The Horus Heresy: Betrayal at Calth

Autor: mart | 21.12.2015 | 8

Nejnovější přírůstek na poli deskovek od firmy Games Workshop (dále jen GW) znovu navazuje na jejich nejúspěšnější herní nápad, jímž je bezesporu figurková hra Warhammer 40.000 (W40k). Jakkoliv se příběhová osa Betrayal at Calth točí o nějakých deset tisíc let dříve než je tomu ve W40k a připomíná eskalující konflikt mezi vesmírnými mariňáky… Sice letmo, ale přesto poutavě nastíněný v rulebooku. V éře největší dobyvatelské expanze lidského Impéria se totiž v řadách jeho elitních válečníků objeví nečekaný a pro budoucnost zcela stěžejní rozkol. 

 

Pro potřeby Betrayal at Calth tu máme střet mezi dvěma slavnými mariňáckými kapitulami - Ultramarínou a World Bearery, odehrávající se v jeskynních komplexech planety Calth. Od čehož se dále odvíjí i struktura herního plánu, jenž nabízí klaustrofobický pohled na někdy více, jindy méně koridorovou mapu, evokující svým způsobem dřívější počin od GW jménem Space Hulk. Ale pěkně popořadě.

 

Po rozbalení herní krabice Betrayal at Calth na vás čeká především spousta rámečků, ze kterých si musíte vystřihnout a slepit několik desítek plastových modelů. Tyto je dále ještě záhodno nabarvit, abyste se pak na herním plánu snáze zorientovali, kdo ke komu vlastně patří. Což ale ve finále znamená, že než se dostanete k samotnému aktu hraní, čeká vás hromada přípravné práce. Na druhou stranu bude výsledkem vskutku neopakovatelná atmosféra, která je koneckonců vlastní všem podobně koncipovaným projektům od GW.

 

 

Pojďme dále. V krabici najdete též stylové kostky, jejichž házením definujete především efektivitu vašich útočných či naopak obranných snah. Speciální příkazové karty jednorázově vylepšující možnosti jedné či druhé strany skrze rozličné bonusy a postihy. A samozřejmě už v textu jednou naznačený herní plán, čtyři velké oboustranné mapové dílky, které se dále skládají k sobě a vytvářejí komplexní mapu každé mise. Mapu rozdělenou na hexy, mezi kterými se vaše jednotky pohybují.

 

Přesun vašich mužů mezi hexy však není úplně jednoduchý. Cestu vám komplikují všudypřítomné překážky, ať již zcela neprostupné bloky, ruiny či samotný nepřítel, přes jehož linie se tu nezřídka musíte probíjet. V téhle souvislosti snad jenom poznámku na okraj. Temné grafické provedení mapy má sice šmrnc, ale především ze začátku lze snadno a dá se říci, že i fatálně přehlédnout některé specifické terénní prvky.

Betrayal at Calth je tedy hra určená striktně pro dva hráče. Přičemž v každém ze šesti v rulebooku nabídnutých scénářů jasně definuje rozložení sil a podmínky pro vítězství té či oné zúčastněné strany. Bojujete tu nejenom proti svému protihráči, ale většinou i proti času, majícímu klasický kolový rámec. V každém kole se přitom postupně střídáte na tahu a každá právě vybraná jednotka MUSÍ využít jednu z několika dostupných akcí - v zásadě jde o několik způsobů přesunu po mapě, či o střelbu nebo útok na blízko na vybraný cíl.

 

Pod definicí jednotky najdeme maximálně tři muže/mariňáky, co obsadí jeden hex na mapě, přičemž každý zraněný mariňák se podobně jako ve Space Hulku okamžitě odebírá ze hry. Nicméně jelikož lze kupř. dvě oslabené jednotky spojit do jedné pro obnovení původní síly, je nutno dávat bedlivý pozor především na to, koho je možné obětovat a kdo je tady naopak strategicky nepostradatelným. Do uvedené kategorie patří především mariňáci se speciální výzbrojí, či postavy klíčové pro úspěch dané mise. Sem pro změnu můžeme směle zařadit tři hlavní protagonisty celého konfliktu, které zabít není tak snadné jako řadové mariňáky.

 

Šest scénářů (plus jeden bonusový obsažený v časopisu White Dwarf, avšak hratelný toliko se dvěma krabicemi Betrayal at Calth) se sice na první (a vlastně ani na druhý) pohled nezdá jako přílišná porce hraní, ale můžete téměř s jistotou očekávat, že v GW v dohledné době přispěchají s rozšířením původní kapacity. Koneckonců znovuotevření jejich Specialist Games divize naznačuje v tomto směru mnohé. Vyjma dalších misí by to však v brzké době chtělo i něco dalšího – FAQ!

 

Takhle, herní mechanismy Betrayal at Calth jsou snadno pochopitelné a vstřebatelné a do hry se tak velice záhy dostanete. Bohužel se v GW opět nevyvarovali některých zcela zbytečných chyb a nedotažeností. Za všechny mohu zmínit podivnosti typu dvou zcela odlišných charakteristik u power fisty pro model Contemptor Dreadnoughta, nebo nepřesně navržené zóny pro startovní rozmístění modelů terminátorů ve čtvrté misi.

 

Ale buďme aspoň trochu nad věcí. Ani tahle faux-pas totiž nemohou zastínit vrcholně pozitivní dojem z Betrayal at Calth, který se prostě hned tak neomrzí. Zdejší válčení přitom příjemně odsýpá a většinu misí byste měli zvládnout v rozmezí 30-45 minut. Všechny bitvy si přitom zcela jistě užijete tím spíše, že možností, jak si zpříjemnit či ozvláštnit opakované hraní, je tu povícero. Navíc, podobně jako u Space Hulku, očekávám přírůstek dalšího herního materiálu nejenom od GW, ale od samotné herní komunity, což by ve finále mohlo ještě vylepšit renomé Betrayal at Calth v očích těch dosud nerozhodnutých.

 

P.S. Ilustrační obrázky nepoužívají originální modely ze hry!

 

Resumé: 

 

Příjemné deskoherní povyražení pro dva hráče, se vstřícnou herní dobou a očekávaným příslibem do budoucna. 

 

Plusy:

 

  • Chytlavý konfrontační rámec
  • Parádní dílenské zpracování
  • Snadno uchopitelná pravidla

Minusy:

  • Vyšší pořizovací cena
  • Malý počet základních misí
  • Časové zatížení pro složení všech herních modelů 

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Osadníci rozšíření Kupci a barbaři
Osadníci rozšíření Kupci a barbaři
Akt. cena: 600 Kč
Končí za: 3 dny

Offcanvas