Starship Captains – aneb Do nekonečna a ještě dál za 25 minut (na hráče)

Autor: GamingDad | 26.10.2022 | 7

Díky neuvěřitelné shodě náhod se mi do ruky dostala nová hra CGE Starship Captains jen pár dní po Essenu 2022. Samozřejmě jsem to nevydržel a ihned jsem se pustil do rozbalování, mého oblíbeného vyňoumávání žetonů a desek, důkladné prohlídce každého kousku herního materiálu a nakonec dokonce i ke čtení návodu a hraní.

Starship Captains (dále jen SC) jsou mojí první hrou, která je kompletně anglicky – ne, že by to byl problém, angličtinu ovládám jako češtinu – tedy na úrovni mírně pokročilého :D

Hra připravená pro dva hráče
Hra připravená pro dva hráče

Gratulujeme Vám k povýšení na kapitána!

Těmito slovy Vás vítá svět hvězdné flotily na úvodní stránce manuálu. Povzbudivé, ne? Bohužel, to je pouze jediná pozitivní zpráva. Vaše vesmírná loď je – slušně řečeno – kus šrotu, posádku tvoří banda nováčků a kadetů. Vaši nadřízení vás okamžitě pošlou na mise, lovit piráty, zkoumat technologie… a dají vám na cestu jen jedinou medaili. Ale správný kapitán se své mise nezalekne a jde do toho rovnýma nohama.

SC je celkem jednoduchý worker placement, ve kterém je několik typů workerů – rozdělených dle barev. Pravidla hry nejsou nijak složitá, přečíst a vysvětlit je zvládnete během několika minut.

 

Jak se to hraje? Velmi krátce.

Starship Captains propůjčí každému z hráčů hodnost kapitána na celá 4 kola; každý kapitán pak v pohodě uhraje svou část za nějakých 20–25 minut. Jedno kolo pak má kapitán tolik akcí, na kolik mu stačí posádka na můstku.

Kapitán začíná se 3 workery – důstojníky (modrý, červený a žlutý) – a jedním šedým kadetem na můstku a s dalšími 3 důstojníky zmíněných barev ve frontě na můstek. Důstojník může vykonat pouze jednu ze dvou akcí: buď akci odpovídající své barvě (tedy žlutý důstojník může aktivovat pouze žlutou místnost) nebo mohou zvolit šedou místnost a opravit tak loď. Šedý kadet může pouze opravovat loď.

Speciálním typem workera je zlatý android. Toho nelze poslat do žádné místnosti, pouze na mise a funguje jako žolík – je možné mu přiřadit jakoukoliv barvu.

Kadeta je možné povýšit na důstojníka zvolené barvy, a důstojníky je možné povýšit na velitele, kteří pak mohou vykonat 2 stejné akce, nebo 1 akci a zúčastnit se jedné mise. Androida povýšit nelze.

Loď je rozdělena na:

  • můstek se čtyřmi základními místnostmi:
    • červená pro pohyb,
    • žlutá pro útok na piráty,
    • modrá pro výzkum technologií
    • a šedá pro opravy lodi,
  • frontu na můstek,
  • teleport na mise,
  • nákladový prostor, a
  • technologie.
Prostor hráče

 

Na začátku hry je ale větší část lodi poškozena, tudíž se kapitáni opravám nevyhnou.

První kolo bývá velmi rychlé, protože je toho dost co dělat a k dispozici je málo důstojníků – kapitán tak stihne maximálně pohyb, jednu misi a možná zničit piráta, nebo vyzkoumat technologii. Další kola už jsou pak díky rozrůstající se posádce delší a více se musí přemýšlet, kam vlastně důstojníky posílat.

Hlavní starostí kapitána je určitě plnit mise na planetách – za ně totiž lze získat vítězné body.

Mise jsou řešeny docela elegantně: k úspěšnému splnění vám stačí právě jeden důstojník, který splní alespoň jednu podmínku mise – opět ale platí, že se musí shodovat barva podmínky a barva důstojníka, případně lze chybějícího důstojníka nahradit androidem. Mise mají 1–3 bonusy, které mohou kapitáni splnit odshora dolů. Bonusy, které nemají přiřazeného důstojníka, pak splnit nelze.

Mise nabízí rozmanité odměny – artefakty, medaile, postup na stupnici frakce, volné body pohybu, opravu lodi, nebo dokonce výměnný obchod – například výměnu artefaktu za 2 opravy lodi, a podobně.

Některé mise poskytují bonus ke třem frakcím – The Cooperative, The Ni`an a The Tincan (což jsou mimochodem jediná jména pro cokoliv ve hře). Pro záznam postupu frakcím slouží stupnice na deskách stanic. Desky jsou rozděleny do 4 bodových skupin, kde každá stupnice má tři stupně. Čím více kapitáni postupují, tím více získávají bonusů.

Samostatnou kapitolou jsou pak piráti, kteří se pohybují na meziplanetárních cestách a ohrožují každého, kdo by se odvážil přiblížit. Každý kontakt s pirátem znamená zásah, ať už s pirátem kapitán bojuje, nebo jen mírumilovně letí kolem. Zničením piráta je možné získat artefakty, medaile nebo dokonce androida do posádky.

Společná část herního plánu

 

Artefakty jsou speciální dvoubarevné předměty, díky kterým může kapitán aktivovat jednu místnost – musí ale použít 2 artefakty, které mají shodnou barvu jako místnost (a opět platí, že šedé místnosti může aktivovat jakákoliv barva).

Technologie jsou rozděleny do tří skupin – alfa, beta a omega. Alfa technologie jsou základní, poskytují jednorázový bonus, nebo podmíněný bonus. Beta technologie jsou nové místnosti na lodi, kam poslat důstojníky, a poslední – omega – technologie mohou kapitánovi přidat na konci hry vítězné body.

Poslední stojí za zmínku i samotné poškození lodi. Loď na začátku hry začíná poškozená a kapitán lodi by se měl snažit loď opravovat. Nejen, že díky opravám uvolní pozice v nákladovém prostoru nebo nové pozice pro technologie, vyhne se na konci i zápornému hodnocení. Poškození lodi není nijak limitováno – v případě zaplnění celého nákladového prostoru se pak poškození kupí na hromádku vedle.

Na konci čtvrtého kola se počítají body za mise, body na stupnici frakcí, počty androidů, důstojníků, pirátů, medailí a artefaktů na lodi. Po odečtení bodů za poškození lodi pak vyhrává kapitán s nejvyšším počtem bodů.

Kapitáne, kam s tou lodí?

SC nabízí i sólo mód – jakýsi simulátor. Kapitán soupeří sám se sebou a jediným úkolem automatického hráče je v náhodném pořadí odstraňovat mise a piráty z mapy, a technologie z nabídky – v podstatě to samé, co dělá i živý kapitán, jenom trochu rychleji. Malým twistem je přítomnost pasažéra na lodi, který může občas škodit, občas pomáhat. Ve finále to nepřináší žádný rozdíl v hodnocení.

Kapitánské frčky, aneb znovu do křesla

SC není nijak náročnou hrou – ani na pochopení, ale ani na složitější mozkovar. Po několika partiích jsem zjistil, že je úplně jedno, kolik kapitánů je ve hře – interakce mezi jednotlivými kapitány je zcela minimální – stejně jako v případě automatického hráče jen ze stolu odstraňují mise, piráty a technologie. Hra nutí kapitány plnit pouze mise a v podstatě se vykašlat na všechno ostatní, protože bodový zisk z ostatních akcí je tak zanedbatelný, že jediná možnost, jak vyhrát, je plnit mise do zblbnutí. Což je vzhledem k možnostem hry docela škoda.

Díky velkému počtu rozličných misí a technologií chvilinku trvá, než se hra omrzí. Bohužel mám ale i přesto pocit, že každá partie je ve skutečnosti úplně stejná jako ta předchozí. Na jednu stranu je hra krátká, na druhou si říkám, že to je vlastně dobře. Tahy jsou vesměs stejné – provede se jedna akce a pak se musí vymyslet, co se zbytkem posádky.

 

Musím říct, že hra se mi po grafické stránce velmi zalíbila – ilustrace na kartách jsou velmi hezké, něco málo bych vytknul jen zpracování mapy – ta by jistě mohla být hezčí, nicméně celkovému dojmu to nijak neubírá.

Co mě ale překvapilo, je množství komponent v takto na můj vkus celkem krátké hře: 5 druhů barev workerů, medaile, poškození, artefakty, piráti, … na stole toho je pak celkem hodně a bez insertu/krabiček zabere příprava hry klidně i 5 minut. Jasně, není to nic extrémního, ale v poměru s herní dobou je to určitě dost.

Co se mi ale opravdu nelíbilo, jsou figurky lodi, které se používají na pohyb po mapě – jsou totiž z kartonu. Působí pak dost fórovým dojmem. Osobně bych ocenil spíš plastovou figurku.

Horem a dolem, SC není špatná hra ale ani hra dobrá. Po několika zahráních mě i přes nedostatky baví a na stůl ji rozložím určitě ještě párkrát, a pokud máte rádi Star Trek nebo novější derivaci v podobě seriálu Orville, SC se budou líbit.

Tak deskovkám zdar.

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

High Frontier 4 All (ENG, nový, ve folii )
High Frontier 4 All (ENG, nový, ve folii )
Akt. cena: 1200 Kč
Končí za: 22 hodin

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas