nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Rozhovor s autory o Medvědu Wrr: Karetní hře

Autor: Wolfsen | 6.3.2018 | 11

Minulý týden byla na HitHitu zahájena crowdfundingová kampaň Medvěda Wrr: Karetní hry. Není to první projekt s Medvědem Wrr. Před rokem se na HitHitu ucházela o podporu kniha o tomto zvířátku a posléze se její autoři - Michal Široký a Jaromír Štejnar - rozhodli rozšířit své na děti zaměřené portfolio i o hru. Protože ale neměli s vývojem her pražádné zkušenosti obrátili se (po různých peripetiích) na Michala Ekrta, kterého pravděpodobně znáte zejména jako představitele vydavatelství Blackfire.

A právě tyto tři osoby jsem na dálku vyzpovídal.

   

Vlevo: autor hry s hrami Blackfiru, vpravo: autoři knihy s hrou Medvěd Wrr a Jakubem Kohákem

Wolfsen: Můžete nám v krátkosti představit svou novou hru?

Michal Ekrt: Je to jednoduchá karetní hra, kterou bychom mohli žánrově zařadit někam k portfoliu Gamewrightu (Piráti, Spící královny,…).

W: Hra je vytvořena na motivy dětské knihy Medvěd Wrr: Po přečtení zavřít, jak silně je s dějem knihy provázána a jaký je vlastně příběh medvěda Wrr?

Michal Široký a Míra Štejnar: Kouzlo hry je v tom, že nemusíte pohádku znát vůbec a dá se plnohodnotně hrát. Je však odvozena od příběhu, kde chtějí piráti v čele s kapitánem Crabsonem ovládnout knižní svět pomocí tiskařského stroje. Vynálezce tohoto stroje jejich záměr odhalí a odmontuje čtyři klíčové součástky, které schová do různých knih. Pak nastane zápletka, kterou nechceme úplně prozradit. No a vaším úkolem bude předběhnout piráty v nalezení těch součástek.

W: Proč jste se rozhodli rozšířit své „medvědí“ portfolio o karetní hru?

MŠ+MŠ: Chceme stále odkazovat na klasická média s důrazem na zábavu. Snažíme se k věcem přistupovat originálně a napadlo nás spojení kniha + hra. Po přečtení pohádky si děti mohou spolu s rodiči nebo kamarády příběh prožít na vlastní kůži. To nám přišlo jako super - v době, kdy se osobní kontakt pomalu vytrácí.

W: Mohli byste nám jednoduše popsat herní mechanismy?

ME: Cíl hry je proniknout do knižních příběhů a v nich najít poschovávané části knižního stroje. Knihy jsou celkem 4, takže kdo najde v každé z nich jako první jednu součástku, vyhrává hru. Není to tak snadné, protože piráti v nalezení součástek brání. V průběhu hry se snažíte nasbírat série karet medvědů. Wrr má ve hře 4 různé převleky/povolání a po odhození 3 stejných medvědů máte možnost prohledat odpovídající knihu, abyste v ní našli jednu ze součástek. Kromě medvědů jsou ve hře ještě další postavy z knižního příběhu. Želvák Edward či poštovní holub Pipp. Celkem je ve hře 9 různých charakterů. 4 různí medvědi v 8 kopiích a 5 dalších postav ve dvou kopiích. Každý z těch 9 charakterů má nějakou speciální schopnost. Pokud to tedy shrnu, sbíráte série medvědů, abyste pronikli do knih a hrajete jednotlivé karty pro jejich speciální schopnost. To je v kostce vše.

W: Čím se vaše hra liší od ostatních her a proč by nás tedy měla zaujmout?

ME: Ten, kdo zná knihu, bude podle mě ze hry nadšený. To propojení je tak silné, že bych si tento aspekt troufnul trochu nadneseně srovnat s This War of Mine, kde PC hra a deskovka jsou jedno tělo a jedna duše. Pokud knihu neznáte, dostanete krásně ilustrovanou jednoduchou karetní hru, která při testování zaujala i dospělé, včetně nehráčů, což vzbuzuje naději, že by ji mohli hrát i jinak hrami nepolíbení rodiče s dětmi a užili si tak společný čas.

W: Kdo všechno stojí za vývojem hry a jak jste se dali dohromady?

ME: Já jsem autorem hry, ilustrace mají na starosti Michal s Mírou jako autoři knihy, layouty a tiskovou přípravu obstarává Vladimír Krist, což je dvorní externí grafik Blackfiru. Seznámil nás společný známý Vojta Tuček, který pro Blackfire zprostředkovává překlady videí přes lidi kolem webu Videacesky.cz. Řekněme, že to byla jedna velká náhoda. Poptávka po hře k právě vydané knize + aktuální nápad a už to bylo. Nicméně přestože pracuji v Blackfiru, nechtěl sem celým projektem svého zaměstnavatele nijak zatěžovat.

W: Jak dlouho na této hře již pracujete?

ME: Od léta 2017. Michal s Mírou měli do konce roku spoustu práce s vydanou knihou, takže jsem ladil prototyp, ale doslova od 1. ledna začali sypat z rukávu ilustrace ke hře.

   

Vlevo: kniha, která vše začala, vpravo: prototyp hry

W: Jakým způsobem jste hru testovali?

M.E.: Primárně v kruhu bližších kamarádů a příbuzných, kteří mají děti v odpovídající cílové skupině. Hra procestovala Prahu, Hradec Králové, Ostravu, Bratislavu, Essen a Norimberk. Největší zpětnou vazbu jsem dostal během různých prezentací a veletrhů, kde jsem hru hrál i se zahraničními autory a obchodními partnery. Poměrně zásadní byla návštěva Bratislavy začátkem prosince, kde jsem hru ukázal Krzysztofovi Szafrańskimu z Rebelu a na základě jeho zpětné vazby došlo k několika důležitým úpravám. Na přelomu ledna a února si na veletrhu v Norimberku hru ve finální podobě osahal Opčík (Hypergrid), Jakub Dobal (Hrajeme.cz) či Štěpán Štefaník (RONE) a myslím, že zanechala dobrý dojem. 

W: Na hru vybíráte peníze pomocí crowdfundingové platformy HitHit – proč crowdfunding a proč jste si vybrali právě tuto platformu?

MŠ+MŠ: V loňském roce jsme takto úspěšně vybrali na knihu, která se stala jedním z nejúspěšnějších projektů této platformy, takže jsme to chtěli zkusit znovu. Je to velice dobrá a okamžitá zpětná vazba. Předtím než půjde produkt na trh se máte možnost reálně dovědět, zda je o něj zájem či nikoliv. Nic neriskujete, protože peníze buď získáte nebo ne:)

W: Kdy se dočkáme samotné hry a bude ji možné koupit i jinak než v kampani? Pokud ano, je známá její budoucí cena?

ME: Hra by měla být hotová na konci května. Doufáme, že za 2-3 týdny bude jasné, jestli kampaň uspěla. Optimální by bylo, pokud by byla cílová částka vybrána kolem 15. 3. Do konce března bychom měli dodat tiskové soubory do Efka. Pokud budeme muset čekat až do posledního dne kampaně a trnout, jestli se to povede, nemuselo by Efko stihnout tisk v odhadovaném termínu. Distribuci kusů vyrobených „navíc“ jsme zatím neřešili. Je tam několik variant. Nabízí se třeba oslovení současného distributora knihy. Logický by byl samozřejmě Blackfire, ale v práci to budu řešit až v okamžiku, kdy se úspěšně ukončí kampaň. Někteří obchodní partneři již o hru projevili zájem a někteří dokonce už backli retailers pack 10 her. Vzhledem k tomu, že v Efku vyrábí PirátySpící královny a Sushi GO, využijeme stejné výsekové formy a zároveň jsme tedy chtěli, aby naše hra měla stejnou prodejní cenu jako zmíněné hry. Nicméně ty se tisknou ve větším nákladu a je tedy vysoce pravděpodobné, že se započítáním marže distributora a následně obchodu, nebude potencionální distributor schopný cenu 299,- udržet a musel by jí zvýšit na 349,-. To nicméně jen odhaduji.

W: Získají podporovatelé nějaký bonus navíc?

MŠ+MŠ: V odměnách máme například limitovanou edici karetní hry s podpisem autorů. Navíc lidé získají hru jako první. Vše za předpokladu, že se na hru vybere dostatek peněz.

ME: No a když se „přebere“, tak máme v plánu nějaké další bonusy, které budeme postupně zveřejňovat, až nastane ta správná chvíle.

W: Je možné si hru už teď někde vyzkoušet?

ME: Zkusím se domluvit s Láďou Smejkalem, že bych udělal ještě v průběhu kampaně prezentaci ve Světě deskových her. Michal s Mírou by mohli na facebooku Medvěda Wrr operativně napsat, kdy by bylo možné hru vyzkoušet v Hradci Králové. Jinak se zrovna finalizují pravidla, která během pár dní dáme k dispozici, aby si zkušenější hráči už podle nich udělali představu.

W: Plánujete hru dále rozvíjet? Ať už rozšířením nebo třeba expanzí na další trhy.

ME: Ve hře bylo původně 5 různých medvědů a 2 speciální charaktery a během kampaně měly přibývat další. Nakonec jsou v základní hře 4 medvědí a 5 dalších postav. Přidat zpátky pátého medvěda je to nejmenší, ale mělo by to negativní dopad na délku hry. Pokud bychom se z 15-20 minut dostali na 30, bylo by těžké udržet pozornost mladších hráčů. Myslím, že je vzhledem k zaměření hry lepší si jí zahrát 2×-3× za sebou, než hrát delší dobu jednu partii. Mám v záloze pravidla na jednu jednoduchou (3+) hru, ke které se dají použít karty knih z karetní hry a jen se přidá speciální šestistěnná kostka. Uvidíme, jestli kampaň umožní nastavit stretch goal, který by zajistil výrobu kostky. Co se týče expanze do zahraničí, mám předjednaného partnera v Polsku, který by mohl zaštítit vydání knihy i hry najednou, což by dávalo perfektní smysl, ale je to běh na dlouhou trať. Určitě si vezmu kopii hry na Gen Con a ukážu jí Gamewrightu. 

W: Kde nalezneme více informací o samotné hře?

MŠ+MŠ: Vše najdete na našem webu www.thewrr.cz, kde jsou i ukázky z tvorby a nahlédnutí pod pokličku. Podrobnější informace přímo o kampani se dozvíte na HitHitu.

W: Ještě něco, co byste o své hře rádi řekli návštěvníkům ZH?

MŠ+MŠ: Radíme všem, aby karty po dohrání pečlivě uklidili. Ze zkušenosti víme, že postavičky mají tendenci v nestřeženém okamžiku utéct.

ME: Hlavně všem již současným i případným budoucím přispěvovatelům děkujeme za podporu, velmi si jí vážíme. Snad to i díky vám všechno klapne.

W: Díky za rozhovor.

3M: My děkujeme!

Já ještě dodám, že základní verzi hry lze na HitHitu získat za příspěvek 300 Kč (+ 50 Kč poštovného).

Stránky kampaně na HitHitu

Kampaň končí 10. 4. 2018

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Přidat komentář

Tato funkce je dostupná pouze přihlášeným uživatelům!

Můžeš se přihlásit nebo registrovat.

Vybíráme z aukcí

The Isle of Doctor Necreaux
The Isle of Doctor Necreaux
Akt. cena: 200 Kč
Končí za: 2 dny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>