Recenze hry Osud dobrodruha

Autor: bicekz | 19.10.2022 | 14

Narodil jsem se jako námořník. Již v útlém věku jsem se stal sirotkem, když naše loď vzplála a můj otec zemřel. Já jsem unikl a zapsal se do královské armády. Přísahal jsem Bohu, že pomstím otcovu smrt. Moje mstivost si nevybírá. Díky informátorovi jsem se dozvěděl, kde sídlí vrah mého otce. Vedl jsem výpravu do vzdálené země, kde jsem měl dosáhnout osudu. Vydal jsem se do propasti, kde se nachází podsvětí. Procházel jsem kryptou plnou hrůz, kde jsem musel zneškodnit několik smrtelných pastí. Na konci jsem našel vraha mého otce – hrozivého démona. Po dlouhém a náročném boji jsem démona zabil a moje ruka osudu dosáhla svého.

I takto může vypadat život Vašeho hrdiny ve hře Osud dobrodruha. V této hře se stanete hrdiny, kteří mají naplnit svůj osud. Během cesty k osudu můžete získávat rysy, plnit výzvy, získávat spojence a porážet protivníky. V některých případech můžete zvolit jednu ze dvou cest, jak splnit výzvu nebo porazit protivníka. Procházet životem budete s pomocí run, jejichž síla se dá zlepšit životním postupem. Můžete si také zvolit, zda se vydáte cestou ctnosti nebo zkaženosti.

Cílem hry je nasbírat více bodů než soupeři. Body získáváte například porážením protivníků, plněním výzev, hraním karet, získáváním zkušeností a naplněním svého osudu. Bodový příděl lze získat i za naklonění na stranu ctnosti nebo zkaženosti. Ale pokud propadnete zkaženosti až moc, body nedostanete.

Hra se dá hrát nejen kompetitivně, ale i kooperativně nebo v jednom hráči. V takovém případě je hlavním cílem porazit protivníka.

Otevřená krabice hry Osud dobrodruha
Otevřená krabice hry Osud dobrodruha

Pravidla

Příprava hry

Hra je rozdělena do 3 dějství: původ, pohnutky a osud. Na začátku hry dostane každý hráč 2 karty postavy z každého dějství, z nichž si pro každé vybere 1 kartu. Vybrané karty položí zleva (podle dějství) na volná okénka na herní desce. Karty původu a pohnutek budou otočené lícem nahoru, karta osudu lícem dolů. Na stupnici zkaženosti (na desce hráče vlevo nahoře) si každý hráč položí ukazatel zkázy na neutrální pole (bez slunce a měsíce).

Karty dějství se rozdělí podle dějství do balíčků. Z každého balíčku se vyloží 4 karty ve hře 1–3 hráčů nebo 5 karet ve hře 4 hráčů. Na začátku hry jsou otočené lícem nahoru pouze karty 1. dějství (původ), karty 2. a 3. dějství zůstanou lícem dolů.

Na dosah připravte balíčky karet hrdinství a intrik, zkušenosti a runy. Každý hráč si vezme jednu kartu hrdinství a 3 žetony zkušeností.

Privátní: Nachystana hra.jpg
Připravená kooperativní hra pro dva hráče – v kompetitivní verzi hry chybí komponenty protivníka (zde vlevo nahoře), jinak je příprava stejná

Každé kolo se hráč pokouší získat jeden rys, splnit výzvu nebo porazit nepřítele. Všechny tyto cesty osudem jsou reprezentovány kartami dějství. V každém tahu si hráč zvolí 1 z vyložených karet dějství, kterou se pokusí získat.

• Získání rysu (všechna dějství): Pokud chce hráč získat rys pro svou postavu, stačí pouze splnit podmínku, která je napsaná na kartě.
  • Splnění výzvy (všechna dějství): Na každé kartě je vlevo napsána obtížnost (číslo) a typy run, které lze ke splnění výzvy použít. Pokud má karta dvě možnosti (vrchní a spodní řádek), hráč si zvolí cestu. Spodní řádek může vyžadovat o jeden úspěch více. Hráč splní výzvu, pokud hodí runami alespoň tolik úspěchů, kolik uvádí karta výzvy. Při každém pokusu hráč využije tři základní runy. Hrdina může využít i pokročilé runy, které už ve svém životě získal. Pokud chce riskovat přechod k temnotě, může po zaplacení zkušenostmi využít i temné runy. Na desce hráče je vytištěna legenda pro počítání úspěchů. Na runách mohou padnout nejen 0–2 úspěchy, ale i možnost líznout si kartu hrdinství nebo intrik.
  • Souboj s protivníkem (2. a 3. dějství): Souboj s nepřítelem se vyhodnocuje stejně jako výzva s tím rozdílem, že nepřítel má nějaký efekt navíc.
  • Odhalení spojence (1. a 2. dějství): Pokud hrdina při doplňování vyložených karet odhalí spojence, zasune jej pod výzvu tak, aby byl vidět jeho první řádek (spojenec zvyšuje obtížnost výzvy o 1). Hráč, který pak určenou výzvu splní, získá i spojence, který mu dává možnost využít pozitivní efekt, který je uveden na jeho kartě.

Pokud hráč získá rys, splní výzvu nebo porazí protivníka, umístí si příslušnou kartu na svou desku. Kartu schová pod odpovídající kartu dějství tak, aby byl vidět pouze vrchní nebo spodní řádek podle předchozího výběru. Na odhaleném řádku jsou uvedeny odměny, které hráč dostává – může získat další runy, karty hrdinství nebo intrik, body nebo symboly, za které na konci hry získává body. Spojenec zůstává vedle desky hráče a hráč může využívat jeho schopnosti, dokud ho neobětuje. Volné místo v nabídce karet dějství nahradí novou kartou.

Pokud hráč nesplní výzvu nebo neporazí protivníka, kartu odhodí a nahradí ji novou.

Ostatní akce

Kromě pokusu o získání karty dějství je možné provést také následující akce:

1. Zahrání karty hrdinství nebo intrik
  2. Výměna karty dějství po zaplacení zkušenosti (tzv. putování)
  3. Využití efektu své karty (např. spojence nebo karet postavy na desce hráče)

Konec dějství

Hráč může v každém dějství získat 3 karty. První hráč, který tak učiní v 1. nebo 2. dějství, odhalí na začátku svého následující tahu nabídku karet následujícího dějství.

Hráči mohou získávat karty stejného nebo vyššího dějství, takže mohou takto získat např. kartu 2. dějství ještě ve svém 1. dějství (ale nelze přeskakovat dějství – např. získat kartu 2. dějství do 2. dějství, pokud v 1. dějství nemají 3 získané karty).

Privátní: Hra po prvním dějství .jpg
Rozehraná kooperativní hra po prvním dějství

Konec hry

Jakmile některý hráč získá třetí kartu ve 3. dějství (celkově devátou), všichni ostatní hráči odehrají svůj poslední tah. Poté každý hráč sečte své body – všechny body za hrdinství i intriky na desce hráče (včetně otočení a vyhodnocení karty osudu), body za zahrané karty (nezáleží na tom, jestli jde o kartu hrdinství nebo intrik), body za získané zkušenosti a body za příběhové ikony, pokud se hráči podařilo nasbírat více stejných ikon. Hráč s nejvíce body vítězí.

Privátní: Dohrana kooperativní hra.jpg
Dohraná kooperativní hra  porazili jsme nepřítele, který získal 4 zkušenosti

Sólo a kooperativní varianta hry

Hra nabízí také možnost hrát společně s dalšími hráči nebo sám a čelit protivníkovi. V takovém případě je třeba zvolit hlavního protivníka z běžných karet dějství. K tomuto protivníkovi se přiloží karta vzestupu protivníka a další karta s negativními efekty odpovídající vybranému protivníkovi (obě karty mají na rubu velkou lebku). Pod protivníka se zasune oboustranná karta podle počtu hráčů tak, aby určila počet zkušeností, které protivník musí získat, aby vyhrál. Z karet intrik se vyberou karty, které mají na lícové straně dole uprostřed malou lebku. Tyto karty tvoří balíček protivníka.

Hra se hraje převážně stejně jako v případě kompetitivní varianty. Během hry je třeba sledovat vlastnosti protivníka na jeho kartách. Některé efekty přidávají protivníkovi zkušenosti, některé je naopak odebírají, jiné přidávají obtížnost některých výzev. Pokud hráči na základní runě padne lízání karty, lízne si ji jako obvykle, a poté táhne protivník kartu ze svého balíčku karet intrik a vyhodnotí ji.

Hráči hrají popsaným způsobem až do chvíle, kdy někdo získá 8 karet dějství. Jako 9. kartu musí porazit hlavního protivníka. Jakmile se to některému hráči podaří, všichni ostatní odehrají svůj poslední tah. Poté je třeba spočítat všechny body a vyhodnotit schopnosti nepřítele. Pokud protivník v tomto momentě získá potřebný počet zkušeností (nebo samozřejmě i kdykoliv dříve), hráči prohrávají. Pokud je protivník poražen a nemá dostatečný počet zkušeností, vyhrávají hráči. Skutečným vítězem je hráč s největším počtem bodů.

Příběh hrdinů

Pokud jsou mezi Vámi dobrodruhové, můžete odvyprávět příběh svého hrdiny podle získaných karet dějství a zvolených řešení situací na těchto kartách. Ať už jste ve hře dopadli jakkoliv, životní příběh Vašeho hrdiny je jistě pozoruhodný!

Začnu tím, co je vidět na první pohled po prozkoumání krabice. Karty mají opravdu překrásný vzhled, ale vnitřek krabice není řešen dobře. Zbytečně zvětšuje objem celé krabice a na runy zde je 8 mističek. Mohlo by to stačit, jelikož je 8 druhů run. Ale při otevření krabice mezi nimi byly i 4 žetony posuvníků ctnosti/zkaženosti hrdinů. Tyto 4 žetony dokonce ani nejsou zmíněny v obsahu krabice na začátku pravidel. Netvrdím, že by se žetony do krabice nevešly, ale nemají vlastní přihrádku v tak zbytečně velké krabici.

Vzhled karet dějství

Vnitřek krabice
Celý obsah krabice po zvednutí mističek na runy

Pravidla

Pravidla jsou poměrně jednoduchá. Jsou logicky uspořádaná a strukturovaná, takže je v nich vše dohledatelné a stačí se naučit jen čtení z run. K tomu naštěstí postačí i deska hráče, kde jsou všechny varianty popsané a máte ji po celou dobu hry před sebou.

Samotný koncept tahu (a vlastně i celé hry) „zvolit výzvu – shromáždit runy – hodit runami – porovnat výsledek s obtížností výzvy“ je jednoduchý. Přesto je třeba při hraní myslet na více věcí zároveň. Jen několik minut může trvat příprava tahu: shromáždit runy, které mám k dispozici, porovnat je s dostupnými kartami dějství v nabídce, prozkoumat dostupné runy a jejich přibližnou šanci na vržení potřebné hodnoty, zkontrolovat svoje karty v ruce a zvážit jejich pomoc, zvážit využití efektů své karty původu nebo pohnutek a v neposlední řadě zvážit použití temných run. Také je dobré myslet dopředu: „Pomůže mi runa na kartě v dalším tahu?“ nebo „Přiblížím se touto kartou ke splnění svého osudu?“ nebo „Stojí mi ty odměny za riziko?“ A to ani nemluvím o kooperativní variantě hry, kdy je třeba kontrolovat několik schopností protivníka. Pokud jste přemýšlivý hráč, všechny tyto analýzy velmi protahují hrací dobu.

Postupné přidávání pravidel

Na pravidlech musím ocenit snahu postupného přidávání obsahu a doporučuji to. V pravidlech je doporučeno odehrát první hru bez výběru karet původu, pohnutek a osudu. Osvědčilo se mi si zahrát první hru bez možnosti výběru. Po první hře jsem si udělal lepší přehled o fungování hry. Zkušenosti z první hry pak můžete využít při výběru karet v druhé hře.

Stejně tak pravidla označují spojence a protivníky jako možnost rozšíření hry. Podle mého názoru stačí si zahrát jednu „holou“ hru bez výběru karet, spojenců a protivníků. Pokud je Vám vše jasné po první hře, klidně doplňte obsah o vše zmíněné. Ve třetí hře už se můžete pustit do kooperativní verze hry a využít další obsah karet pro tuto variantu hry.

Hra ve větším počtů hráčů prodlužuje herní dobu

Ve větším počtu hráčů nebo s přemýšlivým protihráčem můžete hrát klidně přes hodinu. Ve větším počtu hráčů také mírně ztrácíte kontrolu nad nabídkou karet. Je velice těžké plánovat dopředu, když se za kolo vymění minimálně tolik karet, kolik hraje hráčů. Někdy se může hodit i větší cirkulace karet, pokud jsou v nabídce karty, které máte malou šanci získat. Ve hře 4 hráčů je dostupná 1 karta dějství navíc, takže existuje více možností volby. Nejzásadnějším rozdílem zůstává růst herní doby s počtem hráčů.

Doporučený věk

Základ pravidel je poměrně jednoduchý a podle distributora by měli hru zvládat devítiletí a starší hrdinové. Nemám k dispozici cílovou skupinu, se kterou bych mohl vyzkoušet minimální věk této hry. S mladšími hrdiny bych doporučil začít kooperativním módem, jelikož dítěti nebrání nic v tom, aby vám ukázalo karty v ruce nebo kartu osudu. Minimálně se naučí princip hry, který pak může uplatnit i kompetitivním módu hry.

Buď ctnostný nebo zkažený hrdina

Hranice mezi ctností a zkažeností hrdiny je řešená opravdu zajímavě. Začínáte jako neutrální nezkažený hrdina. Během hry můžete získávat sluníčka nebo měsíčky – jednoduše se posunete ukazatelem nahoru (sluníčko je ctnost) nebo nebo dolů (měsíček je zkaženost). Pokud se stanete ctnostným hrdinou, nebudete moci hrát karty zkaženosti. A naopak nebudete moci hrát karty ctnosti, pokud budete příliš zkažený hrdina. Na konci hry se vyplatí se přiklonit ke straně ctnosti nebo zkaženosti – zvyšujete tím počet získaných bodů. Jen pozor na přílišnou zkaženost, v takovém případě dokonce o body přijdete.

Ačkoliv zní tato mechanika velmi zajímavě a dodává hře nový rozměr, podle mého názoru často nemáte úplně pod kontrolou, jakou cestou se vydáte. Občas je třeba využít pomoci temných run, které Vás táhnou ke zkaženosti. Jakmile se dostanete na hranici, kdy můžete hrát pouze karty zkaženosti, je poměrně těžké se obrátit ke ctnosti. Ctnost totiž převážně získáváte z karet ctnosti, které v ten moment nemůžete zahrát.

Privátní: Karty ctnosti, zkazenosti a pro kooperativni hru.jpg
1. řádek karty pro kooperativní verzi hry; 2. řádek karty zkaženosti; 3. řádek karty ctnosti

Prvek náhody řešený vrháním run

Každý hrdina při každém vrhu použije 3 základní runy, na kterých Vám může padnout 0 nebo 1 úspěch, případně líznutí karty hrdinství nebo intrik.

Karty postavy a získané karty dějství Vám umožňují používat runy vlastností – síly, obratnosti, odolnosti, inteligence, moudrosti a charismatu. Runy vlastností můžete využívat pouze u karet dějství, které to umožňují (levý sloupec). Od každé runy vlastností můžete získat až 3 runy. Na prvních dvou runách Vám může padnout 1 nebo 2 úspěchy. 3. runa má z jedné strany 2 úspěchy a z druhé strany líznutí karty hrdinství nebo intrik nebo získání zkušenosti (nelze si vybrat, každou ze 3 zmíněných odměn vždy najdete u 2 typů run vlastností).

Úspěch lze také podpořit pomocí temných run. Celkem je možno využít až 3 temné runy. Za použití 1 temné runy musíte zaplatit 1 zkušenost. Tyto runy na jedné straně obsahují 1 úspěch. Na druhé straně najdete měsíček, který počítá se za 2 úspěchy, ale posunete se o 1 pole směrem ke zkaženosti.

Způsob řešení prvku náhody pomocí vrhání run je zajímavý. Je to určitá změna oproti obyčejnému vrhání kostek. Runy jsou opravdu nádherné a originální. Ale vzhled run mi bohužel nevynahradí čas na začátku každého tahu, kdy si musím shromažďovat runy, které mám k dispozici. Jak jsem zmiňoval, run je několik druhů a u každého druhu je 3. runa ultimátní. Najít ty správné runy mezi všemi runami je zdlouhavější, protože pouze z 1. strany mají symbol vlastnosti, zatímco z 2. strany 1 zářez. Zářezy má rozlišovat alespoň barva, ale je nevýrazně namalovaná, tudíž se mi tmavší barvy (černá, fialová, šedá) zdají podobné. Runy jsou pro všechny hráče společné a bez jejich shromáždění je těžké určit, které výzvy mám šanci splnit. Ve dvou hráčích se runy dají rozdělit na 3 hromádky – moje, tvoje a společné. Nepoužívané runy můžete nechat v krabici. Ale ve větším množství hráčů a v pokročilejší fázi hry vzniká runový chaos, který zdržuje hru.

Příběh hrdiny

Hra svým názvem, krabicí a popisem láká k prožití života a naplnění osudu mého hrdiny. Každá karta má svůj název a určuje povahu hrdiny. U některých výzev si můžete dokonce vybrat ze dvou možností, jak je splnit. Například na kartě s názvem Rozhodující bitva máte možnost buď vyzvat na souboj nepřátelského generála, nebo obětovat svou armádu. Hra Vás vede životem hrdiny a můžete se takto zásadně morálně rozhodovat. Pokud se do svého hrdiny vcítíte, tak si o to více hru užijete.

Podle mého názoru bohužel nejde vybírat karty dějství tak, abych měl na konci hry vysněný příběh mého hrdiny a zároveň vyhrál hru s největším počtem bodů. Po shromáždění run a porovnání s kartami dějství (každá má pouze pár typů run, které jsou použít pro získání) mi často ze 4 karet v nabídce zbude 1 nebo 2, u kterých mám šanci na úspěch přes 50%. Také je třeba myslet na svou kartu osudu, která Vám za splnění podmínky připočítá nemalý počet bodů. Proto je třeba vybírat karty i podle jejich odměn, abyste splnili svůj osud. Ale svůj vysněný příběh si budete moci vymyslet na konci hry podle získaných karet, ať už budou získané karty dějství jakékoliv.

Se spojenci se to lépe táhne

Během Vašeho putování životem můžete narazit na spojence, kteří Vám mohou pomoci. Pokud hráč odhalí spojence při doplňování nabídek karet dějství, zasune jej pod zvolenou výzvu tak, aby byl vidět pouze vrchní řádek. Zvolená výzva má o 1 větší obtížnost, ale hráč, který výzvu splní, získá i spojence. Spojenec se pokládá mimo herní desku a jeho efekt můžete využívat dle instrukcí. Kromě možnosti obětování jsou ve hře i karty zkaženosti, které Vám spojence usmrtí. V takovém případě se karta otočí lícem dolů a kromě toho, že už nebudete moci využít efekty spojence, nedostanete ani odměny ve vrchním řádku. I přes možnost jejich smrti představují spojenci určitý pocit jistoty, že nejste sami.

Spojenci

Protivníci

Ne všichni Vám budou pomáhat jako spojenci. Ve 2. a 3. dějství můžete narazit i na protivníka. Pokud jsou vyloženi v nabídce karet dějství, je třeba sledovat jejich efekt. Souboj s protivníkem se vyhodnocuje stejně jako splnění výzvy

Pokud hrajete sólo nebo kooperativní hru, zvolíte si 1 hlavního nepřítele, kterého musíte porazit. K tomu si vezmete příslušnou kartu s jeho dalšími efekty (viz spodní řádek na fotografii níže). Tohoto protivníka musíte porazit jako 9. kartu při své cestě za osudem.

Protivníci a jejich efekty v sólo a kooperativní hře

Nevyváženost karet

Některé karty jsou poměrně nevyvážené. Ať už porovnám karty postavy nebo karty dějství a jejich odměny nebo efekty.

Karty postav dostane každý hrdina na začátku 2 od každého dějství. Karty mají různé efekty, ale hodně se jich liší pouze v typech run, na základě nichž dostanete nebo utratíte zkušenost. V takovém případě se jedná o vyvážené karty. Dokonce z nich můžete vytěžit maximum tak, že cílíte na výzvy, které umožňují používání run podle Vašich karet postavy. Většina karet původu Vám umožňuje získávat zkušenosti na základě hodu runy určitého typu nebo při selhání ve výzvě. Naopak většina karet pohnutek se dá využít pro uplatnění zkušeností, za což můžete například dostat určitý druh runy na 1 tah. Pokud máte na výběr a vyberete si dobrou kombinaci karet, můžete vybalancovat získávání a uplatňování zkušeností. Přesto se mi častěji stávalo, že jsem měl zkušeností nedostatek. Při hodu runou speciálního typu totiž dostanete zkušenost pouze za stranu se 2 úspěchy, což je poloviční šance na úspěch. Zatímco koupená runa na kolo se mi hodila častěji než v polovině kol.

V jedné z partií nastal případ, kdy si protihráč vybral kombinaci karet, která mu velmi pomohla k vítězství. Jako kartu původu si zvolil, že má runu síly a moudrosti a získá zkušenost pokaždé, když mu symbol síly nebo moudrosti padne na runě (1 strana runy ze 2). Karta pohnutek mu pak umožňovala zaplatit zkušenost a získat runu síly na jeden tah. V takovém případě stačilo volit jen výzvy, u kterých byla možnost využít runy síly. Téměř pokaždé si dokoupil runu síly. Zaplacená zkušenost se mu snad vždy vrátila, jelikož házel 2 runami síly a na každé je šance 50 % na získání zkušenosti „zpět”. Na konci hry měl 15 zkušeností a převážně kvůli tomu vyhrál hru (na konci hry je za každou zkušenost 1 bod). Podle mé zkušenosti je opravdu těžké porazit protihráče s touto kombinací karet, pokud sami nemáte podobně fungující kombinaci.

Skvělá kombinace karet původu a pohnutek

Splněním výzvy získáte novou runu, body, příběhovou ikonu, anebo si líznete kartu. Nedá se přesně určit, co má větší hodnotu a kromě bodů ani nemusíte předem vědět, jak se získaná odměna promítne do závěrečného sčítání bodů.

Rys má podmínku, kterou je třeba splnit, aby si jej hráč mohl vzít. V jedné z našich her se ocitl v nabídce rys, který měl na sobě napsáno, že hráč dostane měsíček a 2 zkušenosti. Protihráč se mě v téhle situaci zeptal, kde je ta podmínka pro získání. Říkal jsem mu: „No to je ona, vezmeš si tu kartu a k tomu dostaneš toto.” No co asi udělal. Vzal si ji. Tímto rysem ale hráč nezíská žádnou runu, což považuji jako rozumnou kompenzaci oproti rysům, které mají podmínku pro získání a nikoliv odměnu za získání.

Ukázka různých karet

Kooperativní verze hry je kompetitivní

Sólo a kooperativní varianta hry se hraje proti protivníkovi, kterého musíte porazit. Ten má několik efektů, na jejichž základě získává zkušenosti, přidává obtížnost výzvám nebo za jaké situace mu je zkušenost odebrána. Protivník, proti kterému hrajete, musí získat konkrétní počet zkušeností, aby vyhrál.

Obecně mám rád kooperativní verze hry (nebo celé hry), protože po konci hry jsme buď všichni vyhráli nebo prohráli. Kooperativní verze hry je zajímavá, ačkoliv si každý prochází svým životem úplně stejně a jen se navíc řeší pár nepříjemných efektů protivníka. Dojem z kooperativní hry naprosto zkazila poslední věta v pravidlech: „Všichni hráči zvítězí, pokud je protivník poražen, ale pouze hráč s nejvíce body osudu se stane konečným vítězem hry.“ Naprosto stačilo vypustit tuto větu z pravidel a hrálo by se mi lépe. Ano, někdo možná přispěl k poražení protivníka více, někdo mu možná dokonce odebral zkušenosti, zatímco kvůli jinému hráči jsme málem prohráli. Ale podle mého názoru je nesmysl určovat jednoho hráče jako vítěze kooperativní hry.

Vyváženost kooperativní verze hry

Protivník, proti kterému hrajete, musí získat konkrétní počet zkušeností, aby vyhrál. Jedná o 5 zkušeností při hře v 1 hráči a +2 zkušenosti za každého dalšího hráče.

Překvapil mě nepoměr zkušeností, které musí získat protivník k výhře. Stačí umět dělit, abyste zjistili, kolik zkušeností může jeden hráč „darovat“ protivníkovi, aby protivník nevyhrál. Zdá se, že by mohla být kooperativní verze hry těžší při hře ve více hráčích. Ale každý protivník má podmínku, při jejímž splnění se mu odebírají zkušenosti. Čím více hráčů hraje, tím větší šance je na to, aby byla tato podmínka splněna. Proto bych tuto variantu hry označil za poměrně vyváženou (ale stále platí nevyváženost některých karet).

Závěr

Ve hře Osud dobrodruha se kloubí herní mechaniky euro her s aspektem vytváření příběhů. Jedná se o jednoduchou hru, která zaujme nejen hráče se strategickým myšlením, ale i fanoušky dobrodružných příběhů a famózní grafiky. Pokud Vám nevadí větší porce náhody a nevyrovnanost některých karet, ale naopak si užijete vyprávění příběhu na základě získaných karet, tak by Vás hra Osud dobrodruha mohla zaujmout. Hru bych doporučil rodinám s dětmi a fanouškům příběhových her. Děti si kromě hry rozvinou i strategické myšlení a fantazii při vymýšlení příběhu hrdiny. S větším počtem hráčů roste herní doba, která se může vyšplhat i přes hodinu. Pokud preferujete složitější hry, kde místo náhody funguje pouze strategie, pak bych Vám doporučil spíše poohlédnout se jinde.