Rytíř, kněžna, orákulum nebo parazit?

Autor: Karotkaa | 21.3.2022 | 1

„Mocné orákulum určí osud království.“

Hra 12 říší je malá zábavná karetní hra, kde nechybí ani prvek taktiky a náhody. Hra je určena pro 2–4 hráče od deseti let, ale zvládnou ji i mladší. Jedná se o malou taktickou jednohubku na pár minut.

7 statečných – příprava hry:

Před první hrou po rozbalení karet balíček zbrkle nemíchejte, je krásně připraven v sadách pro každého hráče. Každá sada je oddělena lama kartou nebo se můžete řídit barevným odlišením z rubové strany, které není ale nijak výrazné.

Každý hráč si vezme jednu kostku a sadu karet ve své barvě, kdy každý hráč má stejnou sadu karet. Sadu vždy tvoří karta „Rytíř“ a 6 náhodně/předem vybraných karet postav (musí vždy obsahovat 2 karty s modrým symbolem kostky, které jsou ve hře jen tři). Největší podíl variability tedy zůstává na kartách bez symbolů kostek.

Jedna kostka vládne všem – průběh hry:

Hra se hraje na kola, která sestávají z jednotlivých tahů, zakončenými ziskem bodů pro prvního a druhého nejúspěšnějšího hráče. Pouze na začátku každého kola hráči hodí svými kostkami.

Průběh tahu:

Každý hráč skrytě zvolí jednu z karet ve své ruce a jakmile si vyberou všichni, své karty současně odkryjí. Pokud někteří hráči zvolili jako pomocníka v daném tahu stejnou postavu, svou kartu odhodí a tento pomocník nemá žádný efekt.

Zbývající karty se vyhodnotí tak, že každý hráč si zvolí v jakém pořadí budou mít na jeho hod vliv jednotlivé efekty s výjimkou efektů, které mají určené pořadí/okamžik vyhodnocení.

Samotné přehození/otočení kostky může způsobit jen karta s modrým/šedým symbolem kostky. Ostatní karty mění hodnotu jen pro daný tah = musíte si novou hodnotu pamatovat. Takto hráči v daném tahu určí finální hodnoty svých kostek. Stejné hodnoty se vyruší a zbývající se porovnají. Ten, kdo má nejvyšší hodnotu kostky, dostane 2 vítězné body (pokud efekty karet neurčí jinak) a druhý v pořadí 1 bod. Může se samozřejmě stát, že body nezíská nikdo.

Poté všichni odhodí zahranou kartu na svůj odhazovací balíček. Pokud nemá žádný hráč jen jednu kartu v ruce, tak začíná nový tah.

Konec kola:

Jakmile má na konci tahu alespoň jeden z hráčů v ruce jen jednu kartu, tak končí kolo. Hráči si vezmou dříve zahrané karty zpět do ruky a porovnají si vítězné body. Stejné množství se vyruší. Ten kdo má poté nejvíce bodů zvolí jednu kartu z ruky a položí ji pod svou kostku.

Konec hry:

Hra končí v okamžiku, kdy jeden hráč umístí pod svou kostku druhou kartu, čímž se stane vládcem 12 království.

 

Magické číslo 12 – obsah balení:

Hra obsahuje 4 dvanáctistěnné kostky v modré barvě, 48 karet postav (po dvanácti pro každého hráče), žetony vítězných bodů a dva plastové pytlíky.

Obsah balení

 

Zpracování komponent:

Ilustrace na krabici je decentně zvolená, vypadá nádherně a velikostně je tak akorát s ohledem na obsah. Obraz kamene moci s korunou najdete i na samotných kartách z jejich rubové strany.

Víko krabice spolu se dvěma kartami hráčů

Kostky jsou lepší kvality i s vhodně zvolenou barevnou kombinací pro jednoduché rozpoznání hodnot. Bohužel se s nimi ve hře hází minimálně, zato se jejich hodnota i majitel mění dosti často.

Karty mají hezké ilustrace postav, což je to poslední, čím zabodují. Velikostně jsou karty větší než karty divů ze hry 7 Divů světa: Duel a na rozdíl od nich jsou dosti chudé na obsah. Ilustrace postavy je umístěna uprostřed karty jakoby ve vzduchoprázdnu, neboť vyplňuje jen malou část celé karty a všude kolem je spousta volného místa. Další zvláštním rozhodnutím je volba velikosti textu na kartách. Název postavy je krásně čitelný, ale text s vlastností dané karty je oproti tomu velice titěrný, což je – vzhledem k množství místa – škoda. Evokuje to pocit, že někde v průběhu návrhu hry došlo ke změně velikosti karet ze standardní velikosti na větší formát a text s ilustracemi byl ponechán ve velikosti pro standardní karty. Možná by bylo zajímavé zvolit i nějakou formu ikon namísto textu.

Karta divu ze hry 7 Divů světa: Duel vs postava Alchymisty

 

Barevné odlišení karet pro jednotlivé hráče je zvoleno decentním doplněním různě barevného vzoru kolem kamene moci na rubové straně karet.

Ukázka barevného rozlišení karet pro jednotlivé hráče

Žetonů s vítěznými body je zde jen pár. Jsou ze slabého kartonu, jdou krásně vyloupat a svou kvalitou ani nepotěší ani neurazí.

Vtipné mi přišlo přiložení dvou plastových sáčků ke hře. Vzhledem k jejich velikosti je lze použít pouze na žetony vítězných bodů o hodnotách 1 (9 ks) a hodnotě 2 (6 ks). Nedovedu si představit nikoho, kdo je bude mít oddělené a před každou hrou vybalovat každý typ zvlášť.

Kdo se směje naposled, ten se směje nejvíc – atmosféra:

Hra 12 říší je na první pohled jednoduchou hrou určenou pro mladší hráče, ale dokáže zaujmout i herní nadšence. Ve dvou hráčích ji zahrajete do pěti minut a než se nadějete, vaše ratolest se bude tetelit, jak vás napálila a všechny vaše taktické plány pokazila.

Po první hře si osvojíte principy hry i pořadí vyhodnocení efektů, které je z počátku matoucí a je potřeba si občas texty přečíst celé. Například Kněžna má hodně dlouhý text a to titěrné písmo číst nechcete.

 

 

 

Každý tah přemýšlíte, jakou kartu asi zahrají soupeři na základě hodnot krystalů moci (kostky před hráči). A po jejich otočení zjistíte, že je stejně vše jinak… Dochází jak k vyrušení efektů postav, tak hodnot samotných hodů. Máte kostku hodnoty 2 a ostatní hráči mají hodnoty vyšší, tak zahrajete kartu rytíře, aby vyhrál hráč s nejmenší hodnotou. V duchu si říkáte, jak jste se všemi vyběhli a vítězství v tomto tahu je vaše. Soupeř zahraje orákulum a vy se modlíte, aby nehodil jedničku. A on hodí to nejhorší, co může – dvojku. Vaše hodnoty se vyruší a třetí hráč se směje. Nemusel udělat vůbec nic, dva body v tomto tahu jsou jeho a navíc nikdo další body nezíská.

Dochází i k okamžikům, kdy je dané kolo rozhodnuto již po polovině tahů, neboť nikdo nemůže vedoucí hráče dohnat.

Doporučení:

Nebojte se zahrát si tuto hru i s dětmi kolem 6 let. I když ještě neumí číst, během prvních pár tahů pochopí princip hry a efekty jednotlivých postav. První dvě hry s šestiletým synem jsem prohrál během pěti minut a v dalších hrách s více hráči jsem na tom nebyl o moc lépe a každá partie byla hotová do deseti minut. Zdržení může způsobit pouze zdlouhavé promýšlení výběru karet. Děti byly nadšené a nestále hledaly krabici se hrou v polici. Měly radost, že dokáží v této hře tátu porazit anebo vyrušit všechny taktické tahy.

Promo balíček:

Promo baliček obsahuje dvě nové postavy, které zvyšují variabilitu hry. Chyběla mi jen informace, ze kterého z dvanácti království jsou.

 

Hodnocení:

 

Plusy:

  • Jednoduchá hra s taktickými prvky
  • Lze zahrát do deseti minut i ve více hráčích
  • Mnoho vtipných okamžiků
  • Zvraty a změny výsledků v každém tahu

Mínusy:

  • Kvalita komponent
  • Barevné rozlišení hráčských karet
  • Nutnost ohlídat vyhodnocení efektů, pokud se jich sejde více v jednom tahu

Shrnutí:

Pokud máte volnou chvilku a chcete udělat dětem radost, tak je tato hra správnou volbou. Menší děti potěší, dospěláky nezklame. Navíc lze každou partii hrát s obměněnou sadou karet a zkusit různé taktické možnosti.

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Activity Champion
Activity Champion
Akt. cena: 450 Kč
Končí za: 3 dny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas