O soutěži autorů s Honzou Vaněčkem

Autor: PatrikBolas | 19.3.2015 | 8

CBG

Máme za sebou již dvě letošní setkání autorů stolních her v rámci Soutěže autorů, kterou každoročně pořádá společnost CBG – Czech Board Games. 1. setkání proběhlo o víkendu 13.-15. února a započalo tak již 11. ročník této soutěže pro nadějné autory stolních her. Situováno bylo již tradičně do Plzně a představily se zde první prototypy. 2. setkání pak proběhlo minulý víkend 13.-15. března, tentokrát již v Praze, kde se představil zbytek přihlášených her. Celkově se do soutěže přihlásilo přes 20 her, které účastníci během těchto dvou víkendů představovali ostatním účastníkům a samozřejmě samotnému CBG a následně je kolektivně testovali. Autoři zde získali velice kvalitní odezvu od zkušených vývojářů, ale také názory a nápady ostatních hráčů i nehráčů.

   

Pokud jste se ještě nezúčastnili žádného setkání, ať už jako autor, nebo jako tester, nezdráhejte se a na příští určitě vyrazte. Čeká vás fantastická atmosféra ve velice příjemném prostředí plném lidí, kteří jsou stejně naladění a zapálení, jako vy. Vše probíhá uvolněně, hrát můžete, co jen chcete (byť se v určitých blocích rozhoduje, jaký prototyp se zrovna bude hrát, aby celý víkend měl nějaký řád), dokonce si můžete zahrát již hotové hry od CBG nebo jakékoliv jiné hry, když je někdo přinese. Chodí se na hromadné snídaně, obědy a večeře, kde se především diskutuje a hrají se menší volnější hry. Vždy je možnost přespání třeba pro ty, kteří přijíždějí z daleka. Pokud vás cokoliv z výše uvedeného zaujalo, přijďte se podívat na další setkání, které proběhne někdy v druhé polovině května. O přesném datu konání vás budeme informovat.

 

A nyní následuje rozhovor s Honzou Vaněčkem, autorem hry McJohny’s.

Ahoj, mohl by ses nám nejprve představit?

Ahoj, já jsem Honza Vaněček a pracuji pro Českou deskoherní společnost (CBG) jako vývojář stolních her.

Tento rok se započal již 11. ročník soutěže autorů stolních her. Mohl bys nám prosím v jednoduchosti vysvětlit, jak celá tato soutěž probíhá?

Soutěž samotná je zaměřena na podporu začínajících autorů stolních her. V podstatě kdokoliv může do soutěže přihlásit svoji hru, respektive prototyp. My tento prototyp vyzkoušíme a na základě toho autorovi předáme to nejdůležitější, čímž je zpětná vazba a zkušenost z testování, nápady a návrhy, jak hru vylepšit a dále vyvíjet. Na těch hrách, které už pokročily ve vývoji, dále s autory spolupracujeme a snažíme se jejich vývoj dotáhnout do konce a následně je i vydat.

  

Buildman, Pán hradu

Řekněme tedy, že jsem začínající autor, doma vyvíjím nějakou hru a chtěl bych se přihlásit do soutěže. Jsou zde nějaká omezení, požadavky a podobně, co hra musí splňovat?

Přijít může opravdu kdokoliv s čímkoliv, třeba i jen s nápadem v hlavě a my to rádi prokonzultujeme, ale aby hra mohla být zapsána přímo do soutěže, tak musí být testovatelná. To znamená, že je vyrobená, má všechny potřebné komponenty, nemusí mít perfektní grafiku, ale měla by být přehledná a je důležité, aby měla napsána kompletní pravidla.

Co mám tedy udělat ve chvíli, kdy splňuji všechny tyto požadavky a chtěl bych se zúčastnit soutěže?

Nejlepší možností je přijet na některé ze setkání autorů. Již proběhalo 1. a 2. setkání tohoto ročníku v Plzni a v Praze, někdy v druhé polovině května (přesné datum zatím bohužel nemáme) proběhne další setkání v Praze a poté několik dalších setkání v průběhu roku. O těchto setkáních se snažíme informovat na našem facebooku (https://www.facebook.com/czechboardgames?fref=ts) a na našich webových stránkách, které jsou momentálně v rekonstrukci, ale stále funkční (http://www.czechboardgames.com/). Do soutěže je nutné dodat přihlášku a i samotný prototyp hry. Pokud se autor nemůže dostavit na setkání, může prototyp poslat poštou a my si ho otestujeme sami. O to důležitější potom jsou srozumitelně napsaná pravidla.

  

Dinosauři, Assassins: Firenze

A jakmile jsem v soutěži, jaká mám práva a povinnosti? Přeci jen by nebylo úplně férové, kdybych si hru z ničeho nic vydal řekněme svépomoci.

My autora nijak neomezujeme v tom, aby se hru pokusil vydat jinou cestou, ale je určitě dobré s námi komunikovat a takovéto věci řešit.

Něco mi říká, že vývoj hry asi nebude tak jednoduchý, jako přinesu hru, vy si ji vezmete, budete na ni chvíli pracovat a třeba ji i vydáte.

Tak to rozhodně není. V tom prvotním kroku hru otestujeme a předáme naše podněty autorovi. Potom už je iniciativa na autorovi. Je na něm, jestli provede dané úpravy, bude hru někde testovat a potom nám ideálně dodá nejnovější verzi. Tu mi opět otestujeme a opět předáme zpětnou vazbu. Tento proces je důležité provést co nejvícekrát. Jakmile se hra bude blížit vydání hodnému stavu, tak se na ni začneme více zaměřovat a vlastně ten vývoj povedeme převážně mi s tím, že se stále zapojuje sám autor, ale většina zodpovědnosti je pak na nás.

  

Energie, Manaterra

A co když mě vývoj her zajímá, ale sám hry nevyvíjím. Ocenili byste pomoc při testování her?

Taková pomoc je jistě vítaná. Snažíme se scházet každé úterý v Praze a místo vždy řešíme pomocí facebookové skupiny pro to vytvořené. Takže kdo má zájem, určitě se k nám přidejte (https://www.facebook.com/groups/172626992894914/).

Teď by mě zajímala nějaká ta čísla. Kolik tak průměrně se přihlásí her a kolik z nich má možnost být vydány?

Průměrně se každý rok přihlásí kolem 30 her, z nichž vyjde 1-2, nicméně to neznamená, že bychom se ostatním hrám věnovali méně, než těm vítězným, takže se autoři mohou přihlásit do dalšího ročníku a mít tak třeba větší šanci hru dotáhnout do konce.

  

Myslím, že o fungování soutěže jako takové jsme se dozvěděli dost. Pojďme se teď podívat na minulý ročník, který pro vás byl v jistém ohledu zcela nový. Vydali jste hru McJohny’s a vůbec poprvé jste pro to využili českou crowdfundingovou službu Startovač. Proč jste se rozhodli jít touto cestou a jak jste nakonec byli spokojeni?

Aby nedošlo k mýlce, tak McJohny’s vstoupil do soutěže již v 9. ročníku pod názvem Hectic Orcs, tedy trvalo dva roky, než byl vydán. U spousty her to trvá ještě déle. Startovač jsme zvolili proto, že jsme už delší dobu chtěli vyzkoušet komunitní financování a McJohny’s nám připadal jako skvělá příležitost. Spokojeni rozhodně jsme, hra vybrala požadovanou částku a bez podpory přispěvatelů by se tato hra vydávala daleko hůř. Tímto ještě jednou všem děkujeme a doufáme, že nám svou podporu projevíte i v budoucnu. Samozřejmě je nutné říci, že vybraná částka nemůže pokrýt náklady na vydání hry, ale slouží jako skvělé nakopnutí projektu. Je tam od nás nutný další zásah, i co se propagace a dostání do obchodů týče, hra byla prezentována na světovém veletrhu v Essenu a na českých festivalech.

 

McJohny's

A jak se McJohny’s v Essenu dařilo a jak se mu daří po půl roce od vydání?

Hra měla v Essenu dobrý úspěch, rozhodně jsme spokojeni. Dařilo se jí i v porovnání s jinými hrami. Bohužel pro nás jakožto celkem malou firmu je velmi těžké řešit distribuci a prodej.

A jak to vidíš s budoucností? Zvažujete ještě vydávat hry pod firmou Efko, opět zkusit Startovač či vyplout přímo na Kickstarter?

S Efkem jsme naposledy vydali hru Doktor Hrubec a jsme otevřeni další spolupráci. Co se komunitního financování týče, tak tuto možnost určitě ještě využijeme ať už na Startovači, Kickstarteru nebo třeba na německém Spieleschmiede.

Tak ti děkuji za vyčerpávající rozhovor a přeji úspěšný rok!

Taky díky. Ahoj.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

dino
Jojo dinosauři

29.5.2015 14:00:26

Vybíráme z Bazaru

KOUPÍM - Battlestar Galactica: Daybreak
KOUPÍM - Battlestar Galactica: Daybreak
Akt. cena: 1 Kč
Končí za: 5 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas