Rozhovor s Vláďou a Katkou Suchými o Podmořských městech

Autor: Wolfsen | 26.3.2018 | 21

Na Beskydských zimních hrátkách, které každoročně pořádá Klub deskových her Korunka, s námi navázala kontakt Kateřina Suchá, manželka známého českého autora her Vládi Suchého, stran jejich nového společného projektu s názvem Podmořská města. Protože já osobně jsem se letos Beskydských zimních hrátek bohužel neúčastnil, tak jsme se nakonec dohodli na osobním setkání s ní a samozřejmě i s Vláďou a rozhovoru o této hře, které nakonec proběhlo 16. 3. v Praze.

Wolfsen: Ahoj, jak byste nám v krátkosti představili svou novou hru?

Katka: Neoficiálně se jmenuje Podmořská města, bude pro 1-4 hráče a bude to – asi ne příliš překvapivě – budovatelské euro.

Vláďa: No, já radši říkám pro 2-4 hráče a když autor nebude líný, tak možná přibyde i varianta pro jednoho.

Návrh ilustrace na krabici

W: U eurovky jsou sice asi důležitější mechanismy, ale mohli byste přece jen rozvést to téma?

K: Hráči budou rozvíjet svou podmořskou civilizaci…

V: To úplně ne. Spíše budují podmořská města nebo jejich oblasti, protože na souši už není pro lidstvo dost místa, tak…

K: …expandují do oceánu. Ano, vlastně tak.

W: Takže příběh v podstatě velmi podobný Marsu, kde Světová vláda podporuje kolonizaci Marsu ze stejného důvodu.

V: Ano, na to jsem ale přišel až posléze, že v Marsu je ta motivace stejná.

W: Takže nezávisle na sobě, chápu. A co teda ty mechanismy? Aspoň ve stručnosti.

K: Ústředním mechanismem je, jak Vláďa říká, card placement. Hráči mají v každém kole v ruce tři karty a ty pokládají do těchto slotů (ukazuje na herním plánu). Těch je celkem patnáct ve třech barvách. Stejně tak karty jsou z lícové strany rozděleny do těchto tří barev. Když hráč položí kartu do slotu, provede jeho efekt a pokud ji položí do slotu shodné barvy, tak provede i efekt na kartě. Respektive jej „získá“, protože ty efekty jsou několika druhů. Vedle okamžitého, který je asi jasný, jsou to pasivní – trvalé – efekty, akční efekty, které se musí aktivovat v tomto slotu, a efekty na konci hry. Tyhle karty si tím položením do shodného slotu hráč vlastně vezme k sobě a může je potom využívat.

W: Takže jen naznačí a hned si ji položí před sebe…

V: A ještě zablokuje ten slot speciální kartou, která k ničemu jinému neslouží.

W: Takže sloty jsou na jedno použití.

K: Ano, sloty jsou na jedno použití. Pochopitelně v dalším kole se zase vyprázdní. Prostě worker placement s kartami – card placement.

V: To je ta stěžejní mechanika – to hlavní co je nové.

K: Každý hráč má potom svou desku – svou podmořskou oblast. V té staví města – kupole – propojuje je tunely a dostavuje k nim další zařízení – farmy, laboratoře a odsolovací zařízení – které může ještě i vylepšovat. Zařízení produkují suroviny, které lze ale získat i z těch slotů anebo body. Kupole jsou dvou druhů – levnější, obyčejné a dražší, bodovanější. No a potom jsou tady ještě speciální karty, které jsou v centrální nabídce…

W: K těm se dostanu jak?

K: Akcí jednoho ze slotů. Ty jsou dražší, vzácnější. Když je hráč použije… nebo vyloží?

V: Když je vyloží do stejně barevného slotu…

K: Když je vyloží do toho slotu, tak musí ještě zaplatit jeden, dva nebo tři kredity.

W: A ta nabídka se obměňuje nebo je na celou hru a jak se vykoupí, tak konec?

K: Jedno- a dvoukreditové se doplňují a tříkreditové ne.

   

Vlevo: návrh ilustrace jedné z karet, vpravo: jeden z návrhů desky hráče.

W: Takže podobně jako budovy v Tzolkinu.

V: Když to řekneš takhle, tak asi jo. To vždycky někdo přijde, že to je jako v tom, tamto v onom… To jsou prostě takové obecné funkční mechanismy.

W: Ať tu nevysvětlujeme kompletní pravidla, tak to asi tady uzavřeme. Prostě hlavní je ten card placement. A teď co bylo dřív slepice nebo vejce? Mechanismy nebo téma?

K: To je těžké říct, když to Vláďa vymyslel během jednoho dne.

V: Ono to opravdu bylo asi tak zároveň. Ale třeba u Dědictví, tam je to jasné, tam bylo první téma.

K: On je to vlastně docela zajímavý příběh, protože první koncept Vláďa vymyslel krátce před naší Vánoční dovolenou v Malajsii v roce 2016. A ještě na poslední chvíli balil prototyp. Takže o dovolené jsme poctivě testovali.

W: Workoholismus nejhrubšího zrna.

K: Tak pro nás je to i zábava. I když Vojta – náš syn – by radši hrál i jiné deskovky než podvacáté Podmořská města. Nebo třeba na počítači…

W: Tak to mám podobně. Pořád říkám, že kdybych chtěl hrát jednu hru pořád dokola, tak hraju Šachy nebo Go. Deskovky hraju, abych to mohl střídat. Jak jste to testovali potom?

K: Tak různě s přáteli, na Czechgamingu nebo jiné testování CGE jsme to vzali atd. Teď vlastně v těch Beskydech. A několik prototypů jsme poslali do herních klubů. Třeba do HraDeC Legie, ZáTaHu. Určitě to vezmeme na tu Kewowu akci…

      

Testování prototypu v HraDeC Legie a na Beskydských zimních hrátkách

W: Hanácky deskovke

K: …, do Podmitrova a určitě něco bude i ve Světě deskových her, že?

V: Uvidíme, asi jo. Teď to hlavně potřebujeme protestovat do hloubky. To znamená, aby to stejní hráči zahráli několikrát, aby odhalili, co tam je potenciálně nevyvážené a tak dál.

W: Když už jsme nakousli to CGE – už v e-mailu jste naznačili, že to budete vydávat sami, tedy bez spolupráce s CGE nebo Stragoo Games, jak je u Vládi obvyklé. Proč?

K: Hlavním důvodem je moje nezaměstnanost. Není to tak, že bychom se s CGE pohádali nebo něco. Máme stále naprosto normální vztahy. Ale já jsem vlastně už nějakou dobu po mateřské nenašla stabilní práci, takže hru vydáme sami, abych nemusela jít po x-té na další pracovní pohovor.

W: Takže je to společná práce?

K: Ne, hra je samozřejmě kompletně Vládi. Já dělám všechnu nebo téměř všechnu tu administrativu kolem, technické grafické práce, výrobu prototypů apod. Komunikuji třeba částečně s grafičkou. Ilustrátora – Milana Vavroně – teda domlouval Vláďa, protože se s ním zná z dřívějška – ilustroval třeba Loděnici. Komunikuje s ním, má svou představu o grafické podobě karet třeba.  Grafičku máme z MindOKu, ona je tedy externistka, ale často pracuje pro MindOK a známe se…

W: Obstaráváš taky „píárko“, jak tak sleduju, kdo hlavně mluví… Jak hodláte vydání financovat? Spustíte nějakou crowdfundingovou kampaň, Kickstarter nebo něco takového?

K: Ne, na Kickstarter nepůjdeme. Uvažovali jsme o tom, ale podle toho, co jsme zjistili, je s tím spojená taková administrativa, že nám to přijde kontraproduktivní. Takže celou hrou budeme financovat z vlastních zdrojů.

W: Jaký bude v takovém případě náklad? Nebo teda spíš konečná cena?

V: Asi 1000–1500 kopií a cena bude asi… 900–1200 Kč.

K: Prostě takové středně drahá, dnes už středně drahá, deskovka.

W: Hodláte kvůli Podmořským městům založit nové vydavatelství, nebo to bude prostě jen „self-published“?

K: Založíme. Bude se jmenovat Delicious Games. Jednak proto, že v naší rodině máme rádi sladké a jednak protože naše hry jsou prostě… „chutné“. Ono se to v angličtině používá i o lidech – „delicious person“. Jakože je prostě příjemný ten člověk.

W: Kdy se Podmořských měst dočkáme?

K: Určitě letos v Essenu. Tedy pokud stihneme tisk o prázdninách, ale cíl je rozhodně letošní Essen.

W: Je brzo ptát se, jestli budete mít vlastní stánek?

K: Není brzo. Určitě budeme, zařizujeme to vlastně už teď.

W: Essen. Takže v jakém jazyce?

V: V angličtině. Doufáme, že se někdo z místních vydavatelů chytne a vyjde to i v češtině, ale český trh je sám o sobě bohužel malý.

W: Kde budeme moci vývoj okolo Podmořských měst sledovat?

K: Určitě na našem webu nebo na Facebooku. Plánujeme tam zveřejňovat nějaký průběžný vývoj, jak to probíhá, mj. jako třeba návod pro ostatní autory, kteří by chtěli vydat svou hru a neví, jak na to. Taky samozřejmě uvítáme nějakou zpětnou vazbu a věrné fanoušky, kteří nám třeba nějak pomůžou, určitě zmíníme v pravidlech. Nedávno jsme zažádali také o vytvoření profilu na BGG, abychom mohli začít tvořit nějakou malou komunitu, ale je to ještě v procesu. To jsme třeba nevěděli, že se hry musí na BGG schvalovat a mají na to 30denní lhůtu. Ale ta fronta je fakt dlouhá.

W: Tak u nás na ZH taky přidání hry probíhá schvalovacím procesem. Mj. proto, že někdy navrhovatel zadá hru, která už v katalogu je. A my máme tu frontu o něco kratší, takže u nás to měsíc netrvá. Ještě něco, co byste rádi vzkázali návštěvníkům ZH?

K: Sledujte naši hru a ponořte se do ní!

W: Díky za rozhovor a ať se dílo podaří!

V+K: My děkujeme!

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Dobrodružné výpravy - Vinland, Oklahoma, Lhasa
Dobrodružné výpravy - Vinland, Oklahoma, Lhasa
Akt. cena: 600 Kč
Končí za: 2 dny

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas