Zešílel Friedemann Friese definitivně nebo je prostě geniální?

Autor: Wolfsen | 4.4.2015 | 14

Extravagantní autor her Friedemann Friese, známý zejména díky Vysokému napětí, na serveru boardgamegeek.com zveřejnil zprávu o přípravě ambiciózní hry 504. Proč ambiciózní? V jediné krabici s tímto názvem byste totiž měli nalézt právě neuvěřitelných PĚT SET ČTYŘI her. Zprávu bych přešel jako aprílový žertík, ale datum u příspěvku je 2. 4. a Friese už má na svědomí podobný projekt s názvem Fremde Federn alias Copycat, kde "ukradl" a spojil několik mechanik z jiných her.

Ptáte se jak toho Friese dosáhne? Kombinací (lépe řečeno variací) tří z devíti základních deskoherních mechanik. První vybraná mechanika bude hlavní - bude určovat způsob dosažení vítězství a konec hry. Druhá vybraná bude zodpovědná za ekonomiku hry, tedy zisk peněz. A třetí bude doplňková - tématická.

504   Friese for president

Na výběr budou tyto mechaniky:

Válečná hra - jednoduchá válečná mechanika ve stylu Risku.

  1. Bude-li tato mechanika vybrána jako hlavní, stane se vítězem ten, kdo bude mít největší impérium v okamžiku, kdy vypadne první hráč.
  2. Bude-li tato mechanika vybrána jako vedlejší, bude příjem určen velikostí impéria.
  3. Bude-li tato mechanika vybrána jako doplňková, budou se hráči moci napadat.

Přeprava zboží - přeprava zboží z místa (nad)výroby na místo (vysoké) poptávky. Např.: Railways of the World nebo Merchant of Venus.

  1. Hlavní: 10 měst, 5 druhů zboží, každé město produkuje 4 ks jednoho druhu a poptává po 1 ks od druhů ostatních. Za doručení jsou uděleny VB. Hra končí při doručení určitého počtu kusů zboží.
  2. Vedlejší: hráči získají peníze za doručení zboží. Čím vyšší poptávka (dlouho nebylo nic takového doručeno), tím více peněz.
  3. Doplňková: hráči mohou převážet suroviny, jednotky apod.

Produkce zboží podle terénu - např.: Osadníci z Katanu.

  1. Hlavní: body se udělují za získané zboží a jejich sady. Konec hry nastává při jistém počtu měst či produkčních míst.
  2. Vedlejší: hráči získávají peníze za každé produkované zboží. Větší růnorodost, více peněz.
  3. Doplňková: hráči mohou stavět produkční místa, kde podle potřeby získávají zboží.

Budování sítě - stavba společné uliční nebo transportní sítě, např.: TransAmerica.

  1. Hlavní: body se udělují za to, kudy vaše síť vede. Hra končí při dosažení jisté velikosti sítě.
  2. Vedlejší: peníze získávate podle napojení a trasy sítě.
  3. Doplňková: dopravní síť usnadňuje pohyb po plánu.

Průzkum - objevování neznámé mapy, např.: Lovci pokladů nebo civilizační hry(Sid Meier's Civilization, Clash of Cultures,...).

  1. Hlavní: body se udělují za přiložení nového hexu, vstup na nový hex a jeho prozkoumání. Hra končí objevením všech hexů.
  2. Vedlejší: prozkoumaný hex zvyšuje váš příjem.
  3. Doplňková: prostě se rozrůstá mapa, to vám nestačí?

Závod - první bere vše, např.: Formula D, RoboRally nebo Lewis a Clark.

  1. Hlavní: první hráč, který projede všechna města, vítězí.
  2. Vedlejší: jednorázový peněžní bonus pro prvního v každém městě.
  3. Doplňkový: VB navíc za splnění určitých cílů.

Převaha - mít nejvíce jednotek v určitých oblastech na plánu, např.: El Grande, Studená válka nebo Dominant Species.

  1. Hlavní: 3x za hru se bodují převahy. Hra končí po třetím bodování.
  2. Vedlejší: peníze získáváte za převahy.
  3. Doplňková: VB za převahy v závěrečném bodování.

Dražba - dražba zvláštních karet, stavba továren, proměnlivé pořadí např.: Outpost (tuto hru uvádí Friese, mně to zní jako Vysoké napětí :-D)

  1. Hlavní: VB za postavené továrny, hra končí při 20 postavených továrnách.
  2. Vedlejší: peníze za továrny.
  3. Doplňková: ve hře se použijí pouze ty zvláštní karty a za pevnou cenu.

Akcie - hráči nemají "své barvy", ale nakupují si jejich akcie. Kdo má většinu, tomu ta která barva patří, např.: 1830: Railways & Robber Barons.

  1. Hlavní: ve hře se střídají nákupní kola, kdy se kupují akcie a operační kola, kdy se bere příjem. Hra končí, když poprvé dojdou peníze v banku.
  2. Vedlejší: opět nákupní a operační kola, ale hra končí podle hlavního modulu. VB se přepočítávají podle podílu.
  3. Doplňková: každý hráč má svou barvu a může prodat své akcie za peníze, ale pak dostane menší podíl VB.

Pokud se domníváte, že vyvíjet a testovat takovou hru je náročné, nemýlíte se. Friese ji vyvíjí již od roku 2011 a testování provádí převážně počítačově. Fyzicky zatím Friese zvládle "jen" 144 těchto her. Přesto by měl hru dokončit do letošního festivalu Spiel v Essenu.

A pokud se náhodou nacházíte poblíž Toronta, můžete se 9. 4. od 7 hodin večer přijít podívat na první veřejné předvedení prototypu této hry do kavárny Snakes & Lattes.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

???
Tohle ani nevím, jestli budu chtít. Ale asi jo. To je tak šílené, že to může být fakt dobré.

5.4.2015 00:24:32

M

Více her v jedné krabici
tj. sdílený materiál (resp. vždy příslušná podmnožina karet, žetonů apod) s cílem tahat sebou jednu krabici a hrát X zcela odlišných her ze stejného tematického prostředí - to praktikuju u home-made. Slabinou je ovšem herní skupina, protože se z nabídky X možností nakonec vyloupne ta právě jedna, kterou chtějí hrát furt dokola :)) Tak jsem zvědav, jak se s tím popere FF!

5.4.2015 23:18:51

M
třeba do krabice F.F. přibalí i nějaký sofistikovaný losovací systém, aby se pořád nehrálo to samé ;)

6.4.2015 00:46:55

....
(třeba tři devítistěnky :D)

6.4.2015 00:47:50

Mno nevím
Zajímavý počin, originální nápad, ale spíš bych to viděl pro příležitostné hráče. I když bude mechanika pořád obměňovaná, komponenty se nijak nemění. To by se mi časem okoukalo. Navíc jak psal správně M, každá skupina si najde své kombinace, které bude preferovat před ostatními. I když si nemyslím, že by mi to sedlo, je určitě dobře, že s něčím takovým přišel. Umím si představit, že se to bude líbit hromadě lidí.

6.4.2015 00:49:27

Vybíráme z Bazaru

Nemesis: Lockdown + Stretch Goals (KS)
Nemesis: Lockdown + Stretch Goals (KS)
Akt. cena: 3099 Kč
Končí za: 7 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas