Railroad Ink: Zářivě žlutá edice

Autor: AlfBoard | 29.10.2022 | 3

Hra ze série Railroad Ink je vlastně úplně první hrou typu „roll-and-write“, se kterou jsem se kdy setkal – tenkrát se jednalo konkrétně o Azurově modrou edici. I když ne každá zakreslovací hra mě baví, konkrétně Azurové modré edice jsem nahrál vyšší desítky her. 

Tentokrát se mi do ruky dostala Zářivě žlutá edice, a tak jsem byl hodně zvědavý, v čem je jiná a jestli potřebuji mít doma dvě hry ze stejné rodiny. Pojďme se na to tedy podívat.

Hra je určena pro 1–4 hráče a v krabičce najdete:

  • 4 herní plány
  • 4 smývatelné popisovače
  • 4 kostky cest
  • 2 kostky kaňonů
  • 2 kostky pouště
  • karty cílů
  • pravidla v češtině a slovenštině

Na krabičce je uveden minimální věk 8 let a hra zabere cca 30 minut.

 

Jak vůbec funguje herní mechanismus „roll-and-write“?

Her tohoto typu je celá řada, ale všechny fungují na stejném principu: máte různý počet speciálních kostek, které obsahují všelijaké symboly (některé hry si vystačí i s kostkami klasickými, které obsahují standardní čísla 1–6). Těmito kostkami hodíte a všichni hráči si do svých archů zakreslí symboly, které v daném kole padly. Vše se snažíte zakreslit co nejefektivněji, abyste co nejlépe splňovali bodovací podmínky. Nejinak je tomu u hry Railroad Ink.

 

A jak tedy funguje konkrétně Railroad Ink?

Je to hra o zakreslování dopravních sítí, konkrétně železnic a dálnic. Hra se hraje na 7 kol. Hodíte kostkami a v každém kole vám padne kombinace těchto cest: přímá dálnice/železnice, dálniční/železniční zatáčka, dálnice/železnice ve tvaru T, přímá stanice a stanice v zatáčce (stanice vám dovolí propojovat dálniční a železniční cesty), dvojitá dálniční/železniční zatáčka, slepá dálnice/železnice, nadjezd (který vám dovolí křižování dálnic a železnic bez jejich propojení). Ještě můžete za celou hru použít tři ze šesti zvláštních cest. 

Na svém herním plánu máte předtištěné výjezdy, které se zakreslováním dopravních cest snažíte propojovat. Vítězné body získáte právě za propojení co největšího počtu výjezdů. Další body dostáváte například za využívání středových polí a vaši nejdelší železnici/dálnici. Ve hře můžete získat další bonusové body, ale to už záleží na konkrétní edici, kterou hrajete. 

Mimo to, že každá edice má nějaké to drobné vylepšení, spočívá hlavní rozdíl v rozšířeních, které obsahuje.

 

Jak je to tedy s tou Zářivě žlutou edicí?

Oproti zmiňované Azurově modré edici doznal jedné zásadní změny herní plán. Některá pole totiž obsahují symboly zvláštních budov. Pokud do takového pole zakreslíte cestu, okamžitě spustíte efekt budovy. Tyto budovy jsou tří druhů:

  • Továrna: Můžete zdvojit jednu z kostek. Jednu cestu si tak můžete zakreslit dvakrát.
  • Vesnice: Každá stanice zakreslená do pole se symbolem vesnice vám na konci hry přinese další vítězné body.
  • Univerzita: Pokud se vám podaří zakreslit cesty do tří políček s univerzitou, můžete použít jednu zvláštní cestu nad limit maximálně tří povolených za celou hru.

Dále tato edice obsahuje karty cílů. Díky nim budete na konci každého kola kontrolovat, zda některý z cílů nesplňujete (pokud ano, dostanete body už během hry): propojení třech výjezdů, propojení čtyř stanic v jedné síti, dálnice/železnice o minimálně délce šesti polí, propojení výjezdů na protilehlých polích, propojení výjezdů ve středu stran herního plánu. Těchto cílů je v základní hře šest a vy před každou partií vylosujete tři z nich.

Zásadní rozdíl mezi jednotlivými edicemi je však v rozšířeních, které obsahují. V případě Zářivě žluté edice se jedná o rozšíření Poušť a Kaňony. Pokud se rozhodnete hrát s rozšířením, budete navíc házet kostkami příslušného rozšíření. V případě rozšíření Poušť se změní počet kol hry ze sedmi na šest. Zároveň se tím mění obtížnost hry.

 

Rozšíření Poušť:

Oproti základní hře přibudou symboly cest s kaktusy, cesty s oázami, stěny se dvěma kaktusy a stěny sucha. Po hodu nemusíte využít žádnou z kostek rozšíření, ale pokud tak učiníte, můžete získat další body. 

Cílem je zachránit co nejvíce kaktusů před uschnutím tím, že se vám podaří zakreslit symboly kaktusů v blízkosti oáz a chránit je tak před stěnami sucha. Za každý přeživší kaktus dostanete na konci hry jeden bonusový bod.

Rozšíření Kaňony:

Stejně jako u rozšíření Pouští se můžete rozhodnout, zda budete symboly kaňonů zakreslovat, nebo ne. Přibudou vám tedy symboly kaňonů a vy se snažíte zakreslit co nejdelší kaňon předem určeného tvaru.

Ke každému rozšíření se váží další tři karty cílů.

 

A dá se to hrát v sólu?

Samozřejmě! Hru dokonce považuji za velice vhodnou pro sólo hraní. Hra se v sólu hraje prakticky stejně jako v jakémkoliv jiném počtu hráčů. Jediný rozdíl je v tom, že se nesnažíte karty cílů plnit dříve než ostatní hráči, ale máte jasně dáno v jakém konkrétním kole se můžete pokusit splnit konkrétní cíl.

 

A co si o té Zářivě žluté edici, Alfe, myslíš?

Jak jsem psal na začátku, Azurově modrou edice mám už několik let. Nemohu říct, že každá hra  „něco-and-write“ mě baví, ale Railroad Ink mám rád. Pokud bych nevlastnil žádnou hru z této rodiny, určitě bych si pořídil právě tuhle. Líbí si mi totiž přidání karet cílů a hlavně efekty budov na herním plánů – když se vám podaří kombíčko a zřetězíte tak efekty budov, je to opravdu nejen hezké, ale především efektivní.

Obě rozšíření považuji za povedená a jakmile se vám podaří zvládnout základní hru, určitě je doporučuji přidat do vašich partií.

Tím zároveň odpovídám na to, zda má smysl vlastnit Zářivě žlutou edici i v případě, že už vlastníte i nějaký předchozí Railroad Ink. Pokud vás jakákoliv předchozí verze baví, bude vás bavit i tahle a nabídne ještě něco navíc. Zároveň je nutno říci, že pokud vás žádná předchozí verze nebavila, tak tahle vás bavit také nebude.

Někomu může vadit prakticky nulová interakce mezi hráči. Já s tím ale nemám sebemenší problém. Jedná se totiž o druh hry, kde tohle nepotřebuji a hra mě baví taková jaká je.

Pokud vás tedy baví zakreslovací hry, Railroad Ink: Zářivě žlutá edice mohu doporučit jak pro sólo hraní, tak pro jakýkoliv (1–4) počet hráčů. Zároveň lze hru považovat za hru cestovní: kostky budete házet do krabičky od hry a herní plán má každý na klíně – do vlaku ideální.

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Warhammer Underworlds: Direchasm Arena + 2 balíčky
Warhammer Underworlds: Direchasm Arena + 2 balíčky
Akt. cena: 500 Kč
Končí za: 5 dnů

Offcanvas