutečně tak připadat, že deskovky rozvíjejí abstraktní a logické myšlení více. Zase jsme tedy u toho, co se porovnává s čím…
Nicméně jak říkám výše: je to jako srovnávat divadlo a film. Jsou to různé formy a každá nabízí něco jiného. Stejně jako třeba kniha versus komiks nebo únikovky versus ostatní typy her…
Ano - je to tedy míchání jablkek a hrušek. Ale ne v tom smyslu, že jablko není hruška, ale přesto má jablko k hrušce blíže než třeba k paprice nebo mrkvi. A ano, je to jako srovnávat divadlo a film. Ale ne proto, že to nejde, přestože jsou to různé formy a každá nabízí něco jiného.
@Derecho
Vždyť já netvrdil, že to srovnávat nejde. Jen, že to nemá valný smysl.
V životě většina věci, co děláme, nemám moc valný smysl :-) … teď jsem například stál půl hodiny frontu v obchodě, to už diskuze nad srovnáním PC her a deskovek vychází ještě smysluplně.
Já kupoval jen rohlíky, ale prede mnou stalo snad deset důchodců…. V tu chvíli mě napadlo jak člověk mrha čas zbytečným stáním pro kus jídla.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Cascadia Kickstarter Edition
Akt. cena: 790 Kč
Končí za: 9 dnů