Hraní si na doktory s Hippokratem

Autor: Hyman | 19.1.2022 | 5

Athény, rok 430 př. n. l. Toto město sužuje morová rána. Naštěstí nám bohové seslali pomoc v podobě Hippokrata. Po jeho příchodu už nákaza lidi ve městě nesužuje tolik, jako ještě před nedávnem.

Hippokrates do dějin moderního lékařství přináší vědecký rozměr a odklání se od do té doby používaných, ne vždy úspěšných magických postupů založených na zaříkávání. Člověk je od této chvíle vnímán jako součást přírody a nemoc není božím trestem, ale má přirozené příčiny. Následovníci Hippokrata později přinášejí převratné novinky v podobě definice tří základních úkonů: diagnózy, prognózy a terapie. Podstatnou součástí nového přístupu k pacientovi je prostředí, ve kterém žije a samozřejmě rodinná anamnéza. Logicky poté následuje vznik základů moderní medicíny – sbírky lékařských textů Corpus Hippocratium. Součástí nového směru není pouze technické provádění lékařských úkonů, ale také etický rozměr jednání lékaře. Jsou to zejména obětavost, povinnost pomáhat druhým a v neposlední řadě také slib mlčenlivosti.

Někteří historikové samotnou existenci Hippokrata zpochybňují a připisují jeho zásluhy více osobám. Ať to bylo, jak chce, je dobře, že se toto událo a my tady dnes máme armádu v bílých pláštích. Pojďme si alespoň na chvilku zahrát za doktory a zkusit, co to znamenalo léčit pacienty za dávných dob…

Být účastníkem této hry znamená stát se představitelem některé z lékařských institucí s cílem co nejefektivněji léčit pacienty, zaměstnávat vhodné lékaře a vypořádat se se stále nedostatkovými léčebnými ingrediencemi. Podstatnou roli zde hraje ekonomika vašeho počínání. Každý z pacientů musí zaplatit za svoji léčbu, rozhodujete se, jakého lékaře si můžete během partie dovolit najmout. Důležitou součástí práce s financemi je také to, zda jste schopni svým doktorům také průběžně vyplácet mzdu.

Hlavní mechanikou je umisťování dílků pacientů, lékařů, recepisů a léčiv. Neobejdete se bez pravidelného příjmu. Závěr hry přinese každému ne nepodstatný objem bonusových vítězných bodů za některé parametry jím vybudovaného impéria.

Komponenty

Až na pár drobností je obsahem krabice pouze karton. Prostorově největší komponentou je oboustranný herní plán. Jedna jeho strana je určena pro standardní hru, opačnou designéři již připravili na případné budoucí rozšíření. Tato centrální deska je opticky rozdělena na dvě části lištou příjmu. Spodní část je vyhrazena pro umisťování čtvercových dílků pacientů. Horní (zabírající o něco větší prostor) zobrazuje klasickou budovu z dob největšího rozkvětu Athén, kam se během partie umisťují destičky léčiv, recepisů a samotných lékařů. Tito lékaři přicházejí ze šesti regionů (Makedonie, Kartágo, Persie, Alexandrie, Athény a Kyrény) a na rubu kartonových šestiúhelníků jsou barevně odlišeni.

Na průčelí chrámu je dále k dispozici ukazatel reputace lékařské školy příslušného hráče. Ten má následně vliv jak na pořadí hráčů, tak zároveň na plat, který je nutné každé kolo uhradit zaměstnaným lékařům.

Měnu představují dobové mince – drachmy. Opět kartonové a v hodnotách pět (žluté barvy) a jedna (zelené barvy).

Léčivé ingredience jsou zastoupeny hezkými plastovými nádobkami (fiolami) v barvě modré (představující tinkturu), zelené (pro bylinné extrakty) a fialové (masti). 

Největší objem v krabici zabírají šestiúhelníkové destičky lékařů, čtvercové destičky pacientů a v neposlední řadě destičky recepisů a léčiv. Každý z lékařů má několik parametrů, které naleznete na jeho kartonovém dílku. Je to jeho jméno doplněné obrázkem (pro vlastní hru není podstatné) společně s číslem, které má význam v tazích virtuálních hráčů při hře v menším počtu než ve čtyřech. Objem finančních prostředků potřebných na jeho najmutí je označen zlatou mincí a hned vedle je uveden počet vítězných bodů, které získáte, pokud se vám podaří lékaře využít u všech případů, na které byl najat. Pro tyto zákroky je lékař vybaven zkušeností, která je dána vyobrazením léčebných ingrediencí po obvodu komponenty. Jeden lékař může pomoci řešit až tři případy.

Doktoři a jejich pacienti
Doktoři a jejich pacienti

Jednotliví pacienti se nacházejí na čtvercových kartových dílkách se dvěma malými výřezy po stranách. Obsahují – stejně jako lékaři – jméno, obrázek a číslo. Nejdůležitější informace však nalezneme v pravé části. Je to jednak počet a typ léčiv, které povedou k uzdravení pacienta, a dále objem financí, které pacient přinese v okamžiku příjmu do nemocnice, a počet vítězných bodů v případě, že jeho léčba bude úspěšná.

Recepisy a léčiva přinášejí účastníkům partie možnosti získávání pomocných ingrediencí a bonusů. Můžete zde najít možnost vysloužit si navíc další zdroje, finance, reputaci a dokonce i další lékaře a pacienty.

Výše uvedené komponenty jsou společné pro všechny hráče. Pro úplnost je potřeba zmínit, že každý z účastníků partie získá svou desku, která představuje průběh léčení přijatých pacientů. Je totiž rozdělena na tři části, kde první (horní) ukazuje vyšetřovnu, neboli první instanci pacienta při jeho příchodu. Následující oblast je zónou intenzivní péče. V případě, že nedokážeme příchozím včas poskytnout dostatečnou péči, další zastávkou je již bohužel podsvětí. To je místo, odkud již není návratu, a v závěrečném počítání vítězných bodů každý mrtvý pacient znamená odečtení tří bodů.

Deska pro každého hráče
Deska pro každého hráče

Dalšími specifickými prvky každého hráče jsou ukazatele příjmu pacientů, rezervační žetony, ukazatele reputace a vítězných bodů. Každý ještě dále disponuje třemi žetony pomocníků v barvách modré, zelené a fialové.

Poslední součástí hry, která přináší jistou porci náhody, jsou šestistěnné kostky. Nejsou to běžné šestistěnky – na jednotlivých stranách nalezneme pouze hodnoty jedna, dva a tři. Tyto kostky slouží k určení toho, na jakého z pacientů se může usmát štěstěna a bude přiveden na ošetřovnu.

Jak se to hraje?

Cílem účastníků partie je co nejefektivněji léčit pacienty, najímat ty správné doktory a v souladu se svojí strategií udržovat reputaci na té správné úrovni. To se vše odráží na stupnici vítězných bodů. Na závěr partie se stane nejproslulejším ten z vlastníků lékařské instituce, kdo je na této stupnici nejvýše. Ale pojďme pěkně od začátku.

Celkem čtyřikrát budou hráči procházet následujícími fázemi:

  • Příjem pacientů:
    • Hod všemi šesti kostkami určí, kteří z pacientů z každého regionu se budou ucházet o pozornost hráčů.
    • Na základě pořadí ukazatelů na liště přijmu pacientů si hráči vybírají ty pacienty (na kterých se nachází příslušná kostka), kteří se jim nejlépe hodí do jejich strategických plánů, a umisťují je na svoji desku do vyšetřovny. Zároveň vykonají předpis, který je dán pozicí pacienta na herní ploše. Ten může přinést jak bonus, tak také malus. Každý hráč může získat až tři nové pacienty.
    • Na závěr této fáze získá každý hráč finance, které mají jeho pacienti uvedené na své destičce.
      Přijem pacientů
      Příjem pacientů
  • Výplata mezd:
    • Každému lékaři je nutné zaplatit mzdu. Její výše je odvislá od hodnoty reputace. Je to nastaveno tak, že čím nižší reputace, tím vyšší mzdu je potřeba personálu vyplatit. V případě, že nemáte dostatek peněz, vyberte, který z lékařů vás opustí.
  • Nábor a nákup:
    • Rezervace volných lékařů, které naleznete v horní části herního plánu. Tu provedete pomocí svého rezervačního žetonu. Tato akce není povinná.
    • Nábor lékařů a nákup léčiv – opět nepovinná akce, kde je možné získat regionálně příslušného lékaře, nakoupit léčiva či případně obojí. Plný nákup znamená zisk destičky recepisu.
    • Součástí náboru a nákupu je také doplnění nabídky tak, aby všechny odebrané pozice byly opět zaplněny.
  • Léčba
    • Hráči přiřazují své pacienty k lékařům tak, aby byl doktor vybaven tou správnou schopností a mohl tudíž pacienta vyléčit. V některých případech je nutné připozvat ke komplikovanému pacientovi i dalšího felčara.
    • Aplikace léčiv, které má pacient uveden na své destičce, znamená jeho úspěšný odchod do normálního života a tudíž zisk kýžených vítězných bodů. Pokud navíc lékař splnil svoji misi (má napojené pacienty na všechny svoje cíle), také tento lékař odchází, což znamená zisk dalších vítězných bodů.
      Léčba
      Léčba – připojení pacientů k lékařům, ingredience potřebné k léčení.
  • Vyhodnocení:
    • Všichni pacienti se přesouvají na desce hráče o jednu pozici níže. Bohužel se v této fázi může stát, že některý z nich odejde do říše mrtvých.
    • Připočte se reputace za každého pacienta, kterého se podařilo v tomto kole vyléčit.
    • Odstraní se destičky vyléčených pacientů a lékařů, kteří již splnili všechny své mise.
    • Přiřadí se úplatky (jedna drachma) pacientům na hlavním herním plánu, kteří neměli to štěstí a zůstali před branami vašich nemocnic.
    • Nakonec dojde k doplnění všech volných míst pacientů.

Jak bylo zmíněno výše, tato posloupnost kroků se opakuje celkem čtyřikrát. Fiolami léčiv, které vám zbyly v zásobě, můžete i bez lékařů po dokončení posledního kola vyléčit své zbylé pacienty v zóně intenzivní péče na své herní desce. Sice za ně nezískáváte žádné vítězné body, avšak zachráníte je před náručí samotného Háda. A to znamená v závěrečném počítání vyhnutí se malusu v podobě ztráty tří bodů za každého zemřelého.

Ten, kdo se posunul svým ukazatelem na vítězném sloupci nejdále, se stává nejproslulejší lékařskou kapacitou tehdejší doby a může se tudíž rovnat samotnému Hippokratovi.

Moje resumé k této hře

Po prvním otevření krabice na vás vybafne velké množství kartonu. Lékaři, pacienti, recepisy a léčiva. Jeho kvalita je standardní a grafické zpracování jednotlivých kartonových destiček hezky navozuje téma lékařství. Například pacienti na obrázcích představují nemocné obyvatelstvo a opravdu jsem měl pocit, že jejich výběrem zachraňuji život. Hezkým detailem je, že každé vyobrazení dané osoby je jiné a z počátku je zajímavé sledovat, koho si to vlastně do nemocnice berete. Obdobný přístup je zvolen i u lékařů.

Dalším poutavým prvkem jsou plastové „figurky“  fiol. Opět – tyto lahvičky hezky navozují pocit práce s léčivými ingrediencemi.

Jedinou výraznou dřevěnou komponentou jsou ukazatele příjmu pacientů. Nejen použitý materiál, ale také velikost přinášejí příjemný pocit v okamžiku, kdy ji během partie držíte v ruce a rozhodujete se, kterého pacienta si vyberete.

Za problematickou považuji velikost centrálního hracího plánu. Je prostě příliš velký a nachází se na něm příliš mnoho hluchých míst, která nejsou nijak herně využita. Pro hru v plném počtu si tak připravte opravdu velký stůl. Další komponentou, kterou citelně postrádám, je absence lama karty. Ať už formou samostatné karty anebo alespoň v podobě rekapitulace herního kola na herním plánu.

Dalším prvkem, který by si zasloužil korekci, jsou nevhodně zvolené barvy regionů přinášející nutnost soustředit se každé kolo na správné přiřazení šestistěnných kostek ke správnému sloupci. Zejména při horším osvětlení to může být oříšek.

Ve standardní edici také není k dispozici žádný insert. Jednotlivé komponenty je vhodné roztřídit do plastových sáčků. Na to je sice pamatováno a sáčky jsou součástí balení, ale bohužel v tomto počtu kartonových komponent není toto řešení dostatečné a navíc nepřispívá k rychlému startu nových partií (ani k efektivnímu uspořádávání komponent po ukončení herní partie).

Pravidlový sešit je dobře uspořádán a tak není problém poměrně rychle pravidla načíst a pochopit. Vysvětlování a zapojení nového hráče do partií nepřináší žádný problém. Během prvních tahů tak nováčci většinou rychle pochopí zákonitosti a mohou si partii užívat již od jejího počátku. Neříkám, že okamžitě vyhrají (přece jenom zkušenější hráči vždy budou mít navrch), ale nebylo potřeba opětovně dovysvětlovat pravidla.

Jednou ze specialit Hippokrata je, že partie se účastní vždy čtyři hráči – a to i v případech, kdy je „živých účastníků méně. Zbylé vždy doplňují „boti“. Zapojení automatických hráčů (a to jak pro sólo partie, tak více hráčů) není rušivé a všem měří stejným metrem.

Na jednotlivé partie si vyhraďte o něco více času, než dvě hodiny. Sice zde existuje jedna část kola (léčba), kterou je možné odehrávat paralelně, přesto většinu partie musíte čekat na ukončení tahu předcházejícího hráče. V některých fázích si tak dejte pozor na možnou analýzu-paralýzu.

Svým pojetím Hippocrates představuje hru typu euro, která přináší navíc velkou porci náhody. Ta se skrývá jak v hodech kostkami, tak v náhodném dobírání destiček. Náhodu je možné alespoň částečně mitigovat pomocníky (tři pomocné žetony). Bohužel  jich většinu hry nemáte dostatek a tak je nutné s touto náhodou proaktivně pracovat. Nečekejte nějaké strategické plánování na mnoho tahů dopředu. Tato hra staví před účastníky partií nutnost vypořádat se zejména s taktickými volbami. Hra sice nepřináší nic nového pod sluncem, ale vše je namícháno tak, že si jednotlivé partie budete užívat. Žádná z nich nebude stejná a je možné (ba i nutné) vyvažovat a zkoušet, která z cest bude ta úspěšnější. Je například dobré mít hodně doktorů a tudíž pracovat na tom, aby reputace byla co nejvyšší? A nebo se snažit každé kolo zajistit, aby si každý z vašich lékařů splnil misi a tudíž není nutné jim vyplácet pravidelnou mzdu (a není tedy potřeba starat se o reputaci). Myslíte si, že k vítězství povede strategie zlatá střední cesta?

A jak finálně hodnotit tento počin? Jedná se o výbornou hru, která si svoje fanoušky jistě najde. Euro s ne zanedbatelným podílem náhody, s hezkým grafickým zpracováním, zajímavým tématem a atmosférou. Pravidla nejsou překombinovaná a nábor nového hráče nepřináší větší problémy. Pokud nostalgicky zavzpomínáte, jak jste si v mládí hráli na doktory, můžete si to zopakovat. Ale už s jiným zážitkem než za mlada…

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Pekná recenzia, ale… veľký podiel náhody?? To nemôžete myslieť vážne. :)
A asi ani toto: “Nečekejte nějaké strategické plánování na mnoho tahů dopředu.” :)

Táto hra je na plánovaní dopredu priam založená, bez toho nemáte šancu na výhru. Je v tom aj nemalá časť taktického rozhodovania, ale bez dlhodobého plánovania to jednoducho nejde. Ide o to, ako maximalizovať počet pacientov, ktorých viem vyliečiť, s počtom lekárov, ktorých viem uživiť. Chcem samozrejme vyliečiť všetkých (lebo mínus 3 body sú značná strata v tejto hre), a chcem aj splniť všetky úlohy svojich lekárov. Podľa toho si vyberám pacientov, podľa toho hľadám, ako nakúpim lieky, ktoré potrebujem, a často si podľa toho aj volím, ktorý pomocný žetón budem potrebovať.

Poradie reputácie je tiež dôležité, ale to má svoju cenu. Keď idem prvý, vezmem si presne, čo potrebujem. Keď idem posledný, už musím improvizovať a dosiahnutie optimálneho chodu je ťažké. Takže už pri výbere pacientov musím premýšľať aj nad reputáciou. Čiže opäť platí - bez plánovania dopredu je veľmi ťažké vyhrať. 

Popri tom všetkom mi to hádzanie kockou príde ako úplne minimálne narušenie dlhodobého plánu, rozhodne nie ako veľký podiel náhody. A o doplnení nových doštičiek ani nehovoriac. Mne naopak príde Hippocrates ako hra s minimálnym podielom náhody - je tam, ale skôr len preto, aby to nebolo šachoidné prepočítavanie s totálnou AP. 

 

----------------------------------
herný klub NITHRANIA z Nitry

20.1.2022 13:00:25

Uvedu situace, které přinášejí náhodu a neumožňují dlouhodobé plánování. Pomiňme úvodní setup, kdy je každá sada destiček pacientů, lékařů, léčiv a recepisů je náhodně zamíchána (tj. celkem 24). Navíc část léčiv se vůbec do hry nedostane Tohle beru spíše jako něco, co přispívá k variabilitě. Další porci nejistoty sem přinášejí hody kostkou, které není možné modifikovat. Po jejich rozmístění sice mají sice hráči možnost určité korekce (existence pomocníků, ale možností jejich využití je potřeba velmi pečlivě vážit - většinou jich nemáte dostatek). Případně provedená změna však dále modifikuje možnosti výběru pacienta pro ostatní hráče. Takže pečlivě naplánovaný strategický výber pro toto kolo bere u následujících hráčů za své a je nutné opakovaně revalidovat tuto “strategii”. Toto se v každém kole navíc děje 3x. Dále se pacienti nedokládají a tím dochází ke stále se zmenšujícímu počtu  možností. Na konci každého kola tak bere za své původně plánovaný postup a volíte si pacienta, kterého jste na začátku vůbec nechtěli. 

Podobná situace nastává v případě nákupu nového doktora, léčiv a recepisů. Zde je situace lepší o to, že je odměněn ten hráč, jehož reputace je nejvyšší. 

Navíc vůbec nevíte, v jakém pořadí se skrývají v jednotlivých sloupcích pacienti, lékaři, léčiva a recepisy. V několika partiích se nám také stalo, že v posledním kole hry již recepisy obsahovaly naprosto nepoužitelné věci (např. bonusy za dobírání pacientů).

Na euro tedy za mě mnoho míst, které nedokážete ovlivnit a musíte neustále korigovat (a to mnohdy zásadním způsobem) svoje plány.


 

22.1.2022 12:21:32

Vybíráme z Bazaru

Zombicide Survivor: CMON Comics – Vol. 1 extras
Akt. cena: 800 Kč
Končí za: 9 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas