Autor: ggoblin | 6.1.2020 | 0

Duna. Svět písku. Domov koření, které rozšiřuje vědomí a působí dlouhověkost. Díky koření mohou Ctihodné matky Bene Gesseritu věštit budoucnost a navigátoři Vesmírné gildy bezpečně pilotovat fregaty nadsvětelnou rychlostí. A ten, kdo chce ovládnout koření, musí ovládnout Arrakis, známou jako Duna.

Imperátor zkusil pomocí politických machinací oslabit rody Atreidů a Harkonnenů, aby sám upevnil svou pozici monopolního vlastníka koření, ale mladý dědic rodu Atreidů je tím malým zrnkem písku, které nakonec celý válečný plán rozloží na prach. A nebo ne? Na Duně žijí domorodí Fremeni, kteří se naučili využívat obří písečné červy, kteří jim neubližují. Naučili se žít v bouřích, které jiným působí strašlivé škody. Naučili se používat koření. Díky Missionaria Protectiva mohou mezi Fremeny v bezpečí žít Ctihodné matky Bene Gesseritu, které tak zpoza jeviště celého masakru jemně tahají za vlákna politických machinací, tu tím směrem, za chvíli zase opačným. Koření musí proudit.

Dune je hra pro 2-6 hráčů, která zprostředkovává konflikt o planetu Arrakis mezi hlavními hráči, kteří mají zájem na monopolní těžbě koření: Imperátorem Shaddamem IV., rodem Atreidů, rodem Harkonnenů, domorodými Fremeny, Vesmírnou gildou a sesterstvem Bene Gesseritu. Konflikt je nevyhnutelný, ale celá hra není jen o válčení. Stejně jako v knize je i ve hře celým příběhem protažena tenká nit zrady. Váš vlastní vůdce může v nejméně vhodné chvíli ukázat pravou tvář a zasadit vám zničující úder.

Hra je asymetrická a její hlavní silou je, že každá strana hraje skutečně velmi odlišnou hru, což je dáno částečně schopnostmi, které jsou jiné pro každou ze stran, ale také podmínkou vítěztví, která též není stejná. Totální vyhlazení je totiž velmi nepravděpodobné, a tak nastupují alternativní způsoby, jak zvítězit. Bene Gesserit může uhodnout, která strana a ve kterém kole zvítězí. Pokud se trefí, vyhrávají místo té strany ony. Vesmírná gilda se snaží udržet status quo. Pokud do daného počtu kol nezvítězí nikdo jiný, povedlo se jejich plán splnit a Gilda je vítěz. Fremeni mohou vyhrát za podmínky, že ovládají určitá území na mapě a jiná naopak neovládá nikdo jiný. A celé se to dál komplikuje aliancemi, které je možné vytvářet a které způsobí, že vyhraje-li jeden člen, vyhrají všichni členové dané aliance.


Příprava hry:

Základem je herní plán, na kterém se nacházejí jednotlivé oddíly (armády), které jsou si povětšinou silově rovny. Krom Fedayikinů (Fremeni) a Sardaukarů (Imperátor), kteří jsou dvojnásobně silní. Dále se ustanoví bank na koření a určí se, odkud začíná písečná bouře. Rozdělí se také karty (6 druhů, z nichž se ale jen s třemi druhy hraje: Koření určuje místa, kde se objeví nová ložiska, Zrada jsou karty útoků, obran, a jiných způsobů, jak si ohnout štěstí na svou stranu a karty Zrádce určují, kdo změní v následující bitvě stranu; další tři druhy slouží pro rozšířenou hru: Bene Gesserit pomocí Předpovědi zaznamená svůj tip na vítěze, Aliance slouží k lepšímu zapamatování aktuálních aliancí a Bouře slouží pro Fremeny, kteří ji v rozšířené verzi ovládají.


Průběh hry:

Jednotlivá kola hry se skládají z devíti fází:

  1. Bouře: Určí se o kolik se posune bouře tento pořesun se provede .
  2. Nové koření a nexus: Určí se, kde se objevily nové zásoby koření. Může se objevit červ, který napáchá škody. Objeví-li se, následuje po něm Nexus, kdy je možné formovat aliance.
  3. Charita: Hráči s méně než 2 kořeními mohou dostat od banku tolik koření, aby měli dvě koření.
  4. Dražba: Hráči draží a získávají karty zrady.
  5. Oživování: Po zaplacení je možné z nádrží Tleilaxu získat nové bojovníky a vůdce - gholy, kteří ale ve hře nemají žádné odlišení od původních živých.
  6. Sestup na planetu a pohyb po ní: Hráči mohou povolat rezervy nacházející se na gildovních fregatách mimo planetu a následně mohou jednotkami, které už na planetě jsou, pohybovat.
  7. Boj: Setkají-li se armády dvou stran, které nejsou v alianci, na jednom poli, nastane boj. Výjimka je Bene Gesserit, který může z vojáků udělat Ctihodné sestry, na které se neútočí, a boj tedy neproběhne.
  8. Těžba koření: Po určení toho, komu v tomto kole patří který sektor, může strana, která ovládá sektor s kořením toto koření vytěžit.
  9. Fáze mentatů: Zde je možné vyhlásit mimořádné vítěztví (některé frakce mají speciální podmínky). Nakonec se posune ukazatel počtu kol.


Konec hry:

Hra skončí, pokud některý z hráčů splní vítěznou podmínku, nebo po uplynutí 9 kol.

Hra se dá hrát také ve zjednodušené (výukové) verzi, která nezahrnuje všechna výše popsaná pravidla.

Posledním bodem je rozdíl oproti původní 40 let staré verzi (Dune 1979). Distributor tvrdí, že hra prošla faceliftem (nové ilustrace jsou rozhodně znát, ačkoliv nijak nezmenšují zážitek) a pravidla prošla revizí: „Zeptali jsme se původních tvůrců, co by bývali udělali jinak, kdyby mohli. A pak jsme to tak udělali.“ Pokud vlastníte původní verzi hry, jedná se tedy o jinou hru, která by ale v zážitku měla být velmi podobná této.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Mortum
Mortum
Akt. cena: 500 Kč
Končí za: 3 dny

Offcanvas