Covert - recenze

Autor: kubicvak | 5.7.2017 | 7

Co je to za hru a kdo za ní stojí:

Covert je desková hra pro 2-4 hráče, ve které se ujmete role velitele buňky tajných agentů ve zlaté éře špionáže - za studené války. Vaši agenti cestují po metropolích celé Evropy, získávají speciální vybavení, luští šifry a plní tajné mise.

Téma zní více než zajímavě, ale nenechte se zmást, ve hře není zase až tak důležité. Jedná se totiž o kombinační dice placement, ve kterém jde především o to, přemístit své agenty do míst, kde máte aktuální misi a sehnat dostatek vybavení k jejímu úspěšnému splnění. Pokud jste si mysleli, že budete řešit různorodé puzzly jako třeba v Unlock! nebo skrytě pohybovat svým agentem, zatímco ostatní se Vás snaží odhalit, jako je tomu v Běsnění Drákuly, jste na špatné adrese. To ale vůbec neznamená, že by se jednalo o špatnou hru. Ale nepředbíhejme.

Covert mají na svědomí zkušení vývojáři z Renegade Game studio, kteří mají ve svém portfoliu hry jako jsou Clank! nebo čerstvý Fuse. Herní doba uvedená na krabici je 90 minut a musím říci, že ve většině případů to opravdu odpovídá realitě.

Herní komponenty:

Množství materiálu v krabici není zase tak velké. Nejzásadnější je herní plán, ten musím jednoznačně pochválit. Graficky je povedený, není zbytečně velký, takže se vejdete na běžný stůl, ale co je nejdůležitější, je přehledný. Všechny karty jsou hezké a ve slušné kvalitě. Snad jen těch postav mohlo být klidně víc než 6. Meeplové, kostičky i žetonky jsou standardní. Tady není moc co říct. Co si ale určitě zaslouží pochvalu, jsou hráčské zástěny. Z vnitřní strany je nápověda rekapitulující význam jednotlivých ikon a nahrazují tak klasickou „lama kartu“. Možná mohly být ještě o kousek větší, ale to už je detail.

Pochvalu si zaslouží i pravidla. Jsou stručná, přehledná a obsahují dostatek příkladů. Zatím jsme nenašli žádnou chybu a nevzpomínám si ani na jednu spornou situaci, na kterou bychom narazili ve hře. Nemohu si vybavit žádnou jinou hru, o které bych mohl říci totéž. Velký palec nahoru.

Příprava hry a herní mechaniky:

Příprava hry je velmi jednoduchá. Není moc nad čím přemýšlet. Rozbalíte herní plán a nandáte žetonky s čísly do šifrovací zóny a karty vybavení do slotů dle oblastí. Každý si nalosuje postavu, vezme si příslušné komponenty a podle náhodně tažených karet předmětů umístí své agenty do lokací. Pak už si jen každý lízne 3 karty předmětů, 3 mise a 2 šifry a vše schová za zástěnu. Tady to jsou 4 věty, v reálu maximálně 5 minut a můžete začít hrát.

Jak už to tak bývá, hra se hraje na kola. Obvykle jich bývá tak šest až sedm. Sympatické je, že všichni hrají najednou, pouze se střídají v provádění jednotlivých akcí. Nejprve všichni hodí svými pěti kostkami a pak postupně od prvního hráče své kostky umísťují na příslušné pozice na herním plánu podle toho, co chtějí dělat a jaká jim padla čísla. Možnosti jsou tyto:

1. Náhodně si z pytlíčku vylosovat žetonek speciální operace. Ty dávají různé výhody při hře. Jednotlivé ikonky jsou zrekapitulovány na vnitřní straně Vaší ohrádky. Některé Vám přetáčejí kostky, umožňují skákat s agenty na herním plánu, lízat karty nebo je brát z odhazovacího balíčku atd. Musím se přiznat, že některé mi bohužel připadají výrazně silnější než jiné. Obvykle je losování speciální operace takovou nouzovou variantou, pokud už nemáte svou poslední kostičku kam nacpat a nevěříte si na šifru.
  2. Luštění šifry, nebo chcete-li, „prolamování kódu“. Zní to zajímavě, ale nehledejte za tím nic komplikovaného. Na herní desce je sekce připomínající číselný zámek se dvanácti pozicemi pro žetonky s čísly 1-6, které jsou tam na začátku hry náhodně rozdány. Vy můžete prohodit tokeny na dvou sousedních políčkách a navíc jedno číslo na žetonu nahradit číslem na kostce, kterou jste k tomuto úkolu přiřadili. Pokud se Vám takto podaří složit kombinaci, kterou máte na jedné z Vašich kartiček šifer, uspěli jste a kartičku otočíte, čímž dostanete vybavení zobrazené na zadní straně. Každá získaná karta šifry má navíc hodnotu dvou vítězných bodů. Luštění šifry je zajímavý způsob, jak použít kostky, které se Vám nepodařilo umístit na jiné akce. Je dobré si „číselník“ pořádně prohlédnout a zvážit své šance na úspěch. Ale pozor, může se Vám snadno stát, že i výhodnou situaci Vám totálně zhatí protihráč hrající před Vámi. To Vám pak nezbyde nic jiného, než skřípat zuby, protože pokud kód nesložíte, nedostanete zhola nic.
  3. Pak už nám zbývají jen kruhové zóny. Je to vlastně šest pozic pro kostky s čísly od 1 do 6 seřazených do kruhu. Na každou pozici smí být umístěna pouze kostka, na které padla daná hodnota. První hráč může svou kostku umístit na libovolnou pozici, ale další už může pouze na sousední políčko. Například, pokud první hráč zahrál kostku s trojkou, druhý hráč má na výběr pouze pozice pro dvojku a čtyřku. Na jedné zóně může mít hráč i více svých kostek. Nabídka zón je následující:
    • Pohyb po herním plánu - po odebrání kostky z této zóny se může hráč s každým svým agentem pohnout na sousední město. Agenti ale při svém pohybu zanechávají stopy, takzvané „intel cubes“. Soupeřovi agenti pak mohou Vaše kostičky sbírat, a když mají 2 kostičky stejného typu, můžou je směnit za vybavení. Sledování cizích špiónů se prostě vyplácí.
    • Zisk karty vybavení - každé oblasti na mapě je v dolní části herního plánu přidělen slot s jedním kusem vybavení, které je tam umístěno náhodně lícem vzhůru. Tato karta je k dispozici pouze hráčům, kteří mají agenta v dané oblasti a poté, co si ji někdo vezme, se ihned automaticky doplní. Pokud se Vám zrovna nehodí žádná z karet, které jsou pro Vás dostupné, můžete si potáhnout náhodné vybavení z vrchu balíčku.
    • Zisk karty mise – hráčům je k dispozici nabídka tří karet misí, které jsou otočené lícem vzhůru a automaticky se doplňují. Pokud si nevyberete, můžete si (stejně jako u vybavení) líznout náhodnou kartu z vrchu balíčku. Ale pozor, nikdy u sebe nemůžete mít více než 3 aktivní mise!
    • Plnění mise – pokud splňujete všechny podmínky pro splnění některé z Vašich misí, tedy máte agenta na dané pozici herního plánu a držíte veškeré potřebné vybavení, můžete po odložení těchto karet misi splnit. Kartu přesunete ze své ohrádky do veřejné zóny a získáte počet bodů (a případné další benefity), které jsou na kartě uvedeny.

Poté, co všichni hráči umístí své kostky, začíná fáze vyhodnocení. Nejprve se hráči střídají v luštění kódu. Po každém pokusu, ať už úspěšném, či nikoli, odebere hráč použitou kostku. To se opakuje, dokud není z šifrovací plochy odebrána poslední. Obdobně probíhá vyhodnocování akcí na kruhových zónách. Hráči se střídají, každý provede svou akci a odebere kostku a to až do doby, než jsou všechny zóny prázdné. Pořadí, v jakém hráč své kostky odebírá, je čistě na jeho uvážení.

Konec hry se spustí v momentě, kdy některý z hráčů splní šestou misi. Když toto nastane, dohraje se aktuální kolo a pak má ještě každý hráč možnost ze zbylých zdrojů splnit jednu ze svých misí (žádný pohyb po mapě nebo provádění akcí již není povoleno).

Pak už je třeba jen sečíst vítězné body a hráč s jejich největším počtem se stává vítězem hry.

Zajímavým prvkem, který musíte při hře zvládnout, je správné použití získaného vybavení. Každou kartu lze totiž zahrát několika způsoby. Tím stěžejním je samozřejmě použití předmětu ke splnění mise. Na každé kartě zobrazen také lísteček s jednou z evropských metropolí, který představuje letenku a v rohu ještě jeden ze symbolů speciálních operací. Odhození karty Vám dává možnost buď přesunout jednoho z Vašich agentů do dané lokace (letenka) nebo použít kartu stejným způsobem jako žeton speciální operace.

Dojmy, aneb co od hry vlastně čekat:

Hra je v základu docela jednoduchá a snadno přejde do krve. Žádná zbytečná pravidla, žádné výjimky, žádné hledání v manuálu. Veškeré věci, které by Vám v první hře mohly dělat problémy, jsou na zadní straně Vaší „ohrádky“.

I přes jednoduchá pravidla však hra není triviální a nabízí dostatek herních rozhodnutí. Během hraní se ani na chvíli nenudíte. To je do značné míry dáno také faktem, že hráči hrají zároveň, pouze se střídají v akcích. Pokud zrovna neumísťujete kostičku a máte chvíli času, pořád přemýšlíte, kde sehnat potřebný šperhák, jak se nejlépe dostat do určité lokace a jestli za stávající situace dokážete vyluštit šifru.

Počet hráčů je 2-4 a každé číslo v tomto rozmezí nabízí kvalitní zážitek. Nejzajímavější je ale v plném počtu, kdy nabízí nejvíce interakce. Té je ve hře asi právě tolik, kolik je u tohoto typu her zvykem. Obsazování míst na kruhových akcích tak, aby soupeři se zbylými kostkami ostrouhali nos, přehazování šifry a sebrání potřebného vybavení dřív, než soupeř. To je vše. Navzdory špiónskému tématu Covert není konfliktní, či škodící hra. Je to spíše hra optimalizační a kombinační, ve které však nebudujete žádný engine, spíše reagujete na aktuální situaci na stole.

Snadná pravidla, menší míra konfliktu a líbivé téma dělají z Covertu ideální rodinnou hru. Zkušené hráče by zase mohl zaujmout jednoduchý setup a dobře fungující herní systém s nepříliš velkou mírou náhody, která umožňuje plánování, ale zároveň brání nudnému dopočítávání. Za zmínku určitě stojí také fakt, že hra díky svému systému nedává příliš velkou výhodu hráčům, kteří již mají za sebou více partií. Pokud dobře vysvětlíte pravidla (což u této hry opravdu není problém), může být i první hra s jedním nebo několika novými hráči velmi vyrovnaná. To se nevidí často.

Klady:

+ jednoduchá pravidla, která snadno přejdou do krve

+ dobře fungující herní systém bez prostojů

+ hra vypadá dobře (alespoň v rámci žánru)

+ rodinná hra, kterou si užijí i pokročilí hráči

+ funguje v jakémkoli počtu hráčů

Zápory:

- vysoká cena (vzhledem k obsahu krabice)

- téměř nulový flavor ve hře, nevytěžené špiónské téma

- pouze 6 herních postav

- ohrádky pro neveřejné informace mohly být o kousek větší

Covert se na první pohled tváří jako špiónská hra plná tajných akcí, sabotáží, odposlechů a agentů, jejichž kódové jméno začíná dvěma nulami. Pod touto skořápkou se ale ukrývá příjemné dice placement euro s dobře fungujícími mechanismy a nepříliš vysokou mírou konfliktu. Jednoduchá pravidla, rychlý setup a herní doba do 90 minut jsou dalšími bonusy navrch. Naopak trošku zamrzí cena, která vzhledem k obsahu krabice mohla být klidně o třetinu nižší. To je ale snad jediná podstatná vada na kráse této jinak velmi povedené hry.