Autor: mh | 6.1.2020 | 0

Znáte to. V každém okamžiku činíme rozhodnutí a na nich pak záleží, jakým směrem se bude dále odvíjet náš osud. Většinou nejde o nic důležitého, ale některá rozhodnutí jsou klíčová a mají na náš život zásadní vliv. A občas zalitujeme, že jsme se rozhodli zrovna takhle. Pak si třeba řekneme: „Kdybych to byl býval věděl, tak bych sem byl býval nechodil!“

V reálném životě svoje rozhodnutí už změnit nemůžeme a nezbývá nám, než snášet jeho důsledky. Většinou nebývá tak zle, ale někdy je důsledek fatální. A právě tuto situaci navozuje série karetních her Změňte OSUD. V každém balení je ukryt příběh, který skončil smrtí člověka. Hráči se pak snaží za prvé odhalit, k čemu přesně došlo, jaké kroky vedly k tomuto neblahému konci, a za druhé tomu zabránit, to jest změnit chování aktérů tak, aby to dopadlo lépe.

Hra tak trochu připomíná karetní „únikové“ hry, ale vlastní princip je dost odlišný. V krabičce se nacházejí karty dvou velikostí — velké a malé. Velké karty se dělí na karty herního manuálu, příběhové karty a karty shrnutí. Malé karty se pak dělí na časové karty, karty pátrání, karty osudu a karty stop. Karty herního manuálu obsahují popis pravidel a vysvětlení toho, jak hru hrát. Karty shrnutí, které se čtou až po odehrání celé hry, obsahují detailní popis celého příběhu tak, jak se tenkrát stal.

Příprava hry:

Příběhové karty, kterých je 13, se rozloží vedle sebe na stole, pod každou z nich se pak umístí karta stopy se stejným číslem, tj. pod příběhovou kartu č. 1 malá karta stopy č. 1 a tak dále. Nad kartu č. 12 se položí všechny karty osudu. Všechny karty se umisťují rubovou stranou nahoru a není dovoleno se na ně dívat. Zbylé malé karty se roztřídí podle typu (časové karty a karty pátrání) a položí se na dvě hromádky poblíž. Tyto karty jsou z obou stran stejné a plní funkci žetonů (ukazatelů stavu).

Příběhové karty představují jednotlivé klíčové okamžiky na časové ose příběhu, ve kterých došlo k rozhodnutím, která nakonec vedla k smrti člověka. Ta je popsána na kartě č. 12, karty č. 1 až 11 pak představují události, které tomu předcházely (čím nižší číslo, tím víc do historie), zatímco karta č. 13 představuje událost, která se udála až později.

Karty stop obsahují doplňkové informace k některým skutečnostem, které za normálních okolností nejsou známé, karty osudu představují výsledek rozhodování hráčů v podobě „vítězných bodů“, karty (žetony) pátrání indikují, kolik dodatečných stop ještě mohou hráči odhalit, a konečně časové karty (žetony) ukazují počet kol, zbývajících do konce hry.

Průběh hry:

Na začátku hráči odhalí kartu č. 12 a přečtou si informace, které jsou na ní uvedeny. Mohou se také rozhodnout utratit žeton pátrání a podívat se na doplňkovou stopu č. 12. Dále se pak hráči postupně střídají v jednotlivých tazích. Všechna rozhodnutí sice konají po společné domluvě, konečné slovo má ale ten hráč, který je právě na tahu.

Základním rozhodnutím je, kterou příběhovou kartu na časové ose otočit. Vždy se nejprve musí odhodit časový žeton a poté se otočí dohodnutá karta a přečte se její text. Hráči se dohodnou, jestli utratí další žeton pátrání a odhalí i kartu stopy, umístěnou pod příběhovou kartou. Dodatečná stopa obsahuje upřesňující informace k tomu, co je na příběhové kartě tučně zvýrazněné (např. osoba, předmět, konkrétní situace). Ale pozor — ve hře jsou pouze čtyři žetony pátrání, takže hráči se mohou pouze čtyřikrát podívat na dodatečnou stopu, je proto nutné dobře vážit, kdy tuto možnosti využít.

Na každé příběhové kartě nakonec musí hráči učinit jedno rozhodnutí, přičemž k dispozici mají tři možnosti označené písmeny A, B, C. Smyslem je vybrat takové rozhodnutí, které nepovede ke smrti. Jakmile se hráči dohodnou na konkrétní variantě, najdou ji v balíčku karet osudu nad kartou č. 12. Pokud např. rozhodují o kartě č. 1, pak si vezmou kartu 1A pro volbu A, 1B pro volbu B, nebo 1C pro volbu C. Tuto kartu umístí lícem nahoru nad příslušnou příběhovou kartu. Na kartě je zobrazeno buď kladné, nebo záporné číslo. To ve výsledku představuje „vítězné body“, kladné číslo tedy znamená dobré rozhodnutí, zatímco záporné znamená rozhodnutí špatné (které vedlo ke smrti).

Nyní je na řadě další hráč.

Konec hry:

Hra končí ve chvíli, kdy již nejsou k dispozici žádné časové žetony. V takovém případě se přečte první karta shrnutí, nadepsaná „Konec příběhu“. Hráči sečtou „vítězné body“ na vyložených kartách osudu a podle tabulky na kartě shrnutí se dozví, jak dopadli.

Existuje několik konců:

  • Hráči všechno zhoršili a ještě zvýšili pravděpodobnost úmrtí.
  • Hráči byli na dobré cestě, ale smrti nezabránili.
  • Hráči byli blízko změně, ale osud byl přesto neúprosný.
  • Hráčům se podařilo smrti zabránit.
  • Hráči rozluštili celé pozadí příběhu a lehce zabránili úmrtí.
  • Hráči navíc učinili život osoby lepším.

Nakonec, pokud chtějí, mohou si na dalších kartách shrnutí přečíst, jak se celý příběh původně odehrál.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Mandala
Mandala
Akt. cena: 270 Kč
Končí za: 22 hodin

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas