Recenze Dice Forge

Autor: 1a2a3a4 | 17.4.2018 | 4

Dice Forge je rychlá rodinná kostková fantasy hra. Autoři ji charakterizují jako „Dice crafting“ tedy tvoření kostek, což je hlavní herní prvek této hry. Pro český trh ji lokalizovala firma Blackfire. Tvůrcem hry je Régis Bonnessée, který stojí již za spoustou her jako například: Seasons, Fabula, Himalaya, Lords of Xidit...

Čtvercová krabice o trochu menší než krabice standardních rozměrů (jako je třeba Dominion) s designem tesaného kamene, ze které vystupuje krystal se selektivním lakem, zaujme na první pohled. V sobě ukývá plastový insert (vložku) se spoustou přihrádek, ve kterých má každá komponenta (žetony, karty, figurky, dokonce i herní deska) přesně vyhrazené místo. A jsou-li do těchto přihrádek komponenty naskládány, jak patří (což je také vyobrazeno v pravidlech), můžeme hru nosit nebo skladovat klidně na stojáka nebo i vzhůru nohama a nic se v krabici nerozsype a vše zůstane jak má.

Součástí hry jsou:

• Pravidla
  • Deska chrámu s pouzdrem
  • 96 karet
  • 8 kostek
  • 108 stěn kostek
  • 4 inventáře hrdinů
  • 4 figurky hrdinů
  • 20 ukazatelů zdrojů (4 sady po 5ti)
  • 4 žetony truhly (na rozšíření inventáře)
  • 22 různých žetonů (počítání kol, první hráč, jednorázové akce…)
  • Pomůcka hrdiny (soupis akcí a funkcí karet a stěn kostek)

Herní komponenty (karty i herní desky) jsou rozkošně malované, jak bývá u francouzských her zvykem. Hru ilustroval Biboun (Christophe Fossard).

Princip hry je jednoduchý, v každém tahu:

1) Všichni hodí „boží kostky“ což jsou kostky s výměnnými stěnami, které má každý hráč dvě. A dostanou suroviny (zlato, střepy slunce, střepy měsíce) nebo vítězné body, podle toho, co jim na kostkách padlo.

2) Následně, má-li hráč kartu hrdinského činu s dlouhodobým efektem, může efekt aktivovat (např. hodit znovu jednou kostkou a znovu ji vyhodnotit, vyměnit nějaké suroviny za body).

3) Každý hráč zahraje jednu ze dvou možných akcí. Pokaždé se za ně platí surovinami - buď můžete pořídit nový (lepší, nebo prostě jiný) dílek kostky (za obětování zlata bohům). Nebo kartu (za sluneční nebo měsíční střepy), která může mít okamžitý nebo dlouhodobý efekt a na konci hry přináší i body. Při braní karty jde figurka na portál ostrova (pole), na kterém je daná karta. Pokud by zde byla figurka soupeře, je tato z tohoto pole vyhozena (vyhozený soupeř si za to hodí svými božími kostkami a vyhodnotí jako obvykle).

4) Jednou za tah může hráč zaplatit ještě dva střepy slunce a zahrát znovu bod 3.

To udělají postupně všichni hráči a je konec herního kola. Hra končí na konci 9. až 10. kola v závislosti na počtu hráčů (při hře 2 a 4 hráčů se hraje 9 kol, při hře 3 hráčů 10 kol). Vítězí hráč, který má na konci nejvíce bodů.

Je to fajn hra, kterou snadno a celkem rychle zvládnete vysvětlit i nehráčům. Je hodně svižná a zároveň né moc dlouhá i když na krabici je uvedeno tři čtvrtě hodinky, nejdelší partie nám trvala 35minut. Ve hře všichni hází kostkami a vyhodnocují i během tahů ostatních hráčů, takže nejsou dlouhé proluky, kdy by se tři nudili, a jen čtvrtý hráč něco hrál. Navíc je tu i pár funkcí kostek i karet, které mezi hráči vytváří interakci (můžou si škodit, využívat soupeřova dobrého hodu…), ale ji jich jen pár. I když má hra zajímavou motivaci, tak ta je propojená hlavně s grafickým ztvárněním, ale v mechanice hry jí moc nevidím. Takže je celkem obtížné si v hlavě téma udržet a neskončit jen u házení kostkami a kupování karet a kousků kostek, místo toho abych získal boží požehnání, obětoval v chrámu bohům nebo putoval po nebeských ostrovech, abych zde mohl vykonat hrdinský čin. A je to prostě pořád jen kostková hra, takže hodně o náhodě, protože i když si vytuníte obě kostky 5ti super dílky pořád vám 3x po sobě můžou padnout ty 2 slabé dílky a pak na vás začne padat už jakási bezmoc.

Klady:

• Inovativnost - Dice crafting (tvoření kostek)
  • Dobře funguje v jakémkoli počtu hráčů (2, 3 i 4)
  • Krásné ilustrace
  • Kvalitní provedení všech komponent
  • Startovní a pokročilé karty (možnost obměňování a kombinace ze dvou balíčků)
  • Krátká příprava hry
  • Krátká a snadná pravidla
  • Propracovaný insert, který vše podrží na svém místě

Zápory:

• Ne moc velká interakce mezi jednotlivými hráči
  • Figurky hrdinů (hrdinové nejspíš utekli z „člověče, nezlob se“ – pozitivní je že jsou aspoň dřevění)
  • Při hře je náročné udržet si v hlavě téma (prostě kupuješ karty, místo abys při hrdinských činech na nebeských ostrovech potkal Kyklopa, Kerberose, Minotaura, Gorgonu a další)

TIP: Výměna dílků kostek jde celkem ztěžka (možná je to jen problém nové hry a časem se ochodí), v pravidlech doporučují vyloupnout z kostky starý dílek novým. U tohoto postupu se mi povedlo trochu ohnout špičku nového dílku a navíc to stejně moc dobře nejde. Zato se nám velice osvědčilo starý dílek vyloupnout z boží kostky kovovým háčkem na háčkování (tenké kovové udělátko, které nemá ostrý roh, takže nepoškrábe plast)