Eldritch Horror - základní hra

Autor: Hennessy | 7.11.2016 | 11

Hra Eldritch Horror, která spadá pod sérii různých her s tematikou mythosu Cthulu od H. P. Lovecrafta, vydalo Fantasy Flight Games jako pomyslného nástupce hry Arkham Horror. Pokud jste již AH hráli, tak prosím odpusťte, ale pokusím se hru popsat i pro lidi, kteří o Cthulu v životě neslyšeli.

Arkham Files

Cthulu tematika je založená na hororovém prostředí alternativní historie zasazené do počátku 20. století a vychází z povídek výše zmíněného autora. Jedná se o skutečně autentické povídky doby, ve které se odehrávají (a vznikaly tedy dřííve než např. Tolkien napsal Hobita) a jako takové byly poměrně unikátní, neb fantastická literatura v té době přiliš neexistovala a autora je tak možné zařadit  po bok spisovatelů jako byl Bram Stoker nebo Julius Verne.

Povídky H. P. Lovecrafta jsou charakteristické především tím, že hlavní hrdina příběhu se ocitá na pomezí reality a snového světa (ať už je důvodem psychická nemoc, toxické prostředí nebo cokoliv jiného) a vnímá i podprahové a nadpřirozené vjemy, které jsou poznatelné jen a pouze pro něj, nikoliv pro ostatní. Na čtenáři pak je ponecháno, aby si sám rozhodl, jestli hrdina blouzní a vše lze vysvětlit i vědecky nebo se mu skutečně podařilo proniknout do skryté a nadpřirozené reality, která se nakrátko protnula s naším světem.

Dalším významným prvkem povídek je pak zlo, které pochází obvykle z vesmíru, jiných realit a nebo dávno zapomenuté historie a promítá se do našeho světa různými způsoby. Hlavními hybateli jsou pak prastaré entity, mezi kterými je zdaleka nejznámější Cthulhu, podle jehož jména celá fiktivní mytologie nese název. Není však zdaleka jediný a vyjma prastarých Lovecraft poměrně dobře vykresluje i smyšlené dávno ztracené světy a národy.

Obecně o hře

Jak jsem naznačil v předchozí kapitole, hra je věrná své předloze. Přenese tedy hráče do prostředí počátku 20. století, kdy je svět ohrožen dávným zlem, které se okultně a v utajení snaží získat nadvládu nad realitou a splnit svůj temný plán vedoucí ke zničení lidstva. Hra je kooperativní, pro 1-8 hráčů, z nichž každý hraje za vybranou postavu - vyšetřovatele, který se záhadám snaží přijít na kloub a postupující zlo zastavit. Hra sama pak svými herními mechanismy ovládá jednu ze čtyř dávných bytostí bojující o dominanci nad lidstvem, a ano, tušíte správně, jednou z nich je právě Cthulhu.

Seznámení s pravidly

Hra nemá úplně stručná pravidla a nejdou vysvětlit komplexně, aniž by byly generalizovány a zjednodušeny, což také udělám, protože pravidla jsou volně dostupná na internetu a zájemce si je může v klidu pročíst celá.

Jak jsem již uvedl, každý hráč hraje za postavu vyšetřovatele, který se pohybuje po světě, reprezentovaném herní deskou, a snaží se zjistit, kdo stojí za zlem které se po ní šíří. To je také podmínkou vítězství hry, každý z prastarých božstev má několik záhad, po vyřešení tří z nich vyšetřovatelé vyhrávají. Naopak, hráči prohrají tehdy, pokud nestačí vyřešit záhady včas a uplyne určený počet kol a nebo pokud k takovému závěru dospěje samotná hra na svých komponentech (především podle pravidel jednotlivých Božstev).

Vyšetřovatelé se střídají v tazích a během jednoho kola hry proběhnou tři fáze.

  • V té první má každý vyšetřovatel možnost provést dvě rozdílné akce (pohnout se na plánku, koupit si jízdenku na vlak nebo loď, nakoupit si vybavení, odpočívat a uzdravit se a nebo se pokusit použít některou ze svých schopností, kouzel nebo předmětů, pokud mu to umožňují).
  • Následně je každý vyšetřovatel konfrontován s prostředím ve kterém se nachází. Jedná se v první řadě o soboj s monstry, pokud se nějaká nacházejí na stejném území jako vyšetřovatel. Na území neohroženém monstry vyšetřovatel provede některé z pátrání, které mu hra umožní. Může se jednat o hledání stopy po Prastarém a jeho kultu, nebo zavření brány spojující Zemi s jinou dimenzí, pátrání po pradavných artefaktech a nebo prostá konforntace v daném prostředí (město, divočina nebo oceán). Výsledkem konfrontace může být zlepšení postavy, získání předmětů, kouzel nebo stop pro jednu ze tří záhad. Na druhou stranu, při neúspěšném pokusu je výsledkem obvykle zranění (fyzické nebo mentální) a často také nějaký další nepříjemný vedlejší efekt.
  • V poslední fázi se společně vyhodnotí efekt, který má na Zemi sílící zlo. Na herní desku tak každý tah přibývají stopy, vedlejší úkoly, brány, z nichž vylézají další monstra, ale také se obvykle stane další vedlejší událost, která různým způsobem buď škodí nebo naopak pomáhá vyšetřovatelům.

V případě, kdy ve hře dojde k nějaké zkoušce postavy (ať už se jedná o souboj, nebo ohledávání místa činu, vyjednávání, výzkum knih nebo cokoliv jiného), vyhodnocuje se nastalá situace za pomoci kostek. Podbně jako v klasických RPG hrách, má každá postava vlastnosti (v tomto případě je jich 5), každá situace využívá jednu nebo více z nich. Úroveň této vlastnosti určuje počet kostek, kterými postava hází, uspěje vždy pokud padne na kostce 5 nebo 6.

Hlavní principy jsem naznačil, posuňme se dál.

Herní komponenty:

Z krabice jich na Vás vypadne mraky, a jak bylo tradicí u Arkham Horroru, další si můžete dokoupit v rozšíření. Jednak objevíte velké karty vyšetřovatelů a prastarých. Dále se na vás vysype nepřeberné množství předmětů, kouzel a stavových karet (různá zranění, psychické nemoci, sociální statuty aj). Všechny výše zmíněné konfrontace ve hře jsou rovněž řešeny popisem situace na kartách, těchto je zdaleka nejvíc. A nakonec kartami jsou popsány i události šíření zla na konci kola. Všechny tištěné karty jsou v prvotřídní kvalitě, jak jsme u FFG zvyklí, a v několika různých formátech.

Herní deska se skládá ze šesti čtvercových polí a včetně komponent zabírá opravdu hodně místa na stole. Figurky vyšetřovatelů jsou však řešeny jen kartonovými portréty na podstavci, plastové figurky nečekejte. Zbytek obsahu pak tvoří nepřeberné množství žetonů.

Rád bych se v souvislosti s komponenty zmínil ještě o jedné věci, kterou hra dokáže ohromit. Veškeré karty jsou popsány nejen herním textem, který pro hru pochopitelně potřebujete (např. proveď test síly), ale zároveň jsou veškeré texty zasazeny do příběhu. Valná většina komponentů ve hře Vás pak vtáhne svými dějovými popisy do děje a hra tím pádem působí velmi živě a atmosfericky. S tím ovšem souvisí i jazyková bariéra, pokud neovládáte dobře anglický jazyk, bude Vám především v těchto prozaických částech bez překladu unikat význam.

Klady a zápory:

Protože nemá smysl psát o věcech, ve kterých hra nevyniká, dotknu se v následující kapitole jen toho, co Vás může překvapit, ať už jakkoliv.

+

  • I když hráči umře vyšetřovatel, pokračuje dále ve hře, jen založí jiného, nemusíte sledovat ostatní jak hrají. Dá se poměrně slušně dynamicky řešit i to, že Vám do hry v průběhu přijde nebo naopak odejde hráč (i když taková situace není optimální).
  • Ačkoliv je hra složitá, ostatní Vám mohou pomoci s hraním. Naopak, je poměrně podstatné spolupracovat a domlouvat se na postupu. Kooperativní prvek v této hře skutečně funguje a pomáhá.
  • Hra je variabilní a díky tahání karet se hry neopakují, ani když hrajete proti stejnému prastarému vícekrát.
  • Během hry nejsou příliš velké prostoje, pokud hrajete ještě v rozumném počtu hráčů (max 6). Pokud Vás baví temtatika, díky prozaickým popisům akcí Vás bude bavit poslouchat i karty, které vyhodnocuje jiný hráč.
  • Pomocí karet tahaných v závěrečné fázi se dá velmi dobře nastavit obtížnost hry. Tyto tzv. Mythos karty, mají tři stupně obtížnosti, lehké pomáhají vyšetřovatelům, ty těžké je naopak opravdu hodně trestají. Jejich různým složením ovlivníte, jak moc bude vyšetřovatele šířící se zlo trestat.

-

  • Poměrně dlouhá hra s únavnou přípravou a skládáním, počítejte s 2-3 hodinami od rozbalení po sbalení hry v menším počtu hráčů.
  • V malém počtu hráčů je těžké stíhat běhat po ploše. V lichých počtech je nevýhodné hrát. Hra tím pádem není příliš vyvážená, co se různého počtu hráčů týče.
  • Hodů je poměrně málo a pokud máte smolné ruce, tak frustrace nad špatnými hody dokáže opravdu znepříjemnit zábavu.
  • Pokud nemáte hodně velký stůl, budete hrát na zemi.

 

Závěrečné hodnocení:

Eldritch Horror je klasickou velkoplošnou americkou příběhovou hrou. Nečekejte žádné náročné namáhání závitů známé z her populárních v Evropě, i když netvrdím, že taktika v této hře neexistuje. Hru hodně ovládají kostky, při velké smůle nezmůžete nic. Na druhou stranu jedná se o zábavu pro více lidí, ponořenou velmi detailně a dobře do hororového mystického prostředí.

Toto je taky potřeba zvážit při nákupu. Pokud Vás baví ostatní hry podobného ražení s velkou deskou, popisem prostředí, házením kostek, sbíráním předmětů, pak je Eldritch Horror dobrá koupě. Vylepšení z Akrham Horroru se dle mého názoru povedlo, hra je dynamičtější, lehčí a nepůsobí tak archaicky. Výrazně lépe se hraje i s lidmi, kteří nejsou skalní fanoušci deskovek.

Jedinou výtku mám k konceptu prodejního modelu. Předně, pokud Vás hra bude bavit, neotálejte příliš dlouho a kupte rozšíření Forsaken Lore, bez kterého hra působí chudě. Přidává potřebné množství karet přesně tam, kde je cítit nedostačující variabilita. Toto samozřejmě prodražuje celou hru. Pokud Vás ale hra opravdu chytne a začnete skupovat všechno co FFG k této hře vydá, pak nastává další problém. I když další a další rozšíření jsou žádoucí kvůli novým prastarým, kteří se v každém z nich objevují, tak množství karet jako jsou předměty a kouzla už zbytečně nabobtná a přitom další variabilitu do hry nepřináší.

I přes všechna negativa, které hra má, je ve svém žánru skvělá a dokáže zabavit na dlouhé hodiny a večery. Jedná se o jednu z oblíbených a často hraných her v moji skupince.

80% samostatná hra

95% s Forsaken Lore

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Super recenze!
I když délka hry dost závisí na komplexnosti. A já mám komplexní hry rád, tudíž bych délku nebral jako minus ;).

7.11.2016 15:01:30

Velky herni plan..
..bych bral jako plus :-)

7.11.2016 18:50:16

kostky
Stejně jak v Akrhamu se dá hod kostkama hodně ovlivnit předměty apod. Jasně furt člověk háže, ale šance se rapidně zvyšuje. Mě osobně to nevadí, naopak je to motor pro shánění vybavení :) Pro mě je minus spíše málo komponent a karet, třeba oproti AH a tím i mnohem rychlejší rozložení což je zase plus :D Jinak moc pěkná recenze!

8.11.2016 10:45:30

Palec hore
Pekná stručná recenzia s naznačením pravidiel, v podstate by som sa pod ňu podpísal.

Takisto mi vadia dve veci - praktický počet postáv (zámerne nepíšem hráčov) v hre je 4 - 6, lebo veľké počty postáv hru neúmerne predlžujú a v malom počte postáv je zas problém behať po mape, pričom ťah postavy v oboch prípadoch trvá krátko (ideál asi 2 hráči po 2 postavy alebo potom 4 hráči a 4 postavy). Druhá vec je Forsaken Lore, ktoré akoby odobrali zo základnej hry a vydali ako rozšírenie, ale to sa od FFG dalo čakať. Len je cítiť, že FL je akoby súčasť základu a je otázne kedy a či vôbec vyjde v češtine.

8.11.2016 14:47:21

Díky
Děkuji za názory a v podstatě pod vše, co píšete se můžu podepsat.
Rozměr desky a nebo množství herních komponent jsou individuální věc a každý má míru optimálnosti jinde, psal jsem v tomhle ohledu hodnocení subjektivně, nicméně pokud možno vycházím více z faktů než dojmů. Mě osobně (malý byt a hry často přenáším na návštěvy apod.) oboji nevyhovuje, proto za mne mínus.

8.11.2016 14:55:38

Pěkná recenze
Velice pěkná recenze, která uvede základní myšlenku a principy hry. Velikost herní desky a množství herních komponent jsou subjektivní, jak sám píšeš. Já jsem začínal na karetních hrách a pomalu jsem se dostal k deskovým hrám. A není deskovka jako deskovka. Nyní si ale nedokáži představit malou hru. :D Mezi mé oblíbené hry patří právě Arkham Horror, Eldritch Horror, Mansions of Madness, Descent, ...
Délka hry je dalším faktorem. Mám rád hry, co mají smysl a mají děj. Eldritch mezi ně na 100 % patří. Na druhou stranu, pokud chci hrát oddechovku, tak si zahraji Ticket to Ride nebo něco podobného ražení. :) Na delší hry musí mít člověk opravdu náladu a čas. :)

10.11.2016 10:14:58

Lycan

Hezky napsáno
Přidávám se s pochvalou, pěkná recenze. Právě jsem si přiobjednal Forsaken Lore, což je jedno z těch menších rozšíření, spolu se Signs of Carcosa a Strange Remnants. Zajímalo by mě ale, jaký monstrum se ze hry stane přidáním těch větších, kde jsou i noví vyšetřovatelé, Prastaří a dokonce i deska (mapa) - Mountains of Madness a Under the Pyramids. To už musí bejt dost hukot.
jinak já to hraju i sám za více postav a podle mě to na zábavě neubírá :-)

30.11.2016 12:08:42

Pro Lycana
Díky.
Co se týče otázky na velká rozšíření: jsou velká. Potřebuješ na stole o trochu víc místa. Ne vždy s nimi hraješ. Je naštěstí poměrně inteligentně uděláno, že vedlejší desku (Antarktidu / Egypt), používá vždy jen jedna Prelude a jeden Ancient One. Takže šance že by byly na stole obě zároveň je minimální, a že při byde alespoň kedna také není tak často. Jak jsem psal i v recenzi, největší problém pak nastane s kartami, obzvlášť pokud je máš obalené jako já v tvrdých obalech, tak je z toho strašný komín...
Jinak za mě osobně Under the pyramids jsou lepší než Mountains of Madness. A na jaře vyjde další - Dreamlands, od které si slibuji hodně.

1.12.2016 10:54:15

@Hennessy
Díky za odpověď (před registrací jsem byl Lycan)!
Jako já nakonec asi postupně koupim všechny, bude-li to možný, ale jsem fakt zvědav, co udělá s tou hrou teďka to objednaný Forsaken Lore. Nejen v Tvý recenzi jsem se setkal s názorem, že to hru dost obohatí, resp. doplní, že tím získá poměrně grády. Tak uvidíme.
O Dreamlands jsem nikde ještě neslyšel, díky za info!

1.12.2016 16:29:08

Vybíráme z Bazaru

Hra o trůny: Pád Astaporu
Akt. cena: 100 Kč
Končí za: 3 dny

Offcanvas