Tikal – přetlačovaná v džungli

Autor: tarnow | 25.2.2012 | 11

O co jde?

Tikal představuje hru, která pracuje s tvořením herní mapy, rozdělováním omezeného počtu bodů pro vykonání akcí, početní převahou na vyložených hexech a v neposlední řadě sbíráním a kompletováním sad pokladů. Autor navazuje na svou legendární hru El Grande, ve které nádherně použil principy převahy na území. V Tikalu šel ještě dál, hru oprostil od všech karet a zůstaly jen fiktivní akční body a plynule fungující hra. Ta spolu se svými sourozenci (Java, Mexica) společně tvoří takzvanou trilogii masek. Aby toho nebylo málo, tak tvůrci přišli ještě s potomkem, kterého pojmenovali Tikal II.

 

Archeologem snadno a rychle herní materiál - no není to krása?

Hráči se ve svém tahu po přiložení hexu rozhodnou, co za svých 10 akčních bodů provedou. Zda nasadí do hry nového člena expedice, zvolí pohyb, odkryjí další úroveň chrámu, vykopou poklad, smění poklad. Lze taktéž nasadit jeden ze dvou kempů, které vám umožní umisťovat členy expedice blíž k srdci odkrývající se džungle. Poslední činností je obsazení chrámu, které zajistí, že při bodování z něj nebude mít body nikdo jiný než vy.

 

Po stezkách

Ve hře jsou dva důležité herní prvky. Prvním je přikládání hexů, kterými vytváříte stezky, po nichž probíhá pohyb džunglí. Tímto tvořením stezek můžete samozřejmě pomáhat i škodit. Pokud k oblastem, kde se vyskytují převážně vaši protihráči, budete přikládat hexy tak, že jim ztížíte pohyb nebo třeba vůbec neumožníte pohyb z hexu jiným způsobem, než že by archeologové museli absolvovat cestu zpět, tak protihráčům určitě radost neuděláte. Stále nové hexy rozšiřující herní plán vás nutí posouvat svými průzkumníky neustále do nově se odkrývající džungle. Když se nevyplatí pohyb na atraktivní místa, protože by bylo nutno spotřebovat mnoho akčních bodů, je vhodné nasadit jeden ze dvou kempů, odkud můžete nově nasazovat členy expedice. Důležité je doslova „nezůstat pozadu“.

 

Mačety a lopaty s sebou

Druhým důležitým činitelem je převaha na hexech. Vždy po odehrání bodovacího kola si přičtete body za chrámy, u kterých máte převahu, a body za vaše poklady. Po vašem vyhodnocení následně odehraje další hráč, spočítá body a tak dále. Zatímco poklady jsou jistota (jakmile je jednou máte, tak vám přinesou body v každém dalším bodování), tak chrámy nikoliv. U chrámu vše záleží na převaze archeologů na daném hexu. Stává se, že na jednom chrámu v jednom kole bodují klidně i dva hráči. Tady je ovšem nutno mít archeology poblíž, aby stačili doběhnout, pokud soupeř boduje před vámi. Jistotu vám může dát obsazení chrámů, které představuje vítanou bodovou jistotu i přes náročnost na počet akčních bodů a ztrátu archeologů na hexu.

 

Muška na kráse

Po odehrání ve všech počtech hráčů nelze nevidět, že optimální počet hráčů pro tuto hru jsou tři. Ve dvou si hráči spíš vymezí svůj prostor na mapě a ke střetům o chrámy nedochází tak často. Naopak ve čtyřech hráč přikládá méně hexů a snižuje se možnost přiměřeně ovlivnit výsledek svým hraním.

 

Kde jsme herně?

Jde o krásné euro, kde si z počítání bodů a variant možností opravdu můžete zavařit hlavu. Pro ještě větší náročnost je možné ke hře přidat obtížnější variantu v podobě dražby hexů přicházejících do hry a kalkulovat, zda náklady na získání hexu nepřevýší zisk z něj plynoucí. Tikal je převahovka a v rámci tohoto žánru patří určitě mezi nejpovedenější kousky. Navíc spousta hráčů pochválí i grafické zpracování hry, které zanechá opravdu moc hezký dojem.

 

Zápory

  • hra je výrazně lepší ve třech hráčích než v jiném počtuzávěrečný boj o cenné chrámy

 

Klady

  • pravidla na deset minut
  • velká variabilita v tom, jak zahrát svůj tah
  • pro hráče i nehráče
  • vytuněná krabice na herní dílky

 

Závěrečné shrnutí – skvělá převahovka, která časem potvrdila, že kvalita nestárne a dobře promyšlená hra obstojí i v konkurenci svých nástupců.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Počet hráčů
Díky za pěknou recenzi, se kterou nesouhlasím jen v jednom bodě. Podle mého názoru je hra určitě lepší ve čtyřech; ve třech totiž často dochází k tomu, že se hráč se stanem uprostřed pere s oběma protihráči a málokdy vyhraje. Ve čtyřech se hráči víč řežou navzájem, buď po dvojicích, nebo "dokola" (A s B a C, B s A a D, ...).

Taky bych zdůraznil fakt, že plná varianta s dražbou posouvá hru ještě o level výše - odpadá náhoda s taháním hexů, která může udělat fakt hodně. Takže moje doporučení zní: po první partii se základními pravidly, na které se naučíte principy, hned přejděte na dražební verzi.

26.2.2012 12:08:07

Ranca
S tím počtem je to ošemetné. Ano ve čtyřech je to o střetu. Mě až ne úplně sedí, že se zvyšujícím se počtem hráčů ti vlastně ubývá prostor na provádění tvých akcí (míňkrát přiložíš - mínkrát zahraješ svých 10AB). Spoluautor této hry Michael Kiesling má úplně stejný herní moment ve své hře Vikingové, kde je to jak přes kopírák. S rostoucím počtem hráčů ztrácíš vliv na dění. Přesto obě dvě hry jsou moje velmi oblíbené deskovky.

26.2.2012 14:27:49

Vybíráme z Bazaru

Potomci lesa
Potomci lesa
Akt. cena: 680 Kč
Končí za: 1 den

Offcanvas