Piknik u cesty

Zdravím vespolek.

Dostal jsem se na slepou kolej při vymýšlení mého Pikniku u cesty. Tak si takhle večer sedím a říkám si, že jsem neschopný vymyslet jinou hru, než takovou, kde se posouvají panáčci na základě nějakého množství pohybových bodů a že nevím, jestli je to to, co hráče zajímá. Zjišťuju, že nejsem schopný uvažovat při vymýšlení her o mechanismech, které jsou použity třeba v Caylusu, Době kamenné, a nebo třeba Puerto Ricu, kdy vybíráte nějakou akci z nějaké množiny předem dané a podle toho plánujete nějakou strategii. Moje poslední dvě hry, na kterých pracuju a víceméně i všechny ostatní předtím, jsou všechny z jiného soudku, ale "asi i bohužel" z toho samého. Prostě něco si usmyslíš, že uděláš nějakou akci (Gangzzz: získáš nápovědu od gangstera na ulici; Khazad: získáš drahokam nějaké barvy a hodnoty; Piknik: získáš předmět z Pásma), a pak tam musíš doject pajďulákem po herním plánu podle jistých pravidel (Gangzzz: jedeš autem městem nebo přebíháš jiným gangsterem ulicemi či dvory; Khazad: dojdeš trpaslíkem nebo mistrem trpaslíkem systémem chodeb, cest a portálů na vysněné políčko; Piknik: dojdeš stalkerem nebo doletíš papučí na vysněné políčko) a tak uděláš tu "akci". Prostě něco sebereš a zkompletuješ, popř. to použiješ k upgradu nebo k obchodu. Takže stojím na křižovatce, jestli takový druh her (kdy je to částečně závod, kdo dřív dojede kam, částečně plánování, kdo efektivněji naplánuje cestu a částečně strategie, kdy se vyplatí kompletovat něco či to použít jiným způsobem) vůbec hráče zajímá. A tak bych rád Vaše názory. Aby bylo o čem, pokusím se v rychlosti načrtnout Piknik.

Kdo četl Piknik u cesty bratří Strugackých nebo hrál Stalkera, asi vzdáleně ví, o co go. V Pásmu je spousta zajímavých předmětů se zajímavými vlastnostmi. Stalkeři pro ně tajně lezou do Pásma a tahají je ven z Pásma, aby je prodali. Ale kromě předmětů jsou v Pásmu i nejrůznější pasti, které mají negativní vliv na stalkerovo zdraví. Čili získání předmětu je bezprostředně spjato s nějakou zdravotní újmou stalkera, která ho lehce oslabí do dalších kol. Musíte tedy plánovat svoje pohyby Pásmem po cestách a přes pasti, abyste neumřeli za první komáří mýtinou.

Herní plán je moje klasika - 61 hexů seskládaných ala větší Osadníci s hranou 5 hexů. (čili 5, 6, 7, 8, 9, 8, 7, 6, 5, celkem 61 hexů), přísně symetrický plán. Na 40 hexech jsou silnice, po kterých může stalker nebo papuče jezdit bez nebezpečí (prozkoumané oblasti), ale také je tam 21 hexů, uvnitř kterých jsou předměty a na okrajích kterých jsou pasti, které ti ubírají život. Cesta pro předmět znamená prodírat se těmi pastmi a pak zase zpátky na cestu do "bezpečí". Pro předměty na těch 21 hexů může jenom stalker (člověk), kdežto papuče (takové automatizované vznášedlo) se pohybuje jen po cestách těch zbylých 40ti hexů a slouží jako podpůrný prostředek stalkera - je rychlejší/dál dojede v rámci jednoho tahu, může se v ní stalker léčit, uveze víc předmětů atd.

Na hranici pásma jsou nejrůznější budovy, kde se dají předměty prodat, vyměnit za zdraví apod. Základ je mít na konci hry nejvíc peněz. Takže hodně prodávat. Ale abys mohl prodat, musíš mít co a abys měl co, musíš sebe i papuči trochu vylepšovat, aby byl tvůj pohyb po pásmu co možná nejefektivnější, nejrychlejší apod.

Antagonistický prvek je v tom, že v jednu chvíli jsou k dispozici jen 4 předměty, které lze získat (čtyři sloupečky žetonů s předměty na spodní straně a s dvojicí pastí a utrpěnou zdravotní ztrátou na horní straně). Hráči tudíž navíc nevědí, jaké jsou to předměty (spodní strana), jen podle jisté pravděpodobnostní tabulky mohou tušit, jak drahý předmět se ukrývá na daném žetonu. Protože na horní straně žetonu pouze vidí, jakou kombinaci dvou pastí musí kvůli předmětu překonat. Čím "silnější a smrtonosnější" ta kombinace je, tím je větší šance, že na druhé straně bude dražší a prospěšnější předmět.

Navíc místo, kde předmět v pásmu leží není dáno přesně. Příklad? Prostě hráči vědí, že na jakémkoli hexu, do kterého mohou vlést přes kombinaci pastí "komáří mýtina + černé svinstvo" leží nějaký předmět, který s větší pravděpodobností bude bzučák, pak by to mohl být ještě dudlík s menší pravděpodobností, a nebo s nejmenší pravděpodobností černé kapky, náramek nebo prázdná skořepina. Ale klidně tam může být i některý z bonusových předmětů, jako zlatá koule, lampa smrti nebo plná skořepina, ale tam je šance maličká. Takže vlastně stalker si najde nějaké místo, kde existuje taková kombinace dvou za sebou jdoucích pastí (takových míst díky náhodnému vygenerování herního plánu před hrou může být klidně i víc a tak by si asi měl vybrat to, které je k němu blízko a ze kterého i potom dokáže vylézt zpátky na silnici) a hurá pro předmět za cenu nějaké té změklé kosti či tkáně, nebo za cenu poškození hlavičky nějakou abnormální magnetickou rezonancí.

Tak by mně zajímalo, jestli má ve vašich očích taková hra šanci na úspěch. Věřím, že se mi podaří vykouzlit dobrou atmosféru, kdy fakt budeš mít o svého stalkera strach, nebo kdy budeš napnutý, jestli stihneš prodat tenhle předmět dřív, než ostatní hráči naplní v přístavu loď, která předměty odveze, nebo třeba na letišti letadlo. Určitě budeš mít nervíky, když prolezeš pastmi co tě skoro umrtví a místo drahého předmětu, který jsi tam očekával, na tebe budou čekat skoro bezcenné černé kapky. To jsem si skoro jist. jen si nejsem jist, jestli bude hráč ochotný posouvat v každém kole figurku stalkera a papuče a evidovat přitom počet spotřebovaných pohybových bodů a ještě mít čas vymýšlet strategie a vylepšovat stalkera i papuči. A jestli to po čase nebude stále to samé a podobné, protože získávání předmětů bude prakticky skoro stejné celou tu hru, budou se jen měnit možnosti kam a za kolik dané předměty v danou chvíli je nejlepší prodat.

Tak nevím. Pošlu někam nějaké obrázky, ať si můžete udělat konkrétnější představu o hexech a předmětech.
13.12.2009 12:30:03

Zajímavé téma
Strugacké jsem kdysi četl, ale to je asi jediná informace, kterou si o téhle hře vybavím. Tenkrát mi to přišlo docela těžké čtení a rychle to přebili Asimovové, Clarkové a další SF kalsici.

Každopádně to téma vypadá velmi poutavě. K hernímu mechanismu těžko něco říct. Na první pohled to vypadá na vysoký podíl náhody (vydám se do Pásma, projdu skrz pasti a vlastně nevím pro co jdu a jakou to bude mít hodnotu). Je otázka, jestli správná strategie dokáže přečíslit podíl náhody.

Bude každá past dopředu spočitatelná ohledně času a poškození fufníka? Jaké další možnosti krom lezení do pásma fufníci mají? Co jim tyto jiné cesty přinesou?

Docela se mi zalíbila myšlenka Dobyvatelů vesmíru, kdy počáteční planeta určuje (nebo aspoň výrazně ovlivňuje) hráčovu strategii. Možná by něco podobného šlo použít pro tvé postavy.

13.12.2009 13:21:45

Tak jak to funguje
Díky za dotaz, pane prezidente. ;-)

Koho to baví a je zvědavý, tak se může podívat na pár příkladů ze hry na stránkách, které jsem kvůli tomu rychle zbastlil. Snad je z toho princip hry pochopitelný a zřejmý, přesto rád ujasním případné dotazy.

http://www.sextagon.cz/hry/piknik/

Díky moc za jakékoli názory. Grafika je zatím prototypová, ale nechtěl bych jí zatím nějak zásadně měnit.

13.12.2009 21:21:11

přečteno
Tak jsem to přečetl. Musím uznat, že to nezní zle. Např. ta nejistota v předmětu, pro který lezu odpovídá knize.

Mám pár dotazů z vyšších míst:
- Máš nějak ošetřeno, aby hra nebyla v první fázi nudným expením hrdiny a poté nudným pobíháním pro předměty k prodeji? Z nástinu to vypadá, že lze celkem lehce spočítat "náklady" a pak je to jen o náhodě jestli mi přijde ten předmět co potřebuju.
- Jak se získávají matice?
- Plán bude skládaný náhodně? Může se stát že budou vedle sebe dva hexy s předměty? Tím by se daly za 3 pohyby sebrat 2 předměty.
- Prodávat se dá jen na určených místech, nebo kdekoli na okraji plánu?
- Co když na konci tahu zůstanu v Pásmu? Přicházím o zdraví nebo o nic?
- Mohu své pohybové body rozdělit v jednom tahu mezi Stalkera a Papuči?
- Konec hry je po vydolování všech předmětů nebo uplynutí X kol?

uff, to by snad stačilo ne? :D

14.12.2009 09:00:29

odpovědi
ad 1) sbírání a prodeje budou probíhat tak nějak paralelně. Protože na začátku má stalker 1 místo na předmět a papuče taky na 1, nemůžeš napřed proběhnout pásmo a nasyslit si předměty a pak je prodávat. Pravda, existuje pro každého stalkera na okraji plánu garáž, kde může syslit předměty, ale zase je tam musí nějak dopravit a to stojí čas. Nevím, co myslíš slovem "expením hrdiny", asi to samé, co já upgradama. Ošetřené to nějak zásadně není, betatesty a víc partií ukážou slabiny, ale momentálně to funguje tak, že nás mechanismus hry prostě nutí průběžně prodávat, syslit a upgradovat, protože všeho není nadbytek, hlavně prodejních míst (viz. níže).
ad 2) Matice se získávají za 2 peníze/body na okraji plánu v místě zvaném šrotiště. Jeden žeton za dva body se dvěma namalovanýma maticema stačí na pr§chod jedné kombinace pastí. A jak bylo napsáno, 1 nebo 10 žetonů matic zabírá stále jen jedno přepravní místo na předměty u stalkera či v papuči. Zatím jsem udělal v rychlosti tohle http://www.sextagon.cz/hry/piknik/popis_predmetu.htm
ad 3) Ano, plán se na začátku seskládá náhodně podle pravidla, že se stídají pravidelně hexy s cestou a hexy bez cesty. Ale o pořadí hexů i o jejich natočení (rozuměj kombinaci pastí, které to tak vygeneruje) se stará náhoda. Jediné, co je fixní, jsou budovy okolo, ty na okrajích, stejně jako v Osadníkách máš pevně dané přístavy. Čili se nemůže stát, že by vedle sebe byly dva hexy s předmětem a nesebereš na 3 pohyby 2 předměty.
ad 4) ano, počet míst, kde se dá prodat, je přesně daný, dokonce je i přesně daný počet předmětů, které se dají prodat. Například letiště, nádraží, překladiště kamiónů nebo přístav - to jsou legální možnosti vývozu. Nebo hospoda, bar a skladiště jsou takové nelegální, ale zase je tam třeba lepší kurz a tak. Budovy také dám později na stránky.
ad 5) je jedno, jestli zůstaneš na konci tahu uprostřed pásma. Nic se ti nestane, jenom se ti nenavýší o jeden tvůj život. Když stalker zůstane na konci tahu na silnici (resp. mimo hex s předmětem), tak se mu obnoví +1 zdravotní bod, když zůstane na konci tahu v papuči, tak se mu dokonce obnoví +3 (ty hodnoty jsou zatím ve fázi ladění).
ad 6) papuče máí svoje pohybové body a stalker má taky svoje pohybové body. papuče nemůže do pásma na hex s předmětem, jen po cestách, je zamýšlena jako takové rychlé vozítko pro přepravu předmětů, hojení stalkera a vožení bezdomovců k ucpávání pastí. Také je myšlena jako blokovací předmět, protože vyjma kruhových objezdů není možné projít tam, kde je jiná papuče (a to ani stalkerem ani papučí). Takže musíš "expenit" jak papuči, tak stalkera.
ad 7) konců hry je několik. 1) jsou vytěžené všechny předměty 2) jsou prodané všechny předměty a nikdo z překupníků už nemá zájem (možnosti) nic vykoupit 3) dojdou žetony předmětů, protože nejsou shodné kombinace pastí na žetonech a na herním plánu 4) ten, kdo nalezl zlatou kouli (bonusový předmět za nominální cenu 10 peněz), se rozhodne, že jí neprodá a vyhodí jí na stůl a řekne že chce štěstí pro všechny a že je konec (jasně že to udělá zřejmě jen ten, kdo má kouli a ještě i zároveň vede, ale může to udělat i ten, kdo nevede. Protože peníze/body z legálních exportů se přidělují až na konci při splnění podmínky, že je převozní vozidlo (loď, kamion, letadlo, vlak) zcela zaplněno, tak se dá zlatou koulí zaprasit třeba někomu, kdo má zaděláno na 32 peněz na vlaku (resp. má 24 peněz zatím z vlaku přislíbených, ale nedokáže dovést poslední čtvrtý předmět, tak já mu zaprasím zlatou koulí).

No je to takové celkem dlouhé psaní, ale hraní je to poměrně svižné, i když dlouhotrvající.

14.12.2009 12:16:54

DD

O hre
Tak myslim ze u teto hry bude silne zalezet na atmosfere. Cetl jsem jak Piknik u cesty, tak jsem videl film Stalker (kterej cerpal vicemene jen z amtosfery, protoze to byl nejakej nizkorozpoctak). Co se herniho planu tyce tak nevim prijde mi ze to tam vypada jako celkem hezke louky nez misto ktere je silne oploceno hlidano a kde nejspis pristali mimozemstane. Cekal bych neco vice scifi a temneji ladeno.
Pak urcite bude zalezet na beta testovani ale resis nejak vstup do pasma? Protoze pasmo bylo silne hlidane a tudiz dostat se tam nebylo jen tak. Tady mi to prijde ze si tam stalkeri jezdi pro predmety a pak je zase jezdi v klidu prodavat a jedine o co jde je volit spravne kombinace pasti ktere je nezabiji, coz vedi protoze kolik jim to sebere zdravi je presne dane.
Prijde mi ze tahle tady mozna troska chybi nahoda (pises ze se budes bat o sveho stalkera, ale to mi neprijde kdyz vim presne kolik ma zdravi a kolik zdravi mu dana past sebere). Jak bylo napsano Pasmo se s nikym nemazli, ale take v Pasmu nic neni nikdy stejne. Treba pasti muzou brat ruzne hodnoty (kostka??). Jako Piknik u cesty mam hodne rad a myslim si ze je se z nej da vymackat dosti. Viz pocitacova hra ktera pomerne sklidila uspech. Zase film byl troska propadak, ale tam to bylo dane rozpoctem.

14.12.2009 15:00:09

to DD
Hezké a podnětné, díky moc.

Ano, máš pravdu, že to vypadá, jako když si tam stalkeři jezdí jak na vejlet na papučích. Nechtěl jsem nějak moc zabředávat na problémy vstupů a výstupů z pásma, ale můžu o tom začít uvažovat. už jednou tam byla myšlenka, že na periferii budou kroužit policajti, ale už takhle mi to přišlo celkem dost manipulací s figurkama a předmětama.

Ohledně grafiky. Ta je stále prototypová. Já nejsem grafik a neumím natolik malovat, abych tam byl tu atmosféru schopný dotvořit. Ano, taky by se mi líbilo mít hexy povedené jako třeba v Lost Patrol. Ono udělat vyváženou grafiku, aby dobře vypadala a přitom plnila svůj účel a nezatěžovala hráče moc tím, že je nepřehledná, to chce odborníka. Znám dost her, kdy sice herní plán dýchá atmosférou jako swině, ale přitom musím 15 minut přemýšlet, jestli můžu udělat tohle nebo támhleto, protože to z grafiky není dost jasné. Takže to ber tak, že je to prototypová věc a pokud to bude hratelné, tak určitě nemám ambice jako Radim od Insuly, že by byl autor zároveň i grafikem.

Kostku bych rád vynechal. V knížce taky Roderick věděl, co je kde a co to asi způsobí a jediná jeho starost byla, jak nezhebnout. Jasně, pásmo se měnilo, tady je vlastně taky pokaždé jiné, ale v rámci partie stejné. Ber to tak, že o jedné noci, když policajti a vojáci zrovna někde chlastali, nebo byli na branným cvičení, se banda stalkerů vrhla do pásma jako kobylky a vybrali během noci všechno co se vybrat dalo :-D

Jako Piknik u cesty mám hodně rád a myslím si, že se z něj dá vymačkat dost. Přesto, aniž bych se chtěl nějak vytahovat, jsem to já a snad i první, kdo se pokusil se toho tématu nějak zhostit a pevně věřím, že nakročeno správným směrem je. Připomínky jako je Tvoje vnímám s respektem a určitě se nebráním jakékoli další kritice a nápadům. pokud to bude zapracovatelné, tak se o to pokusím. Momentálně si myslím, že jsem na hraně mezi snesitelností, délkou hry, repetetivností a nudou. A testů je zatím fakt pomálu. A času jakbysmet.

každopádně díky, že sis udělal čas na přečtení a připomínky.

14.12.2009 18:38:41

líbí!
No ty vlaky atd se mi líbí. Uvažoval jsem, jestli máš nějaké zvýhodnění když prodám předmět na začátku místo abych si ho sám pro sebe využil. Tohle jisté zvýhodnění bude, páč dochází místo, tedy šance prodat.
No jak už bylo řečeno, ajlajkit.

14.12.2009 19:54:58

trocha náhody
Ja by som bol tiež za trocha náhody, čo keby sa pasce pri vstupe do zóny ťahali, poprípade by tam boli nejaké špeciálne udalosti či už pozitívne, alebo negatívne. Knihu som čítal strašne dávno takže viem iba zhruba o čom je,ale myslím si že netreba sa ňou netreba riadiť, ale len trochu inšpirovať a vymyslieť nové veci. Já osobne by som dal prednosť vznášadlu, alebo džípu skôr ako papuči. :) A nebol by problém ani s právami.

14.12.2009 21:37:48

to kardo
Trocha náhody... Vidím, že zde přímo voláte po tom, aby hra nebyla přísně matematická... Budu o tom uvažovat tedy.

On tam jistý prvek náhody je, ale ještě jsem ho dopodrobna nevysvětloval, takže ho tam nemůžete vidět. Zmínil jsem se o tzv. bonusových předmětech z Pásma. Ty jsou tři (resp. vstupují do hry hned v 5ti exemplářích) - zlatá koule (1ks do hry, cena 10 peněz), lampa smrti (2ks do hry, cena 9 peněz), a plná skořepina (2ks do hry, cena 8 peněz).

Neumím teď jednoduše vysvětlit, jak se ve hře vezmou, protože jsem šel dneska do práce už ve čtyři ráno, ale snad to pochopíte.

Na začátku hry existuje 10ks od každého z těchto tří předmětů. Na rubové straně té desítky žetonů od jednoho předmětu jsou právě všechny kombinace pastí, které se ve hře můžou vyskytnout. Z těch předmětů na začátku vyberu právě 1 zlatou kouli, 2 lampy smrti a 2 plné skořepiny tak, abych neviděl, jaké kombinace pastí mají na druhé straně. A tyhle žetony pak velmi vtipně zamíchám mezi ostatní předměty, které jsou pak nabízeny v těch 4řech hromádkách.

Takže hráči vědí, že tam těch 5 předmětů je, ale nevědí, v jakých jsou hromádkách, kolikáté jsou v pořadí a ani jakou kombinaci pastí mají na té druhé straně. Čili oni vlezou do hexu s předmětem, protože chtějí nějaký předmět. Podle té tabulky pravděpodobností vědí, jakou mají šanci, že uloví ten či onen předmět, ale ta tabulka, jak jsem zmínil v popisu na stránkách, nepromítá skutečnost, že je těchto 5 předmětů v těch hromádkách. Čili se může stát, že si hráč místo běžného předmětu (jsou-li vůbec předměty z Pásma běžné) vytáhne jeden z těchto pěti bonusových. A to už je vlastně o velké náhodě.

Já za náhodu považuju i to, že nemáš jistotu, jak cenný předmět si odneseš z hexu s předměty, protože tam klidně může být jakýkoli z těch základních pěti a z bonusových třech, ať je síla pasti jakákoli. To si myslím, že dostatečně eliminuje potřebu kostky.

Pokud by se o předmět házelo kostkou, nemělo by smysl lézt do silných pastí, protože přijdu o moc životů. Prostě bych lezl do laciných pastí tak dlouho, až bych si kostkou konečně vyházel nějaký dražší předmět. A já chtěl, aby za zvýšené riziko byla šance, ale nikoli jistota, že získám dražší předmět. Proto jsem kostku zatím vyloučil alespoň co se určování druhu odměny týče.

Možná kostku použiju jiným způsobem, to zatím nevím, ale momentálně kostka plní jedinou funkci a sice je to pomocné počítadlo životů stalkera.

15.12.2009 06:57:05

DD

kostka
No ja jsem spis myslel kostku ani ne tak na urcovani predmetu, to uz mi prijde ze nejak nahodne vyresene je a myslim si ze dobre nahodne. Proste neco tam bude, a to pravdepodobnostni reseni mi prijde ok. Spis treba kostka na urcovani zraneni pasti v nejakem rozmezi. Tudiz obcas se mi tou pasti podari proklouznout s mensi ujmou obcas s vetsi.
Urcit chvalim snahu vytvorit hru na toto pomerne zajimave tema, a prvenstvi nebudu upirat protoze skutecne krom pocitacove hry jsem dalsi herni zpracovani tohoto tematu nikde nezaznamenal.
Popravde bych ale jak tu nekdo navrhuje se moc od tematu nevzdaloval, prave proto ze odpovidajici nazvy veci a tak tomu davaji tu spravnou atmosferu aby lidi kteri knizku cetli se dokazali lepe vzit do kuze stalkera, a ti co ji necetli tem je jedno jestli je tam dzip nebo papuce.

15.12.2009 12:01:30

k filmu Stalker
DD: "nějakej nízkorozpočťák" ? Pokud mluvíš o filmu Stalker z roku 1979 (on sice jinej neexistuje, ale ještě sou nějaký krátkometrážní snímky stejnýho jména), tak tomu bych takhle hanlivě určitě neřekl. Je to klasickej film klasickýho ruskýho režiséra, a mezi filmovejma znalcema je dost ceněnej. Jasně, nejsou tam obří vesmírný lodě, armády mimozemšťanů, ani tam nelítá Will Smith v saku se superkulometem, ale přeci nemusí každej film stát jen na efektech, ne ? Tohle je o něčem trošku jinym.

19.12.2009 23:40:19

film Stalker
Popravdě, mám ho na disku a ne a ne se odhodlat si ho pustit. Podle knihy jsem si vykreslil svoje představy a osoby a město a Pásmo a teď bych byl filmem natvrdo konzultován s těmi představami. To bych asi nedal, možná by přišlo rozčarování, možná ne. Souhlasím, že hollywoodská kultura se řídí vesměs hesly typu "vraž do toho trochu toho mlácení a honiček a technických serepetiček a ono to nadchne" a to by v tomhle případě nemuselo být to pravé ořechové. Netvrdím, že se nepodívám na Matrix nebo na Terminátora 3, ale u Pikniku se mi líbí, jak je to všechno jenom pěkně naznačeno a "reálie ať si laskavý čtenář domyslí sám".

20.12.2009 12:56:07

DD

ad film
No ja jsem prave taky cetl nejprve knizku/povidku a film mne pak spise sklamal. Presne tak neni to holywoodsky trhak, nicmene mi prijde ze na atmosferu z knizky zdaleka nedosahl.

20.12.2009 14:18:18

Vybíráme z Bazaru

Stuffed Fables, Brno
Akt. cena: 500 Kč
Končí za: 12 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas