nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Co přinesl GenCon 2016

Autor: Wolfsen | 8.8.2016 | 44

Od čtvrtku 4. 8. do neděle 7. 8. 2016 probíhal v americkém Indianopolis GenCon - největší herní festival na americkém kontinentu. Probíhá každoročně již od roku 1968 a loni se jej zúčastnilo přes 61 000 návštěvníků. Proto tento festival nemohl ujít ani mé pozornosti, byť jsme na něm stějně jako loni přímo nebyl.

GenCon je pro mnohá vydavatelství pochopitelně vítanou příležitostí, jak s velkou pompou oznámit, představit, předvést nebo uvést na trh své hry. Protože právě toto je to, co nás asi nejvíce zajímá, budu se letos ve svém článku věnovat především připravovaným, nově vydaným a nedávno vydaným hrám na GenConu představeným. Protože není v mých silách uvést vše, vybral jsem podle svého nejlepšího vědomí a svědomí několik kousků. Pokud by někdo chtěl doplnit další zajímavé kousky jsou mu komentáře pod tímto článkem, nebo ještě lépe tlačítko "Přidat novinku" na titulce tohoto webu plně k dispozici.

Teď už se ale opravdu pojďme podívat na nějaké ty novinky. Půjdeme postupně podle abecedy a podle vydavatelství.

Artana na GenCon přivezla několik prvních kopií Corrupted Kingdoms, které odbudu s tím, že jsem o nich už psal. A vrhnu se rovnou na Chronicles 1: Origins.

V Artaně se totiž rozhodli, že na pořádnou civku je jedna deskovka málo. A proto oslovili Roba Daviaua - autora konceptu Legacy, který poprvé použil v Risku Legacy, ale mnohem úspěšněji v aktuální hře č. 1 - Pandemicu Legacy. Chronicles 1: Origins by tedy měly být opět "hratelné jen jednou" přesněji po několika partiích se hra vyčerpá. A v tuto chvíli nastupuje druhý z autorského dua - Dirk Knemayer, který mj. vytvořil pravidla pro přenos herních výsledků Origins do dalších her z cyklu Chronicles.

V Origins jsou vlastně dokonce hned dvě hry - první hráče provede prvobytně pospolnou společností doby kamenné a druhá prvními městskými státy doby bronzové. Dále již bude muset navázat další z celkem 5 dílů série Chronicles.

Ten první by se měl již brzy objevit na Kickstarteru.

Blue Orange Games na festivalu vypustily do světa Vikings on Board, kteří brzy dorazí i do Česka díky Blackfireu. V rodinné hře Vikings on Board se hráči stanou vikinskými obchodníky (ano, obchodníky), kteří stavějí lodě, nakládají je zbožím a soupeří o vliv nad nimi. Hráči přichází na řadu podle toho, jaké akce si zvolili v předchozím kole a mohou buď nakládat zboží na loď, rozšiřovat nebo přestavovat lodě a tím nad nimi získávat vliv, manipulovat s cenami zboží na trhu, zavelet k odplutí nebo sázet na to, kdo získá převahu na té které lodi.

Většímu zastavení se nevyhnu u CoolMiniOrNot. Tato firma patří k těm, které se více soustředí na GenCon než na essenský Spiel. A přestože si tuto firmu spojujeme - už podle názvu - s detailními figurkami, nejsou to jen "figurkové" hry, které tato firma vyrábí. Na trh by na GenConu měli uvést celkem 9 her, z nichž pouze 2 jsou vyšperkované pověstnými figurkami.

Těmi ale začněme - nejspektakulárnější hrou z letošní várky jsou beze sporu The Others: 7 Sins, které jsme přiblížili, když vstupovali na Kickstarter. Druhou je Krosmaster Arena 2.0 - plně kompatibilní se vším co vyšlo dříve.

   

Vlevo: Krosmaster Arena 2.0, vpravo: Xenoshyft: Dreadmire

Z nefigurkových her bude vizuálně patrně nejzajímavější samostatně hratelný Xenoshyft: Dreadmire, který se od Onslaughtu liší mimo jiné přidáním karet počasí, které mění podmínky boje. Další netrpělivě očekávanou hrou, kterou CMON vypouští do světa je Bloodborne: The Card Game, o které již dříve psal PatrikBolas.

   

Vlevo: Figurky z chystaného Rising Sun, vpravo: Eric Lang nad Bloodborne

Podívejme se ale i na méně očekávané hry. Velmi povedené ilustrace, byť ve zcela jiném významu než u Xenoshyftu nebo Bloodbornu přinese i Kreo. Kooperativní hra, ve které se hráči stanou antickými titány - dětmi strašlivého Úrana - a budou se snažit stvořit Zemi k obrazu svému. Hra je lehce inspirována sandboxovou flashovou hrou Doodle God, v níž se jediný hráč také snaží vytvořit svět kombinací různých prvků, a podoboně jako v Hanabi je v Kreo omezena komunikace mezi hráči.

   

Vlevo: Cthulhu in the House, vpravo: Gateway: Uprising
Zdroj: FB CoolMiniOrNot

Dále už jen trolograficky - v komiksových Looterz se hráči vydají vyplenit opuštěnou dračí jeskyni, v Ta-Da! se ocitnou na soutěži kouzelníků a Cthulhu in the House přenese Domek plný chaosu do Lovecraftovského světa s ilustracemi Johna Kovalica (Munchkin).

Z chystaných her ještě zmiňme Rising Sun - následovníka Blood Rage ze země vycházejícího slunce a Gateway: Uprising. Virutální návštěvu stánku CMON ukončíme konstatováním o změně loga (pokud na začátku tohoto bloku stále vidíte staré logo, znamená to, že se mi to nové kvůli technickým potížím nepodařilo nahrát).

Zastávka u Czech Games Edition také nemůže být jen tak odbyta. Úspěšné brněnské vydavatelství si GenCon vybralo pro premiéru Codenames: Pictures - obrázkového pokračování párty velehitu. Obrázky jsou sice poměrně strohé, ale přesto krásně dixitovsky mnohovýznamové. Vylepšení se dočkaly i kartičky agentů a náhodných kolemjdoucích - v této verzi má každá svou jedinečnou ilustraci.

   

Vlevo: Vlaada dohlíží na vysvětlování Adrenalinu, vpravo: zásoby Codenames: Pictures
Zdroj: CGE

V souvislosti s Krycími jmény si dovolíme zmínit ještě bez většího humbuku vypuštěnou verzi Codenames: Deep Undercover, která však bude k dispozici pouze v americké obchodní síti Target. Tato obsahuje poněkud lechtivější slovíčka a je tak určena výhradně dospělým.

Dále na CGE na GenConu předvedli takřka finální verzi deskovkové střílečky Adrenaline chorvatského autora Filipa Neduka a prototyp rozšíření pro Alchymisty - Golema. Oba kusy by pak měly mít premiéru v na letošním Spielu v Essenu. V prvním jmenovaném se hráči stanou bojovníky v nelítostné sci-fi aréně ne nepodobné té z počítačových her jako třeba Quake. Body budou hráči získávat za zraňování a zabíjení soupeřů. Zabití ale nevypadávají, stejně jako v Quaku se vrací do hry a navíc napumpovaní adrenalinem. Body navíc budou také za pomstu.

Ohledně Golema mám zatím pouze tu informaci, že bude sestávat ze 4 nezávislých modulů, z nichž nejkomplexnější bude obsahovat právě Golema.

Days of Wonder zde představovaly čerstvě vydaný Ticket to Ride: My First Journey, ve kterém se nehraje na body, ale vítězí prostě ten, kdo jako první splní 6 lístků (tím pádem se neudělují body za postavené tratě). Jinak je hra až na veselejší ilustrace stále stejná.

Kromě toho zde byly v prodeji první kusy Ticket to Ride: Rails and Sails. Jak název naznačuje, hlavní změnou oproti běžnému TtR jsou lodě. Vedle karet vagónu do hry přibyly i karty lodí, ty se nachází ve vlastní nabídce a většina z nich je dvojitých. Na začátku hry po rozdání prvních 5 lístků k výběru alespoň tří se také hráči rozhodují kterých 60 figurek z 25 lodí a 50 vagónků si nechají. Dalšími specifiky jsou trasy vyžadující dvojnásobek karet (ale povolují různé barvy), přístavy, které je třeba stavět v destinacích vašich lístků (dají se stavět jen některými kartami vagónů a lodí) a víceměstové lístky, které dávají bonus navíc, pokud je projedete ve správném pořadí. Hrací plán je oboustranný -  na jedné straně je mapa světa, na druhé mapa amerických Velkých jezer.

A protože na žádném festivalu nemůže chybět nějaká ta bizarnost, zastavme se také u Devious Devices a jejich Sharknada: The Board Game, které 13. 8. zamíří na Kickstarter.

Sharknado: The Board Game
Zdroj: Devious Devices

DV Giochi patří mezi ta méně nápadná vydavatelství. Alespoň do té doby, než si uvědomíte, za kterou hitovkou stojí. Na GenConu představili Bang! The Dice Game - Old Saloon, rozšíření ke známé kostkové výplachovce. To přináší celkem pět novinek.

První je kostka vychloubače a zbabělce, jednu z běžných kostek můžete nahradit těmito specialitami. Na kostce vyhbloubače můžete hodit dvojitý Bang!, ale také automatickou ztrátu života. Na kostce zbabělce čekají mj. dvě piva nebo odhození šípu. Druhou novinkou je náčelníkův šíp - ten si můžete vzít místo obyčejného šípu a dává dvě zranění. Pokud ale máte nejvíc šípů ze všech, vykouříte s náčelníkem místo střetu dýmku míru a žádné šípy vás nezraní. Třetí novinkou jsou speciální schopnosti karet rolí (samozřejmě je nutné se kvůli nim odhalit). Čtvrtou novinkou je duch - první vyřazený hráč háže dvěma kostkami a ty přidělí jiným hráčům. Tyto kostky mají tito hráči předpřipraveny pro svůj tah a nemohou jimi házet. A poslední novinkou jsou obligátní nové postyvy.

Další velkou firmou, která se více než na Spiel soustředí na GenCon je pochopitelně Fantasy Flight Games. Byť narozdíl od CMON nepřivezli žádné hotové novinky oznámili zde (a těsně před) řadu novinek chystných na podzim a konec roku.

O návratu ke sběratelským hrám - Star Wars: Destiny jsem již psal. Velké představení snad nepotřebuje ani 2. edice Mansions of Madness, jen připomenu, že hlavní změnou je plné nahrazení "Keepera" mobilní aplikací.

       

Vlevo a uprostřed: Star Wars: Destiny, vpravo: Mansions of Madness, 2nd ed.

Teď ale k novějším velkým oznámením. Těch není málo, začněme Runewars: Miniatures Game - figurkovou hrou bez plánu, podobnou třeba Star Wars: Armadě nebo spíše klasickému Warhammeru.

Figurek bude (obvykle) několik na jednom podstavci, takže budou tvořit celé jednotky. Podstavce bude možné zacvaknout do sebe, aby jednotky mohly postupovat společně a mít větší sílu. Jednotlivé figurky bude také možné z podstavce odstranit. Souboj bude kostkový s karetními bonusy - nic neobvyklého. V čem budou figurkové Runewars trochu jiné je ovládání jednotek. Každá jednotka bude mít svůj dvojitý číselník, na němže se navolí akce a modifikátor.

V první velké krabici čekají dvě armády - lidé (Daqanští páni) a nemrtví (Waiqar Nesmrtelný).

      

Runewars: Miniatures Game, zda bude FFG prodávat i terény nevíme

Dalším velkým oznámením je LCG na motivy románů H. P. Lovecrafta - Arkham Horror: The Card Game. Půjde podobně jako v případě LOTRa o kooperativku pro 1-2 hráče. Každý hráč bude předstvovat jednoho vyšetřovatele a do balíčku si bude muset zahrnout jeho specifické předměty a vlastnosti plus nějakou tu slabinu. Poté už si můžete balíček sestavit dle libosti v mezích dovedností toho kterého vyšetřovatele.

Vedle samostatných scénářů bude klíčovým prvkem kampaň. FFG slibuje intenzivní roleplayový zážitek a dalekosáhlé důsledky vašich rozhodnutí napříč scénáři.

V New Angels navštívíme pro změnu frančízu Androida. Čtyři až šest hráčů se v roli bezohledných megakorporací pokusí co nejvíce navýšit své zisky. Zároveň se ale také musí udržet pořádek ve svém působišti - městě New Angeles vyrostlém okolo kosmického výtahu - protože jinak by (nejen) proti nim mohla zakročit americká vláda a to by byl pro všechny konec podnikání a tedy prohra.

Dále už opět jen trolograficky - licenci Hry o trůny FFG využije v předělávce Cosmic Encounteru - Game of Thrones: The Iron Throne a v jednoduché hře A Game of Thrones: Hand of the King, kterou ilustroval Mihajlo Dimitrovsky. Imperial Assault čeká velké rozšíření Jabba's Realm a na XCOM čeká rozšíření Evolution. Jo, a málem bych zapomněl na nový DOOM.

      

Vlevo: DOOM, uprostřed: SW: IA - Jabba's Realm, vpravo: AGOT: The Iron Throne

Mansions of Madness už by měly být v prodeji, všechno ostatní by mělo vyjít ve 4. kvartálu tohoto roku.

Gamelyn Games Scotta Almese představily připravovaný Tiny Epic Quest, další z velkých her v malé krabičce, rozšíření Tiny Epic Galaxies: Beyond the Black a Heroes of Land, Air and Sea. Všechny nás čekají až v příštím roce a půjdou ven přes Kickstarter, takže jen krátce.

V TEQ se budou hráči v roli skupinek elfských hrdinů jednak snažit zachránit posvátný houbový lid před krvežíznivými gobliny a jednak se při tom co nejvíce proslavit. Ve dne budou cestovat a vylepšovat se a v noci budou pokoušet své štěstí proti gobliním nájezdníkům v podobě kostek.

Rozšíření pro TEG přinese mj. nové lodě, které potřebují specializované piloty a možnost vydat se do hlubokého vesmíru, kde vedle mnohých nebezpečenství mohou čekat také zajímavé planety.

Heroes of Land, Air and Sea bude opravdu velká 4Xová fantasy hra s plastovými figurkami.

Další vizuálně odlišnou a atraktivní hru na GenCon přivezli Horrible Games - Raise Your Gobblets. V této hře se hráči ocitnou na banketu na počest krále a jejich cílem je otrávit své soupeře a při tom nebýt otráveni. Takových her by se pár našlo, ale zatím, žádná neměla opravdové (herní) poháry a "kapičky" jedu v podobě plastových krytalků. V Essenu, kde by hra měla mít premiéru, se snad dozvíme více.

Iello na GenConu předvedlo Welcome Back to the Dungeon - nezávislé pokračování Vzhůru do podzemí. To přináší čtyři nové hrdiny - Princeznu (a není to žádná křehotinka), Ninju, Barda a Nekromanta. Na pultech obchodů v září nebo říjnu.

Dále pak čerstvou novinku Oceanos, ve které zkoumáte mořské hlubiny z ponorky, kterou si můžete postupně vylepšovat. S více periskopy si budete moci vybírat z více karet oceánu. S více palivem si jich budete moci více nechat. S více posádkou vyzvednete více pokladů. Se silnějším pohonem získáte více bodů a s větším akváriem budete moci odlovit více mořských zvířat.

Nemalou vlnu zájmu na GenConu vzbudilo malé vydavatelství Leder Games se svou hrou Vast: The Crytal Caverns. Na první pohled jen další cave-crawler. Na pohled druhý - nejasymetričtější hra na trhu. V jedné magické jeskyni dřímá drak na svém zlatě. To samozřejmě přitahuje řadu neřádů jako gobliny nebo zloděje, a ti zase přitahují hrdinné rytíře.

Ve Vast můžete hrát nejen, jak by se dalo očekávat za rytíře a zloděje, případně "pána zla", ale samostatnou kapitolou jsou goblini, drak a samotná jeskyně. Ano, jeskyně - ta neživá (?) masa vzduchu, kamení a krystalů. Každý hráč má nejen jiné cíle, ale především zcela jiný způsob hraní. Na jeho přiblížení si tento článek nedělá ambice. Ale aspoň si řekněme, co je cílem jednotlivých hráčů.

Rytíř má úkol jednoduchý a skoro nudný - zabít draka (případně rozbít 5 krytalů, pokud drak nehraje) a utéct. Zloděj má za úkol posbírat celkem 6 pokladů anebo dračích drahokamů (které ale používají i ostatní hráči k aktivaci nebo vylepšení svých schopností), aby mohl zlomit kletbu nesmrtelnosti. Gobliní horda má za úkol zabít rytíře (nebo draka, nebo rozbít 5 krytalů). Drak má za úkol se plně probudit (k tomu potřebuje sebrat nějaké poklady, sežrat nějaké gobliny ad.) a uletět. No a jeskyně má za úkol se... zasypat.

Ludically na GenCon přivezli ukázat rychlovku 4 Gods, která se očekává v posledním čtvrtletí 2016. Tato hra sdílí téma s výše zmíněným Kreo - bohové vytváří svět. Co se mechanik týče má však blíže ke Galaxy Truckerovi nebo Mondu.

Všichni hráči hrají zároveň a kladou desičky do společného rámu ohraničující svět. Destičku mohou položit jen tam, kde se dvěma stranami dotýká rámu nebo jiných destiček a terény na sebe musí navazovat. Místo do rámu mohou hráči položit destičku do své odkládací zóny, kam se vejde nejvýše 10 destiček a všechny musí být dobře viditelné. Hráč s jednou rukou volnou si totiž může destičku z cizí odkládací zóny vzít a položit do rámu. Hráč s oběma rukama volnými si může dobrat dvě destičky z pytlíku. Vedle kladení a dobírání destiček se mohou hráči prohlásit za toho či onoho boha (jednou za hru) a poté rozmisťovat jeho proroky. Také se mohou pokusit založit města, ale zlomyslní soupeři jim je mohou zničit, pokud je lze překrýt dílkem krajiny.

S každým bohem je spojen určitý druh krajiny a na konci hry bohové bodují za to, že jejich krajiny tvoří největší nebo nejvíce oblastí. Také bodují převahy svých proroků v různých krajinách (ale pozor, kde je proroků příliš, boduje se málo) a za založená nebo naopak zničená města.

Matagot přijel (opět) předvést Inis - keltského pokračovatele Kyklád a Kemetu. Snad se ho do konce tohoto roku opravdu dočkáme. V Inis se stanete náčelníky keltských klanu na ostrově Éire, známějším jako Irsko a budete usilovat o titul Ard Rí - velkokrál.

Na začátku každého kola se nejprve koná Óenach - slavnost, trh a především politické shromáždění, na kterém válčící kmeny jednaly o dalším postupu během posvátného příměří. Ve hře toto shromáždění slouží k draftování čtyř akčních karet, které určí, co budete moci později v kole dělat. Na shromáždění se také přidělují karty výhod za převahu v jednotlivých regionech.

Ve druhé fázi kola pak hráči postupně vykládají draftované akční karty a provádí jejich efekty. Takto pohybují svými klany, bojují či staví pevnosti a svatyně. Také si tak mohou dobrat karty slavných příběhů, které poskytují výhody v boji.

K vítězství je třeba splnit více ze tří podmínek než kterýkoli z ostatních hráčů - mít klany na šesti územích, mít jednotky na územích se šesti svatyněmi a ovládat území se šesti cizími klany.

Co se týče Portalu měla na GenConu svou premiéru hra Cry Havoc a dále předváděli červencovou novinku - Crazy Karts

      

Vlevo: zásoby Cry Havocu, uprostřed: obří verze Crazy Karts, v pozadí Cry Havoc, vpravo: Cry Havoc
zdroj: Portal Games

Stronghold Games GenConu využila jako prémiéry pro The Dragon & Flagon a Terraforming Mars. Poslední zmíněnou hru odbydu odkazem na Tharrův starší článek. The Dragon & Flagon je vedle názvu hry také jméno putyky, kam zapadne řada dobrodruhů, když mají chvíli volna. Ne, nepletu si to s Red Dragon Inn, do Dragon & Flagon míří hrdinové spíše před dobrodružstvím než po něm. Nabízí totiž tajemný nápoj The Dragon, jehož jediný doušek údajně poskytuje nepředstavitelné schopnosti.

Na začátku každé partie se však v tomto vyhlášeném podniku stane jistá nemilá věc. Lokál je plný a zbývá poslední lahev Dragona. A v takový moment se věci jaksi... zvrhnou. Hráči přebírají role dobrodruhů lačných bájemi opředeného nápoje a ve své snaze dosánout nejen jej, ale také slavného vítězství nad ostatními konkurenty se neštítí ničeho. Korbele a ohnivé koule létají vzduchem, židle a lahve praskají, sem tam se někdo zhoupne na lustru, aby někomu jinému rozbil... ústa.

Co se týče mechanik, hra zajímavě kombinuje časovou osu známou například z Patchworku a plánování akcí. Na řadě jsou vždy ti hráči, kteří jsou na časové ose nejvíce pozadu. Tento hráč nebo hráči si nejprve naplánují až dvě akce, pokud mají prázdné své plánovací sloty, pak v náhodném pořadí provedou akci v prvním slotu a nakonec posunou karty z druhého a případně třetího (využívaného zvláštními efekty) slotu o slot níže. Takhle se pokračuje, dokud do Dragon & Flagon nevpadne městská hlídka a neučiní řádění "hrdinů" přítrž.

Arcane Academy je projekt, za kterým stojí komiksové vydavatelství Th3rd World Studios a hlavně autoři Eric Lang a Kevin Wilson. Hra se odehrává ve světě uznávaného komiksu Finding Gossamyr a hráči se v ní stanou studenty magie soupeřícími o "titul" nejlepšího studenta ve třídě.

Gró hry spočívá na desce akcí, kam si ke čtyřem počátečním akcím postupně přidáváte další destičky. Tyto akce mají mezi sebou propojky a všechny propojené akce pak lze spustit volbou libovolné z nich.

U Wind Rider Games bych se vůbec nezastavoval, kdyby na GenConu neměli (další) reedici oblíbené Citadely. Jedná se jednak o kompilace původní hry i rozšíření Temná země a jednak do hry přidali 9 nových postav a 30 budov. V pravidlech jsou také doporučené sady jak postav, tak budov. Některé staré postavy a budovy byly lépe vybalancovány.

Poslední zastávku v našem výčtu uděláme u Z-Man Games. Ti zde na trh uvedli Lovecraftovský Pandemic: Reign of Cthulhu, který sice mění téma a provedení (plastové figurky místo dřevěných kostiček), ale mechaniky příliš nemění.

Dále zde Z-Man Games (spolupráce s PlaidHat Games) měli SeaFall, další hru ve které Rob Daviau použil svůj koncept Legacy a první (protože vydání je na rozdíl od Chronicles na spadnutí), která není předělávkou jiné hry.

V SeaFall se stáváte objeviteli v 15.-18. stol. a postupně objevujete zemi. Díky konceptu Legacy můžete objevená soustroví pojmenovávat - jejich karty mají prázdné štítky k tomu určené, stejně jako své poradce. Hra se zdá být celkem komplexní a v pravidlech je řada bílých míst, kam nalepíte nově objevená pravidla, jak bude hra pokračovat. I proto se nebudu pouštět do žádných detailních rozborů pravidel.

Tady bych reportáž ukončil, rozhodně jsem toho strašně moc vynechal, často i k vlastní nelibosti, ale obsáhnout vše jen od stolu s počítačem není tak docela v lidských silách.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Like

No tak na to ze je to od stoli s pocitacem tak to ve me zanechalo pocit jako bych tam byl :) diky

9.8.2016 11:56:10

Něco mi tam chybí..

Člověk by řekl, že tam vůbec nebyl Upper Deck..

13.8.2016 18:04:43

jenom tohle?

Jestli ti chybí jenom tohle, tak jsem v klidu :D
Postupně zjišťuju, jaké pecky tam chybí - Last Friday od Ares games: skrytě pohybující se hráč se pokouší povraždit ostatní viditelné hráče.
Nebo předprodukční vzorek Scythe: Invaders from Afar od SM Games.
A tak bych mohl pokračovat ... :D

14.8.2016 10:27:49

Přidat komentář

Tato funkce je dostupná pouze přihlášeným uživatelům!

Můžeš se přihlásit nebo registrovat.