Autor: Skleena | 28.12.2020 | 0

„Já…já… prostě tam nechoďte. Nevím, co k tomu víc říct. Viděla jsem tam věci, které už vidět nikdy nechci. A přesto se to všechno ke mně pořád vrací – pokaždé, když zavřu oči, vidím, co se tam dělo… Slyším zas a znova to, co pomalými, šoupavými kroky chodilo za dveřmi pokojů, které nám tam armáda v době výzkumu vyčlenila. A že se nikdo z našich nedostal do sarkofágu nemůže být nic jiného než štěstí. Štěstí, slyšíte? Nepokoušejte ho. Protože mám takové tušení, že nám všem každou chvíli dojde.“

Zóna: Tajemství Černobylu je kompetitivní strategická hra pro 1–4 hráče. Ti v roli mrchožroutů v honbě za kořistí vstupují – navzdory všem známým i skrytým nebezpečím – do oblasti zakázané Zóny, území v okolí proslulé Černobylské jaderné elektrárny, a to zhruba 30 let po výbuchu a vytvoření provizorního ocelobetonového sarkofágu překrývající jaderný reaktor č. 4. Ovšem ač to zní neuvěřitelně, v Zóně veškerý život po zmiňovaném výbuchu neutichl -  oblastí se pohybují ozářená zvířata a další zmutovaní tvorové. Navíc se v Zóně objevují zajímavé anomálie a s nimi spojené artefakty. Některé z nich mají na černém trhu obrovskou hodnotu a stávají se tak lákadlem pro mrchožrouty, kteří jsou při honbě za nimi ochotni do nebezpečné oblasti vstoupit. Ovšem ten hlavní důvod, proč se do Zóny vydávají, je místní legenda, příběh, který začal žít vlastním životem. V oblasti epicentra radiace, samotném středu sarkofágu, se totiž údajně nachází pomyslný svatý grál mezi artefakty: Zdroj. Ten, kdo jej najde, získá moc, která nemá obdoby. Jenomže čas se krátí – zdá se, že se schyluje k dalšímu výbuchu, navíc ještě silnějšímu, než byla původní exploze. A cesta skrze Zónu nikdy nebyla jednoduchá. Zvlášť, když po Zdroji prahne hned několik mrchožroutů.

Příprava hry:

Umístěte na stůl herní plán a na vyznačená místa umístěte relevantní balíčky karet: karty událostí dle vymezených sektorů (zelený, žlutý a sarkofág), karty zvěstí, úniku, tajných lokací a karty zelených a žlutých artefaktů. Dále adekvátně podle počtu hráčů připravte k dispozici čtyři balíčky tajných předmětů a vedle herní desky vytvořte tržiště, tedy nabídku veteše a vybavení – vždy po čtyřech kartách. Posléze dle pokynů v návodu umístěte žetony zámků vedle tajných lokací, do pořadače připravte čtyři druhy žetonů hrozeb a přípravu dokončete umístěním žetonu úniku na pole „0“ na odpovídající stupnici v rohu hracího plánu.

Jakmile je připravena společná část hry, je třeba mezi hráče rozlosovat (nebo vybrat, pokud s tím všichni zúčastnění souhlasí) karty mrchožroutů. Z deseti dostupných dostane každý hráč náhodně dvě, z nichž si následně vybere postavu, za kterou bude ve hře hrát. K takto vybrané postavě jsou pak kromě základních atributů (ostražitost/fyzička/důvtip a síla vůle) na zadní straně desky uvedeny počáteční informace, potřebné pro přípravu mrchožrouta ke hře: kolik (a zda vůbec) je postavě třeba udělit počátečního poškození, peněz a reputace. Zároveň je tam uvedeno, na které lokaci bude začínat hru. Krom toho každá z postav určuje i kde v Zóně se „vynoří“ první problémy – žetony hrozby. Poté si mrchožrouti vedle své postavy položí ještě desku batohu, kam budou v průběhu hry pokládány karty vybavení. K té dostanou hráči ještě specifické (dle konkrétní postavy) počáteční předměty a hra může začít.

Průběh hry:

Záměrem každého hrajícího mrchožrouta je dojít až k sarkofágu, do jehož prostor je možné dostat se pouze díky dobré přípravě: je třeba infiltrovat tajná vládní zařízení (tajné lokace) a získat v nich dvě potřebná tajemství, pomocí nichž je hráči umožněno do Černobylské elektrárny vstoupit.     

Hráči se v průběhu hry pohybují po třech sektorech Zóny: zeleném, který je díky své vzdálenosti od sarkofágu relativně bezpečný, žlutém, kde už přituhuje, a závěrečném červeném, v rámci kterého nebezpečí číhá na každém kroku. Mimo takto vymezené sektory ještě mrchožrouti mohou navštěvovat bunkry – oblasti, ve kterých lze tábořit a doplnit tak výbavu, ale i léčit vlastní zranění.

Hra se hraje po kolech, přičemž je každé z nich rozděleno na tři po sobě jdoucí fáze:

  • Akce: Každý hráč může (ale nemusí) provést až dvě akce, a to konkrétně: učinit pohyb, provést akci v dané lokaci, vyhodnotit střetnutí s hrozbou dané lokace, odpočívat nebo vstoupit do tajné lokace.
  • Událost: Hráči postupně otočí a vyhodnotí kartu události dle lokace, ve které se nacházejí. Pokud daná lokace žádnou akci nespouští, je tato fáze přeskočena.
  • Zvěst: Začínající hráč pro dané kolo otočí a vyhodnotí kartu zvěsti. Jedná se o „globální událost“, která do určité míry ovlivní všechny hráče. Ten, kdo v daném kolo Zvěst ostatním čte, vždy určuje, jak bude událost vyhodnocena (na koho daný efekt „dopadne“).

Pokud se hráč nachází v „běžné“ lokaci, s níž sousedí tajná lokace, je možné pokusit se o vstup do tohoto tajného místa. V takovém případě je potřeba ho nejprve odemknout – to lze provést splněním podmínky uvedené na žetonu, který dané tajné lokaci náleží. Jakmile se toto podaří, žeton zámku je možné otočit a lokace je nyní volně přístupná všem hráčům. Hráč, který místo odemknul, si navíc může prohlédnout balíček tajných předmětů a jednu kartu si dle svého výběru i vzít.

Vyhodnocení událostí probíhá pomocí testování jedné ze čtyř specifických dovedností postav (zmíněných v části věnující se přípravě postavy). Zkouška probíhá pomocí hodu tří žlutých kostek a po vyhodnocení výsledku karta události nabídne text pro úspěch i neúspěch daného pokusu. Kostky nabývají hodnot „+“/„-“/„prázdná strana“/„symbol A“. Plusové hodnoty přičítají k testovanému atributu hodnotu 1, minusové ji odečítají. Prázdná strana nedělá nic, symbol „A“ je specifický a pravidla upřesňují jeho efekt vždy podle toho, kolikrát na kostkách padne (jednou je neškodný, ve více případech už uděluje radioaktivitu). Výsledky hodu kostek je možné pomocí různých předmětů (případně napínání sil postav, což opakuje hod) ještě dále měnit.

Pokud hráč úspěšně vyhodnotí událost tajné lokace a karta napoví, že se podařilo odhalit tajemství, tato karta je hráčem uschována pod deskou své postavy a představuje tajemství nutné pro vstup do sarkofágu. Jakmile hráč získá taková tajemství dvě (ovšem z různých tajných lokací), může se vydat do elektrárny, vstoupit do ní a vyhodnotit událost sarkofágu.

Konec hry:

Hra končí v momentě, kdy se jednomu z hráčů podaří dostat do sarkofágu elektrárny a úspěšně vyhodnotit událost této lokace. Pokud se událost nepodaří vyřešit s kladným výsledkem, karta se odhazuje a při příštím pokusu je tažena nová událost. V momentě, kdy karty z balíčku událostí sarkofágu dojdou, radiace unikla v míře nadále neslučitelné se životem a hra končí porážkou všech mrchožroutů. 

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Mindbug (Mozkožrout) EN
Mindbug (Mozkožrout) EN
Akt. cena: 200 Kč
Končí za: 13 dnů

Offcanvas