Recenze hry Harry Potter: Bitva o Bradavice

Autor: bicekz | 7.11.2020 | 3

Úvod

V červenci roku 2020 bylo oznámeno, že Rexhry vydají přeloženou hru Harry Potter: Bitva o Bradavice. Velmi rád hraji kooperativní deckbuildingové hry, a proto jsem jakožto fanoušek Harryho Pottera nemohl chybět u předobjednávky.

Hned po rozbalení doručeného balíku na mě čekalo 6 promo karet v uzavíratelném obalu. Určitě větší radost mi ale udělala poměrně velká krabice s touto deskovou hrou, která vypadá jako kufřík. Otevřená krabice obsahuje několik kartonových žetonů, kovové žetony smrtijedů a to hlavní: sedm krabiček se sedmi hrami (představující sedm ročníků ve škole čar a kouzel v Bradavicích) Harryho Pottera.

První rok

Po otevření každé krabičky na hráče čeká balíček karet, které se dají rozdělit na 4 základní sady – karty lokací, černé magie, nepřátel a bradavické karty.

• Lokace jsou místa z daného roku, které říkají, kolik karet černé magie mají hráči odhalovat.
  • Karty černé magie obsahují různé efekty temných sil, které hráčům znepříjemňují hru.
  • Nepřátelé mají nepříjemné efekty a hráči mají za úkol je porazit.
  • Bradavické karty mohou hráči kupovat a rozšiřovat/zlepšovat si tím svůj herní balíček pro daný rok.

První rok také obsahuje úvodní karty hrdinů (Harry, Hermiona, Ron, Neville) a jejich počáteční herní balíček čítající deset karet.

Úkolem hráčů je porazit dříve nepřátele než smrtijedi obsadí všechny lokace daného roku. Pokud se jim to podaří, mohou postoupit do dalšího ročníku. Pokud ne, měli by si ročník zopakovat.

Následující roky

V každém roce se několik karet typu černé magie, nepřátel a bradavických karet přidá do dosavadních balíčků z předchozích let. Lokace jsou speficické pro každý rok. Každý rok sice přibudou lepší bradavické karty, které si můžete kupovat, ale efekt karet černé magie a nepřátel je většinou převyšuje, proto by každý rok měl být těžší než ten předchozí.

Významné zvýšení obtížnosti představuje také počet nepřátel. Místo jednoho nepřítele hráči postupem času bojují až se třemi nepřáteli současně. Jejich negativní efekty působí nejen současně, ale mohou se i doplňovat.

Během dalších let se budou hrdinové zlepšovat a každý bude mít nějakou vlastnost, která mu bude ulehčovat hru.

V krabičkách v určitých letech naleznete i další překvapení, jenž vám teď nebudu prozrazovat. Otevírání krabiček a nalézání nových možností/karet je srovnatelné s pocitem dítěte otevírajícího Kinder vajíčko.

Každý nový rok začíná každý hrdina pouze se svým základním balíčkem deseti karet, který by měl co nejdříve vylepšit. Při čtení pravidel se mi toto moc nezdálo, ale je to správné. V určité fázi hry mají hrdinové vždy tak silný balíček, že už je možné zabíjet nepřítele každé kolo. A začínat s takovým balíčkem by byla vážně nuda. Nejlepší je odůvodnění tohoto pravidla pomocí této formulace: „Do dalšího dobrodružství si nemůžete přenést karty Bradavic získané v předešlé hře. Dříve získané karty tedy vraťte do balíčku karet Bradavic. Přes prázdniny byste měli věnovat více úsilí nácviku kouzel.“

Nevyrovnaná obtížnost při různém počtu hráčů

Celou hru jsem hrál celkem dvakrát ve dvou hráčích. Hru jsem také zkoušel do čtvrtého roku ve čtyřech hráčích, ale poté nám jeden hráč odpadl a dohrávali jsme jen ve třech hráčích. Za obě hry (dohromady) ve dvou hráčích jsme neuspěli pouze dvakrát (v šestém roce). Naopak ve třech a více hráčích jsme měli potíže už od třetího roku, kdy poprvé hráči bojují se dvěma nepřáteli současně. Kromě prvních dvou let se nám nepodařil vyhrát žádný rok dřív než na 3. pokus. Z tohoto usuzuji, že hra je mnohem jednodušší v menším počtu hráčů. Nedá se jednoznačně určit, čím to je. Velkým faktorem jsou karty černé magie, které působí na všechny hráče bez ohledu na jejich počet. Souviset s tím může to, že každá postava je svou vlastností a počátečním balíčkem zaměřená na léčení, odebírání smrtijedů z lokací, útok apod. Balíčky jednotlivých hráčů se však protáčejí mnohem pomaleji, zatímco hráči častěji ztrácí životy, nepřátelé obsazují lokace apod. Nemluvě o tom, že každému hráči od začátku roku zůstávají v balíčku poměrně nehodnotné Alohomory. Ačkoliv na začátku je to karta, která je potřeba k nákupu dobrých karet, její smysl se postupem času vytrácí a nakonec spíš balíček znehodnocuje. A teď si představte, že tuto kartu má každý hráč v balíčku 7×, a zoufale čeká na kartu vyléčení, odebrání smrtijeda z lokace nebo útoku, aby konečně porazil nepříjemného nepřítele.

Můj názor

Jak jsem již popsal, hra je nesmírně nevyvážená v různém počtu hráčů. Stejně tak je dost ovlivněno náhodou, jaké karty máte možnost koupit a jak jsou drahé (hlavně na začátku hry). Ale pokud se prokoušete těžkým začátkem ročníku (a nejlépe ještě v první lokaci), hra je následně většinou jednoduchá. Naopak pokud hráčům nedojdou dobré karty a stojí proti nim silní nepřátelé, může partie končit klidně po patnácti minutách.

Podobně se hra může pokazit už na začátku, když vylosujete první nepřátele, kteří mají nepříjemný efekt. Případně se nějak mohou doplňovat mezi sebou a vytvářet nebezpečnou kombinaci, kterou s počátečním balíčkem nemusíte být schopní zastavit.

Hru zdobí velmi krásné ilustrace. Každý předmět či spojenec je pojmenován a na kartě zobrazen (na základě filmu) obklopen nádherným dýmem v různých barvách podle typu karty. Na kartách kouzel je nakreslen tvar, jakým musí kouzelník mávnout hůlkou, aby se mu kouzlo zdařilo.

Ocenit musím jednoduchost hry. Oproti jiným kooperativním deckbuildingovým hrám je tato hra opravdu jednoduchá a můžete ji hrát i s dětmi, které mají rády Harryho Pottera. Efekt na kartách je většinou zobrazen číslem a obrázkem (útok bleskem, léčení srdíčkem atd.), takže teoreticky nemusí být ani zdatní čtenáři.

Hra se dá hrát opakovaně, což neplatí o některých podobných hrách zaměřených více na příběh, pokud ho člověk nezapomene. V této hře má každý hráč v každé hře jiný balíček a pravděpodobně se objeví jiné kombinace současných nepřátel. Ale přesto se postupně kouzlo hry ztrácí. Málokdy hráči objeví nějakou novou kartu při opakovaném hraní. První hru s otevíráním krabiček pravděpodobně žádná následující nepřekoná. Pokud se Vám základní hra líbila, doporučuji rozšíření obsahující další zajímavé možnosti, bradavické karty, příběhy a nepřátele.

Celkově spolu různé druhy karet fungují dost pěkně, ale dojem kazí až příliš velký podíl náhody. Hru bych doporučil hlavně fanouškům Harryho Pottera nebo rodičům menších fanoušků. Mé bodové ohodnocení je 4/5.