Recenze z Geekcave.cz

Autor: Edric | 4.9.2017 | 3

Skupina přeživších se pomalu blížila po prašné cestě k malému městečku. Dým stoupající z domů, ale nikoliv z komínů, byl vidět již zdálky a vzduch byl cítit spáleným masem a hnilobou. Čím víc se blížili, tím víc byly obě dívky zasmušilejší a stále více se upínaly k modlitbám; naopak Samson a Clovis už nedočkavě prohlíželi své pečlivě nabroušené zbraně a radost jim přímo sálala z tváří. Po chvíli už uviděli klátivé postavy na okrajích usedlostí – Samson zavýskal nadšením a Clovis vytáhl svůj luk. Oba už se nemohli dočkat dalšího řádění a následného (ne)hrdinského rabování opuštěných domů!

Máte rádi zombíky? Máte rádi středověk a fantasy prostředí? Hrajete si rádi? Pokud jste si odpověděli, že ano, představujeme vám jednu ze zásadních novinek letošního roku – Zombicide Černý mor, který u nás vydal v horkém letním období Blackfire. Nadpis výše není úryvek z žádné fantasy knihy, ale čistá fikce toho, jak asi by mohlo začínat jedno z mnoha dobrodružství této kooperační hry, ve které každý z až šesti hráčů (pokud bereme čistý základ) hraje za určitý počet přeživších hrdinů proti hře samotné, která jim hází podle pravidly stanoveného cíle příslovečné klacky pod nohy (nebo spíš zombíky, hordy zombíků!). Původně hru vydalo Cool Mini or Not, takže pokud se trochu zajímáte o stolní hry, určitě vás hned napadne, že vás čeká plná krabice krásně vyvedených miniatur a spousta dalšího „materiálu“ pro hru, a máte samozřejmě pravdu. A než budeme pokračovat – jo, věřte mi, likvidace zombíků všech druhů, velikostí a rychlostí nikdy nebyla na stole zábavnější!

Po otevření velké a těžké čtvercové krabice s všudypřítomnými ilustracemi jak hrdinů, tak zombíků, na vás čekají v první řadě obsáhlá pravidla. Ta sice vypadají obsáhle, ale nebojte, za prvé jsou plná ilustrací, a to jak herních situací, tak i jen tak vložených, a zároveň obsahují i jednotlivé scénáře pro hraní, které rozhodně nemusíte ze začátku číst nebo se je učit. Pojďme teď obráceně, odspodu, protože to nejlepší si chci nechat na konec. Úplně dole na vás čeká 9 mapových dílů, ze kterých snadno vytvoříte herní mapu pro každý scénář. Každý díl je vybaven čísly, takže nebojte, nebude muset luštit, jestli zrovna tahle ilustrace je ta správná! Na jednotlivých dílech jsou části středověkých osad a měst, ulice, domy atd. Dále zde máme karty vybavení (přece nechcete ty potvory mydlit holýma rukama!) a karty zombíků (nějak je musíte vyvolat postupně v průběhu hry) a karty přeživších hrdinů. Ke kartám hrdinů se pojí i 6 desek, ke kterým tyto karty přiložíte a na kterých zároveň budete hromadit své vybavení, uvidíte své životy a body zkušeností (vše pomocí barevných značek, který perfektně pasují – ke každé barevné sadě je i podstavec pro hrdinu, takže se nespletete v tom, kdo je kdo, a vše je perfektně přehledné). Najdeme zde také sadu kostek pro vyhodnocování soubojů a dvě plata různých žetonů z tvrdého kartonu, o které mám postupem času trochu strach, ale snad vydrží (žetony hluku, podzemí, dveří, úkolů – prostě na co si vzpomenete). No a to hlavní? 71(!) perfektně vyvedených figurek, které přímo volají po nabarvení. K již zmiňovaným 6 přeživším (kdy každý je jiný nejen vzhledem, ale i schopnostmi) se přidává jeden nekromancer (to je ten hajzl, co všechno způsobil), jedna zrůda (to je ta mrcha, co vám vždycky zatopí, muhehehe), 14 běžců (tohle z vás udělá doping!), 14 tlusťochů (a tohle středověká verze McDonaldu!) a 35 „obyčejných“ pomalých a tupých chodců.

Jak se hraje?

Nechci a nebudu detailně vypisovat pravidla, ty jsou ke stažení a prostudování na stránkách ADC Blackfire nebo na Zatrolených hrách, popíšu vám zde jen základní principy pro představu o hře.

Každá hra začíná výběrem jednoho ze scénářů, kterých je v základním balení rovných deset, od lehčích po těžší. Následně si z mapových dílů připravíte herní plán, vyskládáte všechny žetony – cílů, dveří, zón oživení atd., připravíte karty oživení zombie vedle hrací desky, karty vybavení, žetony sklepení, prostě vše, co po vás daný scénář chce. Následně přistoupíte k přípravě svých hrdinných přeživších – většina scénářů vyžaduje použití všech šesti. Vezmete desky přeživších, vyskládáte do nich barevné značky a rozdělíte si základní vybavení. No a můžete začít. Každé kolo se skládá ze dvou základních fází. Tou první je fáze hrdinů, kdy postupně každý hráč provede postupně 3 akce (postupným vývojem postav se toto číslo může zvětšit) u každého svého přeživšího, kdy na výběr má: pohyb, útok, otevření dveří, obchod, průzkum, sebrání úkolu mise, hluk nebo přezbrojení. Po odehrání všech hráčů nastává fáze zombíků – všichni nemrtví se pohnou směrem k nejbližším přeživším (pokud zrovna pravidla neříkají něco jiného), nebo, pokud už se nacházejí ve stejné zóně jako přeživší, na ně zaútočí. Jedinou výjimkou jsou nekromanti – ti se pouze a jedině snaží utéct a otevřít tak nové místo pro šíření nákazy, takže pozor na ně! Posledním bodem je pak doplnění nemrtvých na herní plán postupným tažením jedné karty za každou zónu oživení na mapě. No a to je v kostce vše, nic složitého ne? No a ono opravdu není, Zombicide Černý mor je prostě čirou zábavou, kde se můžete skutečně vyřádit! Cíl hry je pak jednoduchý – hráči musí splnit cíle daného scénáře, aby vyhráli! Naopak, pokud všichni zemřou, nebo jsou splněny speciální podmínky dané scénářem, nebo unikne dostatečný počet nekromancerů, hra končí prohrou – a věřte mi, budete mít hned chuť si vše zopakovat a zmasakrovat pár chodících mrtvých!

Jaká je?

Zombicide Černý mor, je rozhodně hodně dobrá a povedená hra a je skvělé, že jí Blackfire přinesl na český trh v lokalizované verzi. Pokud jste hráli nějaké předchozí hry z rodiny Zombicide, základní principy zůstávají stejné, ale hře rozhodně hodně prospělo fantasy prostředí a téma morové nákazy a nekromancerů. O skvělém zpracování her od CMON se snad ani nemusím zmiňovat, ale musím uvést minimálně desky přeživších, protože ty jsou skutečně promakané a vymyšlené do posledního detailu. Po grafické stránce hře nemůžete nic vytknout, je jednoduše povedená, od skvěle zpracovaných figurek po ilustrace na kartách a herním plánu. V souhrnu se prostě jedná o herní kooperační pecku, kterou si prostě musíte vyzkoušet. Vlastně mám jen pár připomínek – za prvé, ve hře je sice 6 přeživších a je tedy určena až pro šest hráčů, ale já bych asi raději volil 3 hráče, kdy každý hraje za dva hrdiny, a to z prostého důvodu - občas se nám stalo, že někdo umřel brzy a zbytek partie mohl tak leda jen koukat co dělají ostatní a za druhé – scénářů je sice dost, hrdinů je dost, ale s kartami vybavení je to už trochu horší, protože v základní sadě jsou pouze 2(!) karty speciálního vybavení, které můžete najít v kryptách, což je trochu škoda, a zároveň je zde jen jedna figurka nekromancera – proč? To nešlo ubrat pár řadových zombíků a nějaké přidat? V Zombicide dostanete skvělou kompletní hru, ke které všechno máte a která vám rozhodně vystačí na několik čiré zábavy, ale postupem času budete jistě (pokud vás bude bavit) uvažovat o rozšířeních, která jsou však dost nedostatkovým zbožím a budete se muset často pídit po různých zahraničních serverech. Takže Blackfire, přidáš nám něco?

P.S. V překladu se bohužel objevilo několik „šotků“, které se však podařilo rychle pochytat a opravy jsou již dostupné na hraj.cz

P.P.S.  Rozšíření v CZ prý bude podle prodejů základní hry.

Původní recenze vyšla na geekcave.cz - ráji všech geeků a nerdů mezi námi!