Ty nevěříš na elixíry? … Ne! Protože je vyrábím.

Autor: Ellenar | 14.12.2021 | 3

zubař: „Zázrak!“

Scotta: „Jakýpak zázrak. To udělal asi můj elixír mládí.“

zubař: „A co jste do něho dal?“

Scotta: „Já jenom vim, že jsem tam asi nedal to, co jsem tam měl dát.“

zubař: „A co jste tam měl dát?“

Scotta: „To jsem právě zapomněl.“

zubař: „A co jste tam dal?“

Scotta: „No to právě nevim!“

 

Alchymici jsou v pořadí již druhým rozšířením k nenáročné, spíše rodinné, push-your-luck hře Kvedlalové z Kvedlinburku, které u nás (stejně jako základ) v češtině distribuuje nakladatelství MindOK. Na rozdíl od Kořenářek, které především rozšiřují stávající herní obsah, se s Alchymiky hra tématicky přesouvá od pouhého vaření lektvarů i k léčbě pacientů. Herně to znamená nový zajímavý mechanismus. Mimo to rozšíření přidává další karty jasnozření a knihy čertova kvítí.

Komponenty rozšíření

Hlavním přidaným prvkem Alchymiků jsou desky křivulí s kartami esencí a destičky pacientů. Rozšíření obsahuje  komponenty svých nových prvků pro pět hráčů, pokud však budete chtít hrát v pěti, budete potřebovat i Kořenářky, ve kterých je vše potřebné pro hraní základní hry v pěti. Desky křivulí se připojují seshora ke kotlíku a díky výřezu k němu nádherně zapadnou. Tady hned přichází první malá nevýhoda, kterou je skutečnost, že každá hráčská oblast se téměř zdvojnásobí. Když přidáme ještě místo na destičky pacientů, vyžaduje hraní ve čtyřech či dokonce pěti už nějaký slušně velký stůl.

V krabici se nachází i dvě oboustranné knihy čertova kvítí, známého z Kořenářek. Nevadí, pokud předchozí rozšíření nemáte. Alchymici obsahují i samotné žetony čertova kvítí, takže pokud vlastníte oba přídavky, budete jich mít už slušnou zásobu. Navíc jsou přiloženy i archy s kompletní sadou žetonů sanytru pro všech pět hráčů, které můžete využít, pokud jsou ty vaše ze základu již hodně ošoupané. Velice oceňuji pozornost autořů, kteří mysleli na fakt, že se žetony sanytru při hraní nadměrně opotřebovávají. Existují samozřejmě oficiální i neoficiální plastové varianty žetonů, popř. krytky na ně, ale ty dosahují ceny rozšíření a nezřídka cenově téměř převyšují i základní hru samotnou. Já zatím experiment s lakem ve spreji a sanytrem (resp. jeho žetony) stále nezvládl odzkoušet. Posledními přiloženými žetony jsou ty k vylosování tří z osmi pacientů, se kterými se bude hrát. Dle mého nejsou vůbec potřeba a my taháme přímo jejich destičky. Je trochu škoda, že nové karty jasnozření neobsahují žádný symbol pro rozlišení od základu, kdyby chtěl nějaký hráč oddělit rozšíření opět zvlášť.

Zajímavý fakt, který dle mého názoru spíše vyplynul ze situace, je ten, že pokud nevlastníte i Kořenářky, některé komponenty Alchymiků nevyužijete (deska křivule a karty esencí pátého hráče v černé barvě, taktéž 3 karty jasnozření). To může mít na některé hráče marketingový efekt. Ten ostatně, jak tomu bohužel v dnešní době už bývá, má i krabice. Ta rozměry odpovídá základní hře, jen je o něco nižší. Obsah krabice ale bohužel úplně zbytečně neodpovídá její velikosti a mohla by být klidně poloviční. Toto je spíše než všeobecné negativum pouze mé vnímání věci z hlediska šetření místem, nevolí originální krabice vyhazovat a snahou využívat pro rozšíření mnou patentovaný „matrjoškový insert“. Každopádně do krabice základu se i bez potřeby vyndání originálního papírového insertu vleze celá hra i s oběma rozšířeními. Pokud však insert nepřeložíte jinak, nebude díky velikosti všech herních desek krabice zcela dovřená (asi o 5 mm), ale není to zásadní problém.

Illustrace a grafické provedení si drží barevný, vtipný a velice líbivý standard základní hry. Co bych rád zmínil a vyzdvihl, jsou texty na druhé straně destiček pacientů včetně „latinského“ názvosloví chorob, ty opravdu velice pobavily (ukázka na druhém obrázku). Neměl jsem možnost porovnat s originálem, takže nevím, do jaké míry je jejich podoba vlastní invencí překladatelů a co je vydařený překlad. Tak či onak jsou velice povedené.

Produkční kvalita 9/10
Illustrace a texty 9/10

 

Připravená herní plocha hráče
Připravená herní plocha hráče

Nový herní mechanismus a rozšíření obsahu

Co tedy přináší Alchymici herně? Především je to nová fáze esencí, která hráčům přinese bonus v závislosti na zvoleném pacientovi. Na začátku hry se z osmi pacientů vylosují tři, se kterými se bude daná partie hrát. Zbývající se odloží do krabice, pro hru nebudou potřeba. Každý hráč si zvolí, kterého z pacientů bude léčit, a podle toho umístí příslušnou kartu esence na svou desku křivule. Tato volba je neměnná a platí pro celou hru. Jednoho pacienta si může vybrat i více hráčů (může  se stát, že si všichni vyberou stejného, tím pádem zůstane ve hře pouze ten). V každém kole a to ihned po fázi vaření lektvarů vyhodnotí všichni hráči zároveň fázi esencí bez ohledu na to, zda jim kotlík vybouchl či nikoliv. To provedou tak, že spočítají počet různých barev ingrediencí (vyjma bílého sanytru), které mají v kotlíku a na toto číslo posunou kámen esence na své desce křivule. Pokud hodnota žetonů sanytru v jejich kotlíku dosáhla maximální povolené hodnoty (běžně 7), posunou kámen esence navíc o jedno pole, k tomu ještě o jedno pole za každého souseda, jemuž kotlík vybuchnul. Od každé hodnoty na desce vede kapilára k bonusu na kartě esence. Většinu výhod hráč získá okamžitě (např. body), jiné se využívají až v následujícím kole (např. zvýšení hodnoty krysích ocásků). To se odvíjí od léčeného pacienta, resp. karty esence. U poloviny pacientů efekt funguje tak, že se esence během vaření lektvarů spotřebovává a tím lze docílit různých efektů (např. vracení žetonů zpět do pytlíku). V poslední devátém kole už karta esence nehraje roli, hráči pouze získají počet bodů rovný dosažené hodnotě esence.

Dle pacienta lze získat skutečně spoustu rozličných efektů, od již zmiňovaného zisku bodů nebo vracení žetonů zpět do pytlíku (jeden pacient má možnost vracet sanytr jiný barevné ingredience), přes násobení hodnoty žetonů, vylepšování či jejich získávání, hody bonusovou kostkou, posun kapky až po dodatečné umístění ingrediencí nebo body nákupu. Díky rozmanitosti jednotlivých efektů hra s tímto rozšířením získává lehce strategičtější rozměr. Hráči před hrou prozkoumají schopnosti všech ingrediencí, se kterými se bude hrát, a v závislosti na tom si zvolí pacienta k léčení a strategii nákupu ingrediencí podle toho, které se s ním budou nejlépe kombinovat. Narozdíl od základní hry se už nejeví tolik rozumné zaměřit se pouze na 2–3 druhy ingrediencí a kupovat kvůli vzájemné synergii pouze ty, protože tím se hráč připravuje o lepší výhody karty esence. Je tedy lepší mít v sáčku od každé barvy něco, nebo alespoň co nejvíce barev.

Vzhledem k obrovskému množství různých kombinací a podstatnému vlivu náhody prakticky nebylo možné nějak spolehlivě zjistit, zda je nějaká strategie či některý z pacientů výrazně lepší nebo horší. Vyzkoušeli jsme hodně variant s Kořenářkami i bez nich a žádný z pacientů se nejevil vyloženě silnější či slabší. Mluvě o počtu kombinací, přidejme trochu matematiky – základní hra společně s Alchymiky nabízí celkem 2048 (=1×4×2) různých variant použitých ingrediencí. Při začlenění obsahu z Kořenářek je to dokonce neuvěřitelných 139 968 (=3×6⁶) možností, jak všechny knihy ingrediencí nakombinovat, nehledě na dalších 64 (=4³) alternativ výběru čarodějek-bylinkářek.

Tento zcela nový a nápaditý prvek hodnotím velice pozitivně a rozhodně přináší do hry svěží vítr s příchutí thiopentalu sodného. Spatřuji zde pouze lehké nevýhody v podobě nepatrného prodloužení hrací doby kvůli vyhodnocování nové fáze esencí (cca do 15 min v závislosti na počtu hráčů). S novým prvkem i lehce stoupá komplexnost hry, což by mohlo činit problém především dětským hráčům. Jen napasování tématu mi přijde trochu nešťastné – místo stavu pacienta a jeho postupné zlepšování se řeší především, co všechno se nám podařilo do lektvaru nacpat a co díky tomu z onoho nebožáka vypadne za bonus. Takže vyhodnocení fáze esencí nakonec spíš než felčarství připomíná vaření s Jirkou Babicou.

Srozumitelnost pravidel 9/10
Nové prvky hry:              10/10

 

Deska křivule, pacient a dobrovodné texty
Deska křivule, pacient a dobrovodné texty

Zážitek ze hry a cílová skupina

Hraní s Alchymiky určitě zlepšuje celkový požitek ze hry za stálého udržení se v kategorii nenáročných rodinných her. Lze ji hrát v rodinném kruhu s dětmi i s partou hardcore deskovkářů jako nenáročnou oddechovku na závěr. Není nad to vidět ostatní hráče s napětím vytahovat další žeton z pytlíku se slovy „tohle je už vážně poslední“, aby se jejich výraz následně změnil ve směsici grimas vyjadřující střídavě zklamání a zlost při pohledu na bílý žeton konzervantu E252 v jejich ruce. Rozšíření lehce zvyšuje důležitost vašich rozhodnutí během nákupu ingrediencí i vaření lektvarů. Zatímco základní hra se dá hrát i s dětmi mladšími, než uvádí krabice, zde už bych byl zlehka opatrnější.

Pokud vás odrazuje naprostá náhodnost při tahání žetonů během vaření lektvarů, s tímto přídavkem se nic zásadního nezmění a hrá stále není pro vás. Jestliže však hledáte odpočinek pro šedou kůru mozkovou od složité kombinatoriky a přemýšlení několik tahů dopředu, je pro vás toto vylepšení to pravé. Hra má dokonce jeden společný prvek s velikánem jako je Nemesis - musíte si užít samotné hraní a necílit na vítězství, protože pokud nemáte šťastnou ruku, hra vás může i solidně naštvat. Proto hledejte určitě spoluhráče, co dokáží snést opakovanou nepřízeň štěstěny. Z tohoto důvodu dávám v hodnocení zábavnosti pouze osm bodů, protože některé hráče mohou dvě/tři po sobě jdoucí neúspěšná kola dost rozladit. Kdybych se ohlížel jen na sebe, devítka by byla určitě zasloužená.

Kombinace s prvky z Kořenářek funguje velice dobře a po zvládnutí nových mechanismů není důvod vyhýbat se hraní s oběma rozšířeními. Možná pouze jedna kniha černých ingrediencí (č.5 kde žetony vhazujete do sáčku sousedovi) s principem mít co nejvíce druhů ingrediencí příliš neladí. Rozšiřující obsah Alchymiků (nové knihy čertova kvítí a karty jasnozření) lze využít i při hraní základu či jen s prvním rozšířením, až na jednu knihu čertova kvítí a 6 karet jasnozření (3 jsou exkluzivně pro Alchymiky a 3 zase pouze pro Kořenářky). Pokud bych si musel vybrat pouze jeden z přídavků, volil bych jednoznačně  Alchymiky

Zábavnost 8/10

 

Nové karty jasnozření a knihy čertova kvítí
Nové karty jasnozření a knihy čertova kvítí

 

Závěrečné shrnutí

I s novým rozšířením před sebe rozkládáme stále tu dobře známou hru o Kvedlalech z Kvedlinburku, kde hraje prim náhoda a správná dávka felicitus populi (běžně známé jako štěstí), přičemž na taktizování a složitou kombinatoriku zbyl pouze part druhých houslí. Avšak Alchymici se originální a zábavnou formou starají o to, aby i volba správné strategie měla svůj význam. Tuto krabici s obrázkem umně ilustrovaných míchačů tinktur tedy nelze jinak než doporučit. Zmíněné nedostatky jsou vzhledem k uvedeným pozitivům opravdu pouhé drobnosti. Většinou si člověk při bodovém hodnocení nechává nějaký prostor pro ještě něco lepšího, ale v tomto případě neváhám s čistým svědomím udělit rovnou plný počet.
(pozn.: závěrečné hodnocení opět není jen aritmetickým průměrem průběžných hodnocení)

 

alchymista:Jamalalicha? Jamalalicha. Jamalalicha, i paprťála, chánua, chánua, e chánua, chánua, džalala, džalala-a, a paprťála. … patláma, patláma, patláma a žbrluch!

 

Celkové hodnocení 10/10

Klady

+ nový originální mechanismus
+ přináší ještě více variability
+ hra je mírně strategičtější / zmenšuje podíl náhody
+ vleze se do základní krabice (i společně s prvním rozšířením)
+ náhradní žetony sanytru
+ vtipné popisky nemocí

Zápory

– nepatrně prodlužuje herní dobu
– slabší zapracování tématu léčby pacientů
– nepatrně zvyšuje komplexitu
– velikost krabice

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Ticket to Ride: Amsterdam + New York + insert 2v1
Ticket to Ride: Amsterdam + New York + insert 2v1
Akt. cena: 360 Kč
Končí za: 1 den

Offcanvas