nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Válečné hry - přehled pro začátečníky

Autor: sydo | 27.3.2012 | 128

Před nedávnem jsem byl požádán, zda bych nesepsal nějaký text pro ty, kteří pokukují po válečných hrách, ale zatím je pro ně tento žánr španělskou vesnicí. Na následujících řádcích se tedy pokusím osvětlit, co to válečné hry (wargames) jsou, jaká jsou jejich specifika a poddruhy. Předem ohlašuji, že článek je mým subjektivním pohledem na toto téma a nemám patent na pravdu. Snažil jsem se být v rámci možností stručný. Jakoukoli diskusi pod článkem uvítám, stejně tak doplnění, dotazy a připomínky.

Definice wargame

Za wargame jsou všeobecně považovány hry věnující se vojenské stránce nějakého (většinou) historického konfliktu, který modelují s velkým smyslem pro detail a specifiku onoho konfliktu. Asi nejvíce bývá zastoupena WWII, jelikož není příliš vzdálená a také bývá zhusta brána jako poslední konflikt „dobra“ se „zlem“. Tato definice je celkem otevřená různým interpretacím a hádkám o tom, co je a co už není wargame. Abychom si ujasnili pojmy pro tento článek, osobně třeba za wargame nepovažuji hru Twilight Struggle. Ano, věnuje se konfliktu, ale nezabývá se jeho vojenskou stránkou, maximálně jako prostředku k zisku vlivu. Pro mě je to strategická hra zasazená s válečným tématem, podobně jako hra Popular Front nebo Memoir 44. Dalším jablkem sváru bývají fantasy a scifi hry typu Space Empires 4X nebo v našich krajích známá Bitva na Polích Pelennoru (resp. poláky a firmou Altar ukradený Gondor). Třeba tyto dvě hry bych do žánru klidně zařadil, ačkoli s naší historií nemají nic společného. Hraniční hodnoty výše definované škatulky si tedy každý v rámci své tolerance může posunovat. Přestaňme se však nimrat v definicích a pojďme k zajímavějším částem.

Proč wargames?

Pro hráče tzv. moderních deskových her může být svět wargames veskrze obskurní. Wargames mají v krabici většinou méně, než jsou klasičtí hráči zvyklí – často jen papírová mapa, pár plat kartonových žetonků, tlustá pravidla, mraky tabulek a pár kostek. To vše navíc za cenu často převyšující běžné hry. Co na nich tedy wargameři vidí?

Kouzlo těchto her totiž spočívá v samotném průběhu hry a ne v balení. Vysoká cena wargames není založena na herním materiálu, ale na historickém výzkumu, který za těmito hrami stojí. Designéři běžně tráví roky sbíráním dat po všech možných archivech, hovoří s pamětníky, navštěvují bojiště, čtou stohy historické literatury. To vše by se pak mělo promítnout do hry a zážitku z ní. Wargames totiž patří k nejtématičtějším hrám, jelikož jsou již ze své podstaty na tématu založeny. Nemůžete vzít dobrou hru zasazenou do Normandie a přenést jí na východní frontu pouhým přejmenováním jednotek a překreslením mapy. Každý konflikt, každá bitva, je něčím unikátní a úkolem designéra hry je přenést tato specifika do svého díla. Díky tomuto smyslu pro detail zažijete při hraní wargames příběhy, na které budete dlouho vzpomínat a které si často nezadají s RPG. K zážitku mnohdy přispívají krásné mapy vyvedené do nejmenších detailů (dle měřítka) a samozřejmě nakreslené dle historických pramenů.

Průběh samotné hry vás dokáže naprosto pohltit. Každé rozhodnutí, které učiníte, může být kritické a nad dobře postavenou válečnou hrou si mnohdy zavaříte mozkové závity víc, než nad AT či eurem. Koordinace postupu jednotek, zásobování, letecké podpory, obsazování dopravních uzlů a další lahůdky dají zabrat opravdu každému a i rozmisťování jednotek na mapu bývá někdy jako samostatná minihra (pokud není setup fixní).

Problémem při tvorbě každé wargame je rovnováha mezi historickou věrností a volností rozhodování. Pokud je hra příliš svázána, stává se spíše simulací a hráči mají pocit, že nemohou výsledek ovlivnit nebo že je hra vede někam, kam sami nechtějí. Druhý extrém zase hrozí příliš divokými a nehistorickými výsledky. Tady už musí designér myslet na své cílové publikum – někteří hráči preferují spíše simulace, jiní chtějí zkusit „co by kdyby“ a většina leží někde mezi. Z vlastní zkušenosti vím, že i se simulací může být legrace. Dejme tomu, že máte bitvu, kterou obránci neměli šanci vyhrát (třeba nedostatek mužů, vybavení atd.). Přesto může být hra za obránce zábavná, jelikož se snažíte podat lepší výsledek, než ten historický. Ostatně na tomto je založena spousta her, jako příklad uvedu WWII hru z Tichého oceánu Empire of the Sun. Japonci nikdy nemohli válku vyhrát, ale ve hře se snaží zvrátit spojeneckou vůl bojovat a vyhnout se tak atomovým bombám nebo invazi Japonských ostrovů. A i onen druhý extrém někdy nevadí. Např. Pax Romana, jedna z mých nej her, je pouze zasazen do historického období, ale není vázán na nějaké konkrétní události a umožňuje hráčům nebývalou volnost v jejich konání. Krásná příležitost, jak vybudovat alternativní historii.

Tím se dostáváme k dalšímu lákadlu a tou je prohloubení historických znalostí. Za dobu mého hraní válečných her jsem si velice rozšířil obzory. V dobře postavené hře totiž čelíte stejným dilematům jako skuteční velitelé a mnohdy vám znalost historie pomůže i při samotné hře. Při hraní Barbarossa: Kiev to Rostov poznáte na vlastní kůži, jak ruské počasí ovlivňovalo německý postup a jak těžké bylo zásobovat jednotky v prvních liniích. Partie Infidel vás zase naučí, jak důležité bylo udržet obrannou formaci proti útoku jízdy.

Proč ne?

Wargames rozhodně nejsou pro každého (a to prosím nemyslím nijak elitářsky). Pravidla bývají o poznání složitější, než u klasických her, ve hře musíte sledovat spoustu věcí a správnou strategii po prvních pár her budete hledat těžko. Partie trvají zpravidla několik hodin a hry jsou prostorově náročné. Nezřídka je třeba hru před hraním upravit zastřižením žetonků (viz závěr). O vysoké ceně jsem již hovořil. Někdo nemá rád náhodu. Téměř ve všech válečných hrách najdete kostky a je to dobře. V bitvě nikdy velitelé nemají kompletní kontrolu nad svými vojáky a porce náhody do těchto her patří. Přesto však u valné většiny wargames rozhodují schopnosti a nikoli štěstí a to ve větší míře než třeba u AT her. Zkrátka je třeba trpělivost a také specifická mentalita. Wargames se většinou (alespoň co jsem odpozoroval od sebe a svých spoluhráčů) nehrají primárně na vítezství, ale na zážitek. Pokud se budete rozčilovat nad každým zapomenutým pravidlem a špatným hodem, pak se raději držte dál.

Rozdělení wargames

Wargames můžeme dělit dle několika kritérií. Toto rozdělení není definitivní a stejně jako u hudby jde pouze o nutné škatulkování. I zde se žánry překrývají a většina her spadá pod více kategorií. Přesto je však výhodné se v těchto pojmech orientovat. Rozdělení dle tématu jako letecké hry, WWII hry atd. vyjmenovávat nebudu, na to by nám zdejší prostor nestačil.

Dle měřítka

  • Taktické hry: hry věnující se bojům s maximálním „zoom-in“. Jeden žeton (případně blok či figurka) zde představují většinou jednotku o určitém počtu mužů případně jedno či několik vozidel. Vzdálenosti se zde měří na desítky metrů, například bitvy o vesnici, městskou část či kopec. Rozhodujete zde, kudy povedete zteč jízdou, které křídlo nepřátelské formace zasypete deštěm šípů, případně který dům podminujete a kde vykopete zákop (dle tématu). Díky takto detailnímu zaměření se hraní těchto her často podobá sledování válečného filmu – zuřivé zteče, taktické ústupy, hrdinské činy a lidská tragédie jsou zde přítomny s maximální intenzitou a tyto hry jsou nejvděčnějším zdrojem historek vyprávěných ještě dlouho poté.

    Příklady taktických her: Advanced Squad Leader, Combat Commander, Conflict of Heroes, This Hallowed Ground, A Las Barricadas, Men of Iron, SPQR.

  • Strategické hry: oproti hrám taktickým je zde již větší odstup od bojiště, herní prvky představují celé divize či armády, měřítko bývá desítky i stovky kilometrů – Stalingradský dům, o který jste tak tvrdě bojovali v taktické hře, není na strategické mapě ani přítomen, celý Stalingrad je jen bodem či hexem na mapě a vy vedete válku na celé východní frontě nebo její části. Zde již neřešíte útoky po křídlech a podobné detaily, aleposun celých armádních útvarů.

    Příklady strategických her: Pax Romana, Normandy 44, Liberty Roads, East Front II, Paths of Glory, Hannibal: Rome vs. Carthage, Onward Christian Soldiers, Empire of the Sun

  • Operační hry: V podstatě strategické hry s mnohem větším smyslem pro detail a detailnějším měřítkem. Důraz je zde kladen na mikromanagement války, zejména na zásobování jednotek, leteckou podporu, velitelství, ženijní jednotky, dopravní sítě a terén. Vzdálenosti se měří v kilometrech (či mílích) a tak se tyto hry specializují většinou na nějakou konkrétní operaci v rámci většího konfliktu. Jednotky představují divize, prapory a další podjednotky. Díky mnoha detailům, které hráč musí sledovat, patří tyto hry k nejobtížnějším, ale zároveň poskytují opravdu zajímavou simulaci toho, jak to asivypadá na štábu velitelství.

    Příklady operačních her: Barbarossa: Kiev to Rostov (a celá série East Front od firmy GMT), Case Blue (a Operational Combat Series od firmy MMP), Battle for Normandy, Wacht am Rhein, série Great Campaigns of American Civil War.

  • Velestrategické hry (anglicky Grand Strategic Games): Téměř bez výjimky hry z WWII simulující celý konflikt, či jeho evropskou část. Hry zpravidla určené pro týmy hráčů, velmi časově náročné, detailní v pravidlech, která zahrnují výrobu jednotek, politiku a další lahůdky.

    Příklady: Third Reich, World at War, World in Flames, Axis Empires (Totaler Krieg + Dai Senso).

Další herního systému/materiálu

  • Hex & žeton (z anglického Hex & Counter): Nejčastější a nejklasičtější představitel moderních wargames (moderní wargame myslím hru vydanou od 60. let minulého století). Mapa je rozkreslena na jednotlivé hexy a jednotky jsou představovány kartonovými žetonky. Na žetonkách, zejména u strategických her, občas najdete podivné symboly vypadající jako psaníčka, vana zezhora a jiné podivnosti. O co jde? Jedná se o standardní vojenské symboly používané NATO. Při prvním kontaktu jsou nepřehledné a budete pořád koukat do vysvětlivek, při dalších partiích už vám ale přejdou do krve a nepředstavují sebemenší problém. Jelikož je používá velká spousta her, stačí se vám je naučit jednou a nemusíte se u každé hry učit jinou terminologii.

    Příklady: Advanced Squad Leader, Barbarossa: Kiev to Rostov, Men of Iron a mnoho mnoho dalších...

  • Card-Driven neboli hry řízené kartami (CDG): Zejména k simulaci politických událostí používají některé hry karty. Ve své době se jednalo o revoluční koncept v herním designu (autorem je Mark Herman), dnes již velmi běžný. Karty vám umožňují vystihnout události, které by nemají bezprostřední spojitost s bojem, ale přesto mají na válku vliv (převraty na politické scéně, zahraniční posily atd.). Většinou si můžete vybrat, zda kartu zahrajete pro její událost či využijete bodovou hodnotu napsanou na kartě k provedení vojenských manévrů. CDG jsou velmi oblíbeným žánrem, i když já osobně nejsem až na výjimky jejich příznivcem. Příkladem budiž Here I Stand, Empire of the Sun, Paths of Glory či praotec We the People.
    Pozor, ne všechny hry s kartami jsou CDG! V některých hrách karty mají svou roli, ale pouze doplňkovou, neslouží jako centrální motor hry, například hry Burning Blue nebo No Retreat!

  • Blokové hry: Namísto žetonů jsou jednotky reprezentovány dřevěnými bloky, zpravidla otočenými rubem k soupeři, čímž simulují „fog of war“ neboli nejistotu soupeře. Podle natočení bloku se určuje jeho síla. Zde bohužel nemohu poskytnout mnoho podrobností, jelikož blokové hry mě nelákají (jsem fanatický žetonkář), vlastním pouze hru Sekigahara, kterou ani za wargame moc nepovažuji.

    Příklady: Helennes: Campaigns of the Peloponnesian War, East Front II, Pax Baltica, Julius Caesar, Hammer of the Scots a téměř vše z dílny firmy Columbia Games.

  • Point to Point: Termín používaný pro hry, jejichž mapa neobsahuje hexy, ale jednotlivá pole spojená přístupovými cestami. Téměř výhradně používaná pouze ve strategických hrách, např. Pax Romana, Paths of Glory, Here I Stand, Onward Christian Soldiers.

  • Area Movement (pohyb po územích): Mapa těchto her je rozdělena na území, mezi kterými se jednotky pohybují. Příklady: Angola, série Storm Over... od firmy MMP, Turning Point – Stalingrad.

Jakou obtížnost zvolit?

Nabídka wargames je opravdu široká a otázky „doporučte wargame pro začátečníky“ začínají být stejně hojné jako obligátní „hra, kterou mohu hrát s přítelkyní“. Nabízím proto krátký seznam wargames podle obtížnosti. Což ovšem neznamená, že se nemůžete vrhnout rovnou do těch nejdrsnějších, záleží na každém individuálně a pokud se na to cítíte, žádná předchozí příprava není potřeba. Navíc většina firem nabízí pravidla ke stažení online a vy se tak můžete podívat, co vás čeká a nemine. Jen možná upozorním, že wargame s lehkou obtížností mívá obtížnější pravidla než složitý ameritrash, takže pojem „nízká obtížnost“ je relativní. Obtížnost také nespočívá jen v pravidlech, ale v množství situací, které ve hře musíte zvládat, abyste vůbec měli šanci na úspěch.

Hry s nížší obtížností:

Hannibal: Rome vs. Carthage, No Retreat: the Russian Front, Men of Iron, Bitva na polích Pelennoru, Julius Caesar, Helennes: Campaigns of the Peloponnesian War, Hammer of the Scots, Dragon Rage, Washington’s War, A Most Dangerous Time, Commands and Colors, Storm Over Normandy.

Střední obtížnost:

Pax Romana, Successors, Here I Stand, ASL Starter Kit, Paths of Glory, Pursuit of Glory, Normandy 44, Ardennes 44, The Caucasus Campaign, Fighting Formations, Sword of Rome, Combat Commander.

Vysoká obtížnost:

Advanced Squad Leader, The Burning Blue, Elusive Victory, Barbarossa: Kiev to Rostov, Empire of the Sun, Totaler Krieg!, Clash of Monarchs, SPQR, World at War, Battle for Normandy

Závěr

Doufám, že výše popsaný průvodce bude někomu užitečný a že se wargamerské řady rozšíří o další hráče. Pokud budete mít problémy s naučením se nějaké hry, neházejte flintu do žita. Nejideálnější je rozložit nějaký jednoduchý scénář a sám posouvat žetonky a učit se za pochodu. A úplně nejlepší je požádat o instruktáž někoho, kdo už danou hru umí. I učení se je zábavné a jak jsem již říkal - u wargames jde (alespoň tedy mně a mým spoluhráčům) hlavně o jediné: dobře se bavit. Výhra je hezká věc, ale cesta k ní bývá daleko zajímavější. Toto by ideálně mělo platit u většiny her, ale wargamerské zážitky patří k obzvlášť vypečeným.

Ještě na závěr zodpovím otázku, která se vrací jako bumerang:

„Proč zastřihávat rohy žetonků?“ – Žetonky jsou před vyloupáním uchyceny v platech za jejich rohy a po vyloupání na nich zůstanou otřepky. Ty žetonek zbytečně zvětšují a při velké koncentraci na mapě o sebe zachytávají. Po zastřižení tento problém odpadne a žetonek navíc vypadá mnohem lépe. Odvěkým přítelem wargamera je tak obal na CD s oříznutým rohem a kleštičky na nehty. S tímto ad hoc nástrojem a pinzetou na lepší manipulaci se žetony jste již definitivně propadli světu válečných her.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

sydo

Naprosto paradni clanek, tohle je asi nejlepsi clanek, co jsem kdy na ZH cetl. Obrovska uzitna hodnota, vyborne strukturovane a vysoce erudovane. Sydo, jsi pasak!;)

31.3.2012 14:20:48

to Sydo

Perfektní. Opět super článek. Tak jako kdysi článek, který srovnával Eurohry a AThry, tak i tento článek je perfektní, hlavně pro ty co se teprve nad koupí nějaké té wargamesky rozmýšlí.
Někdo, třeba jako já, nemá moc možností si nějakou wargamesku vyzkoušet a v poslední době se tu rozmohla úplná GMT-mánie, ovšem hry se později začali také objevovat v hojném počtu v bazaru. Takže si myslím, že článek bude velmi užitečný.

31.3.2012 19:23:06

Děkuji...

...za použití slova „obskurita“ :-)

31.3.2012 21:15:14

aneken, Kent, PJ

dekuji za mila slova, pyrim se a jsem pocten. Jsem rad, ze se vam clanek libil.

PJ: Obskurita je tam kvuli tobe, jelikoz jsi myslim sam wargames takto jednou oznacil, takze to mas vlastne s venovanim :)

31.3.2012 22:40:59

sydo

jenom mi ale vysvětli. Sme to řešili s falcem. Když se ve ssvětě řekne slovo wargame. Tak si myslím, že se lidem spíš vybaví warhammer a podobný figurkovky než čudlíky. Nebo je můj názor scestný?

1.4.2012 13:49:15

Elenistar

Tak to netusim, je pravda, ze treba v UK je WH nesmirne popularni, ale jake je povedomi lidi o wargames, to netusim. Je pravda, ze prvni wargames byly figurkove uz na prelomu stoleti a nejvic "hardcore" byvaji prave tito figurkari ze stare skoly.

1.4.2012 14:10:27

zastrihavani

jako potencialniho takywargamera me zaujalo to zastrihavani zetonu. Zvlast, kdyz jsou k tomuto ritualu potřebné takové propriety jako obal na cd a klaště na nehty...
Předpokládám, že nejdé o žádné S-M, ale nic víc nevím. Plz, šlo by to nějak rozvést, případně odkázat na nějakou fotodokumentaci?

1.4.2012 21:18:10

som

Duvody pro strihani jsou popsany v clanku. Nejjednodussi, bezne dostupna a levna metoda je odstrihnout roh z obalu na CD (velikost odstrihnuteho rohu urci miru zastrizeni, kazdy preferuje jinou). Do toho rohu pak vlozis, zetonek tak, aby ruzek zetonu vykukoval a odcvaknes ho temi klestickami. Koukni treba na druhy a treti obrazek u hry Pax Romana zde na webu.

2.4.2012 07:42:37

zastrihavani

Jeste dodam, ze existuji primo nastroje na zastrihavani, treba C4 Counter Cutter, ale ten na muj vkus odstrihuje moc. Navic to chce plne soustredeni. S tim CD udelatkem si budes chvili zvykat, ale pak to delas tak mimodek u sledovani filmu a jedes automaticky. Je to i takove relaxacni :)

2.4.2012 07:44:27

Děkuji

Článek příšel zrovna v době, kdy s kamarádem uvažujem, že si nějakou tu wargame pořídíme. Díky moc, aspoň nebudu muset tolik googlit;-)

2.4.2012 17:35:06

Wargames pro opravdove zacatecniky

Zcela zapodlo nekolik kousku, ktere jsou vetsinou zdarma k dispozici a nauci nejdulezitejsi zaklady (aspon co se hex&counter tyce):
- Strike Force One (BGG Id 5960): dohromady 10 zetonu jednotek, jednoduchoucka pravidla ktera uvedou oblasti vlivu (ZoC, prelozte jakkoliv) a tabulku pro boj (CRT), navic je k dispozici ve zdarma siritelne pc verzi.
- Napoleon At Waterloo (BGG Id 3573): Do padesati jednotek dvou druhu (jizda/pechota a delostrelectvo), ZoC, CRT, povinny boj, ruzne druhy terenu, ruzne druhy utoku a podpora delostrelectva; mozno hrat online na hexwars.com
- rada dalsich her nyni vydavanych VPG: Battle for Moscow, Drive on Metz,...

3.4.2012 12:08:13

Článek

Ačkoliv mě wargame příliš nelákají, tak jsem si článek moc rád přečetl a rozšířil své obzory, díky.

Longshanx: Díky za tip, v nejbližší době rád zkusím a vyzkouším, jak to vlastně funguje:)

3.4.2012 12:16:34

Longshanx

Diky za doplneni! Ja prave tvorbu VPG moc nesleduji, jelikoz me odpuzuje produkce (skousnu leccos, ale odsud podsud), ale je pravda, ze herne maji pekne kousky.

3.4.2012 12:50:08

napoleon

Pepoňova poznámka mne vede k podotknutí, že nějaká zřejmě zárodečná wargame s napoleonskou tématikou je též popsána ve Velké knize deskových her Miloše Zapletala... Sama kniha je ovšem z dnešního pohledu už poněkud zastaralá.

4.4.2012 17:51:15

karel

normálně jsem si tu knížku otevřel a máš pravdu. Je to regulérní wargame z roku 1971. Je tam taková ta klasická tabulka na hod 1k6 a vybereš si přesně ten sloupeček, pordle toho jakou máš přesilu vůči nepříteli. Navíc je tam ZOC a podobný věci. Musím ukázat Jendovi! :) Je to přímo bitva u Waterloo

4.4.2012 19:01:09

elenistar

Já si to dokonce před mnoha a mnoha lety vyrobil, dokonce bych to možná ještě i našel někde zašité, ale pokus o hraní jsem provedl myslím jediný. Buď je ta hra nemožná, nebo nejsem absolutně žádný wargamer : - ( To vše však opravdu někdy před cca 20 lety...

4.4.2012 22:00:30

sydo

valecne hry pro pokrocile budou? :-)

5.4.2012 19:47:03

napoleon

Dneska jsem se podival do Velke knihy..., a ta napoleonska hra je fakt prelozena "Napoleon at Waterloo". Ze jsem si ji tam pred lety vubec nevsimnul...

6.4.2012 21:50:07

Memoir 44

Kde je má oblíbená? (zařadit do her s nižší obtížností)

11.4.2012 11:20:00

pol

Jak jsem psal - Memoir pro me jiz neni wargame, ale hra s valecnou tematikou. Mira abstrakce je zde na muj vkus jiz moc vysoka.

11.4.2012 12:06:32

super článek

po dlouhé době se tu objevilo něco, u čeho jsem si fakt početl. Sydo, nechceš psát častěji?:-)

22.4.2012 13:48:19

sydo

Sice sa ozyvam relativne neskoro, ale suhlasim s Elenistarom. Wahammer, Infinity alebo Flames of War (WW2) su dost popularne. Mozno len v nasich krajoch sa na to ludia zvyknu pozerat pomedzi prsty ("Hry s vojacikmi? Pche, to je pre male deti!").

27.4.2012 09:25:24

sydo

pekný článok Sydo :)
utvrdil ma v tom že Wargames isto nebudú nič pre mňa, ale i tak to beriem pozitívne :)

30.4.2012 10:42:37

pol

Memoir 44

Jen ještě jeden dotaz: kolikrát jsi memoir hrál (až do konce scénáře)? Nezařadit jej mezi wargames je opravdu zvláštní, např. boardgamegeek, zatrolené hry i hrajeme.cz ho za ni považuje. Hraje se s vojenskýma jednotkama, které mají různé vlastnosti, uplatňuje se terén, taktické karty, náhodu lze částečně vyvážit taktickou opatrností... Něco mi uniklo?

4.5.2012 08:48:03

Memoir

Jak pisu na zacatku clanku - je to muj subjektivni pohled na vec. A pro me mi wargame musi dat nejaky vhled do historie, pochopit, proc se veci vyvijely tak, jak v historii atd. A to Memoir ani s velkou fantazii nesplnuje. Rozmistit na mapu plaze par zatarasu rozhodne nesplnuje me predstavy o historicky podlozenem D-Day scenari. A to, ze je to wargame na BGG nepovazuji za bernou minci, tam byl jednu dobu mezi wargames zarazen i Small World... Nerikam, ze Memoir neni dobra hra, ale pro me to wargame neni.

4.5.2012 08:57:57

epickosť

Podľa mňa by mal wargame mať aj trochu epického nádychu a vtiahnutia do obdobia. Z tohto ohľadu by mala mať aj dáku tú časovú náročnosť.. Síce nie som skúsený wargamer, ale dáke predstavy od tohto žánru výžadujem a 45 min. scenáre mi to dáko nespĺňajú. Neviem, ale dáko mám v hlave wargames uložené ako pravidlovo a časovo veľmi náročné hry s množstvom výnimiek, pravidiel a podobne. Nevravím že to tak je (ako som spomínal nie som wargamer :) ), ale memoir sa mi taký nezdal byť ani v jednej z týchto veci. Preto súhlasím so sydom a celkom sa aj čudujem, že sa na tú hru pýta už asi tretí človek. Na to či je dobrá hra sa vyjadrovať veľmi nejdem, bol by to čisto môj subjektívny názor :))

BTW: sydo, skvelý článok, ešte by som si prečítal aj wargames pre pokročilých, ako to tu už niekto spomínal :)

5.5.2012 14:39:51

Pozdní příspěvek, ale přeci.

K Memoiru. V recenzi k němu jsem psal, že je to dle mého ideální první krok pro nehráče (hlavně kluky)k tomu, aby poznali, co jsou to deskový hry.
Jednoduchý pravidla, hra je dost akční, takže rychle chytne a pak už jde jen o to jestli člověk dostane chuť mít nad tím vším větší kontrolu a moct rozhodovat o všem co se na hrací ploše děje a investovat do toho víc času. Pokud ano, pořídí si taktickou wargame a už jsme v rámci článku. Memoir beru jako ideální tester, jestli chci víc, (komplexní wargame) nebo mi bude stačit občasná šarvátka bez toho, aniž bych se musel starat o moc věcí.

4.7.2012 13:28:23

taky jeden opozdenej prispevek

Skvelej clanek! Ale ten Warhammer a 40k me tady opravdu chybi.. sice to moc nezapada do tvych obecnych definic wargames, ale wargame je to jak remen.. jenze hold to neni krabicovka a samotna priprava na hru je mnohem mnohem slozitejsi nez ostrihavat zetonky ;) vystrihat dilky ze sprue, slepit, namalovat.. to jsou ukony ktery se muzou protahnout na mesice ci roky, aniz by si clovek vubec poprve zahral :D

14.8.2012 13:39:19

Warhammer

No a ta cena wahammeru je taky ještě uplně někde jinde:) armádu za 2000 bodů do 3000 asi člověk nesežene ani omylem:)

15.8.2012 22:03:23

Warhammer

Jsem nezaradil. Chvili jsem hral 40k, ale o taktice to opravdu moc neni, herne je to zabavna kostkovana s krasnyma figurkama a vybornym svetem. Chapu, ze by zde mohl byt, ale pro me nesplnoval alespon ty zakladni podminky pro splneni definice valecne hry (i kdyz se odehrava v temne budoucnosti, kde je pouze valka).

16.8.2012 14:29:46

Dvě otázky

Wargames jsem nikdy nehrál a teď jsem po nich teprve začal pokukovat, ale měl bych k tomuto tématu a článku dva dotazy.

1)Zaujalo mě, že některé hry, které bývají označovány za wargames (ať už v eshopech nebo BBG a zde) mají i single mód, kdy si člověk zahraje sám nějaký scénář (a některé jsou pouze pro jednoho hráče - např. série Field Commander). Jsou to opravdu wargames? A pokud ano, tak máte nějaké zkušenosti s tímhle single-playerem? A pokud ano, tak jaké?

2)A chtěl jsem se zeptat na Battlelore a s ním spojené hry (Battles of Westeros apod.). Ty asi tedy spadají spíš k tomu Warhammeru, takže mimo wargames?

17.8.2012 11:51:57

Coewolf

1) Tak urcite :D tebou zminovane hry pro jednoho jsou plnohodnotne wargames, mezi dalsi patri treba Fields of Fire, Silent Wolves nebo cela serie od firmy VPG, ktere delaji hry pro jednoho. Myslim, ze tyto hry hrali uzivatele Polda a Ocasek, zkus se zeptat jich, treba ve vlakne o wargames tady na ZH (http://www.zatrolene-hry.cz/diskuse/obecne-o-hrani-spolecenskych-her-3/wargames-vse-o-valecnych-hrach-obecne-kecy-rady-tipy-3732/).

2) Presne jak pises, jsou to sice hry s valecnou tematikou, ale s wargames tak, jak se o nich pise v tomto clanku, nemaji moc spolecneho.

17.8.2012 12:17:22

sydo

Díky moc za odpověď. A taky díky za tenhle článek. Jako úplnej laik ohledně wargames to opravdu oceňuju, protože jsem vlastně do teď o těhle hrách ani neměl potuchy a to se zase nepovažuju za člověka co by hry nehrál. Ale jsem spíš zvyklej na Eurohry (jak jsem se nedávno dočetl v jiném článku:)) a občas nějaký ty AT. A ještě bych měl jeden dotaz. Co Axis&Allies? Je to taky figurkovka, ale připadá mi to spíš jako ta velestrategická wargame (ale hrál jsem to jenom jednou a ohledně těch wargames vim jenom to, co jsem se tu teď dočetl, takže to je vlastně další dotaz).

17.8.2012 12:27:48

Axis

Ja Axise nikdy nehral, ale kdyz jsem parkrat pozoroval Siarona u hry, u obri mapy, jak debatuje strategie a planuje, tak bych Axise mezi ty velestrategicke wargames zaradil. Pri psani clanku mi tahle hra uplne vypadla :) Jsem rad, ze se ti clanek libil!

17.8.2012 13:11:58

výborný článek

pro novice velmi přínosný

25.3.2014 20:17:27

Díky

Super článek pro začátečníky, jako ja:)

5.8.2017 22:33:38

Přidat komentář