Autoři: Jean-Baptiste Lullien
Nicolas Raoult
Raphaël Guiton
Rok vydání: 2018

Zombicide: Green Horde – první dojmy

Autor: mart | 8.2.2018 | 14

Zombicide: Green Horde, titul, jenž v těchto dnech dorazil "předplatitelům" a v létě se patrně regulérně objeví na trhu deskovek, by se v zásadě dal charakterizovat jako další rozšíření pro tolik oblíbený Zombicide: Black Plague (dále jen Černý mor). Nicméně tvůrci jej pojali jako plnohodnotnou hru, co je samozřejmě plně kompatibilní se svým předchůdcem a která nabízí sice zřejmý, leč stále jenom lehký posun vpřed. Zde rozepsané dojmy přitom vychází z prvních čtyř odehraných misí, takže nemůže jít o zcela vypovídající pohled na tuhle horkou novinku.

Obsah krabice Green Horde je majitelům Černého moru více než povědomý. Namísto klasických zombíků na vás však čekají zmutovaní Orci. Jde o hodně detailně vyvedené miniatury, přičemž každá skupina (Fatty – tlusťoch, Walker – chodec, Runner – běžec) má různé skulpty, zaručující žádanou rozmanitost na stole. Potud je vše v pořádku. Problém představuje skutečnost, že se běžci ve skupině chodců snadno ztratí. Na rozdíl od Černého moru, kde byly všechny skupiny ihned rozlišitelné. Což prostě pro potřebnou přehlednost není dobré.

Zajímavostí je nyní potvrzený fakt, že Orci v Green Horde jsou opravdu výrazně drsnější než klasičtí zombíci z Černého moru. Tlusťoch dokáže na jeden útok zabít hrdinu! A chodec či Nekromant vám způsobí také citelnější zranění. S tímhle ale úzce souvisí změny v kartách vybavení, které klasicky nacházíte při prohledávání místností.

Většina karet vám bude z Černého moru dobře známa. Zcela se ovšem obměnila nabídka zbraní na blízko, v níž naleznete kupř. velkou sekeru (čtyři kostky na 5+ zásah) určenou pro vypořádání se s mnohem nebezpečnějšími tlusťochy (viz výše). Současně je zde trochu více kombinací. Klasická dýka (Dagger), v Green Horde pak Curved dagger, sice stále dává kostku do útoku pro další vámi drženou zbraň na blízko. Ale máte-li třeba ve druhé ruce Scimitar, už jsou to dvě kostky. Ve výčtu přesvědčovacích nástrojů je k vidění větší počet zbraní určených pro hrdinu s vlastností Ambidextrous (obouruký), která tak nyní konečně dojde svého využití. Navzdory mnou řečenému je však počet karet vybavení ve finále shodný s množstvím karet obsažených v Černém moru, což se týká i dalších propriet (žetonů, atd.).

Z dalších novinek musím zmínit kouzla, kde zcela nově najdeme kupř. možnost zmrazit zónu obsahující Orky, kteří tak zhusta přijdou o tah. Či možnost střílet na soupeře skrze překážky, jako jsou zavřené dveře! A rozhodně potěší větší počet kouzelných předmětů/ artefaktů, které však již nenacházíte ve sklepeních – tato část mapy je totiž nenávratně pryč.

S tím souvisí fakt, že mapa, na níž se zdejší dobrodružství rozdělené do deseti misí odehrává, doznala dosti zásadních změn! V první řadě je prostředí mnohem více interaktivní, počítaje v to zaplavené zóny, jimiž se ztěžka brodíte a které eventuálně i náročně opouštíte (za dvě akce). Ovšem s vítaným zvýhodněním, že tak dokážete uniknout pronásledovatelům, kteří na rozdíl od hrdinů musí najít specifická místa, skrze která lze vystoupit na pevnou zem. Dalším prvkem jsou umělé zátarasy.

Hodně zajímavou položkou je pak Trebuchet (katapult), jenž se zpravidla nachází přímo na mapě a pokud k němu hrdina dorazí, může s ním nesmírně efektivně ostřelovat vzdálené cíle. Z mého pohledu však jde o zařízení, které může významně zjednodušit hru. Takhle, jeho obsluha není jednoduchá. Posun katapultu do sousedící zóny či střelba stojí shodně tři akce. Navíc, rychle narůstající zkušenostní body u hrdiny obsluhujícího tenhle destruktivní stroj, schopný eliminovat dokonce i Zrůdu, nejsou tím, co tady zrovna potřebujete. Nicméně katapult skutečně budí dojem, že je lehce přes čáru. Až další hodiny testování ukáží, nakolik jde o dobrý odhad.

Zpátky k herní mapě, jež je v Green Horde koncipována významně jinak, než jsme byli zvyklí v Černém moru. Tradiční zástavbu na mnoha místech vystřídají louky a pole, oddělené toliko hradbou zeleně. Zeleně, která je normálně prostupná, ale blokuje výhled (Line of Sight), což nabízí opravdu zajímavé taktické vyžití. Nemluvě o skutečnosti, že se eliminuje dřívější striktně koridorové procházení mapy.

Ruku v ruce s tím však přicházejí určité komplikace. Při pohybu otevřenějším terénem musíte rázem počítat s tím, že Orci mají zhusta dvě cesty pro přesun k cíli, což vede k nepopulárnímu rozdělení jejich skupiny, potažmo k navýšení počtu nepřátel (skrzevá speciální pravidlo známé už z Černého moru). Popravdě, nedokážu si dost dobře představit, že bych se na některých mapách měl střetnout kupř. s agilními vlky z Wulfsburgu, kterým by zdejší prostředí znesnadňující střelbu výrazně napomohlo k úspěšnosti. Přičemž zase naopak některé dovednosti - jako Jump, lehce ztrácejí na dřívější efektivitě.

Prozatím mi přijde, že ačkoliv v kartách generujících příchod Orků na mapu zcela chybí Dvojitá aktivace, herní plán se mnohem rychleji plní potížemi. Může za to fungl nová funkce Horda! S každou skupinou, která se jako posila objeví v zóně oživení, se totiž vezme navíc ještě jeden zástupce dané skupiny a dá se stranou. Formuje se tak jakási "horda", jež přijde do hry v okamžiku vylosování příslušné karty. Jedním dechem lze ještě připomenout, že výše avizovaný katapult může zacílit i tuto formaci Orků (byť je stále mimo herní plán) a předejít tak případně velkým komplikacím :)

Rozhodně potěší logická kompatibilita Green Horde s předešlými produkty z produkce Černého moru. Především implementace dosud dostupných hrdinů se zdá být jasnou volbou, byť je stejně tak jasné, že některá uskupení hrdinů budou mít určité scénáře výrazně snadnější. Jsem zvědav, co s potenciálem Green Horde, v němž všechny mise mají střední obtížnost (Medium), udělají obě chystaná rozšíření. V nich přitom najdeme nejenom nové mise, protivníky, ale taktéž pomocníky, jako tomu bylo v původním Zombicide (v úplně první verzi hry zasazené do současnosti).

Resumé:

Ačkoliv se mi Green Horde docela líbí a řada nových nápadů je rozhodně prima, nejde o žádný zásadní posun kupředu. Pakliže se vám předchozí inkarnace s podtitulem Černý mor nezdála býti vhodným šálkem herní kávy, Green Horde na tom zřejmě nic nezmění. Od tvůrců je to spíše taková sázka na jistotu, podpořená ovšem výborným dílenským zpracováním, které udělá radost nejenom fanouškům fantasy miniatur.