Rozhovor s Jirkou Mikolášem o Scratch Wars

Autor: Wolfsen | 3.10.2016 | 12

Jirka Mikoláš sice svou firmu Jiras Games již před nějakou dobou opustil, řemeslo však na hřebíček nepověsil. S novým vydavatelstvím Notre Game se pustil do inovativního projektu Scratch Wars.

Wolfsen: Ahoj, můžeš nám v krátkosti představit svou novou hru?

Jirka: Ahoj, jmenuje se Scratch Wars Jde o velmi netradiční semi-sběratelskou karetní hru, která se v některých polohách hraje spíše jako deskovka. Hru lze hrát jen s fyzickými kartami nebo jen v aplikaci. Ale vzhledem k tomu, že je to provázané a přesně to co máte fyzicky, můžete mít i v aplikaci pro iOS a Android, doporučujeme to kombinovat. Když máte možnost hrát s kamarády, hrajte naživo. Když zrovna nemáte nikoho poblíž, hrajte v aplikaci. Navíc se dají měnit jak fyzické karty tak i jejich digitální, vylevelované a kouzly obohacené instance.

Čím se vaše hra liší od ostatních her a proč by mě tedy měla zaujmout?

Upřímně řečeno vším. Je natolik jiná, že se jen těžko k nějaké existující hře přirovnává. Dokonce to nejde ani v rámci jednotlivých prvků. Jediné co je na ni podobné s jinými hrami, že obsahuje karty a že se karty sbírají. Zbytek se odlišuje, např. stírací karty, mechanická točna, každá karta je jedinečná (generovaná jména a staty), obrovské množství kombinací, propojení s aplikací 1:1. Většina jmenovaných věcí se u hry vyskytuje poprvé. S určitou dávkou smělosti lze tvrdit, že některé prvky zavádíme jako první na světě (rovnou říkám, že nevíme o všem :)).

Propojení fyzické a digitální verze 1:1 a zároveň vyměňování? Jak to funguje? Je provázanost povinná?

Provázanost mezi aplikací a kartami je volná. Hra je plnohodná a zábavná jen ve fyzické verzi bez aplikace. Aplikace je také samostatně hratelná a zdarma, ale noví hrdinové a zbraně se tam dostanou jen přes fyzické karty. Další provázání probíhá např. tak, že hráč s nákupem fyzické karty zbraně dostává penízky (oddělují se od karty) s virtuálními odměnami (pod stírací vrstvou malé kartičky je QR kód), o které může hrát fyzickou hru s kamarády.

Výměna karet probíhá tak, že pokud hráč naskenuje kartu jiného hráče, může tomuto hráči poslat request (žádost o výměnu) a pokud ji majitel karty schválí, proběhne výměna i digitálně. To v naprosté většině případů bude znamenat, že se na výměně dva hráči dohodli.

   

Mohl bys jednoduše popsat herní mechanismy?

Základem herního systému je risk management. Hráč se rozhoduje jakými zbraněmi vybaví hrdinu. Za použití zbraně se platí energie. Hráč v rámci tahu hospodaří s energií hrdiny a přemýšlí, kdy kolik utratit a které zbraně použít. Zda útočit na zbraně soupeře, nebo rovnou na hrdinu, zda si připravit obranu, nebo vsadit na dražší ale o to mocnější údery. Dále musí zvážit kdy se vyplatí více riskovat a snažit se vytočit kýžený efekt a kdy je lepší hrát na jistotu.

Samotné užití zbraně vypadá tak, že hráč nasadí kolečko zbraně na plastovou tyčku a zatočí s ní. Zbraň se roztočí a po chvilce zapadne do určitého zoubku a označí tak jeden herní efekt. Obvykle se hráč rozhoduje zda jej použije nebo točí dále.

Hra obsahuje větší množství herních módů a herní mechaniky jsou stále komplexnější. Lze hrát s jedním hrdinou, týmem hrdinů i balíčkem. Stejně tak ve dvou hráčích, ve větším počtu nebo týmech hráčů. Aplikace na telefony základní herní mechaniky obohacuje ještě o cca 150 druhů kouzel. Nemluvě o turnaji, dobývání území a levelování hrdinů.

Jakou přesně roli hraje ve hře stírání?

Zjistili jsme, že je to věc která lidi baví a že lidé už jsou trochu unavení z klasických boosterů. Dále to přináší jiný druh napětí a radosti z karty, kterou si hráč maličko odpracuje. Je to celkem zábavná a relaxační činnost sama o sobě. Dále stírání pomáhá skrývat QR např. u penízků, o které lze hrát. V neposlední řadě stírání hru odlišuje.

 

Jak dlouho na této hře již pracujete?

Nejdříve jsme chtěli vytvořit pouze hru na telefony a na té pracujeme již skoro rok. Od Února pak připravujeme samostatně hratelnou hru s fyzickými kartami.

Kdo všechno stojí za vývojem hry?

Na hře pracuje větší tým. Já jsem zodpovědný za game design, UI design a chod firmy. Na hře se však dále podílí 2,5 skvělých programátorů společně s UI grafikem. Samostatnou kapitolou jsou ilustrace, na kterých pracuje pouze 1 ilustrátorka, která ale někdy vydá za 2. Vedle tohoto základního týmu nám mnoho šikovných lidí pomáhalo s animacemi, 3D modely… Nezdá se to, ale je zatím spousta práce mnoha talentovaných lidí.

Jakým způsobem jste hru testovali?

Testování probíhalo na školách, v družinách, na táborech, herních akcích, v herních klubech, v rodinách, na horách, dovolených, u piva, vína, s dětmi i bez. Hru hrálo již cca 300 lidí a na základě jejich feedbacků pokračujeme dále. Kdyby bylo hodnocení vlažné, nemělo by smysl v tak nákladném projektu pokračovat.

   

Mohl bys nám povědět něco o příběhu hry?

Velmi zjednodušeně to popisuji jako Game of Thrones zkřížené s Hochy od Bobří řeky. Na planetě Overcorner je jeden velký ostrov Middlemyst a kolem něho spousta malých ostrůvků. Na těchto ostrůvcích se rozprostírají malá království, které mají obvykle svá lokální specifika. Middlemyst je naopak velký neprobádaný ostrov, kde vládne anarchie. To láká mnoho hrdinů z okolních ostrovů aby na Middlemystu zkusili štěstí a našli tam slávu a bohatství (nebo to, co kdo hledá - třeba klid a mír). V první edici bychom rádi představili dvě malá království a jejich hrdiny. Přírodomilnou Biolandii a ze smogového oparu se vynořující Techlandii.

Jakým způsobem hru plánujete vydat a kdy se toho dočkáme?

Hra by se měla v lednu objevit v trafikách a ve vybraných obchodech s hračkami a hrami.

Na jaké cílíte trhy a v jakém bude jazyce?

Máme celkem velké ambice. Hra vyjde nejprve v Čechách ale je skoro jazykově nezávislá a tak doufáme, že se bude rychle šířit. Máme partnery v Německu, Holandsku, Francii, USA a Kanadě a věříme že se v příštím roce do některých z těchto států dostane. Tím, že v každé zemi budou názvy hrdinů ctít lokální nomenklaturu, můžete si koupit hrdinu v zahraničí a bude se jmenovat s ohledem na zemi, ve které byl pořízen… třeba Sergio Bombone nebo X dalších variant. Jména jsou náhodně generovaná a tak vždy vznikají nějaká překvapivá...

Jaké máte se hrou plány po jejím vydání?

Máme naplánované další herní efekty, edice hrdinů i zbraní, nové featury v aplikaci. Nejzajímavější budou asi rozšíření “obchod” a “ability” v aplikaci pak možnost hrát s kamarády v týmech (někdy se také říká v klanech). Obchod hru velmi zpestřuje, přidává možnost použít zbraň buď na vytočení efektu nebo peněz a následně možnost nakoupit speciální karty v obchodě.

Budeme mít možnost si hru někde vyzkoušet?

Aktuálně je nejbližší možnost v Essenu. Další akce nemáme s jejich pořadateli domluvené ale během podzimu se pokusíme být ještě na nějaké akci tady v ČR (buď na Deskohaní, Brnohraní, Hratislavě, Hrálihraní…) Zatím nevíme, nestíháme, ale rádi bychom se ještě někde ukázali.

Jak jste řešili grafickou stránku hry a shánění ilustrátorů?

Řešili jsme ji na začátku velmi. Hodně jsme zvažovali grafický styl, testovali jej, vytvářeli tabla a ptali se lidí. Budeme to dělat jako heavy fantasy, agresivní, minimalistické, budeme se vyhraňovat vůči manga stylu, jakou zvolíme míru stylizace, kontury ano či ne... Poté když jsme se shodli na grafickém stylu začalo peklo především pro naši ilustrátorku. Ještě že je tak šikovná a talentovaná a že ji ta práce baví. Je autorkou všech postav ve hře. Další ilustrátoři pak pracovali na zbraních.

Kde nalezneme více informací o samotné hře?

Cca do měsíce spustíme web scratchwars.com, zatím se dá sledovat náš facebook.

Ještě něco, co bys o své hře rád řekl návštěvníkům ZH?

Rád bych vás upozornil na takovou malou zkušenost kterou se hrou máme. Vždycky někomu píšeme, co je na hře zajímavé, že máme stírací karty, že každá je unikátní, mechanická točna blabla. Nejzajímavější na tom je, že většina lidí, kteří to četli, si to stejně neuměli představit a pak, když jsme jim to ukazovali na živo, byli nadšení, že karty jsou stírací, že každá karta je unikátní (má své generované jméno a staty), že mechanická točna se točí atd. Tím jsem prostě chtěl říci, zkuste si hru zahrát. Možná budete také mile překvapeni.

Každopádně děkuji, že jste dočetli tento obsáhlý rozhovor do konce. Děkuji Wolfsenovi za otázky a Zatrolkám možnost se prezentovat. Ještě jsem chtěl upozornit na malou sestřičku tohoto obr projektu, která vznikla tak trochu omylem, ale máme ji rádi a jmenuje se Planet Surprise.

A my děkujeme za odpovědi!

Sdílet s přáteli:

Komentáře

pěkný rozhovor
Nejvíc se mi líbí poslední odpověď - protože celou dobu si při čtení říkám "jedinečné karty?", "mechanická točna?" (no dobře, to si asi dokážu na základě obrázků i představit) a "stírací karty?".

Jsem na to fakt zvědavý.

3.10.2016 13:04:25

semi-sběratelská
Ještě jsem zapomněl dodat, že to "sběratelská" mě odrazuje. Otázkou je, co znamená to "semi".

3.10.2016 13:05:37

...
mě přijde, že trochu zbytečně tu Jirka rozebíral jak je ta hra vyjímečná, místo toho, aby detailně popsal aspoň jeden princip hry. Ale jsem na to zvědav, vypadá to zajímavě

3.10.2016 15:57:19

doplnění
Do textu jsem doplnil dvě později položené otázky (rozhovor po e-mailu, na poslední chvíli :( ).
Jsou to ty na propojení aplikace a karet, výměnu karet a úlohu stírání.

4.10.2016 21:36:59

Vybíráme z Bazaru

Keep the heroes out!
Keep the heroes out!
Akt. cena: 1325 Kč
Končí za: 6 hodin

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas