Michael Menzel – Andor: Dobrodružné legendy (recenze z Mfantasy.cz)

Autor: PepaK | 3.12.2015 | 2

Země Andor je v nebezpečí. Z tmavých děr a temných lesů přicházejí stvůry a zabíjejí vše, co jim padne do rukou. Hrad Rietburg je v ohrožení, zatímco krále sužuje podivná nemoc. Naděje ale stále žije. Na Rietburg míří parta žoldáků a dobrodruhů, kteří jsou ochotni riskovat svůj krk kvůli vítězství dobra a pár měšcům zlata. Podaří se jim zachránit Andor, nebo po nich zbudou jen tlející kosti?

Michael Menzel je německý herní designér, který se živí také jako ilustrátor a kompletně se staral o grafickou stránku hry. Co se samotného game designu týče, v tomto oboru je ještě poměrně zelenáč, protože na kontě má pouze Andor a jeho doplňky či rozšíření.

Andor je kooperativní fantasy hra pro dva až čtyři hráče. Odehrává se na masívním, graficky překrásně zpracovaném herním plánu, který symbolizuje z jedné strany okolí hradu Rietburg a z druhé starý důl plný nestvůr. Na začátku kapitoly příběhu se vždy dozvíte její okolnosti a zápletku, místo boje (respektive, kterou stranou herní plán natočit) a rozestavění, tedy které nestvůry a poklady budou k mání již od začátku.

Kapitol je ve hře pět a dohromady tvoří ucelený příběh, nicméně jsou hratelné i samostatně. V každé z nich hrdiny čeká jiný úkol – jednou musí sehnat bylinu, jež by vyléčila nemocného krále, jindy porazit temného mága, který proti Andoru osnuje své plány. Hrdinové (na výběr jsou čtyři – trpaslík, válečník, hraničář a čaroděj) jsou ze začátku chudí jako kostelní myš a slabí jako umírající komár. Teprve dobrým postupem zesílí a obohatí se o vybavení i zlato.

Hra má dvě slabší stránky. Nelíbilo se mi, jakým způsobem má Andor zpracována pravidla – ta jsou vám totiž předkládána pomocí balíčku vyprávěcích, ale i „pravidlových“ karet. Tento systém moc vyladěný není a první hra vás bude bolet. Myslím, že klasický manuál by situaci vyřešil mnohem lépe. Pokud jste nepořádní a karty se vám promíchají, užijete si nepěkné chvíle. Některé karty mají navíc pozměněný text, a pokud si včas nevšimnete vysvětlující karty (což se vám po čtení této recenze nestane), která jejich schopnosti upravuje, můžete se okrást nebo si naopak nepoctivě ulehčit. Další nevýhodou Andoru je velké množství žetonů, kostek a příslušenství. Ze startu dá pořádnou práci se v nich vyznat a najít vždycky ty, které vyžaduje příslušný scénář. Druhou, pozitivní stranou mince je tím pádem ale spousta graficky vyjádřených postav a věcí, což ocení zejména mladší hráči.

Grafika je vůbec silnou stránkou hry. Jak už zmiňovaný herní plán, tak všechny žetony a kartičky jsou moc pěkně nakreslené. Menzela neprovází pověst dobrého malíře jen tak nadarmo.

Herní systém je také dobře a zábavně udělaný. Jakmile protrpíte úvodní chystání, čeká vás svižná jízda. Každou chvilku se ve hře něco děje, rodí se nová monstra, náhodné události házejí hrdinům klacky pod nohy a příběh odsýpá. Co dělat pochopíte rychle a pak už se jen domlouváte – kdo půjde hledat do mlh čarodějnici? Kdo se pokusí zastavit trolla, který se řítí na Rietburg? Kdo si mezitím odskočí do obchodu pro štít, který jej bude chránit? Obtížnost je poměrně vyvážená a ani ve více lidech nebudete mít dojem, že máte vše zadarmo.

Fanoušci RPG a kostkového šílenství si navíc přijdou na své. Postavy získávají hned dva atributy, sílu a vůli, a kromě toho můžou sehnat hromadu předmětů s různým efektem. Atmosféra fantastického dobrodružství je zde na slušné úrovni a může se vám stát, že se po propařeném večeru podíváte do Andoru ještě ve spánku, jako to zažila moje přítelkyně.

Sečteno a podtrženo, Andor je zábavná, dynamická hra, kterou od nejvyšších met dělí snad jen lépe zpracovaná, přehlednější pravidla. Pokud nejste úplně netrpěliví a nemusíte mít všechno hned, jistě tuto chybičku přehlédnete a vstoupíte do Andoru, kde vás čekají dlouhé hodiny dobrodružství.

Marek Dvořák

Recenze vyšla původně na http://www.mfantasy.cz/2015/09/michael-menzel-andor-recenze/