Blízko a daleko

Autor: Azz | 2.9.2019 | 12

Hra Near and Far je tématickým pokračováním hry Above and Below od Ryana Laukata. Ačkoliv hra tématicky na Above and Below navazuje, jedná se o zcela odlišnou hru. Near and Far nabízí hned několik herních variant, které vám umožňují s hrou strávit různě dlouhou dobu a prožít tak vždy trochu odlišný herní zážitek. Nejdelší varianta sestává z celkem 11 rozdílných map, kterými projdete v kampaňové hře, a z té budu při hodnocení vycházet (v současné chvíli je to také jediná varianta, kterou jsem dohrál).

Nejprve bych asi začal tím, co je zajímavého v krabici. Tady mám trochu výhodu, jelikož mám verzi z Kickstarteru, tudíž obohacenou o plastové diamanty a kovové mince. Standardní verze se musí spokojit jen s kartonem. Ale o žetonky ani tak moc nejde, těch je všude plno.

Začněme grafickým zpracováním. Autor hry Ryan Laukat si dělá sám i grafiku a ta se vám buď líbí nebo ne. Je dost pohádková, pro někoho hodně dětská. Mě se líbí a sedí mi svým stylem k typu her, které provází. Jde totiž tak trochu o pohádky, příběhy a vyprávění. Osobitý styl vybočuje z deskoherního mainstreamu a ke hrám od Red Raven prostě patří.

V krabici najdete dvě knihy s kroužkovou vazbou a pěkným zpracováním. Jedna tato kniha je atlas světa. Ten slouží jako herní plán a obsahuje celkem 12 různých map – 1 výukovou a 11 kampaňových. Samotný nápad použít knihu map se mi velice líbí, nabízí pocit, že opravdu putujete z jedné oblasti světa do druhé.

Druhá kniha přidává celé krabici pěkně na váze. Jedná se totiž o knihu příběhů a setkání, na která narážíte při svém putování po světě. Těm, kteří znají výše zmíněnou hru Above and Below, je tento princip již známý, ale podrobněji se k němu dostanu později. Každopádně je kniha opravdu macek (oproti Above and Below asi trojnásobná), takže o množství příběhů se není třeba bát.

Herní plocha je rozdělena na 3 části, které budete primárně používat:

  • Výše zmíněný atlas, který slouží jako mapa oblasti, ve které se vaše aktuální herní seance odehrává.
  • Plán města, kde se chystáte na výpravu, získáváte zásoby na cestu, obchodujete s tím, co jste získali v divočině, a najímáte společníky do party.
  • Poslední částí je vaše osobní deska hráče, kam odkládáte získané poklady, vybavení a monitorujete na ní své aktuální zdraví a sílu. Navíc je na ní položeno 14 žetonů stanů. Ty umísťujete na nejrůznější pole ve hře a ve chvíli, kdy je umístěn poslední, spustí se konec hry.

Pak už je okolo jen několik hromádek žetonů, karet a pytlík se společníky k najmutí.

Ale pusťme se do hry, jak ta vlastně probíhá, co je na ní pěkného a zajímavého.

Po přečtení řádků výše může být pro někoho trochu překvapující, že cílem každé části mapy není zabít zákeřného bosse, ani pobít své protihráče, ale nasbírat co nejvíce bodů. V kampani totiž vedete záznamy o získaných bodech a celkového vítěze určí finální bodový součet. Mapy se od sebe liší a jedna prohra ještě není tragedií, která byl vám zabránila dosáhnout celkového vítězství (pokud tedy hrajete kampaň).

Před začátkem každého dobrodrodružství si hráči vezmou ještě své vybavení v podobě menších a větších artefaktů. Tady se používá systém, kdy si každý hráč nabere 5 karet artefaktů, jednu si vybere a zbytek pošle hráči po levici. Následně vezmete jednu z 4 zbývajících a pošlete znovu dál. Všichni tak startují s 5 menšími artefakty. K tomu si líznete 2 karty velkých artefaktů a vyberete si jednu. Problém tohoto vybavení je v tom, že si ho nejprve musíte za získané zdroje koupit. Na druhou stranu přináší vylepšení, která v průběhu svého putování po mapě využijete a zároveň za ně dostáváte vítězné body (dost vítězných bodů).


Vybavení máme, tak už konečně vzhůru na výpravu za dobrodružstvím!

Tak ještě ne, nejdřív do města...

Na úplném začátku hry jsou na tom všichni stejně. Začínáte ve městě, máte pár zlaťáků a jste doprovázeni svým mazlíčkem – kočka nebo pes dle vaší volby, rozdíl je ovšem pouze vizuální, schopnosti mají stejné. Náhodným losem určíte začínajícího hráče a už to jede. Ve městě máte docela dost možností, ale na začátku vede většina cest, alespoň těch mých, rovnou do hospody. Kde jinde totiž najít ty správné společníky na cestu.

Ve městě ovšem není jen hospoda, a tak se můžete vydat do obchodu (zde získáte nějaké peníze, nebo nové artefakty), stájí (pořídíte zvířata, která nosí vaše poklady – v tomto světě se používá buď varianta nákladního pštrosa/kiwi, případně nákladní želva), radnici (směna materiálu, úprava reputace a zbavování se přebytečných aretefaktů), chatrče mystika (zisk přídavného vybavení), farmou (získáte jídlo) a dolem (tady dolujete peníze a diamanty).

Budov je tedy dost a možnosti jsou různé, problém je do každé budovy (tedy kromě hospody) se pohodlně vejde pouze jeden dobrodruh. Pokud ovšem trváte na návštěvě už obsazené budovy, můžete vyzvat protihráče k duelu na život a na život. Obránce totiž nemá co ztratit a může mít jen škodolibou radost, pokud útočník prohraje. K tomu se váže ještě pravidlo, na které zapomínám nejčastěji ze všech. Můžete si totiž vybrat, zda budete bojovat čestně, tj. použijete pouze svoji bojovou sílu + kostku, a v případě vítězství získáte reputaci, nebo nečestně a přičtete si k bojovému výsledku ještě +1 a reputaci ztratíte. Ať tak nebo tak, pokud útočník prohraje, jde do basy a jeho tah končí. Je to poměrně snadný způsob, jak upravit reputaci, ale k duelům až tak často nedochází, takže jsem na úpravu reputace zapomínal v téměř každém případě. Ale to je spíš problém mé paměti, která asi po návštěvě hospody v prvním tahu poněkud vypadává.

Tak a konečně na tu výpravu ven! Do dálek (nebo kousek blíž)!

Když už máte konečně dostatek vybavení, zvířat a společníků (takže většinou v druhém kole, protože s počátečními financemi toho moc nepořídíte), vydáte se konečně do divočiny. Zvolíte ze zásoby společníky, kteří vás doprovází na cestě a díky nim si nastavíte i svůj ukazatel životů, které máte na výpravě k dispozici. Jedná se o symbol srdce, takže budu věrný označení „životy“. Ve vnějším světě se totiž za akce platí životy. Tedy ne za všechny, ale aspoň za ty, které za to stojí.

Tady je dobré zmínit, co na mapě vlastně vidíme a jak mapa funguje. Všichni dobrodruzi vyráží z města, takže mají stejné startovní pole. Z toho vedou cesty na další políčka a ty dělíme na tři typy – se symbolem zlata (tady dostanete zlato), se symbolem diamantu (tady dostanete diamanty) a se symbolem obchodní stezky (tady nedostanete nic). Zároveň můžete na políčku postavit ještě stan ze své zásoby (stojí vás to 3 životy). Ve chvíli, kdy na políčko vstoupíte, dostanete odměnu. Pokud na něm ještě postavíte stan, zablokujete tím získání odměny při jakémkoliv dalším vstupu kteréhokoliv jiného hráče.

Za samostatnou zmínku stojí obchodní stezky. Na každé mapě je celkem 8 různě rozmístěných polí obchodních stezek, vždy dvě se stejným symbolem. Ty přinášejí vítězné body pokud na nich máte postavený stan. Stan ovšem musí být postavený na obou polích stezky, aby stezka přinášela na konci hry body. Nemusí ovšem jít o stan jednoho hráče. Pokud obsadíte celou stezku, je bodový zisk vysoký, pokud ji sdílíte s jiným hráčem, o body se dělíte. Zisk bodů ze stezek není zanedbatelný a je to tedy trochu závod s časem, kdo se k nim dostane první.

Poslední zvláštností některých polí je žeton knihy. Počet těchto žetonů závisí na počtu hráčů. Každopádně, když na pole vstoupíte, můžete se rozhodnout aktivovat příběhovou část hry. A tady se konečně vyjasní, proč se o hře říká, že je pokračováním Above and Below (pokud předchozí hru neznáte, nevadí, v ničem vám to na zážitku neubere). Příběhová část funguje tak, že pokud se po vstupu na políčko s knihou rozhodnete aktivovat setkání, tento žetonek odstraníte a některý z protihráčů vám přečte příběh z knihy, která až dosud ležela bokem. Příběh se skládá z několika částí, zjednodušeně „úvod“, „stať“ a „závěr“.

V „úvodu“ se dozvíte zápletku a to, před jaká rozhodnutí vás příběh staví. Ve „stati“ zjistíte, kolik symbolů různých schopností k jednotlivým rozhodnutím potřebujete ve své družině (+ hod kostkou), abyste je splnili. A v závěru se dozvíte, co vám v případě úspěchu vaše volba přinesla. Zábavná část úkolů je, že nevíte, jaká odměna vás čeká, dokud volbu nesplníte. Aby hráč nebyl závislý jen na vrtkavosti kostky a počtu symbolů, které máte aktuálně na svých artefaktech a společnících, můžete chybějící počet symbolů dorovnat svými životy.

Za splnění úkolu většinou dostanete nějaké suroviny, +/- reputaci a občas i něco dalšího. Navíc za každý úkol, který potkáte, získáte 1 zkušenost. Za ty následně nakupujete nové schopnosti pro svoji postavu. Příběhy se nelosují náhodně, ale jsou vždy přiřazeny ke konkrétnímu políčku. Při hraní jedné mapy stále dokola si příběhy a odměny pravděpodobně zapomatujete, ale já si po 11 mapách příběhy z té první opravdu nepamatuji. V menším počtu hráčů navíc nevyužijete ani veškerá příběhová políčka na mapě, tudíž se můžete setkávat s novými výzvami i při opakovaném hraní jedné mapy. Některá setkání se mohou promítnout i do dalších map nebo navazovat na sebe jiným způsobem. Při jiných stylech hraní, než kampaň, využijete zase jiné příběhy. Opakovatelnost je tedy docela slušná. Knihou příběhů bych řekl, že podobnost s Above and Below končí a už o tom nebudu dál mluvit.

Mezi jednotlivými políčky ještě vedou cesty, po kterých se přesouváte. Na těch vás mohou potkat banditi, s kterými musíte bojovat, případně jim nastrčit nějakou oběť z řad svých cestovních zvířat, pokud se jim chcete vyhnout. Na poražené loupežníky umísťujete své žetonky stanů a tak vás opět posouvají blíže konci hry. Jejich obtížnost se navíc neustále zvyšuje. Na druhou stranu vám poražení nepřátelé přináší vítězné body. A pokud nedisponujete dostatečnou bojovou silou (+ hod kostkou) můžete opět dorovnat chybějící body svými životy.

Krom nepřátel také můžete nalézt další vybavení, které naložíte na svá nákladní zvířata. To vám může poskytovat nejrůznější bonusy.

Životy také používáte k delšímu pohybu po mapě. Ačkoliv se v základu můžete pohnout až o dvě pole, není to tak jednoduché a pohyb vyžaduje plánování, někdy až na několik kol dopředu. Překročení pole, na kterém není umístěný stan žádného hráče totiž opět stojí život.

Z kteréhokoliv pole se navíc můžete okamžitě vrátit do města, nabrat síly a nové společníky, doplnit životy a opět vyrazit ven.


Hodnocení

Z výše uvedeného si můžete udělat základní obrázek, jak hra probíhá. Nejedná se o komplexni vysvětlení pravidel, spíš hrubý nástin. Hodnotit tedy začnu od pravidel. Těch je dost a jejich vysvětlení zabere nějakou tu chvíli. Na druhou stranu, po zahrání pár kol v první hře zjistíte, že jsou opravdu jednoduchá a intuitivní. Co se samotného zpravcování knihy pravidel týče, je plná názorných příkladů, strukturovaná a s obsahem na zadní straně, který pomáhá v orientaci. Bohužel jsem marně hledal pár drobných detailů, v kterých jsem neměl jasno, a nenašel. Musel jsem pak dohledávat na intenetu, nebo jsme se u stolu dohodli. Rozhodně nešlo o zásadní věci, takže zpracování pravidel považuji za dobré.

Ve hře samotné to vypadá tak, že z města vyrážíte na výpravy do divočiny, kde posbíráte zlato a diamanty, umístíte nějaký ten stan a zase se vrátíte zpět do města, kde najmete nové/lepší společníky, s kterými opět vyrazíte o kus dál do divočiny. A tak více méně pořád dokola. Plánujete, jaké zdroje potřebujete získat k nákupu některého z artefaktů, které máte v ruce, nebo který společník vám přinese lepší bonus.

Oživení přináší kniha příběhů. Těch není na mapě přehnaně moc, tudíž nekoukáte celou dobu do knihy, ale pár vás jich potká. Odměna za úspěšně splněný příběh potěší a někdy i opravdu hodně pomůže. Navíc za každý úkol, splněný nebo ne, dostáváte zkušenosti a za zkušenosti můžete nakupovat schopnosti do následujících partií. Hra se tímto způsobem postupně mění a startovní pozice hráčů už není stejná. Nakoupené schopnosti příjemně ovlivňují hru a je na každém hráči, jakou zvolí. Navíc přetrvávají po celou kampaň, takže vaše postava je pak opravdu „vaše“.

Možností, jak získat vítězné body, je celá řada, některé snazší, některé náročnější. Dosažení vítězství vyžaduje kombinaci hned několika faktorů, do kteých vám pochopitelně zasahují protihráči. S těmi soupeříte o zisk obchodních stezek, plnění úkolů, porážení nepřátel a můžete jim škodit i vhodným umístěním stanů na mapě. Možností je rozhodně dost a můžete zkoušet různé, případně je uzpůsobovat získaným schopnostem.

Dalším hodnotícím faktorem je opakovatelnost hry. Úkoly na mapě jsou vždy přiřazeny ke konkrétnímu políčku, jak už jsem řekl. To může zavánět tím, že si je po jedné dvou hrách budete pamatovat - včetně odměn. Osobně si nemyslím, že by k tomu snadno došlo, ale možné to určitě je. Pár příběhů (i s lokací) mi v paměti přeci jen utkvělo i tak. Tento problém trochu řeší různé herní módy, kde můžete například plnit úkoly, které jsou laděné pro každou postavu zvlášť (jako její osobní příběh). Na výběr pak máte z dalších 8 postav a jejich vlastních dobrodružství. A pokud byste si ohráli i všechny postavy a jejich příběhy, je tu poslední možnost, která nahazuje knihu příběhů kartami. Odpadá tak čtení delších příběhů, hra se zrychluje a balíček těchto karet je docela tlustý.

K rozličnosti každé hry přispívá i systém losování počátečních artefaktů na začátku hry, rozličný balíček vybavení a náhodný los společníků k najmutí. Všeho je slušná zásoba a opakovatelnost hry je díky tomu značná.

Podíl náhody ve hře určitě není zanedbatelný - na začátku losujete karty artefaktů, sbíráte náhodné vybavení, losují se společníci do nabídky, při boji a plnění úkolů házíte kostkou. Pro většinu těchto náhodných prvků ale existuje nějaký opravný mechanismus, takže nehodící se artefakty můžete odhodit a nabrat jiné, nabídku společníků vyměnit a špatný hod kostkou dorovnat utracením bodů životů. Tudíž i ti, které náhoda nemá ráda, se tu mohou uplatnit.

Abych to shrnul, hru hodnotím rozhodně velice pozitivně. Je poměrně komplexní, zábavná a kampaň vydrží na dlouho. A když už ji stejně jednou (nebo dvakrát) dohrajete, nabízí se další možnosti hraní. Pravidla jsou přístupná a intuitivní, strategie vítězství se přizpůsobuje mapě, vašemu vybavení, nabytým schopnostem a dalším faktorům. Hlavu můžete také trochu potrápit, abyste vymysleli nejlepší strategii, a k tomu vám osvěží putování divočinou kniha příběhů. Příběhy jsou v angličtině, což není pro každého úplně přístupné, ale neangličtináři si tady na Zatrolenkách mohou stáhnout výborný Kospinův překlad.

Za sebe mohu hru vřele doporučit!


P.S.: Společníci jdou použít jako rozšíření do hry Above and Below.

P.P.S.: K dispozici je i rozšíření Amber Mines, které přidává hned celou řadu nových herních prvků a rozhodně stojí za zvážení.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Magic: 6th edition basic lands
Magic: 6th edition basic lands
Akt. cena: 20 Kč
Končí za: 4 dny

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas