Zombicide: Možnosti ladění obtížnosti

Autor: Ondřej Grob Netik | 27.2.2022 | 7

Hra Zombicide (2. edice) připadne někomu příliš lehká. Což byl pravděpodobně záměr – přizpůsobit hru širšímu publiku a starším dětem. Ale z mé zkušenosti jde o hru, ve které se dá obtížnost velmi dobře upravovat. Všechny možnosti, které zde uvádím, jsem vyzkoušel na mnoha odehraných partiích s různě silnými hráči.

Počet generovaných zombií

Tuto úpravu nabízí přímo tvůrci. Kapitolu pod názvem „Vyladění obtížnosti“ najdete ke konci pravidel. Je založena na kartách zombií, které určují kolik zombií se vygeneruje:

  • Karty s číslem 001–018 představují nejsnadnější hru s nižším počtem zombií.
  • Karty s číslem 019–036 generují velký počet zombií, což může být zapeklitý oříšek k přežití.
  • Karty s číslem 037–040 jsou karty extra aktivace, kdy se zombie stávají neodhadnutelnými.

Můžete použít jen karty 1–18 jako nejsnadnější. Můžete použít 1–36 jako složitější. Nebo jen karty 19-36 jako nejobtížnější. A pokud přidáte ke kterékoliv z uvedených variant karty 37–40, stanou se zombie navíc nepředvídatelnějšími.

Počet hraných figur

Málokdy hraje šest hráčů. Ale dle pravidel si hráči mezi sebe šest postav rozdělí. Pokud snížíte počet hraných postav, výrazně tím snížíte počet akcí.

Další výhodou je, že pokud hráč hraje jen jednoho přeživšího, hra se stává logisticky snadnější a více se vžijete do situace.

Pro klasické mise určené v základu pro šest přeživších platí:

  • Pět postav představuje lehké zvýšení obtížnosti.
  • Čtyři přeživší, to už se musíte trochu více snažit – máte o třetinu akcí méně.
  • Při třech postavách je obtížnost docela vysoká a je třeba už kombinovat s předchozím způsobem pro usnadnění – omezením počtu příchozích zombií. Akcí máte totiž jen polovinu.
  • Při dvou postavách se přeživší stávají štvanci a pro možné dohrání je třeba omezit nejen počet příchozích zombií, ale i počet zón, ve kterých se zombie rodí.

Počet zón

Tuto úpravu používám nejméně, může totiž zasáhnout do designu mise a tím do herního prožitku.

Mise obvykle pracují se třemi zónami pro oživení zombií. Odebráním jedné zóny obtížnost výrazně snížíte. Naopak přidáním jedné zóny navíc obtížnost výrazně stoupne.

Zónu navíc umístěte buďto k zóně 1, nebo do další propojené uličky. 

Tlusťoši a zrůdy

Zrůda je nezabitelný děs. Ale jen z hlediska poražení. Z hlediska nebezpečí mohou postavy přežívat pod jeho útoky dlouho. (Zvláště, když je na poličku více postav.)

Pokud chcete zvednout jejich nebezpečnost a tím respekt, zaveďte pravidlo kolik životů má, tolik i bere (toto pravidlo bylo použito u Zombicide: Invaders). To znamená že útok tlusťocha pak sebere přeživšímu dva životy (dítě zabije) a zrůda bere tři životy (zabije kteréhokoli přeživšího). S touto úpravou se budete na zrůdu dívat jinak.

Na druhou stranu můžete zauvažovat, zda nepřidat do hry (opět z Invaders) pravidlo Soustředěné palby. To jest: určíte jeden jediný cíl a žádný jiný navíc netrefíte. Ale každý úspěch nad jeden vám dává +1 k síle zbraně. 

K zabití netvora zbraní silou jedna potřebujete tři úspěchy. Pro zbraň se silou dva vám stačí dva úspěchy. Ale ani pět úspěchů nic nezmění na tom, že jste zasáhli pouze jedinou, vámi určenou figuru.

Z rozšíření

Obě rozšíření (Fort Hendrix i Washington Z.C.) zvyšují obtížnost zavedením pravidla noci. V noci je klíčová manipulace přeživšího se světlem: svítit znamená urychlit zombie a stát se cílem, zhasínat zase přicházet o jednu akci. 

Zbraně a vybavení

Pokud hrajete méně než šest figur, mohou si přeživší rozdělit mezi sebe všechno počáteční vybavení. Tím vyrovnáte slabší začátek a méně příležitosti hledat.

Ale i se zbraněmi můžete pracovat a tím upravit obtížnost hry. Zbraně v Zombicide jsou totiž z hlediska pravděpodobností a užitnosti dost nesourodé. Některé jsou skoro nepoužitelné (na úrovni počátečních) a postavy je zahazují hned po nalezení, některé jsou naopak přesílené.

Pokud chcete zvýšit obtížnosti, odstraňte následující přesílené zbraně z vymazlených bouchaček:

Zantetsuken, Bajoneta, Zlatá kukri, Vojenská odstřelovačka.

V obyčejném hledání je to pak motorová pila, ale co by to bylo za Zombicide bez motorové pily…

Kapitola matematická

Pokud nejste geekové do her, tuto kapitolu přeskočte. Zabývá se způsobem kterým jsem porovnával zbraně v Zombicide. Nerozlišoval jsem střelné a kontaktní zbraně s tím, že střelné jsou hlasité a kontaktní tiché. 

Zvýhodnění posouvající zbraň doprava k lepším (jakoby +1 kostka) jsou schopnost vyrazit dveře (d), zranit za 2 životy (2), zvýhodňující schopnost (s), či že jsou do páru (p).

Znevýhodňující, posouvající doleva (jakoby -1 kostka), jsou nutnost nabít (N) a hlasitá kontaktní zbraň (h).

Z toho jsem došel k následujícím závěrům (v závorce uvádím patřičnou úpravu kartičky):

 

Slabé zbraně potřebující posilnit:

  • Katana (2 kostky) – horší než základní pálka?
  • Lupara (2 životy) – jediná brokovnice co nebere 2 životy? A je pak na úrovni počáteční pistole.

 

Přesílené zbraně:

  • Zantetsuken (4 kostky) – 5 je opravdu moc.
  • Zlatá Kukri (3 kostky) – Kukri má 2, proč tedy zlatá 4?
  • Bajoneta (1 život) – používá jen pistolový náboj. Jediná pistole způsobující zranění 2?

 

Závěr

Zombicide 2. edice je jednoduchá hra, snadná k pochopení i naučení. Přistupujte k ní jako k základním pravidlům, které si můžete přizpůsobit svému naturelu.

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Divočina
Divočina
Akt. cena: 155 Kč
Končí za: 12 hodin

Offcanvas