Fireteam Zero – recenze

Autor: kubicvak | 4.1.2017 | 10

Stručné představení hry:

Fireteam Zero je kooperativní sci-fi hra pro 1-4 hráče, která se odehrává na pozadí 2. světové války. Za hrou stojí malé vývojářské studio, Emergent Games, které spustilo kickstarterovou kampaň na jaře roku 2015. Projekt byl velmi úspěšný a díky tomu se hra v roce 2016 dostala do běžné distribuce.

Jedná se o poměrně rychlou kooperativní hru, ve které se přesto, že je řízena převážně kartami, nachází velký podíl náhody. Hra přesně zapadá do zažité škatulky „amertitrash“. Klade velký důraz na vyprávění příběhu a obsahuje velké množství komponent, mezi kterými vyčnívají krásné figurky hrdinů a monster.

Základní balení nabízí tři samostatné kampaně, přičemž každá z nich má vlastní zápletku, specifickou hrozbu, které budete čelit, i jedinečná monstra s touto hrozbou spojená. Jednotlivé kampaně jsou dále rozčleněny do tří misí, které na sebe příběhově navazují, přesto není problém je hrát i samostatně. Mohlo by se zdát, že devět misí není velký počet, ale vzhledem k vysoké obtížnosti hry bude trvat mnoho večerů, než se Vám je podaří všechny úspěšně dokončit.

Herní doba uvedená na obalu hry je 90 minut. Oproti jiným hrám je to poměrně realistický údaj. Jistě může se stát, že u obtížnějších misí strávíte i více jak dvě hodiny, ale určitě to nebude pravidlem.

Pozadí hry a příběh:

Přestože se FZ odehrává v prostředí 2. světové války, nenechte se zmást, jedná se o čistokrevné sci-fi s mysteriózními prvky.

Již během 1. světové války je zaznamenáno několik incidentů s takzvanou „artefaktovou“ hrozbou. V tomto kontextu je artefaktem myšlen záhadný předmět, ve kterém se, pokud je v jeho okolí prolito velké množství krve, probudí nadpřirozené síly a získá schopnost měnit a ovládat mysl i tělo živých organismů ve svém okolí. Způsob, jakým toho dosáhne, je u každého artefaktu jedinečný. Společný je však další sled událostí - od nakažení prvních nebožáků přes postupné budování armády monster až k samotnému cíli, kterým je kompletní vyhlazení lidské populace.

Protože prolité krve bylo již v prvních měsících války více než dost, artefakty začaly představovat zásadní hrozbu pro bezpečnost lidstva. Je tedy na čase vytvořit malou, dobře vycvičenou a vybavenou vojenskou skupinu, kterou bude možné bleskově přepravit na místo ohrožení a která bude těmto hrozbám čelit. Tato jednotka tvořená pouhými čtyřmi vojáky je nyní ve Vašich rukou a je na Vás, zda dokáže obstát v nelehkém boji proti přesile monster.

Ve hře se vyskytuje poměrně hodně atmosférického textu. Kromě úvodních obecných odstavců na obalu hry a především na začátku pravidel, je každá kampaň zahájena minipříběhem objasňujícím pozadí následujících misí. Tyto mise pak mají každá na začátku vlastní briefing a po úspěšném dokončení také vlastní report. Nutno dodat, že úroveň vyprávění je v těchto textech velmi vysoká a dokáže krásně navodit atmosféru zoufalé bitvy s mnohem silnějšími nepřáteli a zároveň postupně odkrývat zápletku příběhu. Pro mě osobně je právě tohle jedna z nejpovedenějších složek hry.

Obsah balení a herní komponenty:

Hra se ukrývá v poměrně mohutné, krásně ilustrované krabici. Po jejím otevření se před námi objeví velké množství herního materiálu. Začnu od toho, co Vás pravděpodobně zajímá nejvíce, a to jsou figurky. Pro každou kampaň jsou k dispozici 3 druhy monster. Základních, tzv. minionů, je osm kusů. Dále čtyři kusy elitních monster a jedna extra velká figurka bosse. K tomu pět figurek hratelných charakterů a dva specialisté. Zejména monstra se opravdu povedla. Všechny miniatury jsou detailní, velké a bytelné.  Samostatnou kapitolou jsou figurky bossů. Ty jsou oproti normálním modelům opravdu obrovské a hráč má opravdu pocit, že proti němu stojí epický protivník.

Ve hře je tedy celkem 46 figurek. To se oproti obdobným hrám, které v současnosti procházejí Kickstarterem nemusí zdát mnoho, ale kvalita zde převážila nad kvantitou a věřte mi, zklamáni nebudete.

V balení dále najdete cca 200 karet, cca 50žetonů, 8 velkých mapových dílů, 10 kostek, pravidla, průvodce misemi a jednu minci :). Vše ve standardní kvalitě, desky i žetonky jsou z kvalitního kartonu. Snad jen ty kostky by mohly být trochu lepší. Na útočných kostkách se občas špatně rozeznávají symboly granátu a pěsti, ale to je maličkost. Pravidla jsou pěkně ilustrovaná, přehledná a stručná. Co se týče průvodce misemi, tam bych uvítal trošku větší formát a font písma. Nachází se zde také několik chyb a překlepů. U jedné mise se bohužel stalo, že je tam omylem nakopírovaný cíl mise předchozí. Ačkoli jde pouze o jednu větu, trochu to zamrzí.

Herní principy a mechanismy

Každé hraní začíná rozbalením a přípravou herní plochy, tzv. setupem. Výhodou FZ je, že tato fáze je relativně krátká. Herní plán se obvykle skládá pouze ze 4 herních desek, takže žádné dlouhé hledání, otáčení a skládání á la Descent. Nejprve si z příručky vyberete misi. Další postup a potřebné komponenty jsou u ní vypsány v přehledné kolonce, takže příprava hry zabere maximálně několik minut.

Ke každé misi se vztahuje několik cílů, které musíte úspěšně dokončit. V praxi to funguje tak, že na začátku vezmete příslušné karty objevů (discovery), přidáte několik náhodných karet událostí (event) a jejich zamícháním vznikne balíček karet průzkumu. Během hry budete prohledáváním herních lokací a postupně odkrývat karty z balíčku průzkumu. Pokaždé, když se Vám povede otočit discovery kartu, tak se odehraje nějaká událost důležitá pro příběh a děj se posune o kousek dále.

Asi Vás nepřekvapí, že hra se odehrává postupně po jednotlivých kolech. Každé kolo má tyto 3 fáze:

1)      Taktická fáze:

V této fázi se posune žeton začínajícího hráče a také má jeden hráč možnost zahrát kartu taktiky. Tyto karty mají velmi silné efekty, které zpravidla ovlivní více postav nebo zabijí více nestvůr. Na druhou stranu oslabují hráče, který je zahrál tím, že si v daném kole nemůže nalízat žádné karty. Na konci této fázi si všichni hráči, kteří nehráli kartu taktiky, mohou dobrat akční karty tak, aby jich měli na ruce pět.

2)      Fáze hráčů:

Všichni hráči postupně provedou svůj pohyb a příslušné akce. Pohyb je jednoduchý. Postava se prostě posune o tolik políček, kolik je její rychlost (případně se uplatní penalizace za obtížný terén).

Pokud se hráč nachází na políčku, které lze prohledat, může tak učinit, pokud se zde momentálně nenachází žádná nestvůra. Udělá to tak, že otočí horní kartu balíčku průzkumu. Další postup už záleží na konkrétní kartě.

Druhou (a poslední) základní akcí, je útok. Zde bych se rád na chvíli zastavil. Každá herní postava má svůj balíček akčních karet, který je pro jeho roli jedinečný. Pokud hráč nehrál kartu taktiky, tak si z tohoto balíčku na začátku kola dolízne tolik karet, aby jich měl v ruce 5. Tyto karty reprezentují jeho bojové schopnosti, ale zároveň také jeho životy. To je zcela zásadní věc. Pokud se hráč soustředí na boj a vyplýtvá hodně karet útočením na nestvůry, stává se tak zároveň mnohem zranitelnějším, protože se mu tím sníží počet životů. Je tedy nutné neustále zvažovat, jestli je opravdu nutné kartu zahrát a nebo si ji raději nechat.

Aby toho nebylo málo, každá akční karta lze zahrát dvěma způsoby. Základní způsob použití je napadení protivníka. V horní části každé karty je vyznačen typ, dosah i síla útoku. Určíte libovolné množství karet z ruky, které sdílí typ útoku a všechny mají dostatečný dosah pro daný cíl. Následně hodíte tolika kostkami, kolik je společná síla těchto karet, a cíli udělíte tolik zranění, kolik symbolů daného typu na kostkách padne. Nic složitého.

Alternativně můžete některé karty zahrát jako reakci na nějakou událost (posílení útoku, vykrytí zranění, extra pohyb, atd.) a jiné jako taktiku, viz výše.

3)      Fáze hrozeb:

Tato fáze začíná posunem ukazatele na stupnici hrozeb. Tato stupnice reprezentuje neustálé posilování moci artefaktu a ztěžující se podmínky při plnění mise. Nepřátelé ve hře se díky tomuto mechanismu postupně zlepšují - stávají se silnějšími, rychlejšími, případně mají více životů. Hráče to motivuje, aby při postupu zbytečně neotáleli a nesetrvávali na jednom místě.

Následuje aktivace všech monster na herním plánu. Nejprve se pohnou o počet políček rovný jejich rychlosti. Pak hodíte aktivační kostkou a podle výsledku nestvůra dostane další pohyb, případně se spustí nějaká její schopnost. A pak příšera zaútočí na nejbližšího hrdinu. Hodíte tolika kostkami, kolik je síla nestvůry, spočtete počet symbolů daného typu na kostkách a tolik zranění hrdina obdrží. Za každé utržené zranění musí hráč odhodit jednu kartu z ruky. Pokud nemá dostatek karet, je jeho hrdina sražen k zemi.

Poslední částí této fáze je zrod monster. Pro každou misi je pevně dán maximální počet nestvůr. Číslo se odvíjí od počtu hrdinů. V této fázi se vždy objeví tolik nepřátel, aby byl naplněn tento limit. Místo, kam figurku umístíme, určuje hod kostkou a je tedy v podstatě náhodné s jedinou výjimkou - monstrum se nikdy nenarodí přímo na políčku, kde stojí hrdina.

Vítězství ve hře lze dosáhnout tím, že splníte všechny úkoly mise a podaří se Vám se všemi hrdiny dosáhnout východu z lokace.

Prohrajete v momentě, kdy Vás opustí štěstěna, která je ve hře reprezentována vaší šťastnou mincí. Hru začínáte s mincí otočenou lícem vzhůru. Pokud je Váš hrdina sražen k zemi a mince je otočena lícem nahoru, otočíte jí lícem dolů. Pokud však již lícem dolů je, prohráváte hru. Naštěstí se ve hře občas najde nějaký způsob jak si přízeň štěstěny znovu získat :)

Dojmy po prvních několika hrách:

První věc, která mě u takhle velké hry překvapila, je relativní jednoduchost pravidel, snadné vysvětlení spoluhráčům a rychlý setup. Také samotné hraní rychle odsýpá. Hra je přímočará a soustředí se na boj. Nemusíte kombinovat desítky schopností, ani plnit komplikované questy, takže těch 90 minut na hru by Vám mělo ve většině případů stačit. A nutno dodat, že hra Vás nenechá ani na chvilku vydechnout. Jste pod neustálým tlakem. Vzhledem k tomu, že se na konci každé fáze hrozby znovu zrodí všechna zabitá monstra, tak na Vás neustále někdo útočí a v každém kole vám jde o krk.

Mě osobně tenhle mechanismus úplně nesedí, protože tím pádem trochu ztrácím motivaci k jejich zabíjení. Navíc náhodné určování místa zrodu Vám taky dokáže slušně zatopit. Pokud Vám kostky napadají špatně, můžou se pracně poražení nepřátelé znovu objevit klidně ve vedlejší místnosti, což Vám zásadním způsobem zkomplikuje situaci.

Tím se dostáváme k zásadnímu tématu a tím je opravdu velké množství náhody ve hře. Pokud máte smůlu při náhodné tvorbě balíčku průzkumu, případně při jeho otáčení, nebo vám párkrát nepadnou kostky v boji nebo při zrodu nestvůr, tak prostě prohrajete. Může se to stát, buďte na to připraveni. Naopak, může se stát i to, že Vám štěstí půjde naproti a celou misi dohrajete bez větších problémů. Ale vzhledem k vysoké obtížnosti, na kterou je hra defaultně nastavena, se spíše setkáte s první variantou. V rámci žánru to ale není nic neobvyklého. Například v Zombicide se mi stalo mnohokrát, že dvě nešťastně tažené karty dokázali bleskově pohřbít i slušně rozehranou partii. Je spíše na Vás, jestli jste ochotni to přijmout.

Dále musím vyzvednout soubojový systém, který je neotřelý a funguje dobře. Různé typy útoků, schopnosti a rezistence monster, karty reakcí umožňující vzájemnou pomoc spoluhráčů, to vše se povedlo. Stejně tak tématické zasazení celé hry a příběh. Opravdu byla radost to číst a moc hezky to vytvářelo atmosféru. Tu pěkně dotvářejí i modely nestvůr a grafika desek terénu. Tady mám jen malou výtku k tenkým čarám zobrazujícím rozhraní herních lokací. Tyto přechody mohly být graficky ztvárněny lépe. Stávalo se nám, že jsme omylem prošli stěnou budovy, protože jsme si nevšimli, že tam nějaké je. Ale postupně si člověk zvykne, že to musí hlídat.

Když jsem v předchozím odstavci zmínil Zombicide, přivedlo mě to na myšlenku, že ve hře vlastně není žádné vybavení hrdinů. Žádné zbraně, štíty, jakékoli předměty, které by šlo sebrat. Vše je zastoupenou balíčkem akčních karet. Hra funguje dobře i bez nich, vše je rychlé a přehledné. Ale přesto se nemůžu ubránit pocitu, že kdybych mohl při prohledávání lokací najít brokovnici, hned bych měl do toho průzkumu větší chuť :)

Finální hodnocení:

Fireteam Zero je opravdu povedená hra. Je to kooperativní hra, ve které kooperovat opravdu musíte, protože obtížnost je vysoká a bez ní máte jen malé šance. Připravte se na pěkné komponenty, intenzivní herní zážitek, kvalitní příběh a přijatelnou herní dobu. Vše je zaměřeno primárně na boj a v tomto směru se dočkáte i několika neotřelých herních mechanismů, i když žádnou revoluci nečekejte.

Ve hře je vyšší podíl náhody, ale zase ne takový, aby to v rámci žánru někoho překvapilo. Pokud Vám to nevadí, doporučuji hru minimálně vyzkoušet. Hra má ještě několik drobných nedostatků ale až se do hry zaberete možná si jich ani nevšimnete.

Pozitiva:

+ Pěkný příběh a hutná temná atmosféra

+ kvalitní a hezké komponenty, povedené figurky