Kostičky vs. žetony z kartónu

Ahoj.

Řeším mechaniku jedné své hry a nemohu se rozhodnout, jak dál. Protože je ve hře poměrně dost komponent, řeším, co bude z důvodu manipulace s materiálem lepší a zároveň výrobně levnější (ano, i tak já přemýšlím při tvorbě prototypu, co kdybych to fakt jednou vydal knižně :-) ).

Takže jde o to, že na herní plán svého kousku země (představ si to jako desku z Puerto Rico s plantážemi a městem) budu na konkrétní místa během hry umisťovat herní komponenty, které stejně jako v Puertu říkají, jak "vybavený" mám svůj kus země. Tudíž se nabízí podle mně tři řešení:

1) Herní plán je klasicky destička jako v Puertu s vyznačenými místy, kam se budou dávat dřevěné kostičky 1cm či kulaté žetonky ze dřeva. Čím víc komponent podle pravidel sem umístěných, tím vybavenější mám svůj plán.
Výhody:
- s kostičkami a obecně s dřevěnými komponentami je snazší manipulace pro svoji fyzickou výšku a snadnou uchopitelnost.
- není tak složitá, resp. možná není vůbec žádná vysekávací matrice jako v případě kartonových žetonků
Nevýhody:
- těch komponent tam bude vážně hodně a tudíž to asi bude mít velký vliv na cenu, ale neumím porovnat, co vyjde levněji, zda složitý výsekový nůž, nebo nákup dřevěných komponent
- kostiček a dřevěných žetonů bude na herním plánu fakt hodně a jakékoli drknutí a lehké posunutí komponent není žádoucí

2) Herní plán je klasicky destička jako v Puertu s vyznačenými místy, kam se budou dávat žetonky z kartonu vyseknuté z JINÉHO kusu kartonu. Čím víc komponent podle pravidel sem umístěných, tím vybavenější mám svůj plán.
Výhody:
- motiv na kartonovém žetonku může intuitivněji informovat o druhu a účelu žetonku než mohu informovat hráče s kostičkami a obecně s dřevěnými komponentami různých barev
- vysekávací matrice je zřejmě složitá, ale vzhledem k tomu, že se vysekne z jiného kusu kartónu, není tam až tak fatální požadavek na přesnost, jako v případě kartonových žetonků a herní desky popsané v bodě 3)
Nevýhody:
- stále neumím porovnat, co vyjde levněji, zda složitý výsekový nůž, nebo nákup dřevěných komponent
- žetonů z kartónku bude na herním plánu fakt hodně a jakékoli drknutí a lehké posunutí komponent není žádoucí
- s kostičkami a obecně s dřevěnými komponentami je snazší manipulace pro svoji fyzickou výšku a snadnou uchopitelnost.

3) (A to je ta kacířská myšlenka) Herní plán je klasicky destička jako v Puertu s VYSEKNUTÝMI místy, kam se budou VRACET žetonky z kartonu vyseknuté ze STEJNÉHO kusu kartonu. Čím víc komponent podle pravidel sem umístěných, tím vybavenější mám svůj plán.
Výhody:
- motiv na kartonovém žetonku může intuitivněji informovat o druhu a účelu žetonku než mohu informovat hráče s kostičkami a obecně s dřevěnými komponentami různých barev
- vysekávací matrice je zřejmě složitá, a vzhledem k tomu, že se vysekne ze STEJNÉHO kusu kartónu, je tam zřejmý požadavek na vysokou přesnost, oproti kartonovým žetonkům a herní desce popsané v bodě 2)
- tím, že se komponenta vrací zpět do vyseklého místa v kartónu herního plánu, je pevně fixována na svém místě a nemůže docházet během hry k jejímu posouvání
- ušetří se na kartónech, protože výsek se vlastně provede na stejném kusu kartónu, který po prvotním vylomení komponent dále slouží jako herní deska pro moje místo
Nevýhody:
- stále neumím porovnat, co vyjde levněji, zda složitý výsekový nůž, nebo nákup dřevěných komponent
- herní deska po vyndání vyseknutých komponent může natolik změnit svoje vlastnosti díky tomu, že už to není vlastně monolitický kus papíru, ale kartón se spoustou děr, že to znemožní její použití k hernímu účelu
- s kostičkami a obecně s dřevěnými komponentami je snazší manipulace pro svoji fyzickou výšku a snadnou uchopitelnost
- opětovné zandavání takových komponent do desky během hry a jejich vyndávání z desky po konci hry zcela jistě bude mít vliv na hrany komponent i herních desek

Ačkoli vidím u bodu 3) nevýhod úplně nejvíc, pořád mě to nějak intuitivně táhne k tomuhle řešení a myslím si, že pokud je možné vyrobit výsekovou formu tak, aby komponenty po prvotním vyloupnutí byly třeba o milimetr menší, než otvor, který po nich zbyde a který bude během hry sloužit jako "hnízdo" pro danou komponentu, řeší to jak fixaci komponent na místě během hry, tak snadnou manipulaci, tak i snadné opětovné uklízení hry (prostě zvednu desku a žetonky do ní předtím vložené zůstanou ležet na stole).

No a včil mudruj :-( Je tu někdo, kdo má zkušenosti s těmi výsekovými technologiemi?
7.8.2011 09:04:20

V této diskusi není zatím žádná odpověď...

Vybíráme z Bazaru

Paris Deluxe EN/DE/FR - nová ve folii
Paris Deluxe EN/DE/FR - nová ve folii
Akt. cena: 1999 Kč
Končí za: 14 dnů

Offcanvas