Nevyužitý potenciál

Vážení přátelé.

Čtu si tady v tipech a radách a moje srdce krvácí. Když vidím ten potenciál lidí tady, který je nevyužitý, resp. využitý, ale povětšinou jen pro uspokojování vlastních potřeb (kromě překladatelů, kterým patří můj veliký obdiv, že svojí práci dávají nezištně ve prospěch všem), tak mně napadají slova písně "Ten dělá to a ten zas tohle, a všichni dohromady udělají moc."

Už dlouhou dobu se zajímám (všimněte si, že nepíšu "zabývám", ale jen skromně zajímám) o tvorbu stolních her a většinou to skončí jako homemade prototyp v šuplíku. Protože není na světě člověk ten, který by dokázal všechno sám. A tvorba her, to je běh na šíleně dlouhé trati, navíc na trati o několika dovednostních a zkušenostních závodištích. Tvůrce hry v mých očích musí být dobrý stratég, dobrý matematik, dobrý analytik, dobrý grafik, dobrý jazykovědec, lingvista a překladatel, mechanik, konstruktér, bastlíř a bůh ví co ještě. Teprve tehdy je asi schopný udělat dobrý prototyp hry s vyladěnými a vyváženými pravidly a mechanizmy, v kvalitě, která přispěje dobrému pocitu z hraní a přitom je to "vyrobitelné" a dá se začít uvažovat o hromadné výrobě.

Což takhle opravdu ty naše síly spojit a pokusit se udělat komerčně úspěšnou hru?

Víte, nemůžeme se spoléhat na to, že Vláďa Chvátil nebo CGE nebo CBG posunou celou českou herní scénu a trh někam, kde bychom to rádi všichni viděli. Přiznám se, že se účastním, když mi to čas umožní, setkání autorů her, které organizuje CBG a Goada (díky Vám, kluci - Jakube, Ládíku, Lomi a další), ale ačkoli jsou jejich úspěchy vidět třeba i v Essenu, stále se mi nepodařilo jaksi ztotožnit se systémem práce tohoto jinak skvělého sdružení. To se prostě někdy v životě stává, že něco skvělého je na dosah kousek vedle Vás, ale někde je něco, co Vám nedovolí překročit Rubikon.

A tady je tolik skvělých lidiček, kteří umí překládat, chápou principy a mechanismy her, jsou rukodělní a zruční a zároveň mají představu o tom, co umí současné technologie, vládnou dovednostmi práce s počítači a nejrůznějšími programy.

Tak nevím, ale mně by se ta myšlenka líbila. Kdyby i někomu dalšímu, tak ať tady v diskuzi napíše svojí dovednost a jak intenzívně by se mohl této činnosti věnovat.

Petr Vavřinec
14.8.2009 09:45:43

s křížkem po funuse
... no zrovna včera se o tomhle rozjela docela dlouha diskuze - podívej se na http://www.zatrolene-hry.cz/diskuse/obecne-o-hrani-spolecenskych-her-3/tolko-sikovnych-ludi-co-tak-vlastnu-hru-13048/

14.8.2009 09:48:47

Petře
Pokud už jsi dál než my v onom včerejším vlákně (brainstorming nad základním tématem hry) a máš už hotovou myšlenku nebo prototyp, určitě řekni co konkrétně potřebuješ.
-Alfatesting s doplňujícími náměty?
-Betatesting herního mechanismu?
-Grafické zpracování?
-Doladění pravidel, textů atd?
-Investora na výrobu první série?
Na každou činnost bude asi potřeba někdo jiný. Snad až na ten poslední bod se tu vždy najde dost fundovaných lidiček ochotných pomoci.

14.8.2009 10:19:26

to: tomasV:s křížkem po funuse
Vida, to mi asi uniklo, ačkoli jsem si na 100% jist, že jsem některé z těch vtipných komentářů i ten obrázek viděl. Možná tím, že jsem nenašel nikde něco jako konkrétnější osnovu mi to uniklo, resp. nevniklo do mého stařeckého mozku.

to: husak
No, v první fázi bych asi tady zkusil shromáždit náměty na hry plus nějaké popisy fáze rozpracovanosti. Pak bych z toho nějak "demokraticky" vybral jeden nápad a tím bychom se začali intenzívně zabývat. Ale pokud je už "rozhodnuto" a jedou se trollové, co kradou hry, tak bych se tomu úplně nebránil, jen by to chtělo občas trošku zrekapitulovat někým kompetentním, protože z toho vymývání mozků nemám úplně konkrétní obrysy hry a jistě by stálo za to, aby to někdo nějak jednoduše shrnul.

Co potřebuju já konkrétně, je asi celkem jedno. Mám jednu hru prakticky hotovou, tím, že je to klon na Blue Moon City, tak mechanismy celkem fungují, grafiku jsem nějak zbastlil, takže až přijde vhodná chvíle, výhra ve sportce nebo investor, tak se zamaká na finalizaci a mohlo by to jít do světa. Druhá hra má za sebou rovněž betatesty, zjednodušují se mechanismy a pravidla (někdy je méně více) a zpátky do testů. Třetí hra se naopak předělává skoro celá, po testech nezůstal kámen na kameni a je třeba jí posunout naopak někam do segmentu složitějších her... A tři další se válí v šuplíku a těší se na alfy...

Tím jsem chtěl říct, že se rád budu podílet na čemkoli, co se bude někam ubírat konkrétním směrem, ať to bude moje či nikoli, protože pokud mně něco ubíjí ze všeho nejvíce, tak je to přešlapování na místě...

Takže se rád zúčastním i kreativní činnosti kolem trolla, co krade hry... Mimochodem, co je to troll??? ;-)

Petr V.

14.8.2009 12:00:12

to Acer1968
Rád se zúčastním každé špatnosti :-). Ne ale teď vážně. Myslím že 90% zdejších uživatelů tady má zkušenosti z mnoha hrami, zná herní mechanismy, dokáže ohodnotit jestli hra funguje a možná i doplnit nějaký mechanismus, ale myslím si, že téměř nikdo z nás nemá zkušenosti s tím, jak se hra tvoří až do finálního prototypu. V tomhle jsou samozřejmě CGE a CBG na míle daleko před námi a tak mi trošku uniká co znamená to tvoje "stále se mi nepodařilo jaksi ztotožnit se systémem práce tohoto jinak skvělého sdružení". To je totiž pro mne dost zásadní - s čím se neztotožňuješ s lidmi z těchto sdružení. Když bys to vysvětlil, proč chceš paralelně vedle nich něco dělat tady na Trolovi. Možná že by nás to posunulo dál a věděli bychom v čem jsem horší nebo lepší a bylo by se od čeho odpíchnout.
Jinak já jsem to tady už několikrát zmiňoval. Jsem takový trošku netypický herní fanda. Mám doma téměř stovku her, ale nezúčastňuju se všelijakých herních setkání. Jsem spíš takový hráč, který sice má asi dost zkušeností, ale můj okruh hráčů jsou spíše rodiny, přátelé a nehráči, takže se většinou setkávám a hraju s širokým okruhem lidí, co s hrami nemají příliš zkušeností - a myslím si, že to je to co bych mohl nabídnout. Jsem trošku jiný, než většina zdejších uživatelů, kteří se často pravidelně scházejí nad "relativně složitými" hrami a hrají se sobě rovnými podobně postiženými soupeři. Já spíše jakoby hraju s širokým okruhem laické veřejnosti. Proto mám mnohdy trošku širší vidění a to co je starým harcovníkům ve hrách, mechanismech, pravidlech naprosto jasné, tak vím, že obyčejní lidé, kteří si koupí jednu dvě deskovky, pak s tím mají problém.
Takže tohle je můj názor a nabídka. (Samozřejmě kromě mé grafické práce při zpracovávání překladů herních komponent).

14.8.2009 12:03:51

Co až bude hra hotová?
Původně jsem tu odrážku o investorovi napsal jako vtípek, ale pokud máš ambice dotáhnout to až do komerční podoby, tak se celá záležitost naprosto zásadně mění. Neznám sice distribuční vztahy a vazby v tomto segmentu, ale přijde mi jednodušší obrátit se na vydavatele, který již má hotové obchodní kanály. Tvořit je kvůli jediné hře je nereálné.

Nedělají to ani věhlasní autoři typu Knizii, Faiduttiho, Frieseho atd. přestože jejich jméno už samo o sobě zvyšuje obchodní potenciál jakéhokoli titulu.

Vůbec netuším, jestli finální grafiku dodává autor hry, nebo se na ní podílí první distributor (výměnou za obchodní exkluzivitu). Asi je to vše o financích, kdo jich více investuje, ten více kasíruje. Ovšem to by šlo poměrně lehce zjistit dotazem na Albi, MindOK, CBG, FFG, HiG, RGG a další vydavatele.

Jsem přesvědčen, že z normální dobré hry úspěšnou hru nedělá autor, ale distributor. Každá hra když se dostane do supermarketů, tak se prodá. I když je to pitomé člobrdo nebo x-tá verze monopolů. Jenže s jediným titulem tam nemáš šanci prorazit. Opět je to o distributorovi, nikoli o kvalitě hry.

Pouze ta hra musí mít masový potenciál, tedy podobat se jednoduchostí spíše Carcassonnu než Arkhamu.

14.8.2009 12:56:01

Souhlas s oběma - husak i kren
Souhlasím s názorem, že úspěšnou hru "nedělá" autor, ale distributor. Já tvrdím, že v dnešním technologickém světě není problém cokoli vyrobit (v dobré kvalitě a za dobré peníze), ale největší problém je prodat.

Určitě nechci tvořit distribuční kanály, a chápu, že cesta přes distributora/vydavatele je snazší, co se týče distribuce. Ale zcela jistě tím ztrácíte úplně svobodu toho "samizdatu" a jistě přijdeš i o veliké zkušenosti s celým procesem výroby a i o velkou část zisků.

Moje neztotožnění se s činností CBG je krásně vidět třeba tady:
http://www.czechboardgames.com/index.php?id=191&view=single_thread&cat_uid=1&conf_uid=1&thread_uid=10

Ačkoli pak Jakub tvrdil, že já a Alnagon jsme byli jediní, ke kterým se nedostali informace o testování her, je mi divné, proč zrovna do Kladna by maily nedorazily.

Prostě když sleduju zvenčí činnost CBG a ačkoli se nabízím jako pomocník, tak činnost není nikde vidět nijak usilovná. A pak najednou ejhle a máme tady hru pro Essen. Takže asi tak. Prostě nějak jsem do toho dění nezapadl, ačkoli opravdu snaha byla.

14.8.2009 13:48:34

myslim si
ze nie je mozne cez forum vytvorit komercnu hru. Absentuje tu akykolvek management. Ako by boli upravene autorske prava? Skor by sa dalo povedat ze ide o experiment, sam si myslim ze pokial nieco vznikne, tak to bude pravdepodobne postavene na jednoduchsom mechanizme. pre ludi z tychto stranok, ktory si to stiahnu a zahraju len preto lebo kazdy z nich prihodil aspon to jedno zrnko do mlyna. Ja sam som si to najprv predstavoval ako cestu tam a zase spatky na ktorej hrac zaziva rozne dobrodruzstva a tie by boli produktom nas tu na fore a preto by boli roznorode a casom by sa mohli vytvarat nove a nove ako doplnky. Nieco na styl co ma caka za dalsim rohom, uz sa neviem dockat. sam som zvedavy kam sa to az pohne a som ochotny sa zapajat do miery mojich schopnosti a obetovat tolko casu aby tym nic ine co mam rad netrpelo.

17.8.2009 11:24:37

Vybíráme z Bazaru

U-Boot KS edice
U-Boot KS edice
Akt. cena: 2000 Kč
Končí za: 8 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas